hier ook een mama die gerust wel wat wil helpen straks. Schoonmaken overdag dus niet want of ik zit op school/stage of ik heb Shannon bij me en die ga ik dus niet mee nemen, daarbij is 3 uur schoonmaken achter elkaar voor mij te veel dus zou ik sowieso al niet kunnen. Speelgoedjes thuis schoonmaken zou ik dan weer wel prima vinden of een was draaien ofzo daar heb ik helemaal geen moeite mee. maar ik vind het echt onzin om te zeggen ik zou er maar ingroeien.. het is een keuze namelijk... Niet iedereen heeft 1 die behoefte, 2 de lichamelijke/psychische optie, 3 het gezin waarmee dat kan of er simpelweg gewoon echt geen zin in. schoolreisjes doe ik dus straks denk ik ook niet (hoe moeilijk ik het ook zal vinden om hem in te zien stappen zonder me), simpelweg omdat ik niet weet of ik dat aan kan fysiek.
Had mijn verhaal kunnen zijn. Ook bij ons op school t/m groep 5 komen ouders 1 avond om de blokken, de legosteentjes de puzzeltjes etc schoon te maken. poppenhoek wordt thuis gewassen etc... Ik zelf heb groep 6/7 en as donderdag mogen ze allemaal emmertje met spons en doekje meenemen om hun tafels af te soppen, uit te soppen, de ramen te zemen en de kasten schoon te maken. Mijn inziens leren ze hier alleen maar van dat het niet automatisch gedaan wordt voor ze. Ze moeten leren dat schoonmaken ook erbij hoort.....veel kids vinden het trouwen keileuk om klusjes voor de juf te mogen doen. (zolang het maar onder schoontijd is)
Kijk....dit zijn hele andere redenen. Waar het ts vooral om gaat is dat er ouders zijn die thuis zijn, niet werken of school hebben, wel de tijd om tot half 11 (jaaaa die zijn er!!!) aan schoolplein te staan om te kletsen maar niet die 2 uurtjes ff een handje willen helpen met een hoekje poetsen o.i.d. Ieder zijn eigen mening hoor, geen probleem!
Ik heb dit jaar niets gedaan.. Wel werd gevraagd of ik een doos speelgoed wilde meenemen maar dit kon ook niet omdat ik de jongste in de wagen had en de oudste lopend, en met schoonmaken mocht ik ook niet mee helpen, had het wel aangeboden ( de jongste had gewoon wat kunnen kruipen in het lokaal) maar dat mocht niet.. Nouja ook goed dan.. En met schoolreisjes wil ik altijd mee.. Ik wil dat echt niet missen.. Straks als ze op de basisschool zit dan zie je ze al zo weinig, waarom niet meegaan als het kan?,..
het zijn hier ook altijd dezelfde ouders die helpen.. en ik werk ook, heb ook een 1 jarige die op mijn vrije dag thuis is.. maar heb ook wel eens een dag vrij genomen om te helpen.. hoort erbij vind ik en is ook goed. denk dat iedereen erg zou balen als scholen geen activiteiten meer organiseren, dan gaan mensen klagen, maar mee helpen.... op de creche help ik niet mee, maar daar betaal ik 6,75 per uur.. daar moet wel een schoonmaakster vanaf kunnen.. vragen ze ook niet hoor.
Wat dat betreft is het hier echt enorm gezellig. De ouders (in praktijk enkel moeders) hebben een eigen ruimte waar je even kunt neerploffen en is van alle gemakken voorzien (koffie, bankstel met voedingskussen, magnetron etc) en zitten praktisch altijd wel verschillende moeders die met iets bezig zijn voor school, erg fijn.
