Ik had het hier met mijn moeder over.. Wij geven dus een kraamfeest voor de mensen die (redelijk) dicht bij ons staan. We wilden eerst kaartjes sturen met een uitnodiging op elk kaartje zodat echt iedereen een uitnodiging zou krijgen. Maar we kwamen op meer dan 150 man en als die allemaal op ons feest zouden komen zou het noooit passen. Dus besloten om er aparte uitnodigingen bij in te doen voor de mensen die sowieso op kraamvisite zouden komen en waarvan we het ook leuk vinden dat ze komen. Mijn moeder zegt dat als je een geboortekaartje stuurt naar mensen, het ook een uitnodiging is om langs te komen op kraamvisite. Nou heb ik bijvoorbeeld 7 ooms en tantes die ik hooguit 1x per jaar zie en verder nooit contact mee heb. Een aantal wilden bij mijn eerste kindje ook al langs komen maar ze lag toen in het ziekenhuis, kwam niet uit en is een beetje overgewaaid. Ik stuur deze mensen een kaartje uit fatsoen, als mededeling dat er een kindje is geboren, niet als uitnodiging maar blijkbaar wordt dat door veel mensen anders gezien. Hoe denken jullie daarover? Is een geboortekaartje een mededeling of een uitnodiging? Goh, ik heb het er maar druk mee he
Een kaartje zie ik in principe wel als een uitnodiging. Maar net zoals jij ga ik ervan uit dat een aantal mensen die uitnodiging niet aan zullen nemen. Nu zal dat ik mijn geval ook echt niet zo zijn omdat een aantal oom's en tantes niet eens de moeite hebben genomen om een kaartje terug te sturen bij de geboorte van Kyra. Maar het kan bij jou wel zo zijn dat ze toch daadwerkelijk langs willen komen.
Tja, ik zie het ook gewoon als mededeling. Maar ik vrees dat heel veel mensen hier anders over denken. Dus in de praktijk zal iedereen die een kaartje krijgt, kunnen denken "Hé, laat ik eens langsgaan." Niet iedereen zal dat doen, trouwens.
Wij vinden dat een geboortekaartje een mededeling is van de geboorte van een kindje. Wij vinden absoluut niet dat het krijgen van een geboortekaartje meteen een uitnodiging is om langs te komen! Gelukkig denken onze families er blijkbaar ook zo over ! En wanneer er al iemand wilde komen, dan werden we van te voren gebeld. Sommige gewoon vrienden zegmaar, die stonden na de bevalling van de oudste twee wel gewoon zomaar op de stoep, maar dat is gewoon omdat ze dat jaren lang gewend zijn ! Maar echte visite, die na aanleiding van het kaartje dat ze ontvangen hadden langs wilde komen, heeft eigenlijk allemaal gewoon gebeld. De jongste hier heeft ruim 4 weken in het ziekenhuis gelegen, in die tijd wilden wij absoluut geen bezoek (behalve onze ouders dan), en tjonge wat heerlijk zelfs nadat ze thuis was is bijna al het bezoek weg gebleven haha, dat vond ik nog eens fijn !
Ik denk dat t beide is.. voor sommigen is t gewoon een mededeling en sturen je een kaartje terug.. Voor anderen is t een mooie gelegenheid om eens langs te gaan.. Misschien denken zij dan wel "goh, laten we uit fatsoen er nu eens naartoe gaan"... Nou dan komen ze en daarna zie je ze waarschijnlijk weer net zoveel als nu... Laat ze lekker een keer komen.. of zijn t heel vervelende mensen? Ik snap je gevoel wel hoor "ze kijken verder niet naar ons om en willen nu ineens komen".. Vaak gaat t van twee kanten he... Ik heb ook weinig contact met mn ooms en tantes.. maar doe zelf ook geen moeite om t contact te onderhouden.. Ik zie sommigen alleen op de verjaardag van mijn ouders....
