Oefeningen bekkenbodemspieren

Discussie in 'Gezondheid' gestart door zeilbootje, 12 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ik lees overal dat het goed is om je bekkenbodemspieren te oefenen. Veel meer dan een beetje spieren aanspannen beneden heb ik tot nu toe niet gedaan. Helemaal nu het mijn derde zwangerschap is lijkt het me goed om preventief aan de slag te gaan om later dingen als verzakking te voorkomen. Ik heb al wel een beetje op internet gespeurd naar oefeningen, maar ben vooral erg benieuwd welke oefeningen jullie doen (en zouden aanbevelen of juist niet), hoe vaak, of je effect merkt, wat je voor de bevalling doet of juist na de bevalling, etc.

2. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik zou met name eerst één keer bij een bekkenbodemfysio laten checken of ze niet te sterk zijn ipv te zwak. Ik heb altijd paardgereden en veel gesport, bij mij staat het dus altijd soort van op spanning. Toen heb ik juist veel ontspanningsoefeningen meegekregen.

En oh ja vooral niet "streepjesplassen" schijnt heel slecht te zijn!

3. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Hihi wat is streepjesplassen? :)

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Plassen, inhouden, plassen, inhouden. Werd vroeger gedaan om ne bekkenbodem te trainen maar het is gewoon heel slecht.
    Ik zou advies vragen bij een bekkenfysiotherapeute. Als je zelf aan de slag gaat dan kan je het onbewust verkeerd doen en juist voor problemen zorgen. Ik heb na de 1e een verzakking gekregen. Te lang gewacht en alleen de oefeningen gedaan die de verloskundige mij gegeven had. Paar seconden de boel aantrekken en weer loslaten. Kreeg steeds meer last en bleef urine verliezen. Toen naar de bekkenfysio en daar werd ik aangesloten op een computer. Kreeg opdrschten om de boel aan te trekken en los te laten en het resultaat zag je dan in lijntjes op het scherm. Ik dacht dat ik controle had over mn bekkenbodem en dat die sterk was. Niet dus. Kwam er bij lange na niet eens in de buurt van hoe et zou moeten zijn. Hield het allemaal te gespannen. Toen paar x behandeling waarbij ik oefeningen kreeg en ik zag gewoon dat het vooruit ging. Kon prrcies op scherm zien wat er gebeurde als ik de boel aantrok en of ik meer mn best moest doen of niet. Echt een aanrader

5. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Bedankt voor de tips!

Deel Deze Pagina