Hallo allemaal, Ik zit er eventjes doorheen,en zou graag op deze manier eventjes van me af willen schrijven. En hopelijk herkent iemand mijn verhaal,en wilt zijn/haar ervaring met mij delen. Al vanaf dat onze zoontje 2 was werd er aangegeven (eerst alleen cb) dat hij achter liep met praten. Maar omdat hij nog niet na een psz ging en ook niet na een kdv besloten we het een half jaartje aan te kijken. Vooral omdat hij met 2,3 zou gaan starten op de psz. Rond dec. moesten wij weer terug na het cb,maar hun en de psz vonden zijn vooruit gang niet voldoende. Daardoor zijn we met hem na een logopedist gegaan. Hier loopt hij sinds jan. 1x p/w. Ook ben ik toen bij de ha geweest om zijn oortjes na te kijken. Hier zat in 1 oortje wat vocht,maar nadat hij een weekje neusspray heeft gehad was dit opgelost. Dankzij logopedie (of de vocht die verdwenen was) begon ons zoontje toch wat meer woorden te zeggen,en heel soms een 2/3 woord zin. Dit deed die echter meestal alleen bij ons. Op de psz en bij de logopedist vrijwel niet. Voor de carnaval vakantie hebben wij ook een gesprek gehad met de leidsters van de psz. In dit gesprek waren wij alleen erover eens om een gge indicatie aan te vragen,zodat hij na de zomer 4 dagdelen na de psz mocht. De goed keuring hebben wij voor de mei vakantie binnen gekregen. Nou heeft ons zoontje 2 weken mei vakantie gehad. Maandag ging ik hem weer op halen van de psz,en toen gaf de leidster aan toch weer een gesprek met ons aan te willen gaan en met het cb erbij. Ik ben hier maar mee akkoord gegaan. Vandaag moesten wij bij de logopedist zijn en zei vroeg wat de psz van zijn vorderingen vond. Daar gaf ik aan dat hun weer een gesprek willen en dat die begin juni gepland staat. Nu gaf de logopedist aan dat zij hier wel mee eens is omdat onze zoon wel vorderingen maakt maar te langzaam Ik weet het gewoon even niet meer. Wij weten dat hij achter loopt,en wij doen er echt alles aan. Logopedie,voor lezen,alles benoemen,heel veel met hem praten,liedjes zingen etc. Maar het komt er niet uit bij hem. En dan krijg je telkens ook nog te horen hoeveel zorgen (psz,logopedie) ze zich maken om zijn langzame ontwikkeling hierin. Maar wij weten het ook niet meer. Daarnaast geven ze op de psz steeds weer aan dat hij nog steeds heel erg in de onderzoekings fase zit,waardoor hij niet echt mee doet met de groep. En daardoor ook op andere punten achterloopt. Gelukkig mogen de kindjes in de klas hem wel heel erg,dus dat lucht wel een beetje op. Maar het is best vermoeiend om telkens maar te moeten horen dat hij zoveel achter loopt. Dat hij niet zoals zijn leeftijds genootjes is. En aan de mensen in mijn omgeving heb ik helaas ook niet veel. Men bedoelt het uiteraard goed,maar de opmerkingen "komt vanzelf wel"enzo helpen helaas niet echt.
Misschien zou je een doorverwijzing naar een Audiologisch Centrum kunnen vragen (wellicht via de logopedist), Zorgaanbod. Zij zijn expert op o.a. het gebied van spraaktaalontwikkeling en kunnen jullie vast heel goed helpen.
Ons zoontje zei ook heel weinig. Na veel oorontstekingen in januari en februari heeft ie in maart buisjes gekregen. De oorontstekingen zijn weg. Maar hij praat veel meer sindsdien.
wij zitten met hetzelfde, John gaat wel vooruit, maar te langzaam. We hebben nu besloten hem te laten onderzoeken door kentalis (een audiologisch centrum) de formulieren vorige week dinsdag opgestuurd en nu wachten op de afspraak.
Mijn zoontje heeft bijna een jaar reguliere logopedie gehad en maakte ook totaal geen vordering of in elk geval te weinig. Nou was mijn zoontje ook niet het meest gemotiveerde kind, maar de logopedie sloot ook totaal niet bij hem aan. Wij hebben toen via onze ambulant begeleidster info gekregen over de Hanencursus, een cursus voor ouders. De cursus praten doe je met z'n 2-en. Dit was voor ons een eye-opener. We gingen veel meer aansluiten bij wat hem bezighield, gingen taal toevoegen bij de dingen die zijn aandacht hadden. Tijdens de cursus werden we thuis gefilmd in een contactsituatie met ons zoontje en hadden we vijf bijeenkomsten met nog vier andere ouderparen. We gebruikten het boek: praten doe je met z'n 2-en. Nu heeft mijn zoontje ASS en een spraak-/taalstoornis (dat laatste wisten we toen nog niet), maar met deze manier van communiceren en contact maken boekten we in twee maanden meer vooruitgang dan na een jaar logopedie. Uiteindelijk is hij vorig zomer naar het MKD gegaan en inmiddels zit hij op speciaal onderwijs. Cluster 2, onderwijs voor kinderen met ernstige spraak-/ taalproblemen of gehoorproblemen. (van Kentalis).
