(schoon)familie en Sinterklaas...

Discussie in 'De lounge' gestart door mexicang, 10 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Tsja, hier ben ik het ook mee eens. Misschien ben ik dan wat ouderwetser opgevoed ofzo? Ik vroeg het mij niet eens af vroeger.
    Had zelf sowieso niks te klagen. Althans. Zo vond ik dat zelf dan.

Hier stemmen wij het ook niet af. Dat ga ik ook niet doen. Hij leert maar blij te zijn met wat hij krijgt en verdere uitleg is dan ook niet nodig.

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou zeggen

'' Wij vieren het bij ons thuis, heb je zin om te komen dan ben je welkom en heb je geen zin om te komen even goede vrienden ''

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo moeilijk moeten doen over die feestdagen.

3. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Nou verleden jaar ook mijn dosis gehad hoor :D.
    En nu heb ik besloten dat ik ze uitnodig, voor de kerst en verder boeit het mij allemaal niks.
    Al worden ze zo boos als het maar kan wezen. Ik trek mij er niks van aan en kerst blijft net zo leuk.

4. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    tuc en adi, ik ben het op zich wel met jullie eens dat het niet uit zou moeten maken hoeveel cadeaus een kind krijgt, maar de meeste kinderen denken het echt wel.
    Ik had ook een nicht die altijd veel meer kreeg dan mij en ook al was ik altijd erg blij en dankbaar voor mijn cadeaus, toch was het mijn gevoel die zei 'dan zal sinterklaas mij wel niet zo lief vinden'. En dat was niet leuk! Vooral niet omdat nicht al heel veel speelgoed had en ook gewoon overkwam als een verwend nest.
    Ons neefje wil dit jaar heel graag een step en ik weet nu al dat hij die niet gaat krijgen, maar een klasgenoot van hem wel. Dat klasgenootje is nogal een pestkop*ouders zitten geregeld op school*, dus mijn neefje zal heus wel denken waarom sinterklaas de pestkop wel een step geeft en hem niet. En hij zal op pakjesavond echt heel erg blij zijn met zijn cadeaus hoor en netjes dankjewel zeggen, maar dat gevoel zal er echt wel zijn.
    Vandaar dat wij in onze familie (als we het samen vieren) de aantallen afstemmen en het niet te bont maken qua geld. Zodat de kinderen niet het die hebben dat sinterklaas de een liever vind dan de ander.

heeft iemand weleens geprobeerd om bijv. 2 van je kindjes 1 cadeau te geven en de andere 10? Denk je dat ze het dan nog niet zullen zeggen? ik denk het wel...

5. tuc

tuc Niet meer actief

En ik ben blij dat ik toch niet de enige blijk te zijn..dacht al dat ik een of ander deuzig kind had ofzo.

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Nijntje, die kans bestaat ja, maar het is ook groot uitgemeten.

Ik ben eerlijk, het is bij ons gebeurd. Mijn dochter 3 grote cadeaus en de anderen 20 kleine cadeautjes als sokken, gel, toilettas enz.
    Het is hoe je het bekijkt. Mijn dochter had er vorig jaar de leeftijd niet voor,het uitpakken is het hoogtepunt, maar het 8 jarige familielid wel. Toen 7 jaar en ik heb letterlijk horen zeggen: "ik heb meer dan F he?"
    Het gaat dus niet alleen om 'ik heb minder', maar ook om 'ik heb meer'.
    Wij zelf zijn misschien te makkelijk, we geven wat we willen geven en waarvan wij denken dat ze dat leuk vindt.

Mijn man begrijpt niet waar het nu vandaan komt dat zijn moeder erover begint, dus de kans is heel groot dat het bij schoonzus/zwager vandaan komt. Maar dan nog….wat ik al zei: 4 jaar lang is de oudste alleen geweest, zakken vol alleen voor één kind.

Hetzelfde als mijn eigen zus, haar eigen kinderen pubers en sinds die niet meer geloven doet ze niet meer mee. Ik ben dan heel hard en zeg rustig "buit is binnen?"

Het zal altijd lastig blijven, man gaat straks nog zijn moeder bellen.
    En echt, als Sint voorbij is, dan begint hoofdstuk kerst ;)

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Thats the spirit, je moet je kerst niet laten verzieken door mensen die je verplichten, het moet wel leuk blijven.

Ik kijk ieder jaar uit naar deze dagen gewoon omdat ik niet meer naar dat verplichte gedoe luister. Word ik uitgenodigd dan is dat heel leuk maar als ik niet wil dan kom ik niet.

Kerst en Sinterklaas is zoveel leuker zonder al die verplichtingen

8. Dvd87

Dvd87 Actief lid

27 jan 2013
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik snap al de heisa ook niet hoor. Als je van tevoren een bedrag afspreekt dan maakt het toch niet uit hoeveel cadeautjes ervan gekocht worden? Je kunt toch wel aan een kind uitleggen dat het ene cadeau duurder is dan de andere maar dat de sint aan alle kindjes evenveel geld besteed?

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.204
    10.813
    113
    Mmm ik zou het toch een wat jammere Sinterklaas vinden met maar 1 kindje dat t nog niet heel erg snapt en papa en mama (en opa en oma). Wij gaan naar mijn tante toe, met grootouders, alle ooms en tantes en de meeste neven en nichten. Dat buiten onze dochter (die dolgelukkig wordt van het uitpakken alleen al) iedereen boven de 20 is, zal ons een zorg zijn, we gaan pepernoten eten en sinterklaasliedjes zingen, heerlijk! Vorig jaar bestond de score voor iedereen uit een chocoladeletter, alleen opa en oma en mijn dochter kregen een extra pakje.

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dit is de reden dat wij sinterklaas apart vieren met het gezin en nog appart bij opa en oma. Omdat mijn broer en zus zelf geen kados kopen voor de kids en het daarom niet vinden kunnen dat onze kids meer krijgen omdat wij wel kado's kopen.
    Vind het niet erg wij hebben er met ons gezin een leuke eigen traditie van gemaakt en pakken dan ook groots uit incl een bezoekje van Sint en zijn pieten :D.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.211
    113
    Brabant
    Poe hee. Ik zou zeggen: kies voor je eigen geluk , rust èn traditie. Wij hebben gelukkig een leuke traditie: met mijn moeder en zusplusgezin. Eerder deden broersmetgezinnen ook mee, maar die zijn afgehaakt.prima.
    Mijn moeder doet cadeautjes voor iedereen. Ook voor hen die niet meer meedoen/het thuis vieren.

Mijn zus en ik kopen alleen voor iedereen die wèl ng meedoet. En extra voor onze eigen kinderen. We tellen niet, maar houden t 'normaal'

12. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    wij vieren het gewoon thuis ben het helemaal niet gewend om met hele familie te vieren of bij opa en oma.
    sinds we klein zijn word er rond 19.00 uur op de deur gebonkt en stond er voor mij en broertje en zusje een zak klaar en dat was pakjesavond.
    zo doen we het ook met ons meisje en de cadeaus van de opa's en oma's doen we gewoon ook in de zak.

13. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    De cadeaus hoeven niet perse even groot te zijn maar wel allemaal evenveel. Heeft helemaal niets met materialistisch te maken; onzin zelfs. Het uitpakken is al leuk en als zeven (straks acht) kinderen iets uitpakken, dan ben je wel even bezig. Het moet voor alle kinderen leuk blijven en als een of twee kinderen tien pakjes uit mogen pakken en voor de ander zit er niets meer bij, dan is dat niet leuk. Hoe je het ook wendt of keert.
    Die van mij hebben (nog) niet echt een idee van de prijs maar nu mijn oudste net zakgeld krijgt begint het wel te komen. En waarom krijgt haar neefje/nichtje dan wel datgeen dat zij ook heel graag wilde en zij niet? Kan toch alleen maar komen omdat Sinterklaas hem/haar leuker vindt? Hangt ook wel een beetje van de leeftijd af maar op een gegeven moment komt dat toch. Ook onder invloed van school en clubjes wanneer je dus te maken krijgt met wat anderen doen en mogen. Opvoeden en eigen regels volgen vond ik redelijk eenvoudig en overzichtelijk tot de kinderen naar school gingen. Nu zorgt het wel steeds meer voor 'discussies' over snoep vs fruit, binnen vs buitenspelen, met of zonder jas, wel of niet alleen naar de speeltuin etc. En dat vergelijken heb je dus ook op 5 dec.

14. adi

adi Niet meer actief

Maar hoever ga je dat doortrekken dan? Ik vind het alles te malen hebben met de opvoeding. Zo kun je kado's blijven tellen, hoeveel schoenkado's hebben de klasgenoten gehad? Wat kreeg de buurjongen? Waarom heeft de oudere broer/zus een tablet en de jongere lego enz?
    En hoe ouder het kind hoe erger het kan worden. Ik ken kinderen die op 3 jarige leeftijd op andermans verjaardagen ook kaarsjes moeten blazen, want stel je voor dat ze overgeslagen worden. Of ook een kadotje krijgen op verjaardag van broer/zus. Of geleerd worden dat oma voor alle kinderen iets leuks moet meenemen (of anders niet) anders wordt mama boos op oma. Tja, daar begint die opvoeding mee.
    En wij doen daar niet aan. Ik heb 3 kinderen van dezelfde leeftijd en ze krijgen bij lange na niet alle drie tegelijk kado's. En ook niet evenveel kado's, speelgoed kopen we niet dubbel enz. Ik begin daar niet aan. Nu niet en later ook niet.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook school en clubjes hoor...het is wat mij betreft toch een kwestie van opvoeden..als ze hier zo doen mogen ze de zak mee naar spanje geven.

16. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Dus jouw meisje zou het niet vreemd vinden als haar neefje of nichtje nog zes pakjes mag uitpakken als er voor haar niets meer is? Alvast spelen is er niet bij, want iedereen verdient wat aandacht voor zijn of haar cadeautje....

