koolhydraten

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 29 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Ik wil wat gaan letten op wat ik allemaal snack. S avonds heb ik vaak trek, ondanks dat ik veel avondeten eet. Nu zei iemand dat te veel aan koolhydraten opgeslagen wordt als vet en als je dus wat verantwoorder wil eten, dat je dan wat minder koolhydraten moet eten (Ook goed voor de buikomvang zeg maar;))

Nu weet ik al dat een appel en een stuk komkommer heel goed zijn, maar ik wil ook wel eens wat afwisseling. Dus ik ben wat verpakkingen gaan vergelijken en vergelijk alles met 100 gram. Nu zag ik op een zak brabantse eierkoeken 66 gram koolhydraten per 100 gram. En op een zak paprika chips 63 gram koolhydraten per 100 gram.

Wie kan mij uitleggen hoe dat zit, want ik vind het moeilijk te geloven dat ik beter chips kan eten dan een eierkoek. Of mis ik iets in mijn redenatie??

2. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    In de chips zitten natuurlijk veel meer vetten dan in de eierkoeken!!

3. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Koolhydraatarme tussendoortjes: kwark, fruit, knackebrod.
    Zodra je boven de 20(?) koolhydraten komt ben je al slecht bezig.
    Koek en chips is dus even slecht.

Hoe het allemaal zit weet ik niet, dietiste heeft me op een koolhydraatarm dieet gezet. 5 weken tijd, 4,5 kg afgevallen.
    Maar het werkt wel!
    Geen pasta, rijst, aardappels etc. Dat zijn koolhydraatbommen.

4. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Dus zoals je al begrijpt, moet je je nooit te veel focussen op grammen en calorieen. Daarnaast zijn eierkoeken ook niet heel gezond..

5. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Ook al eet ik koolhydraten kan ik ook makkelijk meer dan een kilo per week afvallen, mits ik maar gezond en uiteraard niet te veel eet! Naar mijn mening heb je juist wel genoeg koolhydraten nodig, deze leveren namelijk veel energie..

Noten bevallen wel veel calorieen, maar zijn ook erg gezond om als snack te eten. Geen hele zak natuurlijk!!

6. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Kwark met muesli vult ook, en is ook goed.

7. Mirella241

19 jun 2011
    34
    0
    0
    ook prima als koolhydraatarm tussendoortje:

zuivel (kwark, yoghurt etc) - weinig Khd, veel eiwitten (nemen hongergevoel weg) en veel mineralen als calcium

mager vlees - bijvoorbeeld kipilet

een paar blokjes 20+/30+ kaas - zie zuivel, zit wel iets meer vet in

een zoute haring (als je zwanger bent wel bij de visboer halen !)

een hardgekookt ei

rauwkost inderdaad

een soja-milkshake - sojamelk light (slechts 2 Khd per 100 ml) met beetje suikervrije limonadesiroop mengen, goed schudden en lekker koud drinken.

8. tulip

tulip Niet meer actief

oke, ik heb iig weer nieuwe dingen gehoord nu. Ik vind het allemaal wel lastig om te kijken hoe en wat. Mijn bedoeling is echt niet om gigantisch af te vallen. Ik weeg 55 kilo bij 1.60 en ik voel mij er prima bij. Voor mn dochter woog ik 49 kilo en toen was ik heel vaak moe en ziek.

Maar ik heb zo'n buikje eraan overgehouden. En dat wil ik beperken. Ik beweeg veel met werken, lopend boodschappen en doe hoelahoepen op de wii en buikspieroefeningen. Maar zou dus in mn voeding er ook iets aan willen doen.

9. Elmo83

Elmo83 Bekend lid

11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf het dieet van Yvonne Lemmers aan het volgen: Grip op koolhydraten.
    De boeken zijn heel overzichtelijk en bovendien is een van de twee boeken een kookboek, waar ontzettend lekkere dingen in staan.

Het principe is dat je van koolhydraten juist honger zou krijgen en dan ga je dus snacken.
    Chips is net zo slecht als eierkoeken als je van het koolhydraatarme dieet uit gaat.

Als je er wat meer over wilt weten, stuur maar een pb-tje

Groetjes,
    Elmo

10. Bri

Bri Niet meer actief

Chips leveren meer caloriën dan eierkoeken. Ze bevatten meer vet en meer zout. In ieder normaal dieet dat gericht is op gewichtsbeheersing of op gezondheidsbevordering zul je dan ook vinden dat 100 gr chips slechter voor je is dan 100 gr eierkoek.

Snelle koolhydraten (zoals suikers) leveren snel veel energie. Ideaal dus als je intensief beweegt / sport.
    Als je die energie echter niet verbruikt sla je het op als vet en je zult sneller weer een dip voelen, waardoor je gauw geneigd kunt zijn om wéér te gaan eten. Je suikerspiegel schiet nl eerst omhoog, en valt daarna weer vrij rap omlaag. Van die plotselinge schommelingen ga je je niet zo lekker voelen. Om dat te voorkomen kun je beter kiezen voor langzame (langere) koolhydraten zoals in volkoren producten én aardappels. Die geven hun energie veel meer geleidelijk af.

Maar zolang je het bij een vergelijkbare hoeveelheid chips of eierkoek houdt, en niet een uur later weer gaat lopen snaaien, zou ik in het kader van gewicht en gezondheid altijd voor de eierkoek kiezen.

11. tulip

tulip Niet meer actief

bedankt voor de duidelijke reactie. Ja, voor mijn gevoel was het ook al raar dat ik beter chips kon pakken dan koolhydraten. Yoghurt of kwark s avonds vind ik ook niks, want ik eet het s ochtends ook al, omdat ik al ontbijt verder weinig weg krijg. En we eten na het eten ook een toetje, dus 3 keer is wel heel veel.

Ik moet maar eens op zoek gaan naar andere verantwoorde snackjes;) Ik ben echt op zoek naar iets knapperigs eigenlijk.:D

mijn lijstje zover:

appel
    komkommer
    rijstewafel

12. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Cup a soup/bouillon (wel zout)
    Paprika, wortel, tomaat
    Pruim, nectarine, perzik, mandarijn, stuk meloen, ananas, paar druiven
    Soepstengel, knackebrod, volkoren boterham met mager beleg
    Kipfilet, augurk/hamrolletje, gerookte zalm (vette maar gezonde vis)

Loop eens een rondje door de supermarkt langs de versafdeling.

13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Vergeet niet dat je ook koolhydraten nodig hebt om te kunnen functioneren. Koolhydraten (zetmeel, suikers) worden afgebroken tot glucose en heeft je lichaam nodig als energiebron. Je hebt ze dus wel nodig, alleen met mate (afhankelijk van je activiteit).

14. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Wortel paprika noten. Plakje kipfilet ,zou je ook om rauwkorst kunnen rollen. Je kan ook proberen om je lunch of je avond eten met zo min mogelijk koolhydraten te eten. En als je koolhydraten eet neem dan degene uit goede producten.

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    je hebt ook verschil in koolhydraten...de snelle koolhydraten zorgen ervoor dat je groeit, de langzame daar greoi je minder snel van.
    Eierkoeken bevatten bijv langzame koolhydraten, net als bruin brood, ontbijtkoek en fruit. Bananen bevatten weer heel veel koolhydraten en dat zijn wel snelle. net als chips, snoep en chocola

16. tulip

tulip Niet meer actief

bedankt dames, jullie hebben er echt veel meer verstand van dan ik.

*zet augurk erbij op het lijstje*

bonnie, ik eet veel aardappelen en pasta's enz, dus dat komt wel goed.

17. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Ik doe ook het eet stroom van Yvonne lemmers, erg prettige manier van eten

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Da's niet helemaal zo. Langzame koolhydraten zijn de grotere koolhydraten zoals zetmeel, die moeten eerst nog door je lichaam afgebroken worden tot kleine stukjes voordat ze opgenomen worden in je lichaam. Je groeit er niet minder snel van, maar het wordt minder snel opgenomen.
    In snoep en chocolade zitten veel suikers (kortere koolhydraten), die zijn sneller afgebroken of hoeven soms niet eens afgebroken te worden om opgenomen te kunnen worden. Vandaar dat je daar snel een energieboost van krijgt. Alles dat je lichaam daar niet van nodig heeft wordt omgezet tot glycogeen en opgeslagen in je lichaam. Glycogeen bestaat uit heeeeel veel glucosestukjes. Als je lichaam energie gaat verbranden, wordt eerst het glycogeen verbrand. Het vet dat je hebt binnen gekregen blijft dus zitten. Vandaar dat je als je veel koolhydraathoudende producten eet aan kan komen. Dus ook als je heel veel brood of spaghetti eet.

19. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Als ik trek heb tijdens het lijnen, neem ik meestal augurk of een rijstewafel... Maar het beste vind ik nog, helemaal niets nemen.. Duurt 3 dagen, maar dan ben je er helemaal aan gewend om 'savonds na het avondeten niets meer te nemen!

Succes!

20. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Het allerbeste is, helemaal omdat jij geen overgewicht hebt, en een gezond BMI, om gezond te eten en lekker te bewegen.
    Dus geen koolhydraatarm, maar volgens de schijf van vijf!
    Dat houdt in,

Brood, aardappelen, fruit, groente, rijst, en pasta (wel volkoren uiteraard) weinig koek en snacks, en lekker veel beweging!
    Van alles wel wat, maar dan met mate, en beperk je snack of koekjes tot 1 a 2 keer per week, en hou een avond voor jezelf, waarin je van jezelf iets lekkers mag eten.. Bijv. patat, of pizza..

Koolhydraten heb je namelijk wel nodig. Ik geef cursussen aan mensen met overgewicht, en mijn motto is, gezonde voeding en gedrag en bewegen..! Dan komt het helemaal goed, mensen vallen bij mij gemiddeld, 5-8 kilo af in 12 weken.. :)
    Alleen mensen die geen overgewicht hebben, zullen minder snel afvallen, zoals jij dus.. Maar gezond eten is altijd goed!

Deel Deze Pagina