Ik vind het altijd grappig dat dit soort topics alleen over (schoon)moeders lijken te gaan. Hier vroeg mijn vader toen ik 3 jaar terug voor het eerst zwanger was of hij mee mocht naar een echo. Hij vond het zo jammer dat hij als vader nooit werd meegevraagd, maar de moeders altijd wel (bij ons in de familie dan he ) Dus aangezien ik een echt papa's kindje ben heb ik volmondig ja gezegt. Helaas heeft hij er vervolgens nog bijna 3 jaar op moeten wachten. Maar afgelopen september mocht hij eindelijk mee. Erg mooi om zijn emoties daarbij te zien. Hier had ik met de 20 weken echo mijn vader en schoonmoeder meegenomen. En afgelopen week bij een echo op de fontys hoge school mijn moeder meegenomen. De eerste echo's hebben we fijn met ons tweetjes gedaan, dit om 2 redenen, ze waren inwendig, daar hoef ik behalve mijn man verder geen toeschouwers bij en ten tweede omdat het al 4 keer eerder mis is gegaan was het voor ons spannend genoeg. Maar het belangrijkste is dat je je hart volgt en doe t waar jullie je goed bij voelen.
Ook wij hebben tijdens de eerste echo gezien dat ons kindje is overleden. Gelukkig waren we lekker met z'n 2en, geen familie erbij. Het lijkt ook wel alsof de (schoon)moeders willen inhalen wat ze zelf gemist hebben (zeker de ouderen hebben geen echo's gehad). De vraag is: van wie is dat moment? van jullie, of van de hele familie? ook een goede vraag: waarom willen ze persé mee? Voor hun eigen plezier over het algemeen. En niet om de morele steun. Hier is niemand mee geweest (geen schoonouders meer), maar ook mijn ouders komen echt niet mee. Ook mijn beste vriendinnen zou ik niet meevragen hoor. Jouw lichaam, jouw kindje! Jullie momentje!
Ik heb geen schoonmoeder meer maar wij hebben alleen onze schoonvader en mijn moeder (heb geen vader) meegenomen naar de 18 weken echo geslachtsbepaling. Verder 'zeuren' ze ook allebij niet dat ze mee willen, het is iets voor een man en vrouw samen
Wij gaan de echo's met zn 2en bewonderen. Ik vind het toch echt wat tussen mij en mijn man om onze kleine te zien. Onze naaste familie en beste vrienden zijn nu al op de hoogte. Ze weten het al vroeg. Het is al zo bijzonder dat er een kleintje in mn buik groeit.. dan mogen we de echo's toch zeker voor onszelf houden en hier met zn 2en van genieten! De rest mag gerust de echofoto's zien, en na de bevalling ons kind bewonderen, maar de echo's vind ik een persoonlijk moment.
Mijn beste vriendin gaat mee naar de 20-weken echo. Het was het eerste wat ze vroeg toen ik vertelde dat ik zwanger ben. Zelf wil ze geen kinderen, maar ze wil het graag een keer meemaken. Ik vind het wel gezellig als ze meegaat! Maar heb haar gewaarschuwd dat het een medische echo is. Het liefst zou ze ook bij de bevalling zijn, maar dat gaat niet door! Dat gaan mijn lief en ik samen doen. Hoop stiekem ook dat de echo haar van gedachten doet veranderen en dat ze dan misschien toch ook wel een kindje zou willen. Ze heeft bij een exvriendje namelijk weleens gezegd dat ze van hem kinderen zou willen. Met haar huidige vriend wil ze geen kinderen. Ik hoop dat ze de juiste beslissing neemt. Ik snap goed jullie argumenten om samen te gaan, ik zou er ook zeker geen familie bij willen. Mocht het niet goed zijn, dan kan mijn vriendin me extra steunen. Maar we gaan er natuurlijk van uit dat dat niet nodig is
heb alleen de 1e 2 pagina's gelezen, maar een eerste echo is hier echt voor ons 2 geweest hoor! zeker na 2x een mk dan ga je er niet altijd vanuit dat alles goed is, ook de 12 weken lekker samen met zn tweeen. 14/16 weken alleen met zn tweeen. de 20 weken echo al helemaal niemand erbij want stel er is iets niet goed.. we hebben bij de eerste een pretecho met 26 weken gehad en ook weer met zn tweeen. alleen is mijn moeder mee geweest naar de groeiecho in de 30 weken en ook naar echo op fontys na 20 weken. ik hoef mijn schoonmoeder hier niet bij te hebben want dat voelt te intiem en zo'n 'relatie' heb ik niet met haar..
Gefeliciteerd met je zwangerschap! En geef absoluut meteen je grenzen aan! Het is jouw lichaam, jij moet het kindje ter wereld brengen, dus jij bepaalt hoe of wat. Ik liet me in het begin ook overvallen door sm, die itt tot mijn eigen ouders, de neiging heeft zichzelf belangrijk te maken. Maar een zw en bevalling is zoiets bijzonders en intiems dat het belangrijk is niet over je grenzen heen te laten lopen. En daarnaast kan je moeder een hele andere rol spelen dan je sm, omdat je in de praktijk vaak een veel betere band hebt met je eigen moeder (hoeft natuurlijk niet) dan je sm en het is dus ook helemaal niet raar om bijv. alleen je eigen moeder mee te vragen ipv je schoonmoeder (ik dacht eerst ook dit ik dit 'eerlijk moest verdelen', maar dat slaat eigenlijk nergens op).Succes!
Mijn schoonmoeder is 2x meegeweest 1x met luisteren naar het hartje met 26weken geloof ik, en met de liggingsecho (36weken) was ze ook mee. Met 12 weken heb ik echo gehad, maar wou haar niet mee omdat het net op het randje lag (eerste 12weken wouden we niks vertellen) en 20weken echo wou ik haar ook niet mee, omdat ze dan gaan kijken of alles goed is met je kindje.daar wou ik haar ook niet bij mee hebben omdat ik dat een te grote schok zou vinden als er wel iets mis was.
Mijn moeder kon nooit niet mee (grote afstand) naar de echo´s en zou haar eigenlijk nooit meegevraagd hebben eigenlijk, tenzij ze er zelf om gevraagd zou hebben. Mijn schoonmoeder had al gezegd als mijn man niet mee zou kunnen dat zij wel zou willen mee gaan... Nee, nooit! Niet omdat het mijn schoonmoeder is, maar heb een beetje problemen met haar overbezorgdheid. Ze maakt van alles wat ze ziet een drama... zo zou een stofje op het scherm een tumor kunnen zijn bij het kindje... Nee, dat had ik niet nodig met al die zwangerschapshormonen! Moest mijn moeder zo reageren, zou ze ook niet mee mogen.
Wij hebben besloten tot 2 extra echo's, een met 17 weken voor het geslacht. Toen zijn mijn beide schoonouders meegeweest en manlief natuurlijk. Nu hebben we binnenkort nog een 3d echo en mogen mijn ouders extra mee. Deze manier was zelfs een idee van mijn man omdat mijn moeder mee gaat naar de overige afspraken zodat manlief geen vrij hoeft te vragen. Hun mogen dus mee naar de extra lange. Op deze manier is iedereen tevreden. Ik kan me namelijk wel voorstellen dan oma's hierin geintereseerd zijn omdat er toen der tijd geen echo's echt waren.
Ook ff mijn schoonfamilieirritatie: gisteren vierden wij Sinterklaas en mijn schoonzus die zwanger is kreeg twee letters, een voor haar zelf en de B van baby. Lief hè? Beetje jammer dat ik vergeten was, ben ook zwanger maar das blijkbaar minder interessant. En het gaat me niet om die letter hoor maar dat je zo makkelijk vergeten wordt is toch een beetje jammer....
Ik heb er nooit aan gedacht om haar mee te vragen.... Mijn eigen moeder is wel een paar keer mee geweest, maar dat komt gewoon omdat het MIJN moeder is. Niet dat zij meer of minder oma is, maar het is mijn moeder. En dat is gewoon anders.. Voor mij dan... Dus ja ik snap jou wel Zeker omdat ze er zelf al gelijk om 'vroeg'
Ik denk dat ik alleen met mijn partner ga. Mijn ouders zijn gescheiden en zijn ouders ook, dan willen straks alle oma's mee! Ja doei
Mijn schoonmoeder en mijn eigen moeder zijn meegeweest. En mee naar de verloskundige ook vriendinnen.... Succes
haha wel grappig dat bijna iedereen iets tegen haar schoonmoeder heeft.. mijn moeder is meegeweest naar de vk, maar mijn schoonmoeder zou beslist ook mee mogen hoor! ben echt serieus gek op mijn schoonmoeder, echt een lieverd en tuurlijk hebben we wel andere ideeën over het een of ander, maar dat boeit mij dus echt niet laat ze lekker bezorgd doen, is toch eigenlijk wel lief?
ik zit hierover ook echt in dubio... morgen heb ik me eerste echo.. en met 20 weken.. dat is het.. maar wil me moeder en oma wel meenemen (omdat me oma nog nooit een echo heeft gehad of gzien dus wel leuk voor haar) maar als hun gaan wil me s.moeder plus oma plus szusje en zwager ook mee..lekker druk dus.. dus wil eigelijk gewoon iedereen de dvd laten zien die we krijgen als we een pret echo laten maken.. ga niet elke keer een echo betalen omdat hun de beeb willen zien.. en wij heb wel kunnen betalen en hun geen geld hebben.. uiteraard krijgen beide oma's een kopie van de echo's..maar s. moeder is nogal een bemoeial hoor.. irriteer me dood.. al kijkt ze me alleen maar aan hhahaha..(nee hoor geen last van hormonen)het liefst wil ze aan me buik zitten.. maar toevallig zit ik standaard onder me deken opgekruld op de bank met kop thee..zodat ze geen poging kan doen hahahah... erg he mede doordat ze al zo bezig is met ons kind.. ja zij noemt het ook ONS kind.. wil ik nu borstvoeding geven omdat ik niet wil dat ze met me flesjes melk en kind aan de haal gaat.. hier ook al belooft te bellen als ik zou gaan bevalling maar denk dat ik het vergeet oeps!
Wat een onzin! Dat wordt toch niet gezegd! Maar het is een intiem moment wat de een wel wil delen met schoon familie maar de ander niet.. Ik heb gewoon geen hechte band met ze, niet meer niet minder