Schoolmoeders ergenisje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Debaky, 14 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Ik quot jou nu, maar er waren er meer met deze reactie. Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen hier zo'n probleem mee heeft. Je kiest een school toch om meerdere aspecten? Wij wel iig. De ouderhulp en betrokkenheid is dus een wezenlijk onderdeel van de school waarop Lies haar kinderen zitten. Ik vind dat een stukje cultuur van de school. Daar kies je voor of niet. Net zo goed of je kiest voor christelijk, montessori, jenaplan of whatever.
    Als je het niks vindt prima toch, dan kies je een andere school.
     
  2. Tania

    Tania Fanatiek lid

    13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ik snap echt niet waarom ouders zo graag mee willen op schoolreisje. Als ik naar de dierentuin wil ga ik wel lekker relaxt met mijn eigen gezin en niet met een groep kleuters die helemaal hyper zijn. Ik heb het eerste schoolreisje van mijn zoon overwogen om mee te gaan omdat hij anders echt niet mee wilde maar gelukkig wilde mijn man wel mee dus daar ben ik mooi onderuit gekomen :D

    Volgend jaar gaat zoon naar groep drie en dan gaan ze een nachtje weg. Hij zegt nu al dat hij echt niet mee gaat. Alleen als een van ons mee gaat. Ik hoop van harte dat mijn man dan mee wil want ik moet er echt niet aan denken (en als we niet uitgekozen worden blijft zoon dus thuis).
     
  3. Sic

    Sic Bekend lid

    17 dec 2010
    777
    691
    93
    #243 Sic, 24 dec 2015
    Laatst bewerkt: 24 dec 2015
    Wanneer ik twee scholen even passend zou vinden qua onderwijs voor mijn kind en de ene verwacht minder ouderhulp en betrokkenheid en de ander erg veel (en overdag), dan zou ik kiezen voor de eerste. Tuurlijk, maar past een school beter qua onderwijs, dan kies ik voor deze school en dan staat deze keuze los van wat verwacht wordt op basis van ouderhulp en betrokkenheid overdag. Mijn prioriteit ligt bij het onderwijs. Dan zou ik inderdaad de ouderhulp overdag 'afkopen' en net zoals nu wel in de avonden, wanneer nodig, helpen.

    En vind je het zelf dan niet vreemd dat een kind van een alleenstaande werkende ouder dat niet (meer) zou passen op deze school (of in ieder geval niet de betrokkenheid van de ouder)? Sommige situaties zijn ook helemaal geen keuze, maar gebeuren gewoon.

    Dit:
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou ik vind dat niet vreemd. School bepaald toch zn "beleid". Je hebt als ouder echt altijd de keuze om voor een andere school te gaan. Ik snap dus echt serieus het probleem niet.

    En ook niet trouwens dat iedereen ts vertelt dat zij zich niet zo druk moet maken om wat anderen wel of niet doen. Maar diezelfde mensen hebben wel het grootste commentaar over de school van lies' haar kinderen en hoe zij beleid voeren:(
     
  5. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Volgens mij wordt in bepaalde gebieden met loting en dergelijke gewerkt en heb je dus niet altijd een keuze. Dat is de reden dat ik mijn dochter nu al heb ingeschreven in de school van mijn keuze (mijn oude basisschool).

    Mijn keuze heb ik echt af laten hangen van mijn eigen ervaringen die zeer positief zijn, ik heb alleen nog nooit gedacht aan de ouderparticipatie (behalve dan naar aanleiding van dit topic). Maar gelukkig is uit dit topic naar voren gekomen dat je ook met minder in het oog springende zaken kan helpen, want overdag zal ik toch echt in mijn levensonderhoud moeten voorzien (laat mij maar met het schoolkrantje helpen ofzo ;) als die er nog is).

    Een ander dingetje dat ik mij afvraag, mijn moeder is ooit mee geweest op schoolreisje maar zij mocht niet met ons in het groepje. Mag dat op andere scholen dan wel? Misschien dat, dat een oplossing is en dat andere ouders het niet meer als een verkapt uitje met het eigen kind zien.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Degene wiens kinderen op die school zitten vertelde dat dit duidelijk uitgelegd wordt. En ik neem toch aan dat je eerst op de school gaat kijken voor je je kind inschrijft?
    Loting trouwens op een basisschool?
     
  7. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Tja, aangezien ik zelf op de school heb gezeten leek mij komen kijken een beetje overbodig, de directeur kende mij nog dus dat gaf ook wel vertrouwen.

