Ziek en productiedip?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Hellen1971, 26 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Haai

Ik voed mijn dochter nog steeds volledig en kolf op de momenten dat we niet samen zijn. Nu ben ik vanaf gister ziek (afgelopen nacht nog 39.1 koorts) en hoewel ik overdag nog net genoeg kolfde, is ze sinds vanmiddag half 5 al 4x bij me gekomen om te drinken. Het duurt een eeuwigheid voor er een TSR tot stand komt en ze huilt en is erg onrustig daardoor.

Ik volg de adviezen die ik overal vind: ik leg haar zo vaak als ze wil aan en drink veel. Maar als er nog andere tips zijn, dan hoor ik ze graag. Mijn hele BV pad is niet gemakkelijk gegaan en ik wil graag minimaal de 6 maanden vol maken.

Ervaringen met ziek zijn en verminderde productie zijn ook welkom!

2. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    ik heb helaas geen tips voor je... Geen ervaring hiermee. Maar wil je wel veel beterschap wensen...
    Misschien kun je contact zoeken met een lk? Wellicht heeft zij goeie tips voor je...

succes in iedergeval

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Een LK kost weer geld wat mijn verzekeraard niet vergoed en ik zit best krap.

Vooralsnog hersteld de productie langzaam. Ik drink nog steeds veel en leg haar vaak aan. Helaas voor mij met mijn zieke lichaam, komt ze dus nu weer dag en nacht om de 3 uur drinken. Maar ik zie dat de productie beter wordt en dat geeft de burger moed. Alleen merk ik wel, dat mijn herstel - door alle extra energie die die gebroken nachten en het borstvoeden & ziekzijn kosten- een stuk minder lekker gaat dan gehoopt. Na afgelopen nacht voel ik me echt ellendiger dan gister...

4. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    wat bij mij helpt als ik productie dip heb is heel veel beschuit met muisjes eten....de anijs is goed voor de bv eet er dan min 5 per dag paar dagen lang...... verder idd veel drinken en proberen rust te nemen wat juist lastig is met zijn kleintje....eigenlijk kunnen mama's niet ziek zijn...

5. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Toch eens gebeld met de wijkverpleegkundige. Die adviseert om toch tijdelijk 1 voeding te vervangen met een flesje, wel te blijven kolven en wellicht ook voor de nacht een flesje te doen. Want ik heb inmiddels ook heel zere tepels (van het letterlijk met pijn en moeite kolven) en een onstoken kliertje van montgomery, waarvoor ik toch de HA moest gaan bellen.

Eens kijken of het werkt

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook gelijk een dip als ik ziek ben, (nog steeds), dus dat is wel normaal. Maar je bent ook net de 4 mnd voorbij, dus het zou ook wel kunnen samenvallen met de beruchte dip.

Advies van je WVK vind ik niet zo handig: zo ga je je lijf het signaal geven dat er minder gevraagd wordt, (tenzij je net zoveel kolft in plaats daarvan als je kleintje drinkt), en ga je alleen maar verder de dip in.
    Wat je zou kunnen doen is even voorkolven bij elke voeding, zodat je tsr op gang komt en dan aanleggen. Hoeft je kleintje niet onrustig te drinken en spaar je je tepels een beetje, (want het echte kolfwerk is meestal ook niet heel erg fijn voor je tepels). En blijft je lijf voelen hoe groot de vraag eigenlijk is :)

Verder zorgen dat je idd voldoende drinkt en slaapt! En lekker veel huid-op-huid-contact met je kleintje!

7. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Rozemarijke: die TSR komt dus supertraag op gang en de productie is niet toereikend. Dan zal ik ná de BV extra FV moeten gaan geven? Of hoe zie je dat voor je..ik ben erg benieuwd, want ik wéét dat kolven bij mij sowieso niet zo lekker werkt voor de productie.

Als ze niet genoeg krijgt, komt ze vaker, ook 's nachts, wat mijn tepels extra belast én mijn herstel ook niet echt ten goede komt...

8. raspberry

Nee, je kolft dan tot je tsr komt (dus als het goed is zitten er dan hooguit wat druppeltjes in het flesje) en dan leg je aan. Liefst zoveel mogelijk live aan blijven leggen, (komt je productie veel sneller mee op gang). Maar goed, moet natuurlijk wel te harden zijn, dus als het echt even niet gaat een flesje geven is een noodsprong. Maar als je al zegt dat kolven je moeizaam afgaat, zou ik dat zoveel mogelijk proberen te vermijden, om te voorkomen dat je productie langzaam afzakt.

