Sinds ruim een week hebben we de luiers voor overdag de deur uitgedaan. Alleen 's nachts heeft ze (drie + 1 maand) een luier om. Het gaat best okee, maar ze heeft elke dag wel een ongelukje. Dat vind ik niet zo erg, het moet toch een keer. Maar daar denkt de oppas (opa en oma) anders over. De vorige keer dat ze daar kwam ging het helaas drie keer mis. Terwijl het daarvoor wel drie dagen goed ging. Tja, vervelend. Maar voor mijn schoonouders een reden om te zeggen dat ze absoluut niet meer willen dat ze zonder luier komt. Nou moet ze er morgen en zaterdag weer heen. Maar ik ben van mening dat we er gewoon even doorheen moeten. Heel vervelend, maar ik kan het toch niet verkopen dat ik tegen haar zeg dat ze nu te groot is voor de luiers, maar dat het bij opa en oma wel moet? Zelf wil ze ook geen luier meer om overdag. Wat nu?
Dat is ook wel raar, of is t voor opa en oma echt te zwaar om te verschonen? Misschien kunnen jullie afspreken dat als het 3x is misgegaan ze haar een up en go aantrekken?
nou dat vind ik wel een beetje raar hoor db het is jouw kind en jij maakt dus dat soort beslissingen lijkt me het lijkt me juist voor opa en oma ook iets om trots op te zijn als je kleinkind op t potje gaat en dan gaat t mss wel eens mis ... oefening baart kunst toch denk idd dat t ook erg verwarrend is als ze thuis geen luier meer om hoeft en bij opa en oma wel weer is moeilijk uit te leggen
pffffff en dat zijn nou van die dingen... laat opa en oma lekker opa en oma zijn... en zich nietmet opvoeding bemoeien fijn naar een kdv en daar doen ze wel mee met jouw zindelijkheid
Begrijp ik goed dat jouw schoonouders oppassen in hun eigen huis? Dan kan ik hun reactie wel begrijpen. In jouw huis gelden jouw regels, in hun huis gelden hun regels. Ik kan me voorstellen dat ze ervan balen als jouw dochtertje plast op hun vloerbedekking of op hun bank, zeker als dat meerdere keren op een dag gebeurt. Daar zou ik ook van balen, eerlijk gezegd. Niet zozeer om het verschonen van de kleding (die kunnen gewoon in de wasmachine), maar juist vanwege de urine in vloerbedekking, meubels, etc. Je krijgt dat echt niet zomaar uit een bank, de urine trekt erin en dat vind ik geen fris idee. Misschien zou je kunnen voorstellen dat ze komen oppassen in jullie huis? Dan hoeven ze niet te vrezen voor hun eigen bank of vloerbedekking. Of misschien kun je jouw dochter een 'oefenbroekje' (met plastic buitenkant) aan doen als ze naar opa en oma gaat? Dan lekt de unrine niet zo door (denk ik, ik heb er zelf geen ervaring mee). Ik zou haar overigens zeker niet zeggen dat ze bij opa en oma extra voorzichtig moet doen en dat ze vooral niet in haar broek mag plassen, want dat zorgt voor extra spanning bij haar (en je zult zien dat het dan juist mis gaat). Succes!
Tsja, haar schoonouders zijn toch zelf akkoord gegaan met het oppassen? Dan moet je vind ik ook de consequenties aanvaren. Je weet gewoon dat een kind op een gegeven moment zindelijk zal worden, en dat dit hoogst waarschijnlijk niet helemaal zonder slag of stoot zal gaan. Ze mogen naar mijn inziens dus best een beetje meewerken. En anders maar niet oppassen.
Ik kan mij deels wel vinden in Serafijntje maar ook wel in Yukl. Ik vind ook dat een opa en oma, wanneer ze als échte vaste "oppas" gaan functioneren gewoon naar de wil van papa en mama moeten luisteren. Net als een gastouder dat ook zou moeten. Maar in werkelijkheid gaat het bij opa's en oma's toch net even anders, omdat er een andere relatie/band met zowel het kind als de ouders is. En ik snap ook wel dat je als opa en oma (na 3 ongelukjes op 1 dag) liever hebt dat ze de volgende keer met luier komt. Misschien dat ze het bij opa en oma net even spannender vindt en dat het daarom daar nog niet lukt. Kun je niet tegen haar zeggen dat jullie het "luier af" oefenen eerst thuis doen en haar dan eerst nog even een luier om doen naar opa en oma? En dat je dan met opa en oma afspreekt dat ze haar na het verschonen een paar uurtjes de luier af doen om te oefenen? Tenminste, zoiets zou ik dan doen denk ik..
En als je nou zo'n plastic onderbroekje haalt, zodat ze niet doorlekt en niet alles nat is en verschoond hoeft te worden? Ik zou er zelf ook niet zo op zitten te wachten hoor, al die ongelukjes. We hebben hier wel eens een neefje te logeren gehad die bezig was met zindelijkheid, en die heb ik lekker weer een luier om gedaan hier thuis, (nou maakte hij er ook wel echt een potje van, in plaats van dat hij OP het potje ging.... ).
Dit is een vervelende situatie en precies één van de redenen dat bij ons de opa en oma dus niet de oppassers zijn. Maar daar heb jij nu dus helemaal niks aan. Ik denk dat je het beste in gesprek kunt gaan met opa en oma, dus niet bij het ophalen/brengen even zeggen maar echt ervoor gaan zitten. En dan uitleggen dat dit toch echt een onderdeel van de opvoeding is waar de oppassers ook aan mee moeten werken. En dat als zij dat niet kunnen/willen dat ze dan niet geschikt zijn om de oppassers van jullie kind te zijn, tenminste niet op dit moment.
ik zou zelf kiezen voor een luierbroekje in dit geval. Dan kan ze gewoon plassen als het lukt maar gaat het mis, is het ook geen probleem.
Nou ja, Ik vind het erg flauw van je schoonouders. Oppassen betekent namelijk dat ze dan je kind verzorgen. Daar hoort dus ook dit bij. De opa en oma moeten juist eerder je kind naar de wc brengen en daar op letten. Ik vind het ook hun eigen schuld een beetje. Ze zien het volgens mij alleen als gezellig bezoek van jullie kindje dan alleen oppassen. Ben het in dit geval ook met Mirell eens. Leuke bezoekjes voortaan maar voor de schoonouders en oppassen voor de mensen die wel echt willen opvoeden. KDV dus of een gastouder. Plastic broekjes zou ik dus echt niet aan beginnen. En al helemaal niet n de zomer. Brrr En ik vind het juist super goed gaan. Zo vaak heeft ze niet een ongelukje.
Gewoon tot de 18e in een luier naar opa en oma laten gaan... Maar misschien kan je aan opa en oma vragen hoe ze hun kinderen zindelijk hebben gemaakt... en aangeven dat jou kinderen ook een keer zindelijk moeten worden... en dat.... als ze oppassen hun hulp en steun daarbij niet meer dan gewenst is?
Vind het een beetje gezeur van opa en oma.. inderdaad vragen hoe zij dat zelf destijds gedaan hebben. Overigens weet ik niet hoe dit bij anderen was, maar mijn dochter is nu zindelijk maar bij de paar ongelukjes die ze gehad heeft was enkel haar broek en onderbroek nat en haar sokjes. Eigenlijk nooit plassen urine op de bank of vloer gehad ofzo. Overigens denk ik dat het gedrag van opa en oma bewust of onbeuwst alleen maar voor problemen gaat zorgen bij het zindelijk worden.
ik zou me daar niet zo druk om maken, en als ze dan naar opa en oma gaat geef je luiers mee en thuis ga je verder met de zindelijkheidstraining.. je kindje gaat dan echt wel snappen dat het thuis gewoon doorgaat.. zodra je kind ouder is gaat hij vanzelf ook op de wc of de pot bij opa en oma....
Ik heb in het begin ook een luierbroekje aangedaan naar het KDV. Wel gezegd dat hij gewoon naar de wc kon gaan. En hij deed dat ook netjes de hele dag. Het KDV gaf toen aan dat hij de keer erop wel zonder luierbroekje mocht komen. En thuis heeft hij die avond en dag erna weer gewoon zonder luier gedaan. Dat gaf geen enkel probleem. Ik kan me voorstellen dat het fijn zou zijn dat ze meewerken, maar dwingen vind ik ook weer wat ver gaan voor familie (daarom hier dus KDV). Misschien snapt je meisje ook wel dat je ook met een luierbroekje gewoon naar de wc kan gaan, en dan toch droog blijft..
ik deel de mening van mirell maar dat is inmiddels algemeen bekend denk ik. ik vind dat grootouders, ook gewoon grootouders moeten ( kunnen) zijn en geen opvoeders. dan krijg je inmenging wat vroeg of laat tot strubbelingen en/of een breuk gaat lijden. dit is nog maar 1 voorbeeld van velen die nog gaan volgen. zoek een kdv of een gastouder die luisterd wel naar wat jij wil met de opvoeding. daar worden ze namelijk voor betaald, dat is hun werk. voor je probleem nu, ik zou iemand anders zoeken in jou huis. je kan niet aan je kind verkopen dat ze weer een luier aan moet. en je kan niet afdwingen dat opa en oma in hun eigen huis maar moeten doen wat jij vind.
Ik heb een stiefzoontje van 4 en zijn moeder wou toen hij frie was nog niet beginnen met zindelijk maken, wij zijn er toen hier wel mee begonnen en hij was binnen 2 dagen zindelijk daarna zonder ongelukjes behalve poepen dat durfde hij niet dat duurde ong 2 weken... hij kreeg bij zn moeder nog wel luiers om, maar misschien is hij ''gewend'' aan dat dingen per huis verschillen? Hier werkte het dus wel... succes!
Ik vind als opa en oma akkoord gaan met het oppassen dat ze ook de opvoedende dingen mee moeten doen. Maar..... ik vind er wel een verschil inzitten hoe ver ze met de zindelijkheid is. Ik vind het niet iets waar je een beetje mee moet aanmodderen, maar dat je er 1 maal een aantal dagen flink de tijd voor moet nemen en dan is het klaar. Ik snap wel dat zij het niet zo leuk vinden als ze 3 ongelukjes heeft. Nogmaals, ik weet niet precies hoe het gaat bij jullie?? Maar op mn werk is het na 2 ongelukjes ook luier aan hoor. Het verschil is natuurlijk wel dat wij veel meer kinderen hebben en daar dus echt geen tijd voor hebben. Ik zou wel verwachten van opa en oma dat zij alle tijd erin steken, dus dat ze haar bv ook om het half uur op de wc zetten zoals ze dat thuis gewend is.