Schoonmaakrooster en schoonmaaktips

Discussie in 'De lounge' gestart door Mooiezomer, 5 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Oke, nav het topic over de schoonmaakster...

    Ik zou er wel 1 willen maar helaas zal ik het voorlopig zelf doen. Daarom ben ik op zoek naar een schoonmaakrooster. Ik denk als ik iedere keer iets oppak dat het overzichtelijker wordt. Nu 'doe ik maar wat'.
    Gebruik jij een schoonmaakrooster? En werkt het?

    En heeft iemand een tip om de ramen streeploos te zemen? Een tijdje geleden hadden we op Zwangerschapspagina iemand die schoonmaaktips gaf. Wie is dat? Ik kan vast veel van haar leren! ;)
     
    citroenrasp en DQueen vinden dit leuk.
  2. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    @DQueen Sorry, moest direct aan je denken haha.

    Ik heb trouwens een stoomreiniger. Waardoor het schoonmaken van bijvoorbeeld de badkamer een stuk makkelijker is. Misschien is dat een idee?
     
    DQueen en Ysabella vinden dit leuk.
  3. QueenMuffin

    QueenMuffin Niet meer actief

    Ik heb alle schoonmaak taken op een lijstje gezet en deze verdeeld over alle dagen van de week.
    Sommige dingen heb ik bij staan , wekelijks of maandelijks maar wel op een vaste dag.
    Misschien dat een idee ,het helpt mij wel aardig.
    Doe elke dag iets
     
    DQueen vindt dit leuk.
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.610
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb toen het een periode heel slecht met me ging (pnd) een schoonmaakrooster gemaakt. Was een uitwisbare dus kon m makkelijk hergebruiken.
    Zette het weeknummer bovenaan en een kruisje bij de klusjes die ik op een bepaalde dag wilde doen. Als ik ze gedaan had tekende ik daar een cirkel omheