wij gaan in augustus van schip/baas veranderen en willen dan graag een huisje huren voorvakanties en weekenden. wie kan mij helpen? huur exc gwl: hoe word gwl dan berekend, vast bedrag of naar wat je gebruikt? particulier of via stichting? huisje of appartement? stad of dorp goedkoper? wat word bedoeld met servicekosten?
Vraag 1, hoe wordt de huur berekend? Afhankelijk van verschillende factoren, zoals de ligging, staat woning, grote van de woning enz. Gas water en licht wordt meestal berekend naar wat je denkt te verbruiken. Bij een particulier weet ik het niet zeker, maar ik denk ook hetzelfde. Vraag 2: Stichting of particulier. Tja, via een stichting duurt het vaak langer omdat er wachtlijsten zijn. Particulier is gewoon zoeken, kijken en huren vaak. Maar, particulier is vaak duurder dan via een woningbouw vereniging. Vraag 3, huis of appartement. Ik zou voor een huisje gaan, maar dat is iets wat je zelf moet weten. Met kinderen lijkt het mij makkelijker, ook omdat je dan een tuintje hebt enz. Vraag 4:stad of dorp goedkoper? Dorp is vaak goedkoper. Hoe kleiner het gehucht hoe lager de prijs en ook heb je vaak meer woningen uit te kiezen. Vraag 5: Service kosten. Kosten voor de service: Bijv ramen vervangen, lift schoonhouden of de dakgoten. Gewoon de extra service die wordt gemaakt.
Gas water licht: meestal betaal je eerst hetzelfde als de vorige bewoner. Verder staat het hierboven prima beschreven.
Kun je hier iets mee: huur exc gwl: hoe word gwl dan berekend, vast bedrag of naar wat je gebruikt? Vaak heb je dan gewoon een watermeter, gasmeter in huis zitten. Soms ook warmtemeters op de verwarming. Dus normaal naar het verbruik.. Vaak betaal je wel per maand een voorschot, en krijg je dus na een jaar een verrekening met de werkelijke kosten. particulier of via stichting? Maakt niet zoveel uit. Ik heb via beide gehuurd. Maakte weinig uit, maar sommige partculieren kunnen wat meer huur vragen. En sommige stichtingen hebben langere wachtlijsten. huisje of appartement? Met een huisje heb je vaak ook een tuin, dan moet je je daar in je vrije weekend mee bezig houden. Je kunt ook kijken naar een apartement in de buurt van wat groenvoorziening.. stad of dorp goedkoper? Doorsnee is een dorp goedkoper, maar zijn de boodschappen bijv weer duurder. En ben je meer afhankelijk van vervoer als je ergens heen wilt. wat word bedoeld met servicekosten? Dat zijn vaak kosten voor het schoonmaken van gemeenschappelijk ruimte, verlichting in gemeenschappelijke ruimtes, dus kosten die verdeeld worden over de bewoners.