Schoolreisje - geef jij snoep mee en zo ja hoeveel?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Feye, 18 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar hoe kan je nu allemaal weten wat die kinderen in hun blikken hebben?
    Frikandellen, puddingkoeken, ik zou mijn god niet weten wat kinderen in hun blikken meenemen. Wordt dit besproken op het schoolplein van joh heb je dat gehoord maar Jantje/pietje/klaasje had vandaag een frikandel in zijn blikje??
    Wordt dit in de nieuwsbrief gezet?
    Zomaar uit interesse maar komt bij mij ook wel over als bemoeizucht.

TotalBella vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb ook kinderen die kunnen praten. Daarnaast zit ik in de Ouderraad en man in de MR, (nee geen bemoeienis, maar ouders die zich graag inzetten voor school) en dan hoor je wel wat meer dan een gemiddelde ouder. Toen koekendag om die reden afgeschaft werd, werd ons (als ouderraad) verteld waarom en gevraagd of wij een leuk idee hadden om fruit weer in de picture te zetten.
    Maar als een kind een frikandel bij heeft wordt dat wel hier in de kleuterklas besproken dat dat niet de bedoeling is en mijn zoon kwam destijds thuis dat hij van zijn fruit aan ...heeft gegeven omdat die een frikandel bij had en dat niet mocht opeten van de juf.

Je trekt weer snel je conclusies.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Mijn zoon gaat as. vrijdag op schoolreisje. In de mail staat altijd dat ze een lunchpakket, tussendoortje en drinken bij zich moeten hebben. En daarna: ‘Een snoepje mag natuurlijk ook, maar liever geen zakken vol, om misselijkheid te voorkomen!’ En geen geld moet ook altijd benoemd worden…
    Dus hij krijgt 1 of 2 lekkere koeken en mandarijn mee en zo’n klein zakje Haribo oid.
    Verder een paar bolletjes en een flesje water. Ik heb nooit klachten gekregen.

owly en Cornflake vinden dit leuk.
  4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Haha, dan kom ik in haar lunchpauze denk naar school :D

Cornflake vindt dit leuk.
  5. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Ik heb van mijn kleuters werkelijk nog nooit uit zichzelf gehoord wat andere kinderen bij zich hadden. Interesseert ze ook helemaal niks. Vind het best verbazend dat kleuters daarmee bezig zijn. En van de juf vind het ook uiterst onprofessioneel om in de klas op dat moment te bespreken met alle kinderen, die daar geen reet mee te maken hebben, dat Jantje een frikandel mee heeft, maar dat niet de bedoeling is. Laat hem die frikandel opeten en bespreek na school even met de ouders apart dat dat niet de bedoeling is.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Geen geld wordt hier ook altijd benoemd, maar dan toch telkens weer kinderen die voor €50 aan knuffels gaan kopen…

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het komt toch over als een zekere bemoeizucht.
    Als mijn kind thuis zou komen met het gegeven dat er een kind een frikandel bij zich had dan zou ik daar smakelijk om lachen en ook helemaal niet de behoefte voelen om dit te gaan delen met iemand anders.
    Ik mag aannemen dat de Juf niet een hele preek heeft staan geven over de frikandel tegen een kleuter?
    Kind kan er ook weinig aan doen dat zijn pa/ma dit in zijn trommel stopt.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Met wie deel ik dat dan volgens jou??

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Hier gebeurt dat weleens hoor :roflmao: Een klein zakje bij zijn lunch als ‘toetje’ op woensdagmiddag of in het weekend.

Op school hoort het wat mij betreft ook niet thuis trouwens ;) Maar het blijft een lastig iets dat zgn gezonde eten op school. Ik had laatst een meisje die als lunch kipnuggets en komkommer mee had als lunch. En dan moet dat weer aangekaart worden bij ouders :rolleyes: In principe moeten ze iets van brood meenemen, en crackers, nootjes, rauwkost, etc mag natuurlijk ook. Maar je wil niet weten hoeveel kinderen dan witte boterhammen zonder korstjes hebben. Of zelfs een jongetje die witte bolletjes meeneemt zonder beleg.
    Sommige ouders zouden echt baat hebben bij een lijst met wel/niet producten, is toch triest eigenlijk…

10. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.292
    1.317
    113
    Vrouw
    Pasgeleden was ik alleen met mijn dreumes, kleuter en oudste op het voetbalveld omdat mijn man er niet was. Het was een lastige ochtend want de dreumes had er geen zin in en de middelste kreeg zo’n dikke driftbui omdat hij verloren had en wilde niks meer - maar ik moest nog met de oudste mee. Na eindeloos praten (niks hielp) heb ik hem uiteindelijk uit de automaat om 10.00 M&m gegeven. Dik loedermoeder gehalte maar het werkte wel. Zullen ook wel wat ouders van gevonden hebben. Maar wat maakt het uit of hij nou om 10.00 of 15.00 M&m krijgt dacht ik… :roflmao:

2jongensmama, Youtan, Anan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ja dit dus, ik mag toch hopen dat zo'n Juf dit niet in een volle klas staat te bespreken.
    Mijn oudste dochter had eens een bakje kruidnoten mee( was ergens begin november dus redelijk vroeg) en dit was natuurlijk ook niet de bedoeling maar de Juf is toen is even naast haar gaan zitten en heeft gezegd dat het nog een beetje vroeg was voor kruidnootjes maar dat ze ze nu wel mocht opeten. Zou wat moois worden dat dit bij een kind van 5/6 jaar in een volle klas moet worden besproken.
    Bij geen enkel kind/ volwassene of wie dan ook.

Zxcvb vindt dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Die kinderen eten met elkaar in de kring en zien dat gewoon van elkaar hoor. Misschien heb jij niet van die opmerkzame kinderen, maar in mijn klas zijn voortdurend kinderen aan het roepen wat een ander mee heeft als dat niet volgens de regels is. Kleuters kunnen echt onwijze bemoeiallen zijn.
    En onprofessioneel… Als andere kinderen opmerken dat er bij iemand een frikandel in de trommel zit, dan moe5 je daar prima wat over kunnen zeggen. Heeft niks met onprofessionaliteit te maken, maar alles met het feit dat leerkrachten ook een opvoedende functie hebben. En helaas is die opvoedende functie soms te groot, als de ouders besluiten het zelf niet te doen…

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wellicht in de oudervereniging en ik weet vrijwel zeker dat je hierover praat met andere ouders want het houdt je best bezig zo'n frikandel.

Malbec, smax en Bloempjelief vinden dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Bizar… Ik ben ook regelmatig als hulpouder meegeweest en had niet toegestaan dat die kinderen dan dat geld zouden uitgeven. Gaat toch een boel mis dan.

GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Ga jij even lekker iemand anders treiteren. Je verzint er van alles bij wat totaal niet door mij gezegd is.

16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Het kind kan er niets aan doen wat het meekrijgt, dus nee, ik blijf erbij dat ze dit met de ouders moet bespreken en niet het kind te kakken zet voor de gehele klas. De hele klas heeft werkelijk ook niets aan die boodschap, want die krijgen al mee wat mee mag genomen worden. Wat is dan precies de meerwaarde?

17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier zitten kinderen dan bv bij hun eigen moeder, tante, of buurvrouw in het groepje - die moedigen het juist aan ;)

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Ik geloof dat je niet helemaal weet hoe het in de praktijk werkt…
    Kinderen zien dingen bij elkaar. En ja, als een kind een frikandel mee heeft valt dat op. En dus wordt dat door die kinderen bij wie dat opvalt (zeker bij jonge kinderen) onmiddellijk gemeld bij de juf. ‘Juf, Pietje heeft geen water!’ ‘Juf, Klaasje heeft een frikandel!’ ‘Juf, Sophietje heeft kruidnootjes!’ Etc.
    En dat hoort de hele klas dan natuurlijk ook. Dus dan moet je daar als juf iets mee. Want er zijn nou eenmaal regels. En kinderen vinden het niet eerlijk als Klaasje wel die frikandel mag en zij niet. Dus de meerwaarde is dat de hele klas het waarschijnlijk al mee heeft gekregen een je daar dan ook als zodanig op moet reageren.

En te kakken zetten? Dat zegt dan misschien iets over jouw denkwijze, maar je kan prima kinderen aanspreken (ook klassikaal) zonder ze te kakken te zetten.
    Het gebeurt wel vaker dat dat nodig is hoor. Als Klaasje, na het eten van die frikandel, zich ook nog ‘misdraagt’ in de les (overal doorheen praat, de kring uitloopt, aan andere kinderen zit te plukken, etc.) dan moet je daar tenslotte ook wat van zeggen. Beetje zinloos om dat dan in zijn oor te gaan fluisteren als alle kinderen zijn gedrag, net als die frikandel, mee krijgen.

Ik zou bv vragen wat hij verder nog mee heeft aan eten. Als dat genoeg is en de rest is wel volgens afspraak dan zou hij die frikandel ook gewoon niet op mogen eten, maar lekker voor thuis mogen bewaren. En ik kan dat heel vriendelijk brengen en met mijn vele andere professionele juffen.
    ‘Pietje, neem die frikandel maar mee naar huis, heb je thuis nog iets lekkers om op te eten als je weer honger hebt.’
    Of ‘Sophietje, je boft met die kruidnootjes, neem je morgen weer fruit mee?’
    Etc.
    Hier krijgt een kind echt geen trauma van hoor. En bizar weer dat het probleem naar de leerkracht verschoven wordt, terwijl de ouders (en die spreek ik dan zeker aan) het probleem zijn.

NiekeKris, Liekje81, Fristi2012 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    :eek:
    Ik denk dat hier wel echt geselecteerd wordt op welke ouders mee gaan als begeleiding. Hier gaan bv altijd de klassenouders en ouders van de OR mee. Die zijn vaak al wat meer geneigd zich aan de regels te houden, want ze moeten deze regels soms ook communiceren namens de leerkracht.
    Ik was ook altijd heel selectief in welke ouders ik meevroeg. Ik werk sinds kort op een binnenstadschool en daar werkt e.e.a. toch wat anders, maar op mijn oude school wist ik precies wie ik niet mee moest vragen :|

tuc vindt dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Joh ik treiter helemaal niet, het valt gewoon op dat je zo goed op de hoogte bent van alle koektrommels maar ik zal er niks meer over zeggen.

Malbec vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina