Al voordat onze dochter geboren werd kreeg ik rond deze tijd altijd enorm de kriebels vanwege 'hoe vieren we Sinterklaas?' Iedereen wil het op zijn of haar manier en toen wij onze dochter nog niet hadden, waren wij niet te beroerd om gewoon aan te passen. Nu is onze dochter dik 3.5 jaar en langzaamaan begint het 'organiseren' van Sinterklaas. Mijn man is van mening, Sint vier je bij de opa's en oma's. Mijn familie mijn jongste zus heeft een dochter van 2, mijn oudste zus heeft twee pubers. Toen die pubers klein waren vierden we altijd Sint met ze, nu ze pubers zijn wil mijn zus geen Sint vieren met ons. En al helemaal niet bij mijn ouders, dat vindt ze te ver weg. Ik heb aangegeven dat ik het leuk zou vinden als alle neven en nichten bij elkaar zijn, wel zo leuk. Ook voor de pubers die gek zijn op hun kleine nichtjes. We komen tot een compromis, als het bij mij is, is het okee. Hoor ik een paar dagen later van mijn ouders dat mijn zus helemaal nog niet weet of ze überhaupt wel komt. Zucht Dus heb ik aangegeven dat als dit zo is, we lekker naar mijn ouders gaan. Mijn schoonfamilie . mijn schoonmoeder was zwaar teleurgesteld dat wij met mijn familie al wat geregeld hadden, maar wat betreft verder kijken was er geen enkel probleem, dit was zo klaar en geregeld met de rest. Mijn zusje viert het met ons en ouders, maar viert het thuis ook zelf. De cadeautjes die mijn nichtje krijgt als we het samen vieren, zijn van opa en oma. Mijn schoonzus en zwager vieren het ook thuis zelf en dan krijgen de kids hun cadeaus. Als we het samen vieren, krijgen hun kids alleen de cadeaus van opa en oma. Wij hadden zelf geen plannen om het met Sint ook nog thuis te vieren, het kan ook te gek. Dus hadden wij zoiets van, we doen een deel van onze cadeaus bij mijn ouders erbij, en een deel van onze cadeaus bij mijn schoonouders erbij. Geeft mijn schoonmoeder aan dat de anderen ( de oudste van 8) dan zal gaan tellen dat mijn dochter meer heeft gehad . Mijn man en ik voelen ons nu een beetje bezwaard, ieder doet het op zijn of haar manier en dat ze het thuis zelf nog willen doen is hun eigen keuze en die is prima, maar we hebben een beetje het idee dat onze keuze niet gerespecteerd wordt, want ja, onze dochter zal dan meer cadeautjes krijgen, omdat wij het verdelen over die twee dagen. Wat zouden jullie doen?
Jeetje wat een gezeur! Het is een gezellig familiefeest? Als de oudste van 8 gaat tellen dan geef je óf dochter wat minder óf die van 8 wat meer (met bijv 2 extra cadeautjes van 3,- ofzo?)
Je kunt het toch ook gewoon met je eigen gezin vieren? Geen gezeur en gestress en mocht er een extra avond bijkomen dan is het mooi meegenomen.
zoals jij het wil doen, zou ik ook niet blij mee zijn eerlijk gezegd. Wij vieren het met mijn familie ook bij mijn ouders, en daar krijgen ze alleen de cadeautjes van opa en oma, en met 5 december hebben we met ons eigen gezinnetje pakjesavond met onze eigen cadeautjes.
volgens mij is het bij iedereen wel wat met al dat geregel met de feestdagen haha. wij doen het bij beide op dezelfde manier, gewoon surpise (lootjes trekken) maar alls gewoon inpakken als normaal cadeautje en de opas en omas zorgen voor cadeautjes voor de kids. wij vieren het daarnaast wel thuis nog met zn 4en gewoon omdat ik dat zo gezellig vind. wel vervelend dat het zo een gedoe moet zijn, maar ik snap het wel. kinderen gaan inderdaad tellen als je pech hebt, en dat levert scheve gezichten op, leg een kind dan maar eens uit hoe dat komt... ik zou het lekker thuis nog eens vieren ben je van alle problemen af.
Dat is dus de reden dat ik zoooo op zie tegen de komende maanden.. Al het verplichte geregel, teleurgestelde gezichten als iets niet kan, pffff, nee dat het maar snel weer januari mag zijn!
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet kunnen om het ene kind meer te geven dan het andere. Gaat het om 1-2 kado's is het een ander verhaal natuurlijk. Maar goed, wij vieren sinterklaas ook bij beide grootouders en zelf kopen wij geen kadootjes. Behalve voor in de schoen dan. Ze krijgen in deze periode al genoeg. Soms kopen wij met de kerst nog kadootjes voor elkaar.
Als ze daar al een probleem van maken, zou ik er al helemaal geen zin meer in hebben het met familie te vieren..
Ik snap dat je dit niet leuk vindt... alleen het gedoe er omheen al. En dat je niet 2x Sinterklaas wil vieren snap ik ook. Toch zou ik het in overweging nemen. Kinderen gaan idd vergelijken. Ze zien het echt wel als de een veel meer krijgt en/of een veel groter/duurder cadeau. Maak er een heerlijk avondje van met je eigen gezinnetje. Als je het écht niet wil dan zou ik een cadeau bijvoorbeeld als schoencadeau doen. Of je bewaart wat voor de Kerst.
