@ blup: Ik ben het met je eens: het noodweer was al een paar dagen voorspeld, wat betekent dat je een paar dagen de tijd hebt gehad iets te organiseren. Maar je kunt activiteiten simpelweg niet dubbel boeken. In het geval van een sportdag: Mocht je een plan B moeten hebben, moet je dus een sportveld én een sporthal huren. Dat kost nogal wat! Voor schoolreisjes idem. Echt, ik snap alle frustraties en ook ik vind het sneu voor de kinderen die zo naar deze dag hebben uitgekeken. Maar er wordt door sommigen ook wel heel makkelijk over gedacht, heb ik het idee.
Nou ik werk op een bso en wij moeten onze plannen voor 80 kinderen ook weleens omgooien ivm slecht weer. Dat is altijd gelukt!!! Dus ik vind het wel slecht, en al helemaal dat je het van eens schoonmaker moet horen. Ze hadden ook de avond vantevoren kunnen bellen ofzo!
De kinderen hebben binnen in de school van alles gedaan. De ene klas had een film aan, de andere muziek enz. De kinderen hebben chips, snoepjes, drinken en een ijsje in de klas op. Chris vondt het een gewone schooldag maar dan met heel veel tractaties, hahaha. Ach ze hebben wel heel leuk gespeeld en de juf (mijn grootste compliment voor haar) heeft de kindjes goed opgevangen. Er waren geen bussen omdat ouders mee zouden rijden. Ik ga er ook vanuit dat er vanuit het belang van de kindjes is afgezegd. Ik ben er ook niet boos over, alleen het was zo'n teleurstelling De schoonmaker had zijn mond moeten houden, dan had de juf het tegen de kindjes in het algemeen kunnen zeggen. Wij hebben een cadeautje voor hem gekocht en hij is nu bij zijn vriendje spelen. Vanavond friet in de pan en we hebben er toch iets speciaals van gemaakt, hahaha.
bij mijn kinderen werd altijd met de sportdag een slag om de arm gehouden op 3 dagen. was het dag 1 slecht weer schoof het naar 2 dagen later. en in dit geval hadden er binnen de school spelactiviteiten op touw gezet kunnen worden, de ouders waren er al.ik heb 2 oudere kinderen en die hebben vanwege hun handicap al op een aantal verschillende scholen gezeten (7 op precies te zijn). en je merkt heel veel verschil. de ene school kan en wil niks extra's doen. de andere school doet het wel en hoe! met een beetje inzet ben je tot heel veel in staat met relatief weinig middelen. en wees eerlijk wat heeft een kleuter nu nodig om blij van te worden. ze hadden bijna 3 dagen de tijd dit keer om iets te bedenken.
voel je je aangesproken? ik vind het echt heel sneu voor de kindjes, ik kan al die beteuterde gezichtjes zo voor me halen. sins maandag is er al voorspeld dat er noodweer zou komen, dan hadden ze of wat anders kunnen regelen,of het kunnen verzetten en ze hadden toch meteen wat kunnen regelen! ouders waren er al,dus die konden rijden.. dan hadden ze toch een binnenspeeltuin of weet ik veel wat kunnen bellen
Haha, was ook mijn eerste gedachte... Hoewel ik op het middelbare werk en nooit betrokken ben bij de organisatie van dit soort activiteiten, dacht ik ook even.... hmmmmmm..... dus omdat het daar nu zo is gegaan ben ik dus automatisch niet flexibel want ik sta voor de klas..... tsja... ik generaliseer vast ook wel eens...
Vind het ook sneu voor de kinderen, maar het is toch prima opgelost zo. In veel gevallen zijn de leerkrachten niet betrokken bij de organisatie. Is het juist een oudervereniging of een comitee dat het uitstapje regelt. Ik viel over het feit dat Blup alle leerkrachten over 1 kam scheert door te zeggen dat we niet flexibel zouden zijn . Als er 1 vak is waarin je flexibel moet zijn dan is het wel leerkracht
Hier nog even een reactie van een kleuterjuf... Ik kan me heeeel goed voorstellen dat de kleuters zeer teleurgesteld zijn. Toch even een paar dingen ter overweging.. Als juf heb je de volledige verantwoordelijkheid over een groep kinderen ( ik heb er meer dan 30) Wij gaan met ruim 100 kleuters op schoolreis. Dit wordt maanden van te voren vast gelegd en besproken. Denk vooral ook aan bussen enz. Het 'even 'een binnenspeeltuin regelen gaat voor ons niet op, met 100 kleuters tegelijk binnen komen. Er zijn altijd meerdere scholen en ook zij hebben zich te houden aan een stuk veiligheid. Dit zelfde geldt voor een sportdag..dat kan je niet 'even' verplaatsen naar binnen. Ook daar gaat een hele organisatie aan vooraf. Jammer dat er zo nagetief wordt gedaan over de leerkrachten ( hihi voel ik mij soms aangesproken? ) het allerbelangrijkste is de veiligheid van onze kinderen. Stel dat ze toch zouden gaan en er gebeurd wat? Ik neem aan dat als het niet door gaat er echt op een ander moment een leuk schoolreisje of andere activiteit in de planning staat. Ik ga er echt vanuit dat de school weet wat ze doet. Oke ik ben een piep klein beetje bevooroordeeld. Wat ik wel heel gek vind, is dat het op deze manier heel lullig wordt meegedeeld. Zorg dan dat de juf het op een rustige plaats in de klas vertelt en meteen erbij het alternatief of nieuwe datum of wat dan ook voor de schoolreis mee deelt.