    Volgens mij wordt in bijvoorbeeld Amsterdam de school toegewezen en heb je niets te kiezen, bij mij in de buurt moet je, je kind al heel vroeg ingeschreven (bij het eerste jaar) hebben anders heb je uiteindelijk ook weinig keus.
     
  8. Sic

    Sic Bekend lid

    17 dec 2010
    777
    691
    93
    In groep 4 dan maar overstappen naar een andere school na scheiding en wanneer je (meer) moet gaan werken? Dit soort situaties ontstaan voor sommige mensen. Natuurlijk kan een school streven naar betrokkenheid etc, maar het is simpelweg niet altijd mogelijk.

    Hier is zeker sprake van loting en wij zijn dan ook op 2 van de 3 basisscholen niet ingeloot.


     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik mag toch hopen dat een school haar eerste bekommernis is om kinderen te leren niemand uit te sluiten owv achtergrond? Dat is toch exact waar inclusief onderwijs rond draait: iedereen hoort erbij. Wat voor boodschap geef je dan als school als kinderen met voltijds werkende ouders, of alleenstaande ouders niet welkom zijn, omdat ze niet kunnen meehelpen?
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Tja ik snap het probleem echt niet. Ze sluiten niemand buiten, het is een keuze die je zelf maakt. Natuurlijk kun je als voltijds werkende ouders daar terecht. Je zult het alleen of af moeten kopen of je vrije dagen eraan spenderen. Het is net wat je er voor over hebt.

    En nee ik zou dat ook niet hebben, dan zocht ik dus een andere school.
    Hier zijn ook regels/gewoonten die anderen belachelijk vinden: geen drinkpakjes toegestaan en ALTIJD fruit bij...geen uitzondering mogelijk. Een koek wordt direct in de rugzak terug gedaan. Tja kies dan een andere school als het niet mogelijk is voor je om vers fruit en een beker drinken mee te geven.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar nogmaals...het allerraarste vind ik dat ts zich niet druk mag maken of bezig mag houden met andere ouders en wat die doen. Maar hordes leden hier zich druk maken om een school waar hun kinderen op zitten.
    Ach als het maar in je straatje is he??
     
  12. Sic

    Sic Bekend lid

    17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik vind de werksituatie van ouders wel van een totaal andere orde als altijd fruit mee en geen drinkpakjes.
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik wist niet dat je het af kon kopen (alleen al de term... Brrr). En Lies zei eerder dat je verplicht 10 middagen moet komen. Dat krijg je gewoon niet voor mekaar met 20 verlofdagen. Dus nee, je kan dat niet oplossen.
    En als je het niet kan oplossen, is dat voor mij hetzelfde als zeggen dat je niet welkom bent.

    Dat vind ik overigens iets heel anders dan niet naar een school kunnen gaan omdat ze fruit vragen, of omdat ze bijvoorbeeld geen opvang voorzien. Dat zijn praktische zaken die bij je moeten passen. Hier gaat het om wel of niet welkom omwille van hoe je ouders hun leven invullen.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou dan zal het vast aan mij liggen. Ik kan er niet wakker van liggen al zou er een school zijn waar ik elke dag zou moeten zijn...ik kies wel wat anders hoor
     
  15. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Precies wat ik bedoel.
    Het is 1 van de belangrijke speerpunten van deze basisschool.
    Oa daardoor hebben we voor deze school gekozen.
    Waarom zou je als beide fulltime werkende ouders kiezen voor een school waarvan ouderhulp een belangrijke insteek is?
    Je kan er dus nooit zijn, terwijl andere ouders wekelijks op school meehelpen. Dat is toch gewoon sneu voor je kind?

    Er is hier in de buurt genoeg andere keus wat betreft basisscholen, dus ik snap het punt niet helemaal.
    Juist doordat ouders erg actief zijn op deze school, is er eigenlijk nooit gezanik wie wat mag/ moet doen.
    Iedereen komt ruim aan bod:D
     
  16. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het komt inderdaad toch gewoon neer op keuzes maken, en je goed verdiepen in de school waar je je kindje inschrijft!

