Zoon van 5 gaat waarschijnlijk niet door naar groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MrsDee, 10 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Hallo,

De titel zegt het al, we hebben gister een gesprek gehad met de juf en zoals het er nu uitziet gaat ons zoontje volgend jaar niet door naar groep 3 maar blijft hij nog een jaartje in groep 2.
    Laat ik even voorop zetten dat wij dat helemaal niet erg vinden als hij een jaar over moet doen. Als hij het niet kan, dan kan hij niet.
    We hebben het er met de juf over gehad en die zegt dat hij nog niet goed mee kan komen met het niveau van groep 2, de opdrachtjes kan of wil hij vaak niet doen, veel huilen enzo.. Hij is echt nog jong in z'n gedrag (hij wordt volgende week ook pas 5). Er kan natuurlijk nog van alles gebeuren maar zoals het er nu uitziet lijkt het beide juffen beter als hij nu eerst meer mee gaat doen weer met groep 1, maar dat hij wel de keuze krijgt om ook met groep 2 mee te doen.
    Nou maakt het ons niets uit, we wisten dat het zou kunnen gebeuren, voor de zomervakantie hebben we daar al een gesprek over gehad dat ze hem liever in groep 1 wilden houden, maar toen hebben we toch samen met de juffen besloten hem door naar groep 2 te laten gaan omdat ze nog maar 1 x een klas over mogen doen..
    Maar ik heb het er met Sem over gehad, dat hij met groep 1 mee mag doen omdat hij de opdrachtjes van groep 2 te moeilijk vindt en daar was hij heel blij om. Maar hij wil wel in groep 2 blijven want hij vindt groep 1 niet leuk.. En toen ik hem vertelde dat hij misschien na de zomervakantie niet naar groep 3 gaat werd hij heel erg verdrietig want z'n 2 beste vriendjes zitten dan niet meer bij hem in de klas, helemaal huilen dus..:(

Nu had ik het er vanochtend met m'n zusje over en die had zoiets van misschien kan de juf opdrachtjes mee naar huis geven dat we hem een beetje kunnen helpen en stimuleren.. Nou lijkt mij dat wel een goed idee, kan iig geen kwaad.
    Wat zouden jullie doen in deze situatie?
    Nogmaals, het maakt ons echt niet uit als hij een jaartje over moet doen, maar we vinden het voor hemzelf zo zielig..

Groetjes

2. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    jeetje het jaar is net begonnen, is het nu al duidelijk dan dat ie in groep 2 moet blijven?
    Mijn oudste is met 5 naar groep 3 gegaan zonder groep 2 te hebben gedaan, hij deed 2x groep 1, omdat ze hem niet "rijp" genoeg vonden voor groep 2, hij zat dat tweede jaar wel bij groep 2 in maar juf heeft nooit es een keer getest hoe ver hij eigenlijk was. op mijn verzoek is hij getoetst op niveau van groep 2 en hij kwam daar heel goed doorheen.
    op ons verzoek is ie dus vervroegt naar groep 3 gegaan, omdat wij ook zoeits hebben van, doet ie een groep over, dan liever groep 3. want anders gaat ie zich vervelen, hij ging altijd met tegenzin naar de kleuters, terwijl hij nu graag naar school gaat. en hij kan redelijk meekomen, dus we zien het wel tegen het einde vna het jaar of ie over kan of nog lekker een jaartje in 3 blijft.

3. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Dat hij niet naar groep 3 mag volgend jaar is niet zo gek. Kinderen die voor 1 oktober 6 worden gaan dat jaar naar groep 3. Zoals ik uit jou verhaal begrijp wordt jou zoon pas na 1 oktober 2010 6 en zal hij dus nog een jaartje groep 2 moeten doen. Volgens mij is er dan ook helemaal geen sprake van "blijven zitten". Ik vind het al wel vroeg dat de juf het nu al kan zeggen. Je weet nooit wat er verder in het jaar nog gaat gebeuren.
    Er zijn altijd uitzonderingen zoals mijn zoontje. Hij is vorige week 6 geworden maar zit dus al wel in groep 3. Als het in het kind zit dan houden ze er wel rekening mee en zullen ze hem testen voor groep 3. Mijn zoontje vond het ook jammer dat hij zijn vriendjes achter liet in groep 2, maar nu na ruim 2 maanden heeft hij alweer nieuwe vriendjes hoor !!
    Je kind stimuleren met "huiswerk" gaat volgens mijn niet werken. Waar een kind nog niet aan toe is zal hij ook niet leren.

