Broekplassen kind bijna 6 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door zwaaistaart, 31 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.026
    113
    Vrouw
    Wij hebben 2 kinderen waarvan de oudste is geboren met een aangeboren aandoening waardoor zij inleggers draagt ivm incontinentie

Nu is de jongste bijna 6 jaar en heeft bijna dagelijks nog wel 1 of meer natte broeken. Soms een paar druppels, soms een nat kruis.
    Wat is nou normaal?
    Door de oudste is het hele zindelijkheidsgebeuren best een ding, het kost me veel energie.
    Maar is dit gedrag van de jongste normaal of moeten we hier al wat mee?
    Zo ja, wat dan?

2. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Wij hebben met onze zoon bij de poep en plas poli van het ziekenhuis gelopen ivm zindelijkheidsproblemen door verstopping.

Daar kon hij pas terecht vanaf 7 jaar. Eerder kreeg ik ook geen verwijzing van de huisarts. Alle ongelukjes voordat ze 7 jaar zijn, worden beschouwd als normaal. Pas vanaf de leeftijd van 7 jaar kun je er iets mee. Dat werd tenminste steeds tegen ons gezegd.

zwaaistaart vindt dit leuk.
  3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn beide kinderen met ass hadden problemen met zindelijkheid, zij zijn bij kinderuroloog geweest toen ze 6,5 jaar waren.
    Deze heeft diagnose gesteld en we hebben gerichte behandeling gehad. Het was nooit 'vanzelf' goed gekomen...

Obstipatie is overigens verdachte nr 1 bij broekplassen, mocht daar sprake van zijn, dan zou ik dat eens met de huisarts opnemen. En ik zou met 6 en dagelijkse ongelukjes echt wel al hulp vragen van een arts... al is het maar om te checken of er geen onderliggend medisch probleem is.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier met mn jongste gehad en op de poep en plaspolie gaven ze aan dat het met 6 jaar er nog gewoon bij kan horen en geen reden is om meteen aktie te ondernemen.

Heeft ze wel dagelijks ontlasting? Bij mijn dochter kwam het omdat er ontlasting dwars zat waardoor ze niet goed uit kon plassen. Er bleef urine achter en de ontlasting duwde de boel dicht waardoor de plasprikkel niet goed door kwam. Door dit alles ook tussendoor urine verlies.

+ Mijn dochter was soms zo intensief aan het spelen dat ze niet doorhad dat ze naar de wc moest. Ze heeft toen een plashorloge gekregen die haar om de zoveel uur een herinnering gaf om naar de wc te gaan.

Verder heeft ze sneller een natte broek wanneer de een blaasontsteking heeft. Ook dat komt vaker voor icm obstipatie . Door urine wat langer in de blaas blijft en waar bacteriën in gaan groeien.

5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Wij hebben hetzelfde met onze zoon van bijna 6.
    Hij heeft al een aantal keer urine onderzoek gehad ivm vermoeden blaasontsteking en hij heeft een echo van zijn nieren/ blaas gehad. We staan nu op de wachtlijst voor de kinderarts.
    Ik denk zelf aan een overactieve blaas of een combinatie met ass/adhd. Ben er in ieder geval 99% zeker van dat het niet vanzelf over zal gaan. In de nachten is hij ook nog niet zindelijk.
    Overdag is het net of hij het signaal niet oppikt of te lang negeert, wanneer hij dan voelt dat hij moet, moet hij ook echt rennen en vaak is hij dan te laat... het begint voor hemzelf ook vervelend te worden (op school bijna iedere week een keer in je broek plassen is niet leuk) maar voor onszelf ook, je durft eigenlijk nergens heen zonder droge kleren en de neiging om vaak te vragen of hij naar de wc moet.

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Als ik ouders van klasgenoten hoor: ja t komt vaker voor bij die leeftijd nog. Ook onze zoon had vaak 'de druk eraf gehaald' en dus t kruis nat en gewoon doorspelen want het droogt wel weer. En nu ook nog sporadisch met 7 jaar. Hij neemt de tijd gewoon niet om te plassen en vooral goed uit te plassen. Alles moet snel snel. Ik moet hem vaak naar de wc sturen omdat hij heeeeeeeel druk en chagrijnig wordt omdat hij eigenlijk super nodig moet maar gewoonweg geen zin heeft.

7. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Onze zoon van inmiddels 11 heeft het ook lang gehad, laatste halfjaar is het eindelijk bijna over. Ik vermoed door z’n ass/prikkelverwerkingsprobleem dat hij niet goed registreerde dat z’n blaas vol zat. Gelukkig heeft hij overdag een stuk minder ongelukjes, ik denk gemiddeld nog 1-2 per week wat druppeltjes. Hij doet dan direct zelf een schone onderbroek aan, dus ik merk er niet veel meer van behalve dan wat extra onderbroeken wassen. Hij heeft ook een onderbroek van underwunder, dat is met absorberend stuk, soms erg handig.

8. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.026
    113
    Vrouw
    Dank voor jullie ervaringen!
    Ontlasting heeft ze dagelijks dus geen reden om aan obstipatie te denken.
    Dan hoop ik maar dat het met de tijd beter wordt :)

9. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ik ga starten met een bekkenbodem fysiotherapeut voor onze middelste van 6 jaar en 8 maanden. Hij heeft bijna dagelijks nog natte broeken, geeft aan het niet door te hebben en het zijn ook soms echt wel flinke plassen dat zelfs de trui vies is. :(

Ik hoop dat met een fysio er verbetering in komt

Sylver vindt dit leuk.
  10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Onze jongste had dat ook op die leeftijd. Ze heeft, weten we nu, ass en adhd. Ik had destijds altijd t idee dat haar blaas en brein niet goed samenwerkten, ze merkte de signalen niet goed op, of ze voelde t wel maar ze kon niet stoppen met wat ze deed en de schakel maken om op te staan ernaar de wc te gaan. Wij zagen soms allang aan haar doen en laten dat ze naar de wc moest en voordat ze dan daadwerkelijk ging wanneer we dat zeiden was ze echt alweer minuten verder.

11. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Hoe hebben jullie dat opgepakt verder?

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Proberen op tijd te sturen, proberen de signalen die we zagen aan haar te vertellen en te vertalen naar haar dat dit door haar lijf verteld wordt dat ze naar de wc moet. Volgens mij ook wel een periode een beloningskaart gemaakt met stickers. En dan wel uitgelegd dat ze het niet expres doet maar dat we hopen dat een stimulans haar wat alerter zou maken. Zelf steeds een schone onderbroek en (in haar geval) legging laten pakken en vuile in de wasmand. Eigenlijk van alles wel geprobeerd.
    We merkten op een gegeven moment dat t steeds iets minder vaak voor kwam (eerst bijna altijd, meerdere keren per dag, toen ook wel eens niet, enz) dus er zat wat verbetering in. Het was een lange adem vooral maar het ging wel steeds beter tot het over was.

bulakgirl vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Hier wil ik toch even op reageren. Onze zoon had en heeft ook dagelijks ontlasting. En ook heel normale hoeveelheden en consistentie. Maar op een echo bleek toch dat zijn darmen overvol zaten. Een paar dagen extra laxeren hielp enorm bij het beter aanvoelen van aandrang.

Ik lees ook meerdere hier met veel kleine ongelukjes door te lang wachten. Een handig hulpmiddel kan zijn een plaswekker voor overdag (met een piepertje die je aan je broek vastklemmen onzichtbaar onder je kleren). Check je zorgverzekering. In aanvullend pakket wordt dit vaak verzekerd.

Wanneer hij piept MOET hij ogenblikkelijk stoppen met spelen, naar de wc en zelf een schone broek aandoen en de vuiler in de was doen. Motiveert dus goed om op tijd te gaan. En helpt bij het eerder herkennen als hij onbewust druppels laat gaan.

Bij onze zoon is dit het contrast met zelf aangeven dat hij moet groot. Want met een droge broek en plas of poep op de wc kan hij beloning verdienen.

Voor goed uitplassen staat een kookwekker op het toilet. Hij moet 5 minuten blijven zitten. Rechtop met handen op de knieën. (Advies van behandelaars)

14. WWJD

WWJD Niet meer actief

Hier heeft het ook lang geduurd. Overdag regelmatig natte broeken. Snachts lang niet zindelijk.
    Wij zijn bij bekkenbodem fysio voor kinderen geweest. Vooral voor bewustwording en oefeningen. Die had het ook over dat tot 6 jaar helemaal niet uitzonderlijk is.
    Dochter is ook in zh onderzocht met een echo. Van binnen bleek alles goed.

Het te druk zijn met spelen oid herken ik heel erg.

Veel ouders vertellen het heel trots van de daken als hun kind zindelijk en droog is. Mijn ervaring is dat dat tegenovergesteld is wanneer het niet goed gaat. Dus wanneer het lang duurt om zindelijk te worden zwijgen ouders erover naar anderen. En als een zindelijk kind weer terug gaat broekplassen wordt dat ook niet gedeeld. Zo lijkt het alsof elk kind al vroeg en goed zindelijk is behalve je eigen kind:rolleyes: zo voelde het voor mij althans.

15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Wij zijn inmiddels bij de kinderarts geweest en moeten nu van een aantal dagen een dagboek bijhouden. Vandaag was de eerste dag en volgens mij kan ik daaruit opmaken dat zijn blaascapaciteit te klein is.
    Over een paar weken gaan we met hem naar de plasklas.. dus ik ben benieuwd! Ben in ieder geval blij dat we aan de bel hebben getrokken bij de huisarts :)

16. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.026
    113
    Vrouw
    Sjonge weer geen meldingen gehad.
    Bedankt voor jullie reacties!

Het lijkt hier wel wat beter te gaan!
    @Spectre goed dus dat jullie hulp hebben gezocht!

Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina