Schoolrooster

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gewooniemand, 30 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Heeft jou basisschool een continue rooster

  1. Ja

    112 stem(men)
    66,7%
  2. Nee

    58 stem(men)
    34,5%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Buckcherry

    26 dec 2019
    77
    69
    18
    Vrouw
    Hier helaas geen continu rooster.

    8.30-12 en 13.15-15.15. En woensdag van 8.30 tot 12
     
  2. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Hier zit onze dochter elke dag van 08:30 tot 14:00 op school, 2 middagen in de week is ze bij opa en oma i.v.m ons werk..
     
  3. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    hier 2x nee de school waar ik werk hebben ze het niet en de school van mijn kinderen ook niet. Persoonlijk vind ik het erg jammer want nu blijven ze 4 dagen per week over maar met lange dagen. Ik weet dat ze op de school van mijn kinderen nu aan het onderzoeken zijn of het 5 dagen rooster een optie is. Dat zou ik ook wel een fijne oplossing vinden
     
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Ma-di-do 8:30-14:45
    Wo 8:30-12:30
    Vrij 8:30-12 (groep 1t/m4)

    Ik vind dit juist met werk erg fijn. Ik ben zelf docent in het VO en begin altijd het 2e lesuur, om 9:15, zo kan ik haar altijd zelf brengen. 2x uit school bij Oma en maar 1x BSO.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ja, 3 dagen van half 9 tot half 3 en 2 dagen tot half 1. Hij zit niet bepaald om de hoek op school, dus ik ben wel blij met een continurooster.
     
  6. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Hier ook een continurooster. Elke dag van 8.30 tot 14.15 uur. Ik vind het ideaal.
    's Middags is ze lekker lang vrij.
    Ik hoef op mijn vrije dagen ook maar 2 keer naar school. Lijkt mij vreselijk om 4 keer op een dag naar school te moeten. Je kan dan als ouder precies niets doen.
     
  7. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Hier geen continu rooster, lijkt me ook wel prettig om 5 gelijke dagen te hebben. Alleen verschillende groepen verschillende tijden klinkt weer niet aantrekkelijk, dan zou ik alsnog heen en weer moeten blijven gaan :p
     
  8. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Dat lijkt mij inderdaad ook lastig, verschillende schooltijden.
    Gelukkig heeft "onze" school voor alle groepen dezelfde dagen en ook alle dagen dezelfde tijden. Altijd 8.30 tot 14 15 uur.
    Mijn dochter gaat op dinsdag en vrijdag vanaf 7 uur tot 16.30 uur naar de vso, school en bso en op woensdag alleen vso (7uur) en school.
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.177
    113
    Hier hebben we sinds een paar jaar 5 gelijke dagen van 8.30-14 uur.
    Mij bevalt het wel. De kinderen missen wel 1 lange vrije middag. En ze vinden dat ze te weinig tijd hebben om te eten tussen de middag. Meestal eten ze uit school nog een extra boterham bij de bso of thuis.
     
  10. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Hier sinds dit schooljaar continurooster, ma, di, do en vrij van 8.30 - 14.15 uur, wie 8.30 - 12.30 uur. (Eerder van 8.30 - 15.15 uur en een middagpauze van 75 minuten en woe en vrijdag vanaf 12.00 uur vrij.)
    Ik vind continurooster prettiger, was eerst al overblijfmoeder op school, omdat ik dat hen en weer gehaast bij het gewone rooster niets vond.

