Herpes Gestationis

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door beebje082011, 28 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Lieve lezers,

Ik heb de pech gehad tijdens mijn zwangerschap getroffen te worden met deze aandoening. Het is een immuunziekte waarbij je lichaam een reactie geeft tegen de placenta waardoor je echt overal enorme rode vlekken en witte bultjes/blaren krijgt die verschrikkelijk jeuken, 24u per dag en er is weinig aan te doen. Het was echt een helse ervaring, zeker omdat de piek na de bevalling komt en ik dus echt niet veel heb kunnen genieten in mijn kraamweek. Ik deed niets anders dan mijn huid kapot krabben tot bloedens toe en heb nu verscheidene littekens.

De gyn. zei dat dit in 90% vd gevallen bij een 2e, 3e etc zwangerschap weer voor zal komen.

Ik vroeg me af of hier lotgenoten zijn die dit ook hebben meegemaakt. Deze zwangerschap, mijn eerste, kwam het in de laatste 2 weken opzetten t/m 4 weken erna. In totaal dus 6 weken met dag en nacht jeuk gelopen en een rood/wit gebulte huid die niet te kalmeren was. Het voelde echt alsof ik continu een wollen pak aan had ofzo, echt niet te doen.

Ik ben nu heel erg bang voor een volgend zwangerschap. Indien iemand hetzelfde heeft meegemaakt, hoe hebben jullie je hierdoor geslagen? De gyn. zei ook dat het dan meestal ook eerder op zal komen zetten, en dit was al zo erg... ik weet ook niet hoe ik hiermee om moet gaan, ik barstte gewoon elke dag zowat in tranen uit van de ellende. Het heeft mijn kraamtijd echt verpest en ik voelde me enorm ellendig, kreeg amper slaap... was echt een drama en ik kijk er verdrietig op terug. Maar wij willen graag meerdere kindjes dus ik kom er niet omheen.

Ik hoop dat er mensen zijn die wellicht advies of steun kunnen bieden en hoe ze ermee om zijn gegaan een volgende zwangerschap.

2. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    wat ontzettend vervelend voor je! Helaas heb ik er geen ervaring mee maar dat moet echt een hel zijn voor je!

Mocht je ooit weer zwanger raken, zou dit dan een reden zijn om je kindje eerder te halen?

En is er helemaal niets tegen te doen? Geen zalf, of pil of wat dan ook?

Kan me voorstellen dat het genieten in de kraamtijd een stuk minder is als je de hele dag zo'n jeuk hebt. Een vriendin van me heeft zwangerschapscholestase gehad, maar die was juist na de bevalling meteen van de jeuk af (begon bij haar vanaf week 20 ongeveer).

Sterkte in ieder geval en hopelijk dat je er bij een eventuele volgende zwangerschap niet zovee last van hebt...

3. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Dankjewel voor je reactie! (Sorry beetje verlaat)

Ja, ze zullen een volgend kindje dan rond de 38 weken halen. Ik heb daarbij ook nog eens een groot kindje dat bijna 5kg woog, dus een volgend kindje zou nog zwaarder kunnen zijn. Gezien die 2 punten zouden ze me eerder inleiden.

Ik vind het gewoon heel erg omdat ik er niet veel over gehoord heb... De kraamtijd was afschuwelijk en ik was kapot, zowel fysiek als emotioneel. Wij willen graag meerdere kindjes maar op deze manier zal ik erg tegen een zwangerschap opzien.

Ze kunnen er in principe niets tegen doen, zalfjes en poeders hielpen niet en de enige optie zei de arts is een cortisoneninfuus, maar dat blijkt ook niet alles te zijn.

Het voelde echt alsof je huid in brand staat. :( en het heeft tot ong. 5 weken na de bevalling aangehouden...

4. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar wel vaak erge jeuk. Normaal gezien heb ik een goed zalfje maar dat mag ik niet gebruiken tijdens de zwangerschap dus ik krab me nu ook geregeld open. Kan me dus ook erg goed voorstellen dat je kraamtijd geen pretje is geweest op deze manier.
    Als ze een evt. volgend kindje eerder halen dan is in elk geval de duur van de ellende wel verkort, hopelijk ben je hiermee dan al een stuk geholpen.

5. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ik heb een pb gestuurd. Heb ook deze aandoening (gehad).

Deel Deze Pagina