Schoolmoeders ergenisje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Debaky, 14 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik vind het trotse snoetje van mijn zoon onbetaalbaar als ik ergens mee help op school! Hij is dan zo trots als een pauw. Soms vind hij dat nog leuker dan een dag in de vakantie. Dus voor mij is het niet of-of maar en-en.
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik werk zef in het onderwijs en wij verwachten niets van de ouders. Voor schoonmaken is er een bedrijf en op de basisscholen hier is ook daar personeel voor. Niet eens 'gewoon' ouders maar pedagogisch werkers.
    Ik werk trouwens maar 2,5 dag, maar ik ga niet op mijn 'vrije' dagen op een andere school ingezet worden. Als ik hier weleens lees wat de scholen allemaal doen, dan denk ik weleens dat er verkeerde keuzes gemaakt worden.

    Nu hebben ze hier op de basisschool ook een whats-app groep met een klassemoeder aan het 'hoofd'. (Mijn oude buurvrouw/vriendin van mijn zus :)) whats app is toch ook geen plek om dit soort discussies te voeren?
    Ik weet dat het onontkombaar is, maar ik heb sowieso een hekel aan whats-app groepen en alle blabla die daar voorbij komt.
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Youtan: zelfs onze school die echt tovert met subsidies, toeslagen en de financien... Heeft in elk gebouw iemand die het dagelijks onderhoud doet. En dan mag hij ook nog eens pleinlopen bij de overblijf.

    Het mag niks kosten... Dus huren ze via de gemeente iemand in die niet meer aan de bak komt (bijv reintegratie of gewoon op latere leeftijd ontslagen). Kost weinig want de gemeente betaalt een deel en diegene is blij dat hij weer aan de slag mag dus is hartstikke gemotiveerd.
    (En het is ook niet echt een rotbaan natuurlijk.. Tenzij je toevallig een hekel hebt aan kinderen natuurlijk)

    Met wat creativiteit kom je echt heel ver met relatief weinig geld.
    Overal zijn potjes, subsidies en toeslagen voor te vinden... Je moet er alleen wel wat voor doen.
     
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons zijn er wel schoonmakers die dagelijks schoonmaken, maar bij de kleuters vragen ze moeders om tussen de middag een keertje extra de wc te boenen, omdat kleuters nog weleens ongelukjes hebben.
    Ik vind wel dat wc's boenen in de categorie rotklusjes valt en wat mij betreft hebben die moeders een streepje voor om ook bij de leuke uitstapjes mee te mogen.

    Maar het is nogal persoonlijk wat je nou echt superleuk en handig vind om te doen. Ik heb nog een klein jongetje rondlopen en een paar uurtjes oppas regelen lukt wel maar een hele dag voor de schoolreis is nogal een gedoe, dus laat mij maar lekker aanschuiven bij het knutseluurtje dan laat ik de schoolreis aan de wc-mama's over.
     
  5. Bootsje

    Bootsje Fanatiek lid

    12 jul 2013
    1.228
    0
    0
    precies wat ik dacht !! Vooral dat woordje Madam...
     
  6. Bootsje

    Bootsje Fanatiek lid

    12 jul 2013
    1.228
    0
    0
    hier precies het zelfde... sommige moeders (kliekjes) zijn net 16 jarige pubers, en dan niet alleen op Facebook... maar ook gewoon op het schoolplein zelf.. tegenwoordig is het alleen hoi en doorlopen om mijn kinderen te halen of brengen. je word gewoon soms meegezogen in de negativiteit en geroddel van sommige moeders. Dus daar houd ik me echt ver buiten sinds een half jaar...
     
  7. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier vraagt de juf rustig op woensdag hulp voor maandag en ik mag jongste niet meenemen.... Dus dan gaat het niet! Ik kan haar niet zomaar ergens kwijt! Ik regel wel oppas als er in de avonden hulp nodig is voor de Sinterklaas bijvoorbeeld.
     
  8. Cynthia1978

    Cynthia1978 Bekend lid

    26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Sorry maar een verplichting vind ik wel erg ver gaan.;)

    Ik heb er 2 op de basisschool zitten en nog een kleine van 2. Ik zou dan ook elke keer oppas moeten regelen om op school te gaan helpen. En die heb ik niet, gaat alleen als mijn man toevallig thuis is die dag.
     
  9. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier gaan ook de bekende hulpouders mee met schoolreisje(knutselouders, leesmoeders, etc). Vooral omdat de kinderen die ouders al kennen. Dan is het makkelijker als er een probleem is. Die herkennen de kinderen in ieder geval en de kinderen voelen zich daarbij meer op hun gemak.

    Ik help wel op school, maar schoolreis vind ik niet leuk. Dus dat mogen andere ouders doen.
     
  10. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

    Wow, ik ben helemaal flabbergasted dat dit aan ouders gevraagd wordt! Mijn dochter zit nog niet zo lang op school, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze dit bij ons op school zouden vragen. Veel fulltime werkende ouders hebben juist een schoonmaker thuis, zodat ze wat meer quality tijd met hun kinderen hebben. Dan ga je die tijd toch niet op school verdoen met wc's boenen... Ik ben best bereid hier een extra bijdrage voor te betalen of zelfs om onze schoonmaakster in te zetten om hiermee te helpen (als ze dat zou willen), maar hier zou ik mn eigen tijd echt niet aan op willen offeren.

