Dan vind ik het nog raar. Dus omdat andere ouders hun kinderen enkel boterhammen meegeven zou iedereen dat moeten doen? Dat andere kinderen jaloers worden kun je op heel veel gebieden doortrekken: met kleding, rugtassen, plaatjes op de broodtrommels etc. Hier ook zo'n overblijfjuf gehad die zei dat het wel sneu voor de andere kinderen was dat zij boterhammen hadden en mijn kinderen salades, pannenkoeken, omelet, kipkluifjes, gehaktballetjes etc. Terwijl de pastasalade en de banaan/ei pannenkoeken veel gezonder zijn dat de eeuwige boterhammen met chocopasta. Ik heb toen gevraagd of ik mijn kinderen maar ongezond eten mee moest geven? Als het sneu is voor de andere kinderen moeten ze thuis maar gaan klagen. (En nee hier geen heel arme kinderen waar het de ouders gewoon niet lukt, want dan geef ik met liefde extra mee)
Nadeel van "fruitdagen" is, dat je als ouder die gewoon elke dag fruit mee geeft, geen idee hebt wanneer fruitdag is, of erbij stilstaat. En als dan die ene keer per jaar dat je je kind een havermoutmuffin meegeeft, fruitdag blijkt te zijn, je kind het dus niet mag eten. Standaard lunch die ze mee krijgen hier is 2 volkoren boterhammen en een portie rauwkost. Soms hebben ze een fase dat ze ineens zelf pastasalade klaar staan te maken s ochtends. Prima joh, leef je uit. School hoor je daar niet over hoor.
Dan eitje in dr broodje stoppen. Dat ze dan het beleg er af haalt en zo op eet... tsja dat kan met worst en kaas ook
Zo'n moeder ben ik idd geen idee wanneer koek/ fruit dag is, en ik heb wel eens gehad dat ik geen fruit meer had en ze wel een koekje mee moest. Dochter wist wel het is fruit dag was dus helemaal in paniek. Ik haar uit proberen te leggen dat ze altijd fruit mee heeft, altijd een gezonde lunch dus het wel een keer mag. Maar dat vind ze lastig dus had de juf maar gemaild over het " probleem"
Dan vind ik het ook raar. Mijn kinderen wilden alleen altijd brood mee, dus dan is het geen principekwestie en ga ik die er ook niet van maken. Ik denk trouwens dat dit nog net KDV was, vind ik ook weer anders.
Op de school waar ik werk is dat heel makkelijk: iedere dag is fruitdag. En mag alleen water mee als drinken. Kan geen verwarring over komen. Daarnaast hebben we nog schoolfruit. Dus kinderen hoeven eigenlijk niet eens fruit mee te nemen (maar dat doen de meesten wel). Dus als ze nog trek hebben na hun aardbeien, mag er ook nog een banaan, appel, peer of mandarijn (of wat er dan ook maar voorradig is) gepakt worden. Mijn zoon heeft alleen woensdag fruitdag. Kan ik in principe prima onthouden, hoewel ik op woensdag ook regelmatig ook een gevulde lunchtrommel meegeef omdat ik vergeet dat het een ‘korte dag’ is Maar hij krijgt ook echt iedere dag al fruit mee. Dus als ik hem een keer een plak gezond bananenbrood mee geef of een andere koek, hoor ik daar nooit wat over. Is niet heel erg consequent van school, maar ik geef consequent al fruit mee, dus misschien dat ze er daarom geen issue van maken. Mochten ze dat wel doen, vind ik dat natuurlijk ook prima. Maar dan heeft hij ook fruit bij zich en niet alleen die koek, dus is er niks aan de hand.
Mee eens! Kinderen moeten ook leren met verschillen omgaan. Gaat het niet om het verschil tussen een pannenkoek en een boterham, dan gaat het wel over wel of geen witbrood, chocopasta of worst als beleg. Wel of geen nieuwe schoenen. Wat voor rugzak ze hebben, etc. Om dat te voorkomen moet je kinderen in uniformen naar school laten komen, en als school lunch serveren etc.
Dat zou ik echt een prima oplossing vinden. Even een mailtje met uitleg en mocht een ander kind erover beginnen kan je altijd zeggen, dat het vandaag even niet anders kon en dat ze de volgende keer weer fruit bij zich heeft. En als ik het op tijd zou lezen, zou ik in staat zijn om een extra banaan oid in mijn tas te gooien en mee te nemen.