Julia is sinds een paar dagen min of meer zindelijk (zou je dat al zo noemen?). Ze plast op de wc als we haar er op zetten, maar geeft ook regelmatig (meestal op tijd) aan dat ze zelf moet en doet dan ook een plasje, en vanmorgen voor het eerst (zonder ongelukje) zelf op tijd naar de wc gegaan om te poepen. Heel snel gegaan, want donderdag begon ze er zelf over en plaste ze voor het eerst sinds tijden op de wc! Oftewel, het gaat heel goed, en nu volhouden! Hoe zouden jullie het verder aanpakken? We doen nu thuis steeds de luier uit en 's ochtends ook na het slapen. Ze slaapt 's middags niet meer, dus daar hoeft de luier niet voor aan, maar zodra we weg gaan doen we nog een luier aan. Enige nadeel van de luiers vind ik dat ze dan niet zo gemakkelijk toch naar de wc kan, dus ik wil graag iets van luierbroekjes. Die vind ik alleen wat duur, dus ik heb gekeken naar de luierbroekjes van de Hema (uitwasbare). Is dat wat? Iemand ervaring? Als ze daar echt in plast, kan die dat aan? Hoe hebben jullie dit verder gedaan? Ze gaat bijvoorbeeld dinsdag naar de PSZ. Dat is heel dichtbij, dus in principe zouden we er met 5 minuten zijn, en als ze dan thuis nog even plast... Op de PSZ zijn ze wel hulpvaardig en kan ik ook best schone kleren meegeven zodat ze daar om kan kleden mocht het nodig zijn... Maar zal ik dat al doen? Of nog even afwachten tot ze wat meer gewend is? Ergens denk ik, kom maar op, dan maken we er ook geen punt van voor haar (net als het poepen, ging meteen goed). Maar ik wil de lat ook niet te hoog leggen... Ben trouwens apetrots en gisteren hebben we haar maar eens flink beloond met een mooi sticker speelboek. Ze is helemaal in haar nopjes als 'grote meid' en verteld het aan iedereen, zo lief!
ik zou geen luier meer aandoen hoor, is alleen maar verwarrend voor ze. als ze thuis plast, moet de psz te halen zijn hoor en daar kan ze ook weer plassen natuurlijk. Gewoon een paar setjes reserve kleding in haar tas en gaan met de banaan. Ik nam dochter op dag 2 al mee en dat ging ook goed (ik had wel resevekleding + pedaalemmerzakken voor natte kleren) mee genomen en dat nog maanden mee gesjhouwt tot dochter zelf zei dat het niet meer mee hoefde. Ze zal vast weleens een keer vergeten om te plassen als ze aan het spelen is, maar daar leren ze ook van.
Géén luier is géén luier. Hoe moet ze dat anders onthouden als ze wel of geen een omheeft, dat is erg verwarrend hoor. Gewoon doorzetten nu. Je dochter is echt niet te jong, ze zou het snel door moeten hebben nu.
Geen luier meer omdoen inderdaad, ze moet er nu aan gaan wennen dat ze altijd naar de wc gaat als ze moet. En dan geeft altijd wel wat ongelukjes de eerste week (en daarna ook nog af en toe, vooral als ze te druk zijn met spelen , maar als ze nu uit zichzelf naar de wc gaat om te plassen snapt ze het prima. Wel in het begin regelmatig vragen of ze moet plassen, aangezien het nieuw voor haar is dat ze daaraan moet denken.
Geen luier meer omdoen idd, maar even doorpakken. Ze is al bijna drie jaar dus ze begrijpt het vast wel. Wat wij deden (dochter was toen 22 maanden en dat ging ook goed) was iedere keer voordat we weggingen even op de wc zetten en uiteraard reserve kleding meenemen mocht er toch een ongelukje gebeuren. En wat jullie ook al doen, de hemel in prijzen en belonen voor elke dag dat ze droog is gebleven. Succes!
Wij hebben ook meteen de luier uit gelaten. Hebben wel een tijdje een potje mee gesjouwd, zo kon hij overal meteen plassen. In de achterbak van de auto, toen het waaide op de achterbank, in een pretpark, ideaal!
Voor een korte rit deden wij ook onmiddelijk zonder luier, voor een langere rit deed ik een luier over de onderbroek aan, zodat de autostoel niet nat werd, maar zij toch voelde dat ze geplast had. Als we thuis waren, deed ik haar een broek aan met alleen maar een rek, of een legging, zodat ze die gemakkelijk en snel naar beneden kreeg als ze moest plassen. Succes!
Oeh, uitdaging hoor! Ik ben net boodschappen wezen doen met haar zonder luier. spannend! Maar goed gegaan, dus de drempel is verlegd! Hoe doen jullie dat in de auto?
Hier ook een meisje waarbij we sinds donderdag de luier hebben uitgelaten. En ik vind het ook best lastig om te bepalen wanneer de luier uit moet blijven. Morgen gaat ze naar de psz en gaat ze inderdaad zonder luier. Ze hebben daar al eerder aangegeven dat zodra je thuis met zindelijkheids training begint ze dit meteen ook daar doen. Ik merk wel dat als ze effe de luier heeft aangehad en dan weer uitgaat dat ze dan een ongelukje heeft waarna ze het weer door heeft en ze ook zelf zegt dat ze moet plassen.
als je lang in de auto moet is een luier nog wel een idee. Maar je zegt dat je in 5min op de psz staat. Dan zou ik het erop wagen om dr zonder luier te laten gaan. Al zeg je wel "als we haar erop zetten" ze voelt het dus nog niet helemaal zelf?
Ik vraag het af en toe (om het uur?), en dan zegt ze zelf of ze moet of niet. Nu was ze bijvoorbeeld voor 2en geweest, en nu pas net weer. Daar voor zei ze steeds dat ze niet hoefde en ze heeft geen ongelukje gehad. Nu kwam ze er zelf mee, een half uurtje geleden. Dus ze heeft het echt goed door. Wij rijden regelmatig een uurtje in de auto, en dan denk ik dat we wel even een luier aan doen. Morgen op de PSZ gaan we het inderdaad maar proberen, met reserve kleren in de tas. Ze zijn niet zo heel erg hulpvaardig met zindelijk worden, maar het zal toch een keer moeten...
Goed hoor! Wij hebben het ook zo gedaan, vanaf de eerste plas op de wc geen luier meer aan gedaan. Wij hadden het geluk dat we toen ook 2 dagen de hele dag thuis waren dus konden we mooi oefenen. De 3e dag zijn we zelfs uit eten gegaan zonder luier en dat ging ook prima. Gewoon niet bang zijn, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Ik nam altijd 2 of 3 broeken en onderbroekjes mee voor de zekerheid maar ik heb ze nooit nodig gehad. Nu gaat er nog maar 1 broek en onderbroek mee voor de zekerheid. Ik vond het ook echt wel spannend hoor, de eerste x weekboodschappen doen was de 4e dag dat ze zonder luier deed en ik was me toch zenuwachtig! Maar het ging perfect.. En nu is ze alweer bijna 1,5 maand zindelijk. Met 1 week trouwens ook 's nachts, zelfde principe eigenlijk, geen luier meer om gedaan en zorgen voor een zeiltje en voldoende beddengoed.. 1 x in bed geplast en daarna nooit meer.