Over naar peuterbed, waarop letten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 16 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon is bijna 3 en heeft altijd in zijn ledikant geslapen met alleen slaapzak, dus nooit dekens of lakens gehad.
    Hij heeft al lang een peuterbed met dekbed op zijn kamer waar hij vaak inkruipt om te spelen.
    Nu vond mijn vriend het een idee om vanavond te slapen in het peuterbed. Hij ligt haast klemvast in ledikant, stoot zich voortdurend en slaapt sowieso slecht de laatste tijd.

Maar ik vind het eng. Hij is geen beddegoed gewend. Middagslaap doet hij al lang niet langmeer dus daarmee kunnen we niet oefenen.
    Een keer heeft hij vorig jaar zijn middagslaap in het peuterbed gedaan. Na een kwartier ging hij eruit om te gaan spelen, in zijn slaapzak. Zijn speelgoed staat ook in die kamer.

Hoe kunnen we deze stap aanpakken? Of gewoon doen?

2. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier gewoon gedaan een maandje geleden. We hebben hem eerst een weekje met dekbedje en kussentje in zijn ledikant gelegd. De eerste twee nachten wilde hij perse zijn slaapzak eronder aan. Daarna zonder en toen was het goed.

Daarna peuterbed dat vond hij gelijk helemaal stoer (geholpen met in elkaar zetten etc) Nacht 3 kwam hij er wel uit toen hebben we de deurklink omhoog gedaan en een slaaptrainer schaap gekocht (hij klimt namelijk over het traphekje heen dus hij was midden in de nacht op de trap geklommen) Hem uitgelegd dat als schaap slaapt hij in bedje moet blijven. Nu roept hij als het schaap wakker is en haal ik hem uit bed :)

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    Gewoon doen en je er niet te druk om maken

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Deurklink omhoog kan hij ook al bij.

5. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    676
    113
    Utrecht
    Voordat mijn dochter 2 werd ging ze al over naar een normaal 1-persoonsbed, dus geen peuterbed. Wij hebben een bedhek gekocht zodat ze niet uit bed kan vallen tijdens het slapen. Wat echt erg fijn is, is dat zij haar bed niet uitkomt uit zichzelf. Pas als wij haar roepen 's morgens vanuit ons bed, komt ze naar ons toe.
    Ze heeft totaal geen problemen gehad met de overgang van ledikant naar het grote bed. Gewoon laten zien aan haar, met een nieuwe overtrek erop en ze ging er met een grote lach in. Ook geen gedoe van slaapzak naar slapen onder een dekbed.
    Nu is zij sowieso erg makkelijk met veranderingen....

Ik zou niet te veel je eigen emoties mee laten spelen. Het niet te ingewikkeld maken. Samen met je kind het nieuwe bed opmaken en dan kan zie je vanzelf hoe of wat.

Ik ben ook blij dat we geen peuterbed hebben. Dit bed kan heel lang mee, en heeft ook nog een onderbed die je eronderuit kunt schuiven.
    Ook fijn voor later.

6. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Hier ook van ledikant met slaapzak naar 1 persoonsbed met beddengoed. Heb de eerste nachten verwarming aan gedaan op zijn kamer en verwarming niet te laag gezet omdat hij in zijn ledikant altijd alle kanten op ging. Lag eerste 2/3 nachten niet onder de deken wanneer ik ging kijken maar sindsdien altijd wel. Komt er soms wel eens uit maar leg hem direct weer terug en wijs hem op het nachtlampje en dat de schaap nog slaapt en hij dus ook in bed moet blijven.

7. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wij hebben ook een 1 persoonsbed gedaan. Wel nog een tijdje het ledikantje er voor laten staan als een soort bedhekje. Inmiddels ook al lang niet meer. Hij gaat nog steeds zijn hele bed door, maar is er wonderbaarlijk genoeg nog maar 2 keer uit gevallen in een half jaar tijd. Beddengoed ligt hij ook niet altijd onder door dat gewoel, maar daar heeft hij zelf geen last van.
    Het echte probleem was voornamelijk dat hij er snachts vaak uit kwam en ook om 5 uur sochtends besloot dat de dag begonnen was, ondanks slaaptrainer. Dat heeft echt wel een tijdje geduurd waarin we hem heel consequent terug moesten leggen. Gelukkig ging die fase ook weer over, nu slaapt hij prima de hele nacht weer door.

8. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Bij mijn zusje hebben we heel lang het dekbed aan 1 lange kant helemaal ingestopt als ze er dan uit viel hing ze in een zakje van dekbed naast t bed.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Wat slim die ga ik proberen.
    Uk ligt sinds een paar dagen in een eenpersoonsbed. Hij had een ledikant waar je de zijkant af kon halen en daar kwam hij niet uit.

