Hoi dames, Met 29 weken bleek de baby al te zijn ingedaald, dit stond ook met "bibi" aangegveen op mijn zwangerschapskaart. Gister ben ik weer bij de vk geweest en de baby lag nog steeds mooi ingedaald. Nu lees ik op de zwangerschapskaart dat er "cvbibi" staat. Weet iemand wat dit zou kunnen betekenen?
Ligging Als de verloskundige (van buitenaf) kan voelen hoe de baby ligt wordt dit op de kaart vermeld. Dat kan zijn ball+ = ballotement, het is nog niet goed te voelen waar de billen en het hoofdje liggen cbbbi=caput (hoofdje) bewegelijk boven bekkeningang (nog niet ingedaald dus) cbibi=caput (hoofdje) bewegelijk in bekken ingang (een stukje ingedaald) cvibi=caput vast in bekkeningang, het hoofdje is volledig ingedaald. cif= caput in fundo, het hoofdje ligt boven dus in stuitligging.
Ik heb dit kunnen vinden: Cbbbi betekent Caput bewegelijk boven bekken ingang: hoofdje is nog niet ingedaald. Cbibi = hoofdje bewegelijk in bekken ingang: hoofdje is stukje ingedaald. Cvibi = caput vast in bekkeningang: hoofdje volledig ingedaald. Staat er echt cVBibi?! Een V en een B? Dan ligt ie denk ik beweeglijk en vast?!