Schoolpleinen dicht om overlast

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MamaKitty, 2 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Schoolpleinen dicht om overlast

ALPHEN AAN DEN RIJN - Schoolpleinen mogen mogelijk buiten schooltijd niet langer open zijn als gevolg van een uitspraak van de rechter. Een bewoner naast de Sweelinckschool in in Alphen aan den Rijn ergerde zich aan het lawaai van spelende kinderen. Hij vond in het bestemmingsplan dat het schoolplein na schooltijd niet open mag zijn en kreeg vorige week gelijk van de bestuursrechter.

Alphen aan den Rijn moedigt scholen sinds 2005 juist aan om hun schoolpleinen na schooltijd open te houden. De gemeente hoeft zo voor kinderen geen aparte speelplaatsjes aan te leggen en kan betere speelvoorzieningen op een schoolplein neerzetten, meldt Binnenlands Bestuur op zijn website.
    De gemeente betreurt de uitspraak, maar respecteert deze.
    De SP denkt daar anders over "Van de zotte", vindt SP-fractievoorzitter Jo Schriek. "Er is zo weinig speelruimte, dus dan spelen kinderen op het schoolplein. Mensen die daar aanstoot aan nemen, moeten maar buiten gaan wonen", zegt hij tegen Binnenlands Bestuur.

2. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Belachelijk! :x

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Het is toch te belachelijk voor woorden, ga dan niet bij een school wonen

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    In feite, is een schoolplein ook niet bedoeld om daar jeugd te laten spelen buiten schooltijd.
    Veel ouders doen dat wel onder het mom van *veilige haven* of * de school let wel op* als ik om 16.30 thuis kom van mijn werk... Ik denk dat ermee bedoeld wordt.

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Beetje dubbel gevoel.. Aan de ene kant denk ik: Schoolplein is voor school (hihi logisch) en niet bedoeld voor kindjes NA schooltijd.. Aan de andere kant denk ik: Er is al zo weinig speelruimte en vaak zijn leraren nog wel een poosje op school na schooltijd.. Dus snap dat ouders het een veilig idee vinden..

Wat ik wel raar vind is dat iemand zich daaraan stoort.. Je bent zelf bij een school gaan zitten..Dan zou hij zich toch ook moeten ergeren aan de kindjes TIJDENS schooltijd?

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    wie zegt dat? Ik vind het juist goed dat het plein ook na schooltijd wordt gebruikt. Het is toch zonde om de pleinen nìet te gebruiken? Er staan tenslotte wel (dure) speeltoestellen op. Zonde om die het grootste deel van de tijd ongebruikt te maken.

Wat betreft "de leraren zijn nog tot een uur of vijf op school dus die letten wel op onze kinderen", kan ik heel kort zijn:

NEE

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

In het berichtje staat dat de gemeente scholen juist aanmoedigt om de schoolpleinen langer op te laten.

8. Aura

Aura Niet meer actief

Vind ook dat schoolpleinen na schooltijd dicht moeten zijn....en niet alleen omdat je overlast qua lawaai van de kinderen zou kunnen hebben. Ik woon tegenover 2 basischolen en naar 1 basisschool dus hoor regelmatig gillende, spelende, zingende en vloekende kinderen heb er niet zoveel last mee. Waar ik wel last van heb is dat na schooltijd en savonds en in het weekend de schoolpleinen ook openstaan dan hoor ik geen zingende kinderen maar lallende dronke en stonede jeugd....die daar flesjes kapot gooien, fikkie proberen te stoken etc. etc.
    Dus ik ben ook van mening dat een schoolplein 2 uur na schooltijd gweoon gesloten hoort te zijn.....zo kan ook niemand er misbruik van maken.

9. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Schoolpleinen open of dicht daar maak ik me nog niet zo druk om, maakt me ook weinig uit. Wat ik belachelijk vind is dat er mensen zijn die gaan lopen klagen dat ze last hebben van spelende kinderen!!! Kinderen zoeken elkaar nu eenmaal op om samen te spelen en maken daar kabaal bij daar zijn het kinderen voor.