    Nadeel, mijn zoon krijgt volgens mij minder lesuren, want van groep 1-4 had hij vrijdagmiddag vrij, deze uren zouden in de bovenbouw worden ingehaald, maar nu in groep 5 heeft hij niet meer uren dan de rest.
    Volgens mij kijken ze nu tijdens elk eetmoment een filmpje of jeugdjournaal, dan telt het (deels?) als lestijd en de kinderen zijn waarschijnlijk "lekker rustig".
    Ook de leerkrachten hebben niet meer op hetzelfde moment pauze, omdat ook iemand bij het buitenspelen op het plein moet wezen.
    Één reden voor het invoeren van het continurooster was ook dat er vaak gedoe was tijdens het overblijven, zodat de leerkrachten eerst weer moesten opstarten na de lange middagpauze. Ik geloof direct dat kinderen anders luisteren naar een overblijfmoeder in vergelijking met hun vaste leerkracht, maar of er nu helemaal geen incidenten meer zijn dat weet ik niet, want dat hoor je niet meer.
    Ze hebben ook vrij snel bij de kleutergroepen om hulp gevraagd voor tijdens het eten, heel begrijpelijk, want zo een kleuterjuf kan niet alles alleen in die korte tijd doen en sommige kleuters zijn vaak nog langzame eters.
    Minder vind ik dat je ook minder meekrijgt, wij mogen wel 's ochtends nog even de klas in (max. 10 minuten), maar in principe mag je de leerkrachten pas vanaf 15.00 uur weer benaderen, nadat ze zelfs ook een verplichte pauze hebben genomen na schooltijd, of natuurlijk via Parro. Nu weet ik niet of het alleen aan het continurooster ligt of gewoon ook aan meer zelfstandigheid van de kinderen in groep 5, die vaak alleen naar huis gaan en waar de leerkracht toch niet meer mee naar buiten komt.

    Ik vind het heel moeilijk om zicht op de resultaten van mijn kind te krijgen, maar dat ligt ook eraan dat ze op school bezig zijn de rapporten naar portfolios te veranderen, ze krijgen geen cijfers meer, maar wat er in plaats moet komen is nog niet helemaal uitgewerkt en voornamelijk "op proef".
    Als je kind het niet vanzelf vertelt ( en het niet bijzonder goed of slecht is- want in deze gevallen hoor je het misschien nog tussendoor van de leerkracht) is het bijzonder lastig een goed beeld te krijgen, want werkboeken en toetsen blijven ook allemaal op school, vroeger kon je nog eens snel in een werkboekje kijken, wanneer het op tafel lag en kregen ze ook vaker gemaakte opdrachten mee naar huis. Het hangt waarschijnlijk ook heel erg van de communicatiewaardigheiden van de leerkracht(en) af.

    Over het algemeen denk ik dat een continurooster meer rust en duidelijkheid brengt, maar er zijn ook mindere kanten.
     
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.139
    4.360
    113
    Home
    5 dagen van 8.30 tot 14.00
    ik vind het heerlijk en de kinderen ook
    ze hebben smiddags nog tijd om lekker te spelen etc
     
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Yes! 08.15-14.00. Tot groep 4 op vrijdag tot 11.30
     
  13. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Hier ook geen continu rooster helaas.
    Schooltijde zijn

    Ma - di en do van 8.30 tot 12.00 en van 13.00 tot 15.00 uur

    Woensdag en vrijdag van 8.30 tot 12.30

    Overblijven kan , maar kost je 2.50 per kind per dag. In mijn geval dus 7.50 per dag . En dat vind ik zonde van het geld voor een halve beker drinken Wat ze dan krijgen want de rest moet je zelf mee geven.
     
  14. MariMari

    MariMari Actief lid

    8 jun 2018
    204
    331
    63
    Vrouw
    Thuis
    Hier geen continurooster:

    Ma-di-do 8.30-12.00 / 13.15-15.15
    Wo 8.30-12.00
    Vr t/m groep 4 8.30-12.00 / vanaf groep 5 ook de middag naar school

    Denk dat beide z'n voor- en z'n nadelen heeft. Soms baal ik wel van dat geheen-en-weer en met overblijven (wat hij soms doet) duurt de dag wel wat lang, maar op de woensdagmiddag gaan wij bijvoorbeeld naar m'n moeder en met een continurooster wordt dat weer lastiger...en vind speelafspraakjes van 15.15 tot 17 uur lang zat :o:
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Hier elke dag van 08:30 tot 14:00 uur. Ideaal, lekker overzichtelijk en nog een middag over waar ze echts iets kunnen doen.
     