In het begin heb ik een aantal keer meegedaan met de rotklusjes zeg maar... tot het moment kwam dat je je mocht opgeven voor hulp bij schoolreisjes. Ik werd alleen ingedeeld voor de rotklussen en de leuke klussen gingen altijd naar de populaire moeders die wel een potje konden breken bij de juf. Bijv. de vrouw van de penningmeester, de vrouw van de directeur etc. En dat was niet 1 jaar, nee dat gebeurde tot 3 x aan toe. Toen vond ik wel dat ik genoeg mn best had gedaan. Toedeledokie dus Vanaf dat moment heb ik geen spons meer aangeraakt.... bekijk het ff zeg
heel herkenbaar hoor kleintje van mij zit nog niet op school maar hoor het in de omgeving.. vooral de super kakker mama's met veel geld in veeeeeels te grote auto's voelen zich vaak te goed even een vaatdoek aan te pakken stel je voor dat je iets moet doen.. of nog erger dat je broek vies wordt.. ik zelf zou zoveel mogelijk proberen te helpen. bij mij is het niet willen omdat ik me te goed zou voelen maar meer lichamelijk het niet aankunnen maar ondanks dat zou ik me uiterste best doen!!
Het hoort deels bij deze tijd, maar ook niet persé. Mijn moeder stond vroeger ook altijd klaar ( 25-35 jaar geleden) en toen waren het ook altijd dezelfde moeders die leesmoeder waren, meegingen met sportdagen, schoolreisjes, schoonmaken etc. Later (ik zat inmiddels al op HBO) is mijn moeder een basisschool gaan schoonmaken..... 9 uur per week. Buiten de schoolvakanties om was het idd toiletten poetsen, gemeenschappelijke ruimtes schoonhouden en lokalen stofzuigen.... en dan was dit nog maar relatief kleine school.... maar even echt ergens goed poetsen.... daar was gewoon geen tijd voor! Ook daar was de "regeling" dat er in de schoolvakanties ouders kwamen helpen. In eerste instantie alleen zomervakantie, later is het ook vanwege vakantiedruk veranderd naar de herstvakantie en voorjaarsvakantie.... en dan nog was het sappelen hoor qua ouders. Vaak hielp ik mn moeder in de "grote" vakantie met de grote schoonmaak. Dus tafeltjes poetsen, "vakken" soppen etc. Dus om nu maar "gemakkelijk" te zeggen dat de schoonmakers er toch voor worden betaald.... nee da's te gemakkelijk. Ik werk nu 4 dagen per week, maar ik zou wel proberen op de één of andere manier iets te kunnen doen. Hetzij in de avonden, hetzij thuis.
Eigenlijk zou je moeten worden beloond voor het doen van de rotklussen! Dus de moeders/ouders die altijd helpen met soppen etc die worden als eerste ingedeeld bij de leuke dingen... zijn er dan nog mensen nodig... dan kan de popi-jopi-mama wel mee
Ook ik ga morgenochtend even helpen met poetsen, gewoon in de klas. Vind onze dochter nog leuk ook en de kleinste meid gaat gewoon mee. Ik ben zelf ook juf en die laatste week is zo hectisch dat alle handen meegenomen zijn, hier wordt het enorm gewaardeerd iig. Schoolreisjes moet ik dan weer niet aandenken. Ik ga altijd al met mijn eigen groep en ben altijd weer blij als we veilig terug zijn.
Ik ben ook leerkracht van groep 1. De schoonmakers doen bij ons de vloeren en de ramen, maar de rest moeten we toch echt zelf doen (tafels, stoelen, al het speelgoed uit de hoeken, ontwikkelingsmateriaal, kasten, aanrecht.....). Het is echt veel. En in mijn eentje, naast de rapporten, oudergesprekken, observatielijsten, overdracht, vergaderingen etc. aan het einde van het schooljaar is het haast niet te doen. Alles wat de wasmachine in kan neem ik zelf mee naar huis. Verder wil ik geen materiaal meegeven aan kinderen. Het ontwikkelingsmateriaal is zo ontzettend duur. Ik hang ook altijd een brief op om hulp van ouders te vragen. En het zijn altijd dezelfde ouders die hulp aanbieden bij de minder leuke klusjes (en vaak zijn dit juist moeders die ook gewoon werk hebben, maar dan komen op hun vrije dag). Dit zijn voor mij dan ook de ouders die voorrang hebben bij de leuke dingen (zoals begeleiding bij schoolreis). Dat vind ik wel zo eerlijk. Ik zal daarom ook later bij mijn kinderen ook helpen op school als het kan. Ik merk dat ik graag hulp van ouders heb, dus zal ik die hulp ook zelf bieden.