Herkenning. onze middelste heeft ook een taalachterstand. met 2.5 was het een zeer ernstige taaluitingsachterstand. Taalbegrip en spelniveau was goed (105 en 3 jaar. Terwijl taaluiting 58 was). De articulatie kon niet eens getest worden. nu.met 3.5 heeft ze een ernstige articulatieachterstand. Dus er is vooruitgang. Maar het gaat inderdaad héél langzaam. Het is zo gek dat ze straks naar school moet, met dit taalniveau. bij de eerste test is trouwens het advies gegeven om na 4 maanden logopedie weer te testen en mocht er te weinig vooruitgang zijn dan zou ze naar een behandelgroep moeten ik ben zó blij dat we altijd naar ons gevoel hebben geluisterd en dus hulp hebben gezocht.
Hier ook een ventje dat achter loopt kwa spraak. Geen idee wat de oorzaak is ervan. Hij wordt in juli 5 en praat nog niet vloeiend. Moet veel nadenken over zijn woordkeuze en laat vaak woorden weg. De het en een komen zelden voor in zijn zinnen. Hij heeft vorig jaar logopedie gehad het hele jaar. Eind dec gestopt omdat t niet meer vergoed werd. Nu toch weer een andere logopedist gevonden om verder te gaan. Afgelopen dinsdag intakegesprek gehad en a.s dinsdag beginnen we met het uitzoeken waar nou precies t probleem zit. In sept heeft hij buisjes in beide oren gekregen. hij had vocht achter zijn oren, had in 2maanden tijd 4 oorontstekingen in beide oren. Is sibds de operatie helemaal over gelukkig. Mooiste was toen zoonlief net 2min uit narcose was en zei: mama ik hoor je beter. Spraak ging iets beter maar hij zit dus nog steeds niet op niveau
Hier ook een spraakachterstand van een jaar deze heeft hij ingehaald nu hij 5 Is. Bij de de oudste die zei met 2,5 nog geen woord. Spraak Is natuurlijk belangrijk maar het bestaat uit meerdere onderdelen het begrijpen en het auditief geheugen zijn ook 2 hele belangrijke onderdelen. Ik zou zelf zorgen dat er een intelligentietest word afgenomen. Om te te kijken waarom hij zo achter loopt
Iedereen hartstikke bedankt voor al jullie reactie's. Mijn man en ik hebben gister avond ook nog eventjes goed gepraat met z'n tweetjes en willen sowieso kijken of wij een verwijsbrief kunnen krijgen voor een audiologosich centrum of op z'n minst een kno arts. Al is het om nu eens en voor altijd dingen te kunnen uit sluiten. Fijn om te lezen dat jullie mijn verhaal herkennen. Zo voel je je toch minder alleen. Hadden/hebben jullie dat eigenlijk ook steeds. Dat psz,logopedist of cb continu blijven zeggen dat jullie kindje achter loopt? En hoe gaan jullie daar mee om? Merk bij mezelf dat het me steeds meer frustreerd om het continu te moeten horen,vooral omdat ik me ook zo machteloos voel. Heb soms het gevoel dat men denkt dat het aan ons ligt,dat wij niks doen met hun adviezen. (maar dat kan ik me natuurlijk ook inbeelden)
Ik krijg het voornamelijk van de psz steeds terug dat ze hem niet verstaan enz en dat is lastig, vooral omdat hij thuis wel vooruit gaat en ik hem 9 van de 10 keer wel versta en begrijp, hij heeft alleen andere woorden voor bepaalde dingen. de logopediste vind hem wel vooruit gegaan, eerst zei hij niks en nu komen er 2 3 woord zinnen en af en toe 4 woord zinnen. Ik vroeg ook of ik niet te makkelijk was omdat ik hem begrijp enz, maar zij zei juist dat dat niet erg was, omdat hij dan iemand heeft die hem begrijpt anders bestaat de kans straks dat hij helemaal niet meer wil praten
Ik zou vooral aangeven dat je zelf bewust bent van de achterstand en dat je daar niet telkens op gewezen hoeft te worden.
Nee. Wij hadden juist dat iedereen zei dat het wel mee viel. mijn dochter heeft haar karakter mee. Is een vrolijk en open kind. Heeft zichzelf leren gebaren waardoor ze toch kon communiceren. Eigenlijk had niemand door hoe ver je daadwerkelijk achterliep. (Met 2.5 had ze de taaluiting van een 1 jarig kind) Waar t cb ons wou laten testen op de spraak, hielden wij ons poot stijf: eerst haar gehoor. Ze bleek dus heel slecht te horen, wat niemand had verwacht. (Wij ook niet) haar intelligentie was dus dik in orde, maar ben bog steeds blij dat we haar zo hebben laten testen. wat ik zeggen wil: luisternaar je gevoel. Laat je niet wegsturen!!!