Madeliefke ik ben het met je eens. De reactie is wat overdreven om meteen alle leerkrachten als niet flexibel te benoemen. Je zou eigenlijk als buitenstaander eens een dagje mee moeten kunnen lopen....
Jammer dat ze niet een leuker alternatief hebben geregeld , je had bv het uitje eerder kunnen inplannen zodat je bij slecht weer nog een back up dag was geweest.. beetje binnen spelen is natuurlijk geen bal aan, ik had met wat ouders afgesproken dat we dan zelf wel iets hadden geregeld (zoiezo betaal je bij onze school ervoor dus had dan mijn geld terug gewild) en had het dan zelf gewoon bekostigd, naar een indoor speeltuin in de buurt samen met de ouders van de kindjes, hier zou dat prima kunnen gelukkig...
madeliefke@ ik scheer natuurlijk niet alle leraren over 1 kam. maar ik merk veel verschil met 10 jaar geleden. toen was men over het algemeen veel flexibeler. of het door de werkdruk of wat dan ook komt weet ik niet. maar het is gewoon een heel groot verschil. ook verschilt het nog eens per school. met 2 kinderen in de puberteit, heb ik wel wat vergelijkingsmateriaal onderdertussen. beschuitje@ ik heb gewerkt met kinderen en ook kinderkampen gedaan dus ik weet waar ik over praat. ja, wij hadden wel altijd plan b's, voor een week lang. vinden jullie de manier waarop dit gegaan is niet ongelooflijk lullig dan? ik vind het absurt dat je gewoon naar school komt, van niks weet en van een schoonmaker moet horen dat het niet doorgaat.
Goh.. bij mijn dochter op school hebben ze altijd een back up plan. De schoolreisjes voor alle klassen vallen op 1 dag (verdeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw), ze doen allemaal iets wat voor hun leeftijd geschikt is maar mocht het zeer slecht weer worden dan is Artis het back up plan voor alle klassen. Er is daar voldoende gelegenheid om te schuilen. In al die jaren hebben ze 1 keer de hele school naar Artis verhuisd en ze hebben het super gehad. Wat ontzettend jammer dat ze bij jullie niet een standaard nooddraaiboek hebben liggen.
Ik vind juist dat de school het wel goed heeft opgelost (op die botte opmerking van die schoonmaker na). De kinderen hebben leuke spelletjes enz. gedaan. Ok, iets minder spectaculair dan echt weg van school. Als je de kinderen vraagt of ze zich vermaakt hebben dan zal 95% dat waarschijnlijk beamen. Volgens mij maken de ouders zich er dan drukker om dan de kinderen. Een plan B is leuk, maar als er ergens een binnenruimte besproken moet worden, hetzij een binnenspeeltuin/ gymzaal, dan zijn daar vaak ook kosten aan gebonden. Waarom het dan niet kostenloos houden en het op school leuk maken??? Als er extra kosten voor het plan B gemaakt moeten worden (die de ouders dan moeten betalen) is het ook niet goed.
Ik werk zelf ook in het onderwijs (VO), en wij hebben vrijwel altijd een alternatief plan! helemaal als je van tevoren weet dat het erg slecht weer kan worden! Zo zouden wij in december naar de kerstmarkt in Bremen, mocht dat nou net de dag zijn waarop het heel erg ging sneeuwen. Toen zijn we niet in Bremen geweest maar elders op een andere kerstmarkt, uit veiligheid maar je bedenkt wél iets om die kinderen een uitje te bezorgen! Bij een sportdag is er ook altijd wel een alternatief plan! bijv in de school, of je gaat naar het zwembad ipv op het veld...