Beide Ik vind het een mededeling en een uitnodiging. Maar je zet toch op het kaartje, wil je langskomen, dan even bellen? Als ze dan willen komen komen ze op een moment dat het jouw uitkomt. Mijn ooms en tantes kwamen pas toen mijn dochter 2,5 maand was
Dat hadden wij er dus ook bewust niet op staan. Met zo een regeltje erop vind ik het al meer op een uitnodiging lijken ! Voor ons een bewuste keus geweest zoiets er niet op te zetten . Maar vooruit, wij hebben er ook buwust voor gekozen om er geen telefoonnummer en/of adres in te zetten.
Wij vinden een geboortekaartje wel een vorm van een uitnodiging. Wij hebben de kaartjes ook met name gestuurd aan mensen waarvan wij het leuk vonden dat ie op kraamvisite zouden komen. Alleen verliep de kraamperiode (en de maand erna) toch heel anders dan normaal en hebben wij tot bijna 6 mnd kraamvisite gehad.
De meningen zijn er nogal over verdeeld. En dat zal bij de mensen die een kaartje krijgen ws ook zo zijn.. Het gaat met name om mijn (grote) familie en vrienden van mijn ouders. Heb net overlegd met mijn moeder en ik stuur deze mensen toch geen kaartje. Mijn moeder gaat iedereen een mailtje sturen, vanuit hun, als de kleine geboren is. De rest krijgt een kaartje met uitnodiging voor het kraamfeest. Zo, kan ik weer slapen vannacht
Helaas wordt een geboortekaartje idd vaak als uitnodiging gezien. Ik kreeg de eerste week al telefoontjes van vrienden van mijn ouders (die ik uit beleefdheid een kaartje had gestuurd) aan de telefoon!! Ik wist niet wat me overkwam! Het is toch logisch dat je eerst je eigen vrienden en close familie wil zien en NIET vrienden van mijn ouders waar ik verder niets mee heb?! Maar ja, blijkbaar is dat dus niet zo logisch als ik dacht!! Dus: de oplossing die je noemde (dat jouw moeder een mailtje stuurt) lijkt mij hééél slim!!! Prima oplossing!
Het ligt een beetje aan wie het is. Maar familie ziet het inderdaad denk ik wel zo. Al heb ik ook een geboortekaartje van mijn nichtje gekregen en ben ik daar niet naartoe gegaan. Ik zie haar nooit... Mijn moeder daarentegen is samen met mijn tante zonder aankondiging langs gegaan! Dat heb ik haar toen wel even verteld hoor, dat dat niet netjes is Al drong het volgens mij niet echt tot haar door Ik heb ook een kaartje naar de ouders van mijn beste vriendinnetje gestuurd. Die zie ik ook nooit meer en ze zijn ook niet op bezoek geweest. Dat was puur een mededeling en zo zagen zij dat blijkbaar ook. Mijn ooms en tantes die ik niet op bezoek wil hebben, nodigen wij trouwens wel uit op het kraamfeest. Dat zijn dan inderdaad veel mensen, maar onze vrienden nodigen we om die reden niet uit voor dat feest (die komen dus wel langs) en we houden het feest ook niet thuis (want dat past niet).
Een vriendin van mijn moeder had al gevraagd welke maat ons kind heeft in het voorjaar, omdat ze dan de volgende keer dat ze in New York is, iets leuks meeneemt. Ach, deze dame is altijd heel attent met het sturen van kaartjes en tonen van belangstelling. Dus ik stuur haar gewoon een kaartje. Ze zal vast langskomen, maar blijkbaar pas in het voorjaar dus vind ik het prima (baby komt in het najaar).
hihi wel grappig.....ik heb hier pas ook aan zitten denken namelijk... even voor de duidelijkheid...ben nog niet zwanger hoor! mijn idee was: een algemeen kaartje laten drukken, zonder "uitnodiging" erin, en bij mensen die ik wel over de vloer wil een apart (van te voren) gemaakt briefje erbij met telefoonnr enzo erop