Zo herkenbaar! Mijn dochter is nu 3,5 en gaat bijna een jaar naar de logopedie. Ze gaat wel vooruit maar te langzaam. Ze krijgt er ook gebaren bij en dat helpt op zich wel. Ze loopt nu bij het audiologisch centrum in AMsterdam en heeft daar een hoor onderzoek gehad. Dat was allemaal goed. Daarna een taalonderzoek gehad en daarbij bleek ze idd fors achter te lopen. Afgelopen week heeft ze daar een psychologisch onderzoek gehad om te kijken of het alleen aan de taal ligt of aan haar algehele ontwikkeling. Donderdag krijg ik daar de uitslag van en een advies over bijvoorbeeld welke school voor haar het beste zou zijn. Nou is ze haar hele leven met alles al langzaam maar ik zou in jullie geval idd eens een afspraak maken met het audiologisch centrum.. Daar kunnen ze een hoop doen... Succes!
Hoe wij ermee omgaan? Bij cb komen we niet meer, alleen voor de prikken en dan krijgen ze zo min mogelijk info. Ze zeiken mij teveel en heb daar geen zin in. Heb ze 1x ff duidelijk gemaakt dat ik t niet tof vind dat ze t er altijd over hadden, wij zelf zien horen en weten t ook.
Bij ons had het CB helemaal niks in de gaten. Dat wat ze op een bepaalde leeftijd moeten kunnen zeggen, deed hij allemaal wel, maar dat er totaal geen 'gesprekje' te voeren viel met ons zoontje, was geen punt van aandacht. Hij zei soms een woord, om hem vervolgens zo een half jaar niet weer te zeggen. Ons zoontje had een achterstand van 7 maanden en na een jaar logopedie was dat nog steeds zo. Maar tov zijn IQ bleek die achterstand hem nogal in de weg te zitten. IQ 129 actieve woordenschat 80. Daarnaast spreekt hij nog steeds regelmatig in zijn eigen taaltje. Niet te volgen, niet te verstaan. Hij was motorisch snel, dus de rest van de wereld zei dat zijn spraak wel zou komen als... Ze kunnen nou eenmaal niet alles tegelijk ontwikkelen. Nou, zijn motorische 'voorsprong' is inmiddels wel gelijk getrokken met de gemiddelde kleuter, maar zijn spraak is dus nog lang niet op niveau.
in mijn familie hebben we veel kinderen met heel hoge IQ die tot 3 jaar,soms verder niet praten. alleen 'die' 'die' 'mam' etc(in het buitenland) en ze beginnen pas met 3,5 jaar maar dan gelijk foutloos en goed met lange volzinnen, uitdrukkingen. in taal begrip, en met geschreven taal zijn ze goed. maar ze kunnen gewoon niet praten. kijk, als je kind iets heeft dat anders is dan andere kinderen hoor je vaak reacties van mensen(dat heb ik ook met mijn zoontje). en dat kan op sommige momenten heel vervelend zijn. je kunt niet zoveel doen als je die mensen verder niet kent. maar wanneer steeds dezelfde mensen steeds weer dezelfde dingen aanwijzen kun je wel iets van zeggen: ik weet het, we doen daar wat aan. zodat zij het idee krijgen dat jij hun opmerkingen, hun medelijden etc echt niet waardeert. ze bedoelen allemaal goed, maar vaak weten ze niet wat jij allemaal te maken hebt. pfff.
Bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen. Vannochtend heb ik nog even de leidster van de psz gesproken. Heb iig haar goed uitgelegd dat wij alle adviezen die gegeven worden toepassen bij onze zoon. Ook heb ik met haar er over gehad om met onze zoon na een audiologisch centrum te gaan. Dit vond zij iig ook een goed plan. En wij gaan dit dan ook aangeven als wij 2 juni het gesprek met psz en het cb hebben. Zodat wij dan een verwijsbrief krijgen.
Mijn zoon heeft vanaf 22 maanden logopedie en zit vanaf febr. Op psz 4 ochtenden. Hij is nu 2,5 en krijgen doorverwijxing na spraak taalpoli hij zegd nu max 10 woorden en das thuis bij ander psz enz. Praat hij niet enkel mama en doei.
Behalve mama van een peuter ben ik van mijn beroep logopedist en werk ik veel met peuters en kleuters met spraak-taalontwikkelingachterstanden. Allereerst natuurlijk heel vervelend dat je kindje zo achter loopt. Behalve aangeven dat je kindje achterloopt, zou ik van de logopedist ook suggesties verwachten m.b.t. mogelijk nader onderzoek waarbij men gaat kijken hoe het komt dat hij ondanks de extra zorg niet voldoende vooruitgaat. Goed dat jullie daar zelf initiatief in nemen! Een verwijsbrief voor Kentalis of het Audiologisch Centrum kun je via je huisarts krijgen. Gewoon even een afspraak maken daar en je zorgen, zoals je die ook hier verteld hebt bespreekbaar maken. Daar hoef je niet per see het gesprek met de psz voor af te wachten hoor!