    Verder ben ik het met Amy eens en vind ik dat ouders te vaak gevraagd wordt om te helpen. Vooral op scholen waar vaak beiden ouders werken, zoals bij ons, zouden ze hier wel wat extra rekening mee mogen houden. Volgens mij geldt bij ons dat vrijwel alle ouders liever een hogere bijdrage betalen, dan dat ze hun eigen tijd op school kwijtraken.

    On-topic: Ik vind verder ook dat ouders die veel helpen meer "recht" hebben op helpen bij leuke zaken. Ik zou het ook leuk vinden om mee te gaan op schoolreisje als het goed uitkomt, maar ik zou het wel snappen als een andere moeder, die vaker beschikbaar is mee mag.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Daarin zou een school eigenlijk een middenweg in moeten vinden, op de school van mijn dochter zijn er echt wel een paar ouders waarvan ik vermoedt dat ze een hogere bijdrage niet zouden kunnen opbrengen en dus liever wat vrijwilligers werk op school doen om de bijdrage zo laag mogelijk te houden. Maar ja dan gaan anderen weer scheef kijken want die en die helpt wel heel vaak op school die zal het wel niet kunnen betalen.
     
  12. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier moeten we ong 1 keer per anderhalve maand met nog een ouder de hele klas schoonmaken.
    Elke klas doet dat en elke week weer een andere ouder.
     
  13. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Moeten??!!
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Sommigen zijn wel echt faliekant tegen helpen op school lijkt het. En opmerkingen als: ik besteedt de tijd liever aan mijn kind dan op school te helpen?? Nou als het echt ligt aan die paar uurtjes helpen op school is er wel een ander probleem denk ik.
    Daarbij vind ik het helpen op school heel nuttige tijd voor en met mijn kind. Door af en toe eens je gezicht op school te laten zien merk je veel beter hoe het allemaal reilt en zeilt daar.
    Met ophalen bij het kerstdiner kwamen 1 papa en mama die niet eens wisten waar het klaslokaal van hun zoon was...dat vind ik een dikke oei!
     
  15. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.352
    861
    113
    Oh my... Ik zie opeens op tegen de basisschooltijd zometeen ;'-)

    Ik heb echt 0 zin in gedoe of geroddeld of wat dan ook. Ben benieuwd.. Ik werk zelf 3 dagen en heb maar 1 kind dus kan zeker op de andere 2 dagen wel eens meehelpen maar ik ga echt niet elke week tussen de kinderen staan..echt niet mijn ding ;) Bovendien zie ik erg uit naar de nieuwe 'vrije' tijd. Maar ik zou ook zeker vinden dat de moeders die vaak helpen voorrang hebben op de leuke uitjes. Als jij de luizen uit mn dochters haar vist of haar wcs schoonmaakt verdien je dat hoor :p

    Vrije dagen opnemen voor schooldingen kán ik oprecht bijna niet.. Wel dagen wisselen gelukkig :)

    Ik wil wel graag betrokken zijn hoor, hoe kun je in godsnaam niet weten welk lokaal van je kind is, dat vind ik écht sneu..
     
  16. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Ik wil heel graag betrokken bij school zijn. En alles wat in de avond kan of op mijn vrije dag of een keer een dag vrij voor een schoolreisje oke. Daarbij kan mijn man hetzelfde dus samen zetten we ons dan vast en zeker genoeg in.

    Maar vrij nemen om tussen de middag wc's te gaan poetsen of overblijfmoeder te zijn. Nee daar pas ik voor. Mijn schaarse vakantiedagen zijn voor de vakanties. Ik voel me er zeker niet te goed voor maar mijn hemel overblijfmoeder tussen al die kids is aan mij echt niet besteed.

    Maar zoals jij zegt tuc, het lokaal niet kunnen vinden. Nee dat vind ik ook niet kunnen!
     
  17. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Ja, je gaat niet als enige ouder nee zeggen natuurlijk, de hele school doet het.
    Je begint om 1 uur als de kinderen uitkomen en de kinderen spelen dan op het plein ofzo.
     
  18. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Pfff, nou door het topic kijk ik ook ineens op tegen de basisschoolperiode.

    Alleenstaand en zelfstandig ondernemer, het gaat mij dus hoe dan ook geld kosten om op school te kunnen helpen. Het is dus of een oppas regelen 's middags / 's avonds of overdag niet werken en geen inkomen hebben of een hogere bijdrage. Dat voelt eerlijk gezegd een beetje aan als straffen omdat ik niet aan het traditionele gezinsbeeld voldoen :). En buiten het financiële deel om wordt je dus ook nog op een bepaalde manier bekeken als je niet kan helpen met overblijven of luizen kammen enzo. Overigens zou ik zelf nog liever helpen met schoonmaken dan met een schoolreisje, maar ik vrees dat het voor mij goedkoper zou zijn om iemand in te huren voor de schoonmaak dan overdag geen uren draaien.
     
  19. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Helemaal mee eens!
     
  20. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw

    Als ik dit allemaal lees dan voel ik me echt een snob joh :D, ik ga echt niet schoonmaken, plee's soppen, overblijven of vrijwillig mee op schoolreis! Vreselijk...
    Ik wil voorlezen, bijles geven, bijzondere kinderen begeleiden, plusklassen lesgegeven, knutselen ook nog...

    Gelukkig heb ik bij 'ons' op school nooit gehoord van al die vervelende klussen (schoonmaken enzo), misschien omdat ik in een "welvarend" dorp woon, maar ik sta echt zoooo vreselijk verbaasd van wat basisscholen aan ouders durven te vragen :$
     

Deel Deze Pagina