Zit verder nog even te denken: ze drinkt ws sowieso wel beide borsten bij elke voeding?

9. raspberry

O, en even je huisarts bellen vioor syntocinon neusspray, om je tsr te helpen op gang te komen! Daarmee heb ik de 4maandendip toen overleefd...

10. raspberry

Oja, blijft natuurlijk wel dat je zelf ook even in moet schatten of even niet hoeven voeden/kolven misschien toch net even die rust kan geven die je nodig hebt om bij te trekken...
    Dus niet koste wat kost live blijven proberen als je daar helemaal aan onderdoor gaat.

11. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Roos drinkt bij elke voeding vrijwel altijd uit beide borsten. Soms..als ik enorme stuwing heb na een nacht doorslapen (maar da's helaas nu niet aan de orde) dan wel eens uit één.

De sintocinon neusspray heb ik al...anders wordt het kolven helemaal niets. Hoewel ik eerst een tijd zonder kolf (ik kolf om en om) en pas als ik weer terugwissel naar de eerste borst gaat de neusspray erin.

Live aanleggen geniet mijn voorkeur, hoewel het nu echt enorm zeer doet. Maar dat doet het met kolven ook. Ik ben alleen hondsberoerd en doodmoe en vrees de komende nacht...want als ze dan wéér elke 3 uur komt omdat ze honger heeft, dan ben ik morgen weer zo'n vaatdoek

12. raspberry

Dan zou ik de neusspray gewoon voor elke live voeding ook nemen. Even als oppepper om uit je dip te komen!
    Heb je vannacht gelegenheid om Roos bij je in bed te nemen? Ik heb Thirza wel eens (ook als ze ziek is bijvoorbeeld) naast me liggen en manlief slaapt dan ergens anders, (zodat ik wel de ruimte heb om te slapen ;)).
    Scheelt heen en weer sjouwen en dan slaap ik tussen de voedingen door tenminste nog... (Hier zit ik door allerlei gezondheidsklachten van Thirza nog aan meerdere voedingen per nacht. Vannacht elke anderhalf uur, vanwege een dubbele oorontsteking).

13. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Poeh..da's ook heavy zeg! Ik werk normaal 4 hele dagen en ben ergens "blij" dat ik met deze dip zó ziek ben, dat ik me ziek heb kunnen melden. Anders hadden ze me kunnen opvegen...

14. raspberry

Ik loop op dit moment ook al 2 maanden in de ziektewet en ben net gisteren weer begonnen om voor een paar weken een halve dag per week weer te gaan werken... Dit soort dingen hou je ook niet vol als je dan ook nog fulltime moet werken :(

Maar hoe is het nu dan?

15. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik voel me een heel klein beetje beter. Gisteravond een uur nadat ze was gaan slapen werd ze gillend van de honger wakker en heb ik er 100 cc KV ingegooid. Toen sliep ze 6 uur door.

Nu rond 11 uur heb ik mijn eerste ochtend-kolfsessie erop zitten en had ik krap 160 cc waar ik normaal 's ochtends uitkom op 220-230. Als vanmiddag dus weer net zo weinig is als gister, heb ik wederom tekort. Ik heb de voeding die ze vandaag mee heeft naar het KDV moeten aanvullen met een extra portie uit de diepvries. Ik heb daar nu nog maar 2 potjes staan.....dus de paniek begint toe te slaan

16. raspberry

Niet panieken hoor! Ben je gewoon vrij van het weekend? Dan gewoon lekker helemaal niets plannen en rustig aan doen!
    Zien dat je zelf aan een stuk ontspanning toekomt en desnoods lekker de hele dag met Roos op bed gaan liggen, de hele dag te slapen :)

Drinkt ze trouwens de flesjes ook helemaal leeg op het KDV? Want als ze stelselmatig 10 of 20 cc overhoudt, kun je de flesjes ook ietsje leger doen he? Scheelt op een hele dag toch weer zo'n 30-60 cc dan?
    Verder kan het wel verstandig zijn om niet TE lang te wachten met kolven, maar bijvoorbeeld om 1 uur weer te kolven en om 3 uur ook weer. Per keer kolf je dan minder, maar in 2 keer kolf je dan wel meer dan anders in 1 keer.

17. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Dat ga ik zeker doen, dat extra kolven. Alleen moet er wel wat in mijn borsten zitten als ze vanavond weer thuis is, natuurlijk. Wat gister had ik overduidelijk niet genoeg...