Maak je niet druk, laat je zoontje nog lekker kleuter zijn, in de toekomst zal hij nog zoveel moeten leren....

Groetjes Monique

4. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Volgens mij klinkt mijn stukje erg negatief, is niet zo bedoeld hoor !!

5. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Hoi, wat zegt je eigen gevoel? je kent je kind het beste, je zegt zelf dat hij wat jong is?
    Ik vroeg me ook af waarom hij huilt, snapt hij het niet, of wil hij het juist zo goed doen dat hij niet durft?Waar basseert de juf dit op?
    Bij onze school worden alle kinderen in groep 2 getest (soort cito test) dan weet je tenminste waar je kind staat, misschien kun je dat met je eigen kind ook laten doen?
    Wat dat zitten blijven betreft je kunt hem beter nu laten zitten, dan over een aantal jaar. Wennen zal hij denk ik wel doen, als het echt nodig is.

6. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hier op school word ook de regel doorgevoerd van na 1 oktober jarig, twee keer groep 1. Heeft je zoontje een heel jaar groep 1 gedaan, ik bedoel is hij gelijk na de zomervakantie begonnen??
    Ik zou thuis geen werkjes gaan oefenen of je zoontje moet het leuk vinden, hier zijn ze blij als ze na een lange dag school thuis lekker kunnen spelen. En wat ik eruit op maak is dat hij zijn werkjes wel kan maar emotioneel het niet altijd aan kan. Hier was dat mijn dochter ook vorig jaar bij het eerste gesprek, ik had toen hetzelfde gevoel als jij. Krijg ze wel een kans ze zat toen 8 weken op school. En bij het tweede gesprek halverwege het jaar ging het ineens heel goed, al vind de juf ze nog steeds speels en haar motoriek te grof. Ben ook heel benieuwd of ze door mag naar groep 3.
    Al weet ik dat de overstap naar groep 3 groot is, is echt wennen hoor ineens heel de dag werken en weinig meer spelen op school. Mijn zoon kan best meekomen maar heeft er begin echt moeite mee gehad. Succes ermee!!

7. Angelina

Angelina Niet meer actief

Ik zou hem gewoon nog een jaar laten kleuteren en zeker niet gaan stimuleren met opdrachtjes en dergelijke. Je wilt toch niet dat hij dadelijk in groep 3 op z'n teentjes moet lopen om het bij te houden, eigenlijk alleen omdat zijn 2 beste vriendjes in deze groep zitten?

8. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Potverdorie! Had ik net een heel verhaal geschreven, jullie allemaal beantwoord, druk ik op een verkeerd knopje, hele verhaal weg!!:x Maar weer overnieuw beginnen...;)

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties, vind het lief dat jullie met mij mee willen denken!:)

@ TriCo77: "jeetje het jaar is net begonnen, is het nu al duidelijk dan dat ie in groep 2 moet blijven?" Nee het is nog niet helemaal duidelijk of hij in groep 2 moet blijven, maar zoals het er nu uitziet wel. Mijn eerste reactie was dezelfde als die van jou, vind het ook snel!!:$

@Monique75: "Volgens mij klinkt mijn stukje erg negatief, is niet zo bedoeld hoor !!" Heb het niet negatief opgevat hoor!!;)
    "Dat hij niet naar groep 3 mag volgend jaar is niet zo gek. Kinderen die voor 1 oktober 6 worden gaan dat jaar naar groep 3. Zoals ik uit jou verhaal begrijp wordt jou zoon pas na 1 oktober 2010 6 en zal hij dus nog een jaartje groep 2 moeten doen. Volgens mij is er dan ook helemaal geen sprake van "blijven zitten". Ik vind het al wel vroeg dat de juf het nu al kan zeggen. Je weet nooit wat er verder in het jaar nog gaat gebeuren." Dat was op deze school eerst ook zo, ging je met 6 jaar pas naar groep 3. En deed je 2x groep 1 als je na 1 oktober jarig was. Maar dat hebben ze 2 jaar geleden veranderd, nu is het zo dat als je voor 1 januari jarig bent, je gewoon naar groep 2 gaat. Snap ook niet helemaal goed waarom ze dat veranderd hebben, de juffen zijn het er iig helemaal niet mee eens!
    "Je kind stimuleren met "huiswerk" gaat volgens mijn niet werken. Waar een kind nog niet aan toe is zal hij ook niet leren.

Maak je niet druk, laat je zoontje nog lekker kleuter zijn, in de toekomst zal hij nog zoveel moeten leren...."
    Daar heb je helemaal gelijk in!! Ze moeten idd in de toekomst nog zoveel leren en doen!

@kikker2: "Hoi, wat zegt je eigen gevoel? je kent je kind het beste, je zegt zelf dat hij wat jong is?"
    Mijn eigen gevoel zegt dat hij idd allemaal nog wat moeilijk vindt, dat hij het geestelijk nog niet helemaal aankan, dat het allemaal wat teveel is voor hem. Denk wel dat hij de meeste opdrachtjes wel zou kunnen, maar dat hij het of gewoon niet wil, dat hij er geen zin in heeft, of misschien teveel druk voelt en daarom denkt dat hij het nog niet goed genoeg kan.
    "Bij onze school worden alle kinderen in groep 2 getest (soort cito test) dan weet je tenminste waar je kind staat, misschien kun je dat met je eigen kind ook laten doen?"
    Ik weet eigenlijk niet of ze dat ook doen, zal er eens naar vragen!

@Mineke: "Hier op school word ook de regel doorgevoerd van na 1 oktober jarig, twee keer groep 1. Heeft je zoontje een heel jaar groep 1 gedaan, ik bedoel is hij gelijk na de zomervakantie begonnen??"
    Die regel is hier dus veranderd, hij gaat dus pas vanaf vorig jaar 18 november naar school, vind ik zelf wel erg kort nog!
    "hier zijn ze blij als ze na een lange dag school thuis lekker kunnen spelen"
    Ja dat is hier ook zo, hij wil het liefste gewoon lekker spelen of rustig tv kijken als hij uit school komt:D. We zien wel wat er gaat gebeuren, kan nog zoveel veranderen, het schooljaar is nog lang!

@ Angelina: "Ik zou hem gewoon nog een jaar laten kleuteren en zeker niet gaan stimuleren met opdrachtjes en dergelijke. Je wilt toch niet dat hij dadelijk in groep 3 op z'n teentjes moet lopen om het bij te houden, eigenlijk alleen omdat zijn 2 beste vriendjes in deze groep zitten?"
    Nee dat wil ik zeker niet!! Het belangrijkste is dat hij het leuk blijft vinden op school en dat lukt idd niet als hij op z'n teentjes moet gaan lopen!

Heb gister nog wel even met de juf gesproken, die zegt idd ook dat hij er nog niet aan toe is om thuis ook opdrachtjes te gaan doen, maar mocht dat later in het jaar wel zo zijn dan gaan we daar nog een gesprek over hebben om ook te kijken hoe wij daar over denken, en het belangrijkste of wij denken dat Sem dat dan aan kan.
    Wel heeft ze als tip gegeven om Sem bijv. een bepaalde tijd te geven dat hij zich aan moet kleden, of als hij met een puzzel bezig is, ook gewoon aan tafel moet blijven zitten totdat de puzzel af is. Het "probleem" is namelijk, dat Sem het helemaal niet leuk vindt om stil te moeten zitten (behalve met tv kijken en computeren), maar hij is het liefst gewoon lekker druk bezig met dingen bouwen enzo.
    Nou hebben wij ook zoiets van dat we dat ook wel heel erg belangrijk vinden, hij moet toch ook z'n energie lekker kwijt kunnen! Maar we gaan nu eerst nog niks doen, laat hem maar gewoon lekker spelen op school. En in februari volgens mij hebben we weer een gesprek en dan kijken we wel weer hoe het gaat!
    Dit is ook wel een hele drukke periode nu,met zijn verjaardag die eraan komt, sint maarten, sinterklaas, kerst, oud en nieuw, papa die veel op oefening is(militair) en dan ook nog 6 kinderverjaardagen:$, we denken dat hij daar ook last van heeft. En daar is hij heel gevoelig voor!

Het belangrijkste is, is dat Sem gelukkig is en het naar zijn zin heeft op school!:)

9. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Zo wat een lang stuk is dat geworden hihi sorry!!

10. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Fijn dat je er zo over denk, help altijd als je je hart even lucht.;) Komt goed je wilt het beste voor je zoon.:D

11. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    wat ik al eerder zei, het schooljaar is nog maar net begonnen.
    Sem mag nu nog lekker kleuteren, en is dat aan het einde van het jaar nog zo, dan kleutert ie toch nog lekker een jaartje door. en merk jij of juf dat het toch verandert en hij zou er wel aantoe zijn om naar groep 3 te gaan, kan dat alsnog.

ik vond toen dat Tristan zich begon te vervelen, en heb hem gewoon laten testen op niveau van groep 2. maar als ie die test niet goed had gemaakt had ie nu ook nog in groep 2 gezeten hoor, dan was juf (of meester in ons geval) wel wat begonnen met lezen en schrijven. dus het is niet zo dat als ze kinderen langer laten kleuteren dat ze allene nog maar spelen hoor, ze gaan wel met de ontwikkeling van het kind mee en maken vast een begin voor groep 3.

volg gewoon lekker je gevoel, jij kent je kind het beste.

12. MMMama

MMMama Lid

26 okt 2009
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Zelf ben ik leerkracht in groep 1/2 en ook wij hebben net de eerste gesprekken met de ouders gehad.

Vroeger was er inderdaad de "1 oktoberregel" (deze mag tegenwoordig niet meer zo exact genoemd/ gebruikt worden)
    Kinderen die na 1 oktober jarig waren, deden automatisch iets langer over de kleuterperiode zonder dat zij "bleven zitten".
    Tegenwoordig kijken we goed naar het kind. Er zijn kinderen die al veel kunnen en sociaal emotioneel ook al wat verder zijn, zij zouden bijvoorbeeld wel weer wat makkelijker met groep 2 mee kunnen komen dan een ander kind.

Vind het best vroeg om nu al te zeggen dat hij volgend jaar niet naar groep 3 zou kunnen.
    Kinderen in de leeftijd van 3 t/m 7 maken ontzettende sprongen in hun ontwikkeling. De ene week kunnen ze iets bij wijze van spreken nog helemaal niet en de week daarop ineens wel.
    De ontwikkeling gaat het sprongsgewijs.

Wanneer je als leerkracht veel observeert ( en daar hoeft echt niet altijd een toets voor afgenomen worden) zie je heel goed wat een kind kan en waar het aan toe is.

Werk mee naar huis lijkt mij niet verstandig. Op school moeten ze al best veel en hij geeft duidelijk aan dat hij er nog niet echt aan toe is.

Zo te lezen heb je een goed gesprek met de leerkracht gehad en sta je er zelf ook achter. Dat is fijn.
    Ben benieuwd hoe het er over een halfjaar gaat.

Geniet van de komende drukke periode ;)

13. MMMama

MMMama Lid

26 okt 2009
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    "dan was juf (of meester in ons geval) wel wat begonnen met lezen en schrijven. dus het is niet zo dat als ze kinderen langer laten kleuteren dat ze allene nog maar spelen hoor, ze gaan wel met de ontwikkeling van het kind mee en maken vast een begin voor groep 3."

Idd. TriCo77 ;)

14. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Gelukkig dat je mijn stukje niet negatief opvatte !!

Groetjes Monique

15. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Tja, wij staan volgend jaar voor dit zelfde dilemma. Milan wordt 30 oktober 2010 6 jaar..Zijn juf is terughoudend om kinderen die na 1 oktober 6 jaar worden over te laten gaan naar groep 3. Als je het doorrekend zijn ze dus pas 11 als ze al naar het voortgezet onderwijs gaan. Mijn man heeft dit meegemaakt en was nog helemaal niet toe aan die grote stap. Hij is van de HAVO naar de MAVO naar de LTS gegaan, gewoon omdat hij het geestelijk niet aankon, nog veeeeel te speels zegmaar. Heel zonde, want later bleek dat hij de kwaliteiten wèl heeft, maar door al dat teruggeplaats werd hij alleen maar opstandig en gooide er daardoor helemaal de pet naar. Dus mijn man is ook heeeeel erg terughoudend wat onze zoon betreft.

Nu is het wel zo dat Milan ontzettend leergierig is. Hij mag wel meedoen met de werkjes van de oudsten, omdat zijn juf wel wil peilen op welk niveau hij zit. De oudsten moeten elke week 4 klussen plannen en moeten die in die week afmaken. Stellen ze dat elke keer uit, dan betekend dat, dat ze soms op donderdag nog 4 klussen hebben staan, die dus echt af moeten. Milan planned er dus gewoon 5 en heeft ze meestal op donderdag allemaal al af om dan om een extra klus te vragen. Buiten deze ijverigheid, maakt hij ze nog hartstikke goed ook! Dit maakt ons dilemma alleen maar groter voor volgend jaar. Ik zeg; lekker laten kleuteren, man zegt; lekker laten kleuteren, juf zegt; heeeel goed in de gaten houden en liever laten kleuteren...Maar wàt is nu daadwerkelijk het beste voor Milan. Gaat hij zich niet vervelen? Loopt hij daarna niet constant op de feiten vooruit als hij zich niet goed thuisvoelt in een groep waar hij eigenlijk bovenuit groeit? Moeilijk, moeilijk, reuzenmoeilijk dit:(

Over 2 weken hebben we een 10 minuten gesprekje. Ik ben heeeeel erg benieuwd hoe zijn juf nu tegenover dit alles staat...