Mijn kinderen krijgen ook niet tegelijk dingen en ik verdeel het ook niet altijd eerlijk waarschijnlijk. Ik doe daar niets aan en mijn kinderen leggen niets op een weegschaal maar binnen een familie bij opa en oma thuis is wel iets anders dan op school en clubjes. Ik geef alleen aan dat er dingen veranderen als kinderen wat ouder worden. Vierjarigen zijn anders dan wat oudere kinderen, en ik zie veel reacties van ouders van kleuters en daar zit het 'probleem' niet. Wat mij betreft begint dat bij 7/8 jaar.

[/QUOTE]Hier ook school en clubjes hoor...het is wat mij betreft toch een kwestie van opvoeden..als ze hier zo doen mogen ze de zak mee naar spanje geven.[/QUOTE]

Jouw oudste is een jaar of vijf, is anders. Nogmaals mijn kinderen vergelijken ook niet maar ik zie het met neefjes/nichtjes die iets ouder zijn

17. tuc

tuc Niet meer actief

ja het is altijd anders...op school is op school. Daarbij zijn de neefjes en nichtjes waar ik het over had nu 7 en 9 en die heb ik niet 1 keer zien tellen..waren helemaal in de nopjes met wat ze zelf kregen. Maar ook daarvan weet ik dat moeders de hele handel gewoon terug in de zak doet als ze dat wel zouden doen.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier zouden ze dat ook niet zeggen, maar het zich misschien wel afvragen. Maar goed, wat anderen ook al schreven, er zitten ook oudere kinderen in de familie die het besef van geld en grootte wel hebben. Wij willen gewoon voorkomen dat er kinderen evt teleurgesteld gaan zijn. Maar goed, hier gaat het prima in overleg. En hier ook lekker simpel, geen Playmobil huizen enzo. Dat spul hebben ze hier helemaal niet en geven ze ook niet echt om.

19. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik kreeg vroeger een muis of kikker in mijn schoen. Choco sigaretten of een choco sint. Mandarijn.
    Tegenwoordig krijgen ze cadeaus van 50,= in hun schoen…
    Ik deed er vorig jaar 1x een klein cadeautje in…3,=. Ze was er de hele dag zoet mee. Het hoeft geen lang leven beschoren te zijn, het gaat om hun plezier. Dat staat voorop, het is een kinderfeest, waar blijheid voorop staat.

Man heeft zijn moeder er nog niet over gesproken, hij had er geen zin in… (zucht!!), maar ik heb zelf al besloten dat we de cadeaus 'verdelen'. Van de 50,= die we van schoonouders krijgen heb ik 2 'grotere' en 1 klein cadeau gekocht. Van ons krijgt ze er dan 1 groter en 1 kleinere bij.
    Met mijn ouders doe ik het zo dat ik daar ook het totaal op 5 stel, inclusief die van mijn ouders.
    Dat betekent dat ik of wat ga terugsturen (ik bestel altijd meer en kies daaruit), of iets in de schoen doe (klein ;)), of het naar zolder breng voor haar verjaardag in februari.
    Voor mijzelf gewoon zelf de grens gesteld. En dan vind ik het al heel wat! Verwacht van mijn ouders kleine cadeautjes, heb het wel iets gestuurd, strijkkralen, klei, maar dat is erg welkom!

En o ja, kerst…. zal ik daar een ander topic over openen ;)
    Want daar is schoonma ook al over begonnen. Ik vertelde dat wij 1 dag op bezoek gaan en bij (schoon)ouders eten en 1 dag voor onszelf.
    …."maar we hadden toch besproken voortaan te rouleren??"
    Shit ja, dat is ook zo… maar dat zou dan betekenen dat we ieder jaar alleen eten bij ons of bij schoonfamilie en nooit bij mijn ouders.
    Dus ook hier meteen vandaag de grens getrokken. Het ene jaar schoonouders, het andere jaar ouders. eten dan he? We gaan echt wel langs. Voor mij hoeft het niet zo, maar mijn dochter vindt het geweldig. Voor haar doe ik het.

20. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Blggg al die stress om sinterklaas. Wij vieren het lekker thuis met ons eigen gezin, gezellig met zijn viertjes. Oma koopt soms wat en dat krijgen ze als ze daar een dagje spelen onder het mom, kijk eens, zwarte piet wist dat jullie hier waren.
    Ik heb 1 keer een sint feest met mijn schoonfamilie georganiseerd en dat liep zo raar. Mijn neefjes en nichtjes kregen 1 of 2 grote cadeau's want ze hadden geen tijd gehad om sint inkopen te doen naast hun werk:$:$:$. Zaten wij daar met 2 volle zakken voor ons kind en voor onszelf want ik verzamel over het hele jaar leuke aanbiedingen zodat ik voor weinig veel leuks heb. En daar waren de scheve blikken van de neefjes en nichtjes, wat voelde ik me klote naar hen toe zeg. Nooooit meer.

Deel Deze Pagina