De school waar mijn zoons straks naartoe gaan verwacht wel hulp van de ouders en dat ben ik zeker wel van plan. Behalve dat het nodig is lijkt het me ook gewoon gezellig. Maar goed sommigen werken idd heel veel en dan wordt het lastiger.
Ik ben doordeweeks altijd alleen dus ik neem meestal gewoon een lading spul mee naar huis om schoon te maken. Ga er geen oppas voor regelen.
oh verbaas me over de reacties op pagina 1...heb niet verder gelezen. Maar hier was er pas een schoonmaak avond, er waren 5 ouders, van een klas van 10 kindjes dus 50% was op komen dagen!! Was heel gezellig en we hebben kei veel gedaan...dit was schoonmaken van speelgoed enz...dat doen de schoonmakers niet hoor!!! (en was heel hard nodig.....) Was kei gezellig, koffie en cake vooraf. En achteraf wat lekkers met fris om no na te kletsen. Was echt leuk hoor! En dat poetsen was gewoon bijzaak..gezellig om de tafels alles in een bak poetsen en afdrogen.... Ik doe dat graag, wij hebben al zo weinig contact met ouders...ff op het schoolplein kletsen is er niet bij omdat ze met een busje op word gehaald. Was trouwens compleet nieuw, de 1e keer dat ze dit deden!! Omdat er vraag was naar meer ouder contact.....En vind het eigenlijk meer als normaal, op de psz deed ik het ook!! En ja als het overdag is, dan probeer ik een oppas te regelen en anders komt hij toch gewoon mee.....(mijn zoontje) Groetjes, Miranda
Moet je eerlijk zeggen....ik vind er ook niets aan en ook niet aan de leuke uitjes. Ik ben gewoon niet zo! Nu laat mijn situatie het ook al even heel lang niet toe maar als dit wel zo is dan doe ik de dingen wel. Dit doe ik dan echter puur voor mijn dochter omdat zij het leuk vindt dat mama helpt. Persoonlijk vind ik er dus geen fluit aan maar goed.....
Hier kreeg iedereen een bak/doos met speelgoed mee om schoon te maken, dit heb ik ook netjes gedaan. Alleen heb ik me niet opgegeven voor het schoonmaken omdat dit bij ons overdag is, dan zou ik m n jongste mee moeten nemen en dat zie ik niet zitten, die zit overal aan en loopt overal heen. Ik heb ook niet zo makkelijk oppas, anders had ik het wel gedaan. Ze zouden idd een keer een avond moeten doen, dan zou ik wel gaan. Maar ja dan moet er ook weer een juf langer blijven. Ik ben 1x meegeweest met een uitje naar de sloot achter de school. Vond het 3x niks, maar goed als niemand het doet komen die kinderen nergens of het zijn altijd dezelfde ouders die meegaan.
Hier krijgen ouders aan het einde van het schooljaar allemaal spulletjes (speelgoed) mee naar huis wat schoon weer terug moet. Ik heb eigenlijk geen idee of ze ook hulp willen bij het schoonmaken in de klas. Zou het best willen doen, vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal om samen even de handen uit de mouwen te steken.. Je kind zit er 5 dagen in de week de boel een beetje smerig te maken, dan kan je toch wel 1x (of 2x) per jaar helpen schoonmaken? Hoewel ik ook wel begrijp dat als je werkt het lastig wordt, je gaat er geen vrij voor vragen lijkt me Waar ik nu een beetje 'mee zit' is mijn zoontje van bijna 2. Zoals nu heeft mijn dochter een sportmiddag en zijn er ouders gevraagd mee te gaan als begeleiding. Ik wou graag mee maar er stond specifiek in de mail dat kleine broertjes en zusjes niet mee kunnen. Dat is ook onhandig, maar dat is met de meeste activiteiten op school waar hulp voor nodig is zo, jammer vind ik dat. Ik had mijn zoontje wel naar mijn (schoon)ouders willen brengen maar die kunnen helaas niet. En ik kan ook niet voor elke gelegenheid op school waar ouders bij nodig zijn oppas inschakelen, er zijn zoveel activiteiten..