Ik zou het gezeur afkappen en het thuis vieren met het eigen gezin. Maar ja, ik weet ook niet beter dan dat Sinterklaasavond thuis was bij mijn ouders. Kadootjes van de opa's en oma's kregen mijn broertje en ik als we langskwamen op de dagen erna. Is dat geen goed compromis voor je partner?
Als t zo ging zou ik het lekker bij mezelf vieren. Hier is het zo dat ik mijn kant van het gezin heb uitgenodigd. Mijn dochter is het enige kleinkind van mn ouders dus als ik het niet met hun vier hebben hun niemand om het mee te vieren. .. mijn schoonouders hebben ook nog een tweeling van hun dochter. Heb t verder nog niet met ze over gehad, ze zijn welkom maar weet niet wat hun plannen zijn en ik verwacht dan ook geen gedoe.
Ik zou ook niet blij zijn als mijn familie besluit meer cadeaus te geven waar mijn kinderen bij zijn. Wij maken afspraken met de familie: drie pakjes per kind voor in totaal ongeveer 50 en niets extra. Dat is duidelijk en eerlijk en druk genoeg (7x3 pakjes is heel wat uitpak werk). Alles wat we extra willen geven doen we thuis.
Jeetje wat een gezeur van de familie..en een kind van 8...nee hoor die moet het maar snappen. Als ik jou was had ik het allang met mn eigen gezin gevierd...je kunt het toch niet voor een ander bepalen..cadeautjes tellen..jeetje gelukkig is dat hier tussen neefjes en nichtjes (8,6,5,4,1,0) niet aan de orde.
Dit is dus precies de reden waarom ik er niet eens aan begin om sinterklaas met andere gezinnen te vieren! Ik geef mijn kids wat ik wil geven, en hoeveel ik wil geven, en niet wat een ander vind. Sinterklaasavond is toch ook gewoon een heerlijk gezinsavondje? Lekker knus, geen stress en geshow..gewoon lekker jij, me oertnet en je kids!
Nou dat zien kinderen alleen als ze met zulke materialistische ideeen oogevoed worden. Afgelopen jaar kreeg mijn dochter als "grootste/duurste" cadeau een prinsessenvloerpuzzel. Terwijl 1 neefje de lego brandweekazerne kreeg en ander neefje en nichtje allebei een storio. Tis maar net hoe je je kinderen opvoed. Dit jaar is mijn dochter helemaal verliefd op toverstiften...praat over niks anders..goh heb ik ff een hit voor maar liefst 2 euro...
Oh dat was vorig jaar hier ook vierde het met schoonouders en een stel vrienden van onsm, en schoonouders hadden onverwacht ook behoorlijk uitgepakt. Was oneerlijk tegenover kindje van vreinden, tja sorry kan ik ook niet weten.. dus dit jaar lekker thuis met zn 4en sinterklaas en eventueel nog bij schoonouders..
Ik snap het dilemma wel, maar daar is toch gewoon een oplossing voor te bedenken. Jouw schoonzus zou bijvoorbeeld van tevoren tegen haar dochter kunnen vertellen dat haar nichtje misschien wat cadeautjes meer krijgt bij opa en oma omdat de sint bij haar nog een keer thuis langs komt met cadeautjes en bij haar nichtje niet. Of jullie wachten af of nichtje daadwerkelijk de cadeautjes gaat vergelijken en tellen en dan zou je het haar dan kunnen uitleggen.
Jee, wat een reacties! Top! Weet je, ik begrijp het gerust wel, heb ook echt gedacht, dan doen we zelf thuis ook nog wat. Maar wat ik al zei het kan ook te gek dan zou ze 3 dagen cadeautjes krijgen! Ik vraag mij echt af hoe sommigen de feestdagen organiseren als ze gescheiden ouders hebben Mijn schoonouders hebben een budget van 50,= en kopen hier zelf niets van. Ze willen dat wij hiervan cadeaus kopen, de bon geven en dan krijgen we de centen. Het 'lastige' hiervan is, dat schoonzus en zwager van die 50,= per kind (2 kids) een hele zak vol kleine cadeautjes kopen. En wij meestal 2 grotere. Het is maar hoe je het bekijkt. Mijn schoonmoeder meldt dat de oudste zal gaan tellen als wij onze cadeaus er ook bij doen,maar ik weet bijna zeker (uit ervaring de afgelopen jaren ) dat kids van schoonzus/zwager dan nog meer cadeaus zullen hebben. Iets waar ik nou helemaal niets van maak. Voor mij is het allerbelangrijkste het snoetje van mijn meisje als ze die zak ziet en de cadeautjes mag uitpakken! Daar gaat het toch eigenlijk om? Ben wel eerlijk, mijn man en ik hebben omdat we 1 kind hebben en mijn man een goede baan heeft, echt wel wat te besteden. Toch houden we daar rekening mee. We geven ook de andere kinderen cadeaus, zelfs de niet meer gelovende pubers en verwachten niet dat we er wat voor terug krijgen. Ik weet, het zal uiteindelijk niet zo'n vaart lopen en met een sisser aflopen, maar nadat mijn schoonmoeder dit had gezegd, laat het niet echt los.