Dus ik kan je eigenlijk geen advies geven, sorry;) Ik zou alleen die vriendjes buiten de beslissing laten. Je zoon maakt wel weer nieuwe vriendjes, hoe hard dit ook klinkt. En hij kan ze toch blijven zien? Gewoon lekker na schooltijd en tijdens de pauzes? Het zal hem even verdriet geven, maar zal ook snel weer de draad oppikken als hij ziet hoeveel andere leuke kids er in zijn klas zitten...

16. Thea

Thea Bekend lid

19 mei 2006
    507
    0
    0
    Je bent er zelf heel goed mee bezig, dat blijkt wel. Ga vooral zo door, zou ik zeggen, dan gaat het helemaal goedkomen met je zoontje :)

Ik wil alleen nog ff zeggen dat bij ons op school de grens volgens mij ligt bij 1 januari. In ieder geval niet bij 1 oktober, want mijn dochter is van 7 oktober en zit nu in groep 2 en volgend jaar dus in groep 3. Ze pikt alles heel goed op, doet heel goed mee en ik ga er dus ook van uit dat er goed naar haar gekeken wordt en ze groep 2 niet nog een keer hoeft te doen volgend jaar.

Naar het kind zelf kijken zegt veel meer dan een grens trekken aan de maand waarin het kind jarig is, volgens mijl. Natuurlijk moet er wel een grens getrokken worden, maar het gedrag van het kind lijkt me toch belangrijker.

17. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    De officiele grens ligt nu inderdaad op 1 januari.
    Zo is dat bepaald door de onderwijsinspectie.
    Blijft een kind wat jarig is in november dus een jaar langer kleuteren mag het in zijn schoolloopbaan niet nog een keer blijven zitten. Het wordt namelijk dan geteld als zitten blijven.

Ik ben zelf leerkracht in groep 1/2 en de keuze maken is heel lastig. Veel jonge kinderen maken grote sprongen in korte tijd om vervolgens een tijdje stil te blijven staan. Welk moment neem je de beslissing en hoe zou het gaan als een kind in groep 3 werd uitgedaagd met leren lezen/schrijven/rekenen. Daardoor kan ook juist motivatie toenemen die ontbreekt in een kleuterklas.

Het is en blijft altijd een moeilijke keuze, blijf goed kijken naar je kind en vooral ook kijken of hij toe is aan nieuwe uitdagingen, of er nog genoeg uitdaging ligt in het kleuteronderwijs.

18. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Jeetje, mijn eerste reactie was; nu al bezig zijn met wel of niet naar groep 3!

Ik zou het zelf gewoon in de gaten houden hoe je eigen kind is. Jij kent je kind het beste. Snap best dat hij nu al verdrietig ervan wordt omdat zijn vriendjes waarschijnlijk wel doorgaan en hij niet... Vooral nu even laten rusten en gewoon afwachten. Ik zou hem in ieder geval niet stimuleren met opdrachtjes. Tuurlijk kan het geen kwaad, maar hij moet het toch op school doen en dadelijk moet je constant blijven stimuleren omdat hij misschien toch niet mee loopt met de rest.

Wat ik me wel afvraag. Wat voor opdrachtjes moeten ze al doen dan in groep 2? Wat wordt er dan al verwacht van een kind van 5 jaar?

19. Tink

Tink Niet meer actief

Die 1 oktobergrens bestaat inderdaad al jaren niet meer.
    En ook ik vind het wel vroeg om aan het begin van een schooljaar al te beweren dat een kind niet mee door kan naar groep 3. In een jaar tijd kan er heel veel gebeuren en kan een kind ook op alle vlakken behoorlijk veel groeien!

Ik zou er ook zeker nog niet met mijn kind over beginnen dat straks zijn vriendjes naar een andere klas gaan, dat is 1) nog helemaal niet zeker en 2) dat kan hij toch helemaal niet overzien?

20. Tink

Tink Niet meer actief

Ben het helemaal met je eens!

Deel Deze Pagina