Ouderbijdrage school wel/niet betalen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by mikos, May 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mikos

mikos Bekend lid

Dec 7, 2010
    944
    0
    0
    Ik vroeg me af wie hier de bijdrage niet betaald.

Ik ben dit jaar van plan het niet te betalen. Ik vind het ook onnodig, zover ik gehoord heb van een onderwijzeres (vriendin) krijgen scholen meer dan genoeg geld van de overheid voor de standaard dingen als sinterklaas en andere activiteiten.

De bijdrage wordt vrijwillig genoemd maar als je niet betaald krijg je om de weken een brief, hoe verder in t schooljaar hoe dreigender de taal en ze gaan je gewoon chanteren. Doordat jij niet betaald kunnen de kinderen geen activiteiten krijgen op school, als jij niet betaald zullen we jouw kind buitensluiten van de activiteiten etc.

Ik vind het ronduit asociaal :(

Ze kunnen toch ook gewoon netjes zeggen van we zouden het op prijs stellen dat de ouders een bijdrage overmaken en dan ook nog eens geen bedrag noemen. Ieder kan toch schenken wat die kwijt kan, is immers vrijwillig. Ik kan me daar heel boos om maken..

2. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Ik snap die naam ook nooit. Vrijwillige ouderbijdrage, maar o wee als je niet betaald. Zegt dan gewoon, schoolgeld is 10 euro per kind per jaar.

3. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

Mar 8, 2009
    1,356
    273
    83
    Female
    Ik heb nog steeds niet betaald, de rekening is van maanden geleden (vergeet het steeds). Nog geen aanmaning gezien hoor! Ik denk dat het per school scheelt.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Afgezien van dat ik het met je eens ben dat het nauwelijks vrijwillig te noemen is....

Denk ik niet dat het gaat werken als je geen bedrag noemt of het ECHT vrijblijvend laat zijn.
    Althans, wij wonen in een nogal arme wijk en ik denk niet fat er veel mensen op echt vrijwillige basis geld willen missen.
    Wellicht dat het in rijkere wijken wel werkt?

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik betaal wel gewoon. We hebben de begroting gezien van school, en de ouderraad (die beheert de ouderbijdrage). En het geld gaat echt wel op. Hier komt het omdat ze dingen als muziekleerkracht, kunstprojecten en dat soort extra's belangrijk vinden.

Dit jaar hadden ook veel mensen niet betaald. Daardoor kwam school in de problemen met het betalen van het schoolreisje van de onderbouw. School had in dat geval gekozen voor het kunstproject voor de hele school, en was de schoolreis niet doorgegaan..

Door de begroting te laten zien, en de prioriteiten van school (hele school gaat voor onderbouw) hebben toch veel mensen nog betaald. Veel ook gewoon omdat ze het vergeten waren..

Het is jammer dat mensen niet betalen, omdat het hier dus echt wel meerwaarde heeft..
    School is ook heel vriendelijk hier in, als je meldt dat je niet betaald is het prima, maar als je niks laat weten, dan doen ze toch wel moeite voor niks..

6. Saskia78

Hier al 2 ondanks dat ik het in december heb overgemaakt.
    Zorg altijd dat het voor de Sinterklaas erop staat.

Maar hier wel hoop gemopper ook in de school nieuwsbrief maar volgens mij is er nog nooit iemand ergens uitgesloten van deelname.
    Ze zeuren er wel hard om daarentegen.

Overigens weten wij dus wel waar het precies aan is uitgegeven.
    Dat krijgen de kinderen einde van het jaar in de nieuwsbrief mee naar huis.

7. Saskia78

Wat denken jullie dat de school met het restant van de vrijwillige bijdrage doet trouwens?
    Even vraagje voor de mensen die denken dat de school dat geld helemaal niet nodig heeft dus :)

Onze school is namelijk een stichting en dat houdt dat er geen winstoogmerk is.
    En dat als er al geld overblijft... Dat dus niet in de spaarpot van de directeur gaat.

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik betaal wel. Maar misschien komt dat ook omdat ik in de ouderraad zit en weet waar het geld terecht komt.

Toevallig heb ik het financieel overzicht nét gekregen en dit zijn dingen waarvoor de bijdrage oa besteed wordt:
    -Kinderboekenweek
    -Sinterklaas
    -schoolreisje
    -carnaval/pasen
    -projecten
    -ouderavonden/jubilea

Wat er over blijft blijft op de rekening van de ouderraad staan.
    Bij ons wordt nu een nieuwe school gebouwd en zal een groot deel van de reserves gebruikt worden voor een nieuw schoolplein.

