Schoolmoeders ergenisje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Debaky, 14 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Plee,s soppen doe ik ook niet hoor!!:D dit is puur en alleen de klas.
    En nee het is niet mijn ding, daarom geef ik mezelf ook niet op voor meelopen naar dingen ed.
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #182 amdaa, 21 dec 2015
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015
    Ik ook...

    Ik kijk vanuit een andere helpende rol ook in de financiële keuken van de school waar onze kinderen zitten. En ik zou echt uit mijn slof schieten als de school ineens zou vragen of de ouders (dus gratis vrijwilligers) de rol van het schoonmaakbedrijf moeten overnemen.
    Daar krijgt de school ruim middelen voor, en wij hebben echt geen school die Dit uit eigen reserves moet betalen of zo, en ook geen hoge ouderbijdrage (welke niet eens voor deze zaken besteed mag worden!!)

    Veel mensen vergeten dat ze een klant zijn van de onderwijsinstelling. .

    Edit: onder helpen op school versta ik eerder helpen bij activiteiten met kinderen, techniekworkshops geven, voorlezen, knutselen, school versieren ed.
    Vloeren dweilen en wc's poetsen vind ik persoonlijk niks te maken met ouderinzet.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Ik vraag mij af op welke school hulpouders bijles geven, plusklassen lesgeven en bijzondere kinderen begeleiden:(
     
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw

    Geen idee, maar ik ben er wel bevoegd voor... Dus als ik me dan nuttig 'moet' maken, dan ook maar echt nuttig. Toch?
     
  5. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Een klant? Wij hebben het recht om onze kinderen op school doen, en hebben een leerplichtwet. Maar wij zijn geen klant! Ja je hebt keuzevrijheid, maar de regering bepaald hoeveel geld een school krijgt, waar de leiding het mee moet doen. Kies je een school waarbij hulp van ouders wordt gevraagd, zal mogelijk de ouderbijdrage lager zijn, of worden er meer activiteiten worden georganiseerd. Met meer ouderbijdrage is wellicht minder hulp nodig. Maar iedere school krijgt een zelfde zakje geld per leerling.

    Dus KIES je een school waarbij vaak hulp wordt gevraagd, maar ouders laten het afweten zal er snel minder worden georganiseerd hoor.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Ik ben ook bevoegd om de psz groep van mijn zoon te leidenen, maar als ze mijn hulp vragen is dat toch echt om koekjes te bakken, mee te gaan naar het bos of te helpen bij het paasontbijt oid.

    Daarbij zou ik niet willen dat die taken door een hulpmoeder gedaan worden, of ze nu bevoegd is of niet. Maar ik heb ook nog nooit gehoord dat dat gedaan werd.
     
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Dan maar knutselen :)
     
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Wat ik me wel echt afvraag is hoe zit het met de verklaringen omtrent gedrag? Mag iedere ouder zomaar helpen? Bv met schoolreisjes; zijn ouders dan ook alleen met kinderen? Of uitjes naar de bieb, bos, strand of whatever?
    Bij mij op school moeten namelijk ook de stagiaires en de vrijwilligers een VOG inleveren, anders zijn ze niet welkom. Hoe goed of lief ook bedoeld.
     
  9. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Volgens mij mag je bij ons gewoon helpen maar ik ben wel benieuwd, ga het eens navragen.
     
  10. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Heb ik wel gedaan, hoor. Ben er bevoegd voor, dus waarom niet? Ze zouden wel gek zijn om de hulp te weigeren.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113

    EEEh nou ik dus wel, als ik niet wil/kan zeg ik gewoon nee ook al ben ik de enige
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Ik zou niet weten of een school hier überhaupt gebruik van zou mogen maken als dit vrijwillig door een ouder gebeurt ivm privacy. Maar ik weet bij ons wel een paar kinderen die geweldig veel baad zouden hebben bij een ouder die huiswerkbegeleiding geeft. Nou was hier wel een mw in de buurt die dit doet maar die vraagt daar 100 euro per maand voor :$
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Eehh nee, zo werkt het niet helemaal. Scholen ontvangen inderdaad lumpsumfinanciering (en zeker niet gelijk bedrag per leerling, zit veel meer aan vast), maar een onderwijsintelling is gewoon een bedrijf en hangt boven de uitvoerende scholen. Naast subsidies hebben deze instellingen ook andere opbrengstbronnen, privaat vermogen, beleggingsresultaten enz enz.

    En het bestuur van een schoolgemeenschap ziet jou gewoon als een klant. Ze hebben weliswaar geen winststreven, maar wel continuiteitsstreven en daaraan gerelateerd commerciële doelstellingen en strategie, kostenbesparingen om de reserves op te bouwen enz.
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wettelijk gezien mag een school een begeleider pas inzetten als deze een vog kan overleggen, dit geldt zelfs voor schoonmaakbedrijf dat onder schooltijd komt.
     
  15. MamavanLiv

    MamavanLiv Actief lid

    5 mei 2012
    156
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tja, heel herkenbaar dit! Ik help zelf 3 dagen in de week mee op school als leesmoeder (ik heb een progressieve spierziekte, dus kan helaas niet meer werken). Ook met de kerstversiering of het 'invallen' voor andere ouders doe ik met regelmaat. Uiteraard met ontzettend veel plezier en vind mijn dochter het ook hartstikke gezellig dat ik regelmatig op school ben.

    Afgelopen week hadden we kerstviering en een 'toespraak' vanuit de directie voor de moeders die hieraan meegeholpen hadden en wat schetst mijn verbazing: er stonden tal van ouders bij die ik nooit verder zie komen dan het schoolplein!
    Ik was hierin niet de enige die zich hieraan irriteerde en hebben dit dan ook neergelegd bij de directie. Wat betreft het schoolreisje, ook dat was dit schooljaar net zo als in jou omschrijving. Met lezen of hulpvragen konden ze niet (wat logisch is als je moet werken), maar als er een schoolreisje is, die notabene op dezelfde doordeweekse dag valt als dat er hulp nodig is op school, kunnen diezelfde ouders die nooit konden helpen ineens wel mee op schoolreisje. Ja, ook ik vind dat raar! Maar ik moet je heel eerlijk zeggen, ik denk dat het op iedere school wel zo gaat. Ik maak mij er niet zo druk meer om. Vanwege mijn ziekte kan ik toch niet mee op schoolreisje. Zo heeft mijn ziekte toch nog iets positiefs ;) Dat scheelt een hoop irritaties haha
     
  16. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Alleen het eerste bericht gelezen. Dit vind ik er van:

    Ik vind het erg kinderachtig om hier zo moeilijk over te doen. Als ik in die groepsapp had gezeten, had ik demonstratief de groep verlaten met het verzoek me weer toe te voegen als mensen weer normaal doen. Vragen stellen en dingen bespreken, oké, maar uit je slof schieten om zoiets, dat gaat nergens over.

    Wat betreft dit probleem, waarbij er meerdere mensen mee willen en er verschil van mening is over wie het meeste recht heeft om mee te mogen (echt serieus, waar gáát het over?) zou ik voorstellen om te loten. Klaar.
     
  17. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Sorry hoor ... maar wat een kleutergedrag :( Ze komen luisteren naar een toespraak van de directie. So what! En dan nog klagen bij de directie ;) Moeten ze dan een entree check doen? Jij wel, jij niet, jij wel, jij niet?

    Pfffff, ik krijg meer en meer schrik hiervoor. Ik snap wel dat die ouders niet verder komen dan het schoolplein met zulke moeders die rondlopen. Als je niet aan hun verwachtingen voldoet, kun je op het matje komen bij de schoolmeester. Zo voelt het een beetje ...
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dat niet raar. Je kan als werkende ouder toch niet telkens vrij nemen voor hulp overdag, dan hou je geen dagen meer over. Ik help op vrijdag als het nodig is en in de avonden of neem wat mee naar huis. Dus je zal mij niet veel op school zien overdag. Gelukkig loten ze hier voor het schoolreisje dus iedereen maakt evenveel kans. Ik vind het echt kinderachtig dat je meer recht zou hebben als je meer helpt op school.
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #199 amdaa, 22 dec 2015
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
    Ouders die in ouderraad, raad van toezicht, financiële commissie ed zitten zul je inderdaad niet overdag rond zien lopen op school, en toch heeft de school daar onwijs veel profijt van. Laat staan ouders die vanuit een eigen netwerk bijdragen of sponsoren werven voor de school.
    Onze buurman heeft bijv voor de complete school drukwerk geregeld voor de kerstviering (door kinderen geknutselde uitnodigingen mooi laten drukken als kerstkaarten, posters gemaakt van schoolfotos enz), die man zul je niet snel op school speelgoed zien afstoffen, maar is zijn bijdrage dan minder waard?
     
  20. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Omdat ik niet zou willen dat een ouder dat doet, ivm privacy van mijn kind?
     

Deel Deze Pagina