Hij komt er wel uit maar ik denk dat het een kwestie is van wennen. Het bed staat ook anders en is nog een beetje de weg kwijt snachts.
    Tot nu toe 1 keer in de nacht wakker en slaapt ook snel weer. Na de eerste nacht om 5 uur wakker en volgens ons lag hij niet meer onder de dekens. Vanmorgen was het 6.10 en zei hij dat hij zelf zijn deken goed had gedaan
    Meestal kruipen ze naar boven, als je het eng vind kun je ook het bed korter opmaken.

10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Okay, hij ligt erin :$ hope for the best....hij is 99cm dus we konden het toch niet lang uitstellen. Samen bed opgedekt, hij koos het laken (met dino's natuurlijk) en samen zijn knuffels erin gelegd. Hij was dolenthousiast, wilde om 18u al naar bed haha.

Bijgevoegde bestanden:

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Ben heel benieuwd hoe het gaat!

12. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Tot nu toe niks gehoord....

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hoi. Ik lees even mee. Wij zijn een paar nachten terug overgestapt van ledikant naar groot bed.
    Vooraf vooral heel bij over gedaan. Gezegd dat hij groot is en stoer en dat het bed mooi is (raceauto)
    En hij vind het ook prachtig. Maar slapen...... Ho maar. We (papa) moet tot hij slaapt bij hem blijven en dat kan zomaar tot 10 uur duren.

Slaapzak wilde hij niet meer. Maar dekens wil hij ook niet. Die schopt hij meteen weg. Die leg ik nu over hem heen zodra hij slaapt.

Nog echt in de wenfase dus hier. Hoop dat het snel beter gaat. En dat hij mij gaat accepteren als papa moet werken.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Hoe is het gegaan?

Fietwordtmama hopelijk gaat het bij jullie ook snel beter.

Onze uk bleef vannacht liggen en gaat graag naar bed. moet nu wel extra kusjes geven. Wist ook niet wat ik zag.

Hij was 1 keer wakker geworden omdat hij overdwars in bed lag zonder deken. Gelukkig sliep hij snel verder en was om 6.20 wakker. Dat is voor zijn doen niet slecht

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Het is echt supergoed gegaan!

Mijn vriend bleef de eerste uren boven wat tv kijken, zodat hij het direct merkte als hij toch zou besluiten om met zijn speelgoed te gaan spelen.
    Maar we hebben echt niks gehoord, toen ik vanochtend om 8.15 bij hem kwam, werd hij net wakker. Hij lag wel op een totaal andere plek als waar we hem hadden neergelegd, maar nu hij niet meer zo krap lag werd hij niet wakker van het stoten bij het omdraaien, zoals in zijn ledikant.

Echt trots op hem!!!

16. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Toevallig heeft onze dochter vanmiddag voor het eerst in haar peuterbedje geslapen. Ze is nog geen 2,5. Ze heeft vantevoren wel al een aantal keren "geoefend" in het grote bed van haar nichtje. Dus ook met dekens/kussens en zonder slaapzak. Dat ging hartstikke goed. Nu we gaan verhuizen hebben wij de keus gemaakt om haar ledikantje in de opslag te zetten. Vanmiddag samen met haar het bedje in elkaar gezet. Ze mocht het beddengoed uitkiezen. Wat was ze trots. Ze is als een blok in slaap gevallen en toen ze wakker was riep ze eerst "mama". Pas toen ik haar kamer op kwam, klom ze zelf uit bed. Ik zeg gewoon doen.

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Mijn oudste dochter was een wandelaar. Dus we hebben bij haar toen een 'traphekje' voor de deur gezet. Maar mijn andere kids hadden dat niet nodig. Die bleven iig op hun kamertje of zelfs in bed haha.
    Ik zou het gewoon proberen en kijken wat er gebeurt. Daar kan je dan altijd nog actie op ondernemen.

18. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vannacht ging het weer super!
    Wel af en toe wat gejengeld en gehuild, maar dat doet hij echt in zijn slaap, hij is dan niet wakker.

Hij is er niet uitgekomen. Lakentje lag op een hoopje naast het bed, maar hijzelf lag heerlijk gestrekt in zijn slaapzakje op het grote matras. :D

19. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Wat goed en fijn!
    Viel de stap naar het peuterbed al met al toch best mee.
    Lijkt me ook spannend vooraf hoor. Wij gaan er ook aan geloven binnenkort en, heel maf, ik vind het dus serieus een hele stap. Zul je zien dat het dadelijk enorm meevalt.

20. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat vond ik ook...
    Ik ben zelf toch al een hele slechte slaper. Iets te laat kopje koffie --> wakker liggen, zoon kreunt 's nachts --> ik zit rechtop in bed een uur lang, dus ik was ook echt heel bang dat ik mezelf niet kon overgeven aan de slaap vanwege het idee dat hij nu naar me toe kon komen en midden in de nacht opeens naast me kon staan.
    Ben echt de trap opgeslopen toen ik naar bed ging...bang dat hij vrolijk zijn kamer uit zou komen rennen, hoi mama!!

Ach hij zal er vast nog wel een keer uitkomen. Maar in zijn ledikant sliep hij de laatste tijd ook niet zo goed meer als eerst, ivm stoten en bonken

Deel Deze Pagina