    Mijn kinderen zitten op een "groene" school, met bewegen als belangrijk speerpunt. Dus miezert het? Hup, toch even buitenspelen. 3x per week is er bewegingsonderwijs, en met het nationaal schoolontbijt wordt gezond gegeten. Pakjes drinken zijn niet toegestaan ivm het milieu, en met overblijven is snoep ook een no go. Helemaal goed voor mij en mijn kinderen. Maar andere ouders kiezen de school om de hoek, met veel plusklasjes, extra begeleiding, en hogere scores op de Cito-toets. Niet mijn ding, maar gelukkig kunnen we kiezen.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    En sneu voor jezelf lies... Want het is best leuk om te zien hoe je kind zich gedraagd in een heel andere setting dan thuis :)


    Overigens.. Mbt pakjes en fruit.
    Pakjes zijn bij ons niet gewenst maar ook niet verboden. Blikjes(frisdrank) wel.
    Verder is er in elke klas niet alleen een kraan maar ook een stapel bekers en een bidon of andere drinkfles mag altijd op tafel.
    (Bekers blijven bij de wasbak... Je snapt vast zelf wel waarom :) )

    Maar in groep 1 werd er dagelijks bij 1 wisselend kindje het fruit en drinken uit de tas gehaald.
    Wij wonen nogal in een achterstandswijk.... Dus voor genoeg mensen zijn de dagelijkse boodschappen een uitdaging.
    Toen we er achter kwamen dat het elke dag gebeurde hebben wij aangeboden elke dag een dubbele portie mee te geven...
    Hoefden wij niet te weten wie het was... En had gewoon iedereen fruit.
    WIJ kunnen namelijk prima een extra banaan en dergelijke missen.
    Vond het zo triest......

    Dus nee, niet iedereen heeft geld voor fruit.
    Of voor koeken of pakjes of iets anders....
    Je zal die ouder maar zijn... Ik zou me doodschamen.
    De ouder in kwestie blijkbaar ook want het aanbod is doorgegeven en de ouders hebben het afgewezen.
    Maar er is ook nooit meer fruit gepikt. :)
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat een triest verhaal. my god.
     
  19. Ieniemienies

    Ieniemienies Actief lid

    21 mrt 2013
    313
    113
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Zo gaat het gelukkig ook bij mijn dochter op school!
     
  20. zilvervosje

    zilvervosje Fanatiek lid

    30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Jemig...

    Onze meid zit op een school waar ze zich thuis lijkt te voelen en die aandacht heeft voor haar sociale en emotionele ontwikkeling. We hebben om veel redenen gekozen voor deze school, maar hadden de ouderlijke hulp een beetje verkeerd ingeschat. Tja, moeders/vaders die daaraan kunnen voldoen gun ik het graag, wij kunnen veel minder vaak omdat we allebei werken. Dus op een ochtend broodbakken vereist van mij maanden vooruitplannen en vrij nemen. Dat gebeurt dus weinig. Sneue, ja, want ieder kind mag een vriendje uitkiezen en onze dochter krijgt daardoor weinig kans (het is nog een "ik kies jou, jij kiest mij" spelletje). Tja, zou ik liever anders zien. Net als het verplicht schoonmaken op een dag die de school kiest en dat je dan in kronkels ligt om het voor elkaar te krijgen.

    En echt hoor, naast de veelvuldige feesten (liefst midden op de dag) en het schoonmaakrooster zijn er dus bakochtenden, leesmoeders, luizenmoeders, verkleedkistmoeders, hulpmoeders, borduurmoeders, tuinierzaterdagen, kluspapa's.... I kid you not. Als je zou willen kan je als ouders helemaal opgaan in die school.

    Aangezien de aankondiging voor hulp vaak pas twee weken van te voren is, ben ik zo'n "afhaakmoeder". Niet dat ik niet graag meehelp, maar het is bijzonder moeilijk te combineren met een fulltime baan. En daar voel ik me soms best rot bij. Want ik ben thuis geen afhaakmoeder en doe mijn best om mee te komen op school. Manlief maakt vaak speelgoed en stoeltjes weer in orde, ik kan soms meebakken en maak koekjes voor feesten. Maar het valt in het niet bij de actievere mama's.

    Tja, dat je dan na alle lastige klusjes ook iets leuks wil kan ik goed begrijpen. Maar aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat je graag een mee gaat als je kan. Ik weet of deze moeder heel selectief is in haar hulp (alleen de leuke dingen), maar ik vermoed dat dit nou net iets is waar ze makkelijker aan mee kan doen. Tja, en als dan wéér dezelfde mama's meehelpen komt het kind met de werkende ouders weer niet aan de beurt.

    Lastig hoor, van beide kanten. Lijkt me dat volwassen mensen er wel uit moeten komen. Hoewel.... Als ik merk hoe er over de meer afwezige ouders gedacht wordt op onze school (ik las het hier ergens ook al "ik hoop maar dat er thuis wel van de kindjes gehouden wordt" .... Nou ja zeg!).....
     

Deel Deze Pagina