Ingezakte cupcakes

Discussie in 'De lounge' gestart door flipflop, 11 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb nu met cupcakemix van de leukste taartenshop cupcakes gemaakt. Eerste keer na bakken gelijk uit de oven gehaald, ze waren zo mooi bol geworden.......maar daarna ingezakt.
    Nu 2e x even in de afkoelende oven laten staan na baktijd, weer waren ze erg mooi bol.....maar daarna dus weer ingezakt!
    Hoe voorkom ik dit???

Met het versieren met marsepein kan ik veel verbloemen:p maar ik wil ze zo graag goed hebben!

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Toch iets tekort gebakken misschien ?

3. MamaMissP

MamaMissP Actief lid

6 feb 2011
    158
    0
    16
    Zeeuws-Vlaanderen
    Na het bakken niet gelijk uit de oven halen want dan zakken ze gelijk in.Laat ze afkoelen in de oven of met de deur op een heel klein kiertje.

4. tulip

tulip Niet meer actief

hmm das gek, dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik maak bakken cupcakes. Ik maak het beslag wel zelf, maar dat zou niet uit moeten maken denk??
    Ik doe ze 30/35 minuten in de oven: 190 graden en dan haal ik ze er ook altijd meteen uit. Oventemp. te laag misschien??

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn ervaring is dat als je ze te goed klopt, ze ook makkelijk inzakken.
    Daarnaast: Heb je ze in die papiertjes en dan in een (harde of siliconen) tray, of alleen in die papiertjes?

6. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ik maak ook veel cupcakes en ik had het ook. Ik bak nu op 175gr 25 min.
    Daarna haal ik ze er rustig uit en laat ze in het blik afkoelen. Nergens last meer van.
    Oh ja en niet te lang mixen. Gewoon even totdat het gemengd is en dan is het goed.

7. tulip

tulip Niet meer actief

ik mix het beslag trouwens 3 volle minuten en doe de papiertjes in een muffinbakblik, misschien heb je hier iets aan.

8. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    dan is het niet gaar geweest aan de binnenkant..
    waarschijnlijk iets langer bakken en houd genoeg ruimte tuusen de cupcakes zodat de hitte van de over goed verdeeld.

9. tulip

tulip Niet meer actief

als je trouwens wil weten of ze gaar zijn prik je er met een sateprikker in, als die er mooi schoon uitkomt zijn ze goed.

10. Op welke stand zet je je oven en hoe hoog?

11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    mn oven staat op 180 graden en volgens de verpakking moeten ze 18 min bakken en het beslag vier minuten kloppen. ik ga de volgende keer in ieder geval de bak tijd iets langer doen.
    o ja, ik gebruik papieren vormpjes in een muffin bakblik

tnxs voor alle tips!!

12. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad met de funcakes mis. Bereid ze volgens de verpakking in een gas oven.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Vier minuten kloppen... met de hand, met de machine? Op welke stand? Anders doe je niet 4 minuten, maar kijk je naar of het beslag goed gemixt is en geen klontjes heeft. Ik mix nooit op tijd... En ik mix hem ook niet zo hard.

14. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    ik mix op de hoogste stand van de mixer...... kortom ik ga de volgende keer wel iets minder lang mixen en wat langer in de oven laten :) ze smaken overigens ondanks het inzakken nog steeds errug lekker!

15. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Cupcakes nooit op hoogste stand mixen.. dan komt er teveel lucht in je beslag..

het beste is een minuut of 4 op lage stand tot alles goed gemixt is..

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja precies! Ik dacht ook meteen aan te luchtig beslag.

Deel Deze Pagina