Laatst was ook al eens op tv een ouder echtpaar wat vlakbij een school woonde en die zich ook stoorden aan spelende kinderen omdat ze tegenwoordig te veel gilden en schreeuwden. Neem aan dat hij vroeger muisstil was als ie ging buiten spelen? Zulke mensen moeten lekker achter de geraniums gaan zitten in het bejaardenhuis en daar gaan zitten brompotten.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    #10 Jo79, 2 feb 2010
    Laatst bewerkt: 2 feb 2010
    Ik ben het wel met Aura eens. Ik heb zelf ook jarenlang voor een school gewoond, die spelende kinderen daar had ik geen last van, maar hangjongeren die zitten te blowen, zuipen en te lallen wel. Bovendien smeten ze regelmatig wat door de schoolramen, staken fikkie in de speeltoestellen etc. Ik zou gewoon een middenweg kiezen, vanaf 6 uur ofzo het schoolplein sluiten.
    Over krijsende kinderen, ik merk wel dat veel mensen het normaal zijn gaan vinden dat kinderen constant krijsen en gillen. Ik ken ook kinderen die amper nog op normale toonhoogte wat kunnen zeggen, alleen gillen en krijsen.
    Dat spelende kinderen meer geluid maken dat weet je, dat vind ik ook niet irritant, maar kinderen die constant schreeuwen en krijsen wel, hoeven mijn kinderen niet te doen.

11. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    En jullie denken echt dat door de schoolpleinen te sluiten dat de hangjongeren er niet kunnen komen? Trust me, die komen er wel als ze dat willen hoor ;)

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dan zal de gemeente tóch meer speelplaatsjes moeten gaan aanleggen.
    Het was prima geregeld zo; geen speelplaatsen verder, maar schoolpleinen voor dit doel. Maar als dat niet meer kan/mag, moet er dus toch maar speelplaatsjes aangelegd worden.

Dat de man klaagt vind ik op zich niet heel raar, aangezien deze regel (aanmoediging) daar pas vanaf 2005 is ingegaan, mogelijk woonde hij er voor die tijd al en als toen de schoolpleinen gewoon om 16.00 uur dichtgingen, was er geen overlast.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die schoolpleinen die na schooltijd dicht moeten zijn, hebben een nog een groot nadeel: er moeten enorme, metershoge hekken omheen. Dat ziet er wel zo gruwelijk uit, net een gevangenis!

Bovendien heb je dan inderdaad weer meer ruimte nodig om elders speelruimte te realiseren en dat gaat dan ten koste van parkeerruimte en gemeentelijk groen.

Het is een illussie om te denken dat je geen last meer hebt van lawaai als je de pleinen sluit. Ze gaan gewoon ergens spelen en maken daar net zo veel geluid!

14. Aura

Aura Niet meer actief

Vind het maar meer dan normaal dat er een groot hek om een school zit :S....
    Een van de scholen hier tegenover heef geen hek....ik woon AAN het water en AAN een weg....je raad 'm al met een lerares die op een groep van 60 man ofzo staat te letten..heb vaak mijn hart vastgehouden.....nee dan maar liever eruit zien als een gevangenis!

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een hek om het plein is inderdaad normaal. Maar dan gewoon zo'n halfhoog hek. (Hoe hoog zijn die dingen, 1m20 ofzo?) Hoe moet voor de kinderen inderdaad niet mogelijk zijn rechtstreeks de weg op te rennen (of de sloot in).

Maar zo'n hek van meer dan twee meter maakt de uitstraling van de wijk echt niet beter. Bovendien: juist de 'bezoekers' waar je het meest last van hebt, komen toch wel over of door zo'n hek. Op het moment dat er (kleine) kinderen spelen, is het automatisch geen fijne hangplek meer voor pubers en junks. Maak er een afgesloten gevangenis van en je trekt juist dat soort volk aan.

16. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ik vind het belachelijk dat die schoolpleinen dicht moeten. Als er speelplaats is waarom daar geen gebruik van maken en weer met belastinggeld een nieuwe speelplek aanleggen waar weer gemeentelijk groen mee verpest word?
    En als er last is van hangjongeren kunnen ze de speelplekken tot 18 uur open laten en daarna sluiten?! Bovendien is mijn ervaring dat hangjongeren overal wel gaan hangen als ze de kans krijgen, of het plein nu open is of gesloten! Maar goed dat is een andere discussie!

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nou, van mij hoeft er geen hoog hek omheen ofzo, maar gewoon verbieden dat ze tussen bepaalde tijden nog op het schoolplein komen. Bij mij in de buurt hadden ze dat met een speeltuintje gedaan, na half 9 's avonds geen toegang meer. Ik vond dat een prima oplossing, want wat moet je om half 9 's avonds nog in een speeltuintje? Duidelijk niet voor kleine kinderen.
    De politie sprak ze er wel op aan als ze toch om die tijd in wilden hangen. En het scheelde een hoop zooi, want op die hangplekken, of het nou een speeltuintje of een schoolplein is, overal scherven, peuken, lege bierflesjes etc. vind ik geen leuke plek om voor mijn kinderen te spelen.

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Het is ook normaal als er een hek om een schoolplein heenstaat, maar dan geen 1 van 2 meter hoog hoor. En een hek van 2 meter hoog houdt ook geen hangjongeren tegen, dus zal er ook prikkeldraad oid dergelijks opmoeten. Nou sorry, dat zou mij als ouder echt tegen de borst stuiten als mijn kind in zo'n omgeving buiten moest spelen.

Om het plein van Milan zijn school staat een normaal ijzeren hek, dat prima dienst doet om de kinderen op het schoolplein te houden. Helaas zitter er 's avonds ook hangjongeren en de laatste 3 maanden moeten vooral de ramen van de school het verduren. Elke maandag zijn er 1 of meerdere ramen gesneuveld, echt schandalig. Die groepen hangjongeren zijn gewoon een stel ongemanierde, onopgevoede, asociale rotzakken. Sorry dat ik het zo zeg, maar ben ze zooooooooooo ZAT!!!!! Ze zitten hier ook regelmatig bij de supermarkt of voor de pinautomaat (staat een afdak voor, dus tja, staan ze droog) met hun peukies, blowtjes en drank. Blegh, nare gasten. En alles slopen, BAH..En geloof me, ik heb ook genoeg meegemaakt toen ik 15 a 16 was, maar er werd in die tijd veel minder gesloopt, er was toen nog wel wat meer respect voor andermans spullen!!

19. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik werk zelf op een basisschool en ik hoop dat de gemeente waar ik werk deze regel ook eens instelt.
    Wij hebben dus wel een openbaar plein, met alle gevolgen van dien.
    Inderdaad spelende jeugd, maar dat is het probleem niet.
    Ons dak is om de haverklap lek, omdat de jeugd erop klimt om ballen eraf te halen.
    Speeltoestellen worden beklad of beschadigd.
    Ondanks de prullenbakken ligt overal zooi op het plein, lege chipszakken etc.
    Om de haverklap kapotte ruiten vanwege het voetballen, er is nooit iemand die het gedaan heeft.
    En dan de hangjeugd 's avonds die daar nog de kapotte bierflessen, sigarettenpeuken, graffiti en gebruikte condooms aan toevoegt....
    Ook vinden ze het leuk om keiharde muziek te draaien (sommige hebben een auto).
    Ik zeg, een hoog hek eromheen, ik kijk ernaar uit.
    Dan kunnen we eindelijk eens wat nieuwe dingen op het schoolplein neerzetten, nu is dat zonde van het geld.

Het probleem met een openbaar plein is dat je de jongeren ook moeilijk weg kan sturen, aangezien iedereen er gewoon op mag.
    En de vernielingen vinden natuurlijk altijd plaats als een buitenstaander het niet ziet, dus moeilijk te bewijzen.

Dus ik kan me levendig voorstellen dat omwonenden hier erg veel last van hebben.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als het goed is kan er niemand op het dak: op alle plekken waar toegang tot het dak is moet je van die scherpe punten hebben. Als dat nog niet zo is, moet je school dat snel regelen. Als er kinderen op het dak klimmen er eraf vallen, zijn jullie (financieel) aansprakelijk!

Wat betreft de ruiten die sneuvelen door het voetballen: wij hebben op school van die 'spons-ballen met huid' Je kent ze vast wel. Die gaan met geen mogelijkheid door het raam. De afspraak is dat kinderen ook na schooltijd alleen met dat soort ballen op het plein mogen. Ze kunnen hun leren voetbal omruilen voor een zachte bal. (Hun eigen bal is dan de 'borg'.) Als ze klaar zijn met spelen, ruilen ze de bal weer om. Wie toch met een harde bal op het plein speelt, wordt eraf gestuurd. Bij herhaling krijg je een pleinverbod. Bij ons werkt dat prima.

Wij hebben overigens wel het voordeel dat het grootste deel van ons plein in het zicht ligt van de overburen. Dat maakt het voor hangjongeren al minder aantrekkelijk. En onze ervaring is echt dat hangjongeren liever niet samen met kleinere jeugd op een plein hangt. Dus blijven ze weg zolang er kinderen op het plein zijn. Na zonsondergang mag er niemand meer op het plein. We hebben een goede relatie met de overburen, dus die bellen de politie als ze toch wat zien.

Hoe dan ook: als kinderen niet meer op het plein mogen, zal de gemeente andere speelplekken moeten maken. Het enige wat je dan doet is de overlast verplaatsen. Bovendien is het zonde van de (meestal beperkte) ruimte in de wijk.

Voor de school is het ook een voordeel om openbaar plein te zijn: de gemeente investeert samen met de school in speeltoestellen.

Deel Deze Pagina