Ze drinkt meestal alles op wat meegaat. Zelfs al is het bijna 180 cc ( wat veel is als je bedenkt dat ze vaak nog 7 x komt)

18. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Gedoe he.. ik vind t ook steeds weer zoeken naar de balans.. ik heb mezelf juist geen doel gesteld tot hoelang ik bv wil geven.. dat geeft me rust.. ik kan met een goed gevoel morgen stoppen.. maar dat doe ik niet want ik vind t nog steeds prachtig..

NU OOK EEN DIP.. ben zelf niet helemaal fit..(niet echt ziek) en ben net weer begonnen met werken.. ook spanning daardoor en dus een dipje (volgens cb heel begrijpelijk).. ik leg ook meer aan en voel sinds vandaag weer een TSR.. die was ook kwijt...ze drinkt dan een paar minuten goed en gaat dat liggen klooien.. happen, slok, loslaten, zoeken.. dan probeer ik t nog 10 min.. blijft ze zo onrustig dan geef ik haar borst 2.. tzelfde liedje.. maar toch is ze dan wel tevreden.. ze groeit daarentegen nog steeds bagger weinig.. ze is nu 54 cm en 4040 gram.. laatst dus in 2 wk 140 gram aangekomen.. niet zoveel..maar ik hoefde me geen zorgen te maken.. tis een klein meiske.. plasluiers zijn prima.. poept elke 3 dagen ongeveer flink en is tevreden..ik voed om de 3u soms 4u.. meestal maak ik haar wakker..

Maar nu met de DIP vind ik dat wel lastig.. ik leg haar dan echt elke 3u zeker aan.. en kolf tussen de 2 avond voedingen in nog een keer..extra.. SPRAY werkt hier ook wel, maar dan pas na een dag of 2 gebruik bij elke voeding....DRINKEN.. is bij mij een drama.. moet mezelf er echt toe zetten en RUST.. pff was da??

Voorals nog gaat t best..ze komt duidelijk niets te kort anders hoor ik haar wel.. inmiddels heeft ze door hoe ze een keel op moet zetten..;)

SUCCES en mijn tip naast de rest.. : stel niet te hoge eisen van jezelf..JIJ HEBT DE CONTROLE.. zo ben ik t meest ontspannen en gaat t beter dan andersom...

19. raspberry

@Ichtus: ze gaan ook efficienter drinken he? Thirza zat al vrij snel op 5-10 minuten drinken per borst en dan was ze verzadigd!

@Hellen: ja, wel handig om vanaf 3 uur dan ff niet te kolven, zodat je ook weer even aan kunt vullen voor live :)
    Vroeg me nog even af: als je nou wat minder in de flessen voor het KDV doet, is ze dan niet ook gewoon tevreden? Je zou eens uit kunnen proberen door de leidsters een kleiner flesje te laten geven en als dat niet genoeg is wat extra opwarmen (tot aan de totale normale hoeveelheid)?
    Hier dronk Thirza uit de fles ook altijd meer dan bij mij en dat was op een gegeven moment niet bij te benen qua kolven, dus toen ben ik kleinere flessen mee gaan geven en dat was ook goed... (was ze dus alsnog voldaan en tevreden).

20. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    @Rozemarijke: dat is dus ook een probleem: zeker een van de leidsters riep steeds dat ik te weinig melk meegaf. Ze vindt, dat er minimaal 180 cc moet zijn, maar gaat uit van de hoeveelheden die kindjes drinken die nog maar 5 keer per dag eten. Roos komt nog 7 keer en heeft dus per keer minder nodig. Maar die rekensom gaat er erg moeilijk in, zo lijkt het.
    Het is pas zo hoog opgelopen, dat ze zelfs BV van me hadden weggegooid en maar KV hadden gegeven, want "de borstvoeding was niet genoeg".

Ik heb toen maar eens even in boterletters duidelijk gemaakt dat er ALTIJD eerst BV wordt gegeven en dat er, als er écht nog honger is en het niet gewoon zuigbehoefte betreft ( waar ik aan denk), ze nog aanvullend KV mogen geven.

Dus het is voor mij heel stressvol om steeds "genoeg" mee te geven. en het helpt ook niet dat Roos alles opdrinkt wat je ze voorzet, natuurlijk. Toch zit ze nog goed in de groeicurve. Ze is wat kort, maar goed op gewicht.

Deel Deze Pagina