  16. Oranjerood

    Oranjerood Actief lid

    12 feb 2014
    128
    59
    28
    Ja. ma di do vr 8.45 tm 15u en woensdag tm 1300
     
  17. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Hier geen continue rooster en ik ben er erg blij mee. Mijn man werkt tot 15.00 en dus daardoor precies geen bso nodig. Op de dagen dat ik vrij ben werkt hij wat langer door. Ook tussen de middag hoeft ze niet over te blijven (wonen naast school). Mijn dochter vindt overblijven vreselijk. Dat regelen opa en oma en ik.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #78 tupp, 11 feb 2020
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    Wij hebben het niet en daar ben ik heel blij mee, zowel als juf als als moeder.
    Ik wil dat mijn kinderen rustig kunnen eten en na het eten ook even ècht pauze hebben en de klas uit kunnen. Even uit die prikkels. Liefst ook echt even buiten zijn. Heerlijk dus, van school naar huis fietsen (bewegen & uitwaaien). Lekker thuis eten, nog net even spelen en weer terug. Ondertussen hebben we heerlijk gekletst.

    Voor de dagen dat onze zoons overblijven is de pauzetijd lang genoeg om hun broodtrommel leeg te eten terwijl ze wat kletsen en daarna nog even flink buiten te spelen. Nadeel vind ik dat ze in een grote groep eten. Logisch, maar vervelend dat ze niet even 'prikkelarm' kunnen bijkomen. Ik ben blij dat ze dat de andere 3 dagen wel hebben.
    Bij een continurooster zitten kinderen ook continu in die prikkels. En dan gaat er vaak (minstens) een half uur van de pauze af. Dan wordt voor veel kinderen òf de eettijd òf de speeltijd te kort of zelfs allebei.

    Onze oudste was trouwens als beginnende kleuter vaak erg moe. Heel fijn dat hij tussen de middag naar huis kwam. De eerste weken viel hij soms tussen de middag thuis op de bank in slaap. Bij een continurooster had hij maar door moeten bikkelen.

    Ook als juf kan ik m'n pauze goed gebruiken. Sowieso als pauze. Even niet alert hoeven zijn. Maar ook om de lessen van de ochtend even na te kijken, zodat je er indien nodig nog dezelfde dag op kunt terugkomen en niet pas de dag erna. Ook het klaarzetten van spullen voor bijvoorbeeld de handvaardigheidles is fijn om tussen de middag te doen.
    Van wat ik in mijn omgeving hoor en op onderwijsfora lees, zijn de pauzes bij continurooster meestal slecht geregeld. Voor kinderen is de middagpauze vaak te kort en voor leraren bestaan ze helemaal niet meer. Slechte zaak vind ik. Het zou voor mij het werk echt minder aantrekkelijk maken.

    Ik krijg de indruk dat het continurooster vooral voor een deel van de ouders fijn is, omdat ze maar twee keer op en neer hoeven in plaats van vier keer. Dat op zich vind ik trouwens geen slecht argument hoor. Ik vind die pauze voor mijn kinderen belangrijk, maar baal zelf ook wel eens van het heen en weer fietsen. (Toch een beetje een 'onderbreking' van wat je aan het doen bent.) Maar in alle eerlijkheid vind ik toch dat het wel of niet invoeren van een rooster moet gaan over degenen die het betreft: dus leerlingen en leraren. Die moeten beide een echte pauze hebben en niet een druk gehaast gedoe. Want als je niet echt even lekker je hoofd leeg kunt maken tussendoor, dan komen de lessen van de middag toch minder binnen.
     
  19. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Bij ons ook, bevalt prima.
     
  20. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Voor ons was het juist enorm haasten in dat uurtje. Als we thuis waren moest ik dochter continu achter haar broek zitten om weer optijd weg te kunnen.

    Gaat het zoals jij het zegt, dan is dat inderdaad een prettige manier.
     

Deel Deze Pagina