Goedenavond, Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen die al moeder waren en toen nog een universitaire studie hebben gedaan. Ik bedoel dan een bachelor. In welke vorm heb je dit gedaan? (Voltijd/deeltijd/afstandsonderwijs) Hoe deed je dit qua kinderopvang? Was het goed te combineren? Ik ben door allerlei omstandigheden en onhandige keuzes na het VWO niet gaan studeren maar ik zou dat heel graag alsnog gaan doen. Mijn kinderen zijn nu 2 jaar en 4,5 maand. Ik twijfel een beetje of ik het uit m’n hoofd moet zetten tot ze allebei naar de basisschool gaan of dat het op de een of andere manier nu wel zou kunnen. Het valt me tegen hoe weinig studies nog in deeltijd aangeboden worden, je komt al snel bij de Open Universiteit uit bijv. Mijn top 3 studies bestaat uit Geschiedenis, Psychologie of Nederlands. Mocht iemand daar wat meer over kunnen vertellen qua ervaringen, kwaliteit van de opleidingen of toekomstperspectief vind ik dat ook interessant. Ik overweeg nog een professionele studiekeuzetest. En hoe het qua kosten zit als je boven de 25 bent en al een half jaar een hbo-opleiding hebt gedaan, moet ik ook nog uitzoeken overigens..
Oh ik vergeet te vermelden dat mijn man flink veel werkt voor zijn eigen bedrijf en daarnaast bij de vrijwillige brandweer zit dus hij zou 4 avonden per week op kunnen passen en zaterdags maar dat is ook alles. Ik werkte altijd 12 uur en in eerste instantie werkte mijn man dan thuis maar nu onze tweede er is, gaan ze naar een gastouder maar zij is niet meer dan 2 dagen per week beschikbaar.
Ik doe een deeltijd studie docent Nederlands (hbo) ik liep qua universiteiten namelijk tegen exact hetzelfde aan: geen deeltijd variant. Dat leek me met kleine kinderen toch wel heel lastig te combineren. Ik heb daarom gekozen voor de omgekeerde route eerst hbo (in 3/3,5 jaar) voor mijn tweedegraads bevoegdheid en ik hoop daarna voor mijn master te gaan aan de uni. Praktisch gezien: 2 dagen per week naar school (di middag/avond en do avond) en daar komt dan nog stage bij kijken (1ste jaar slechts 3 maanden 1 dag per week, nu een baan gevonden in het onderwijs voor 2 dagen) het was niet zo zeer moeilijk maar wel heel veel lezen en maken. En precies dat is lastig want daar heb je tijd voor nodig, iets dat met kleine kinderen thuis best lastig is om te vinden ik werkte er het eerste jaar niet bij, heb veel in de avonduren en het weekend gedaan. En vanaf januari gingen de meiden 1 dag per week naar het kdv zodat ik tijd had om te studeren. Heb zonder herkansingen mijn P gehaald dus dat ging goed. Het nadeel van voltijd uni is dat je toch vaak 3 dagen naar school moet, en dan vaak voor slechts enkele uren op een dag. Veel werkgroepen waarin je samenwerkt aan projecten en dus ook weer bij elkaar moet komen. En je zit al gauw met jonge mensen in de klas die voornamelijk de ‘student’ uithangen en wat minder serieus zijn dan je wellicht zou wensen. Dit kan natuurlijk een irritatiepuntje zijn, maar hoeft niet. Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn keuze om voor hbo te gaan!
Het is vaak (heel) hard werken, maar met voldoende achterwacht wel te doen. Al verschilt het natuurlijk erg per studie, bv. geneeskunde lijkt me niet te doen. Je kunt natuurlijk ook zelf een programma maken en dus bv. de helft van de vakken per keer doen i.p.v. alles tegelijk. Ben je wel langer bezig (en vaak dus ook meer geld kwijt), maar het kan vaak wel. Alleen goed de eisen qua verplichte studiepunten en ingangseisen van vakken ed in de gaten houden. Zou in gesprek gaan met een studieadviseur daarover als je dat overweegt. Zelfde mbt de kosten, dat weet een studieadviseur ook (ik vermoed dat dat half jaartje hbo niets uitmaakt). Kinderopvang kun je toeslag voor aanvragen als je studeert (ik weet alleen even niet meer hoe het zat met deeltijd, bij voltijd kan dat in ieder geval, maar ja, brengt ook weer extra kosten met zich mee). @Missisippi: Je kunt na de lerarenopleiding toch niet ‘zomaar’ een master WO gaan doen?
Interessant, ik lees mee. Zelf steeds in mijn achterhoofd ooit weer te gaan studeren en dat ‘ooit’ komt gevoelsmatig steeds dichterbij en voorkeur gaat dan ook uit naar fulltime. Voordeel voor mij is dan wel dat ik een schoolgaand kind heb.
Mijn man heeft net zijn studie chemie (master + schakeljaar) afgerond. Hij werkte ernaast wel 40 uur. Hij had een aangepast programma, officieel alleen in voltijd te doen, maar in overleg kon dat best aangepast worden.