Ik denk dat scholen zelf van het rijk nog maar heel weinig geld of eigenlijk niets krijgen voor extra dingen. Bij ons op school zijn er in ieder geval veel bezuinigingen geweest op personeel etc.

Als je echt wil weten wat er met het geld van de ouderraad gebeurt neem dan contact op met de penningmeester van de ouderraad, dan kun je om opheldering vragen.
    Of ga in gesprek met ze en vraag hoe en wat en dat je hun benaderwijze storend vindt.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

#9 Bubbel, May 14, 2014
    Last edited by a moderator: May 14, 2014
    Wij kunnen de ouderbijdrage financieel missen (€40,- per jaar, inclusief schoolreisje). Dus waarom niet. Met dit geld kunnen bepaalde activiteiten gedaan of wat opgeleukt worden (ijsje met sportdag, Sint/kerstviering, schoolreisje). Op onze school worden sowieso regelmatig activiteiten en uitstapjes geregeld. Daarnaast zijn er mensen die dit vast niet kunnen betalen, dus ik vind het niet erg om voor die kinderen ook een beetje mee te betalen.
    Ben je wel van plan om voor het schoolreisje te betalen, of gaan je kinderen dan niet mee (of is er geen schoolreisje, dat kan natuurlijk ook..).
    Overigens vind ik het niet vreemd dat kinderen eventueel buitengesloten worden van activiteiten. Of dat bepaalde activiteiten helemaal afgelast worden. School zal deze activiteiten uiteindelijk ook moeten betalen en zonder ouderbijdrage wordt dit nogal lastig lijkt me..;)

Dus kun je het missen, dan vind ik het persoonlijk asociaal om het niet te betalen..:)

10. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Ondanks dat het vrijwillig is/heet, vind ik het schandalig als mensen het kunnen betalen en het gewoon niet doen. Vooral als er een schoolreisje bij in zit. Hier op school doen ze er alle vieringen van en wat in de nieuwsbrieven stond, hebben ze het ook echt nodig. Hier word het in september gelijk betaald. Schoolreisje is altijd pas in april betalen.

11. beccie

beccie Niet meer actief

wij betalen het ook. en vind ook dat als iemand het kan betalen het gewoon moet doen. uitgezonderd mensen die het echt niet kunnen.

bij ons betalen we 54 euro per jaar en schoolreisje zit er dan al bij in.
    ze hebben wel heel vaak extra dingen hier op school, cultuur uitjes, sinterklaas, muziekles, kerst, met pasen doen ze ook weer wat. dus het word wel goed gebruikt denk ik zo.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik betaal het wel. Betaal voor overblijven 35 euro pj, ouderbijdrage is 50 euro pj incl schoolreisje. Denk dat de helft van dat bedrag al voor schoolreisje word uitgegeven en verder doen ze heel veel leuke activiteiten en zijn er ook activiteiten voor moeders.

13. mikos

mikos Bekend lid

Dec 7, 2010
    944
    0
    0
    ik betaal schoolreisje uiteraard wel dat is 25,- (tot groep 3) en de ouderbijdrage is 22.50 per kind.

Ik vind het gewoon dat ze het op een heel nare manier vragen, dat is wat me tegen de borst stoot. De brieven zijn echt gewoon ronduit onbeleefd. Verder ben ik heel tevreden over mijn school, maar dit vind ik gewoon stom.

En ik heb ook gewoon liever dat mijn kind les krijgt ipv sinterklaas en carnaval, pasen, kerstversiering/eten. Vind dat gewoon niet nodig. Als ik dat soort feesten wil ging ik wel naar een christelijke basisschool en niet een openbare.

Ik dacht trouwens dat ik een van de weinige was die nog niet betaald had maar zag veel kindjes met hetzelfde papiertje lopen, toen vroeg ik me dus af waarom betaal ik voor dingen die ik niet eens wil terwijl een groot deel van de ouders ook niet betaald.

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Als je de ouderbijdrage niet kunt betalen, kun je hier bij de gemeente aankloppen.

Van de ouderbijdrage wordt allerlei extra's gedaan. Kadootjes met sintmaarten, sinterklaasviering, kerst, pasen etc.

Ook vind ik op een openbare school dergelijke activiteiten belangrijk. Zo wordt en blijft school naast het leerzame ook leuk voor de kinderen.

15. Saskia78

Mee eens hoor Mikos.
    maar ook hier een brave betaler.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,147
    8,879
    113
    Ik heb geen inzicht in de totale financiën van de school hier, maar ik weet wel dat er hier erg weinig geld is voor bepaalde dingen. Als je de 'knutselkasten' ziet, dan is dat echt heel karig. Ik heb dan liever dat ze het geld dat ze over hebben daar aan besteden dan aan pepernoten en Sinterklaascadeautjes...en dat we daar als ouders dan wat extra voor betalen. Het geld gaat hier ook naar bv. de sportdag en de schoolreis. Ik vind dat soort dingen heel belangrijk voor een basisschool, omdat ze het naar school gaan voor veel kinderen leuker maken (en ja, ik vind dat erg belangrijk, ze moeten nog zoveel jaar...), maar ook omdat ik denk dat door bepaalde activiteiten dingen beter blijven 'hangen'.

Natuurlijk kunnen ze het op een andere manier vragen, maar ik ga dan niet uit principe niet betalen en het de school daarmee lastig maken leuke dingen voor de kinderen te organiseren.

Hier geven ze aan dat leerlingen waarvan de ouders niet hebben betaald worden uitgesloten van deelname aan de schoolreis (dus niet 'kunnen worden', maar 'worden'). Als ouders het niet kunnen betalen, dan kunnen ze dat bij de school aangeven en dan wordt er wel naar een oplossing gezocht.

17. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dus je bent het niet eens met de activiteiten die van dat schoolgeld georganiseerd worden. Hmm.. Dan is het lastiger.. Wat vind je kind van die activiteiten? Ik zie namelijk dat kinderen daar erg van genieten en naar uitkijken. En bepaalde activiteiten zijn natuurlijk naast leuk ook leerzaam. Ik zie onze dochter er namelijk ook in groeien.
    Wat zou je er van vinden als je dochter uitgesloten wordt van deze activiteiten (en wat wil je dan dat ze gaat doen op zo'n dag?). Ik ben bang dat de dingen die jij noemt (Sinterklaas/kerstviering enz) vrij standaard zijn op elke school (openbaar, christelijk, katholiek, jenaplan..).

Wat betreft de benadering vanuit school.. Hier verzoeken ze aan het begin van het schooljaar per brief om de ouderbijdrage te betalen (dit kan contant of via de bank, evt in termijnen). Met een verwijzing naar stichting schoolgeld erbij. Door het jaar heen wordt dit nog een aantal keer verzocht (in een algemene nieuwsbrief) voor ouders die nog niet betaald hebben. Tegen de tijd dat het schoolreisje komt wordt het verzoek wat dwingender. Kinderen waarvan de ouders nog niet betaald hebben kunnen niet mee op schoolreisje.
    Ik ervaar deze benadering niet als vervelend. Ik vind het ook wel netjes naar ouders die wel betaald hebben om dit zo aan te pakken. Als ik jou was zou ik toch een keer bij school aangeven dat je de brieven erg vervelend vindt. Misschien hebben ze er wel een verklaring voor.

18. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

#18 Angel1980, May 14, 2014
    Last edited by a moderator: May 14, 2014
    Eerlijk gezegd is bij mij de optie om niet te betalen niet eens opgekomen.. Bij ons blijven ze ook inderdaad tot in maart nog de ouders vragen om de bijdrage over te maken en als je het niet kan betalen, contact op te nemen met school.
    Maar dan hebben hebben we het over €57,- per jaar voor twee kinderen ( inclusief schoolreisje) Ik neem aan dat de meeste gezinnen dit bedrag kunnen missen ( nogmaals, uitzonderingen daargelaten).

Ik denk dat school altijd extra geld kan gebruiken, net als een extra paar handen. Ik heb geen zicht in de boekhouding, maar weiger te geloven dat ze "ons" geld verkeerd gebruiken of nog erger.. En hier organiseren ze vaak activiteiten om weer aan geld te komen om zo nieuwe spullen aan te kunnen schaffen. Zo hebben ze begin dit jaar een sponsorloop georganiseerd om nieuwe schooltenues te kunnen kopen.

En tja, als ik alles in een heel jaar bij elkaar ga optellen ( met overblijf erbij), dan kom je misschien zo op €600,- .....*slik*....(net even snel uitgerekend) :p Maar 1000 maal beter dan het kinderdagverblijf met €400,- pm...

Dus het schoolgeld vind ik zelf meevallen en zover ik kan beoordelen ook noodzakelijk.

19. mikos

mikos Bekend lid

Dec 7, 2010
    944
    0
    0
    Maar schoolreisje staat los van ouderbijdrage bij ons.

Ik vind niks leerzaams aan sinterklaas en carnaval etc, als ze nou materiaal aanschaffen van dat geld ok.

Ik zal uiteindelijk toch wel betalen zoals elk jaar want k voel me anders zo stom maar eigenlijk wil k t niet.

Wij krijgen overigens wel een lijst over inkomsten en uitgaven van de school met het hele overzicht.

20. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Maar waarschijnlijk voor de kinderen een van de leukste periodes van het hele schooljaar. Dat is het denk ik wel waard ;)

Share This Page