Onze zoon van 6 heeft laatste tijd erg grote mond.Ik heb dagen dat ik zon beetje hele dag loop te mopperen op hem.Hij wil constant de aandacht,overal zin in hebben.Als ie straf krijgt krijg je nog grote mond na,bijv stomme mamma,stinkerd,je praat onzin etc.Als ie zn zin niet krijgt zegt ie als ik dat niet krijg gooi ik je vaas kapot.Echt hij drijft me soms tot waanzin.Op school doet hij het ook.De hele dag zn klep los en praat door iedereen heen,heeft ook geregeld straf.Is dit een fase??Herkennen jullie hier iets in.Thuissituatie is zelfde geen veranderingen,school ook niet.Hij doet nu voor 2e x groep 2 over(groep 1 een half jaar gedaan),lijkt zich nu te vervelen,alles gaat hem makkelijk af..
verzet hoort er wel een beetje bij met 6 jaar. Hier ook een die stampvoetend de trap op loopt als ie zijn zin niet krijgt of gaat lopen mokken. Het soort opmerkingen die je beschrijft horen we hier gelukkig niet, wel lastig trouwens. Leg het ook eens bij zijn juf op school neer, misschien heeft die nog tips. Wij proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen dat ie iets niet mag/waarom niet. Lukt niet altijd, maar met duidelijkheid vooraf is ie toch minder boos als bv de computer of nintendo uit moet terwijl hij nog door wil spelen.
Hier precies hetzelfde!! Ik houdt J wel kort(er) nu hoor,merk dat ie weer de grenzen goed opzoekt. Mijn zoontje verveelt zich ook in groep 2, is echt aan groep 3 toe.
Mijn zoon is net zo, Zit al wel in groep 6(vroege leerling) en daar doet hij het meer dan geweldig! Maar jeetje die grote mond, zo dwars! Van alles een gevecht maken. Pfffffffff!! iemand zei me van de week dat het met hormonen te maken had. Hoop in ieder geval dat het gauw over gaat!
Ja volgens mij weer een leuke dwarse fase... Ik herken het bij mijn bijna 6 jarige ( over een paar weken 6) Soms lijkt het alsof ik hier met een puber in huis zit...muziek hard...boos om niks...ons irritant vinden ha ha Ze zegt alleen niet stomme mama of iets anders want daar staat hier een hele dikke straf op. Je mag best je grenzen verkennen maar mensen persoonlijk kleineren mag hier niet. Net als schelden of vieze woorden. We zitten deze tijd maar weer uit.... ( groep 3 komt er aan...dus ik hoop nog meer structuur...ze zijn uitgespeeld in de kleuterklas)
Pff ja het is soms best lastig,maar wel herkenbaar dus.We houden hem nu kort,toch probeerd ie het het wel eens weer.Hij brengt aardig wat tijd door op de trap..Kijken wat vandaag weer brengt.
Hier ook herkenbaar. Hij is wel nog maar 5. Die grote mond daar wordt ik echt gek van hoor. Leert ook veel slecht dingen (woorden etc) op school/bso van oudere kids. Hopelijk mag hij volgend schooljaar naar groep 3 (zit nu officieel nog in groep 1 maar doet alles met kids van groep 2 mee) dan krijgt hij wat meer uitdaging en structuur op school.
Oh ja heeeeel herkenbaar. De oudste is 5 jaar en 7 maanden, maar manmanman wat een mond af en toe. Ik blijf consequent, maak gebruik van een time out en als ik het helemaal zat ben dan gaat hij naar bed.
Wow 6 jaar en al in groep 6 ??? Dan is die toch niet alleen een vroege leerling maar ookk paar klassen over geslagen ? Ik heb nog geen ervaring. Maar het is vaak wel een fase alhoewel ik die grote mond bij smmige kinderen wel blijf zien (dat stomme mama). Gewoon consequent blijven. Duidelijk zeggen waarom iets niet mag/jullie het niet willen. Edit: en als ie excuus aanbied vragen waarom hij dat doet. Sommige kinderen denken jk zeg sorry en ben klaar maar vaak vergeten ze waarom ze sorry zeggen. Ik vraag bij mijn peuternichtje altijd waarom ze sorry zegt en ze kan al heel goed antworden.
Ja, hier ook wel vaak een grote mond. Maar sinds we daar heel streng tegen optreden, wordt het wel snel minder. Hij pikt ook vaak hele lelijke woorden op, op school. Maar eigenlijk zit hij net nu in een hele lieve fase. Hij helpt me goed mee, is ontzettend lief voor zijn jongere broertjes, komt vaak zomaar even kroelen, erg leuk. Consequent zijn is hier nog steeds hét toverwoord.
Mijn zoontje is net 5 en is heel erg vaak boos en zegt ook vaak iets lelijks, dan moet hij even naar de gang. Kinderen op school valt het tegenwoordig ook op dat hij snel boos is en boos kijkt. Vind het best moeilijk hoor.
Heb je het er al met school over gehad? Je zegt dat hij zich verveelt, dan moeten ze hem wel meer uitdaging geven. Waarom heeft hij maar een half jaar groep 1 gedaan en vervolgens 2 keer groep 2? ( je zegt 2 keer over maar ik neem aan dat je 1 keer over gedaan bedoelt)
Hier een dochter van 6 1/2 met een grote mond. Ze zit al in groep 3, waar ze gewoon gemiddeld is, verveelt zich niet in ieder geval. Maar zó brutaal thuis en niet luisteren, ik word er gék van. Zeg ik dat ze zich moet aankleden, doet ze het niet. "Jij moet dat doen" zegt ze dan. Dat mag ze dan eerst even anders vragen. Vervolgens vraagt ze of ik alsjeblieft wil helpen. Dan kom ik helpen en werkt ze niet mee. Dus zeg ik haar dat ze nog 1 kans heeft om mee te werken en anders het zelf mag doen. Die kans pakt ze niet, dus ik ga weg. Nou dan gaat ze drammen. Ik negeer haar en ga haar niet helpen. Maar ze moet toch kleren aan. Hoe los je dat nou op als je naar school moet? Zelfde als ze naar bed moet. Ik geef na het eten aan wanneer ze naar bven moet (als de klok op de 9 staat bijvoorbeeld). 5 minuten voordat het zover is zeg ik het nog een keer. Als het dan tijd is en ik zeg dat we naar boven gaan, gaat ze gewoon door met wat ze aan het doen was. Ik word dan echt boos en het resultaat is dus dat ik haar bij haar arm pak en naar boven breng. Waar ze vervolgens uiteraard niet meewerkt met uitkleden etc. Alles is NEE, en mama is "stomme mama". Ik weet even niet hoe ik dit moet doorbreken. Iemand tips?
hier een 5jarige brutale drama queen. soms heel brutaal van je weg kijken, heel verwaand doen en die grote monden... verschrikkelijk. maar dat kan ik allemaal nog wel hebben totdat ze me persoonlijk pakt. ze weet dat ik witheet wordt als ze bij papa normaal doet en mij negeert en dwars gaat doen en niet meewerkt. gisteren nog weer zo`n verschrikkelijke discussie. alyssa werkte niet mee en speelde de clown in bad (wat niet slim is als er net badolie in heeft gezeten) dus ze gleed bijna uit. ik zei (waarschijnlijk bozer dan bedoelt) dat ze op moest houden met gek doen en uit bad moest komen. je raad het al... compleet drama, met alles erop en aan. bij alyssa begin ik er langzaam achter te komen dat het aandacht vragen is. het ging een hele tijd redelijk, maar nu ben ik deze week als gastouder begonnen en moet zij dus ook weer schakelen en is het weer feest. ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat als ze aandacht wil ze gewoon moet komen, dat als ze een knuffel wil ze dat gewoon mag zeggen en dan niet om niks overstuur hoeft te raken. lang verhaal, maar wij proberen achter de reden van het gedrag te komen en verder zijn we consequent. (al is dat soms zoooooo moeilijk) succes met de fase. liefs doris
Zoooooooooooooo herkenbaar! Onze dochter gedraagt zich net zo! Ik moet ook nog heel erg wennen. Op school niet, alleen thuis . Blijkbaar is 6 jaar toch een "magische" grens waarbij ze zich groter voelen en daardoor ook brutaler worden....
ik zat ook al te lezen 6 jaar en in groep 6.dat kan toch niet dan is hij wel heel slim haha. mijn oudste is ook zes en heel erg toe aan groep 3 haald je het bloed onder de nagels vandaan en stookt zijn zus ook lekker op. zoveel mogelijk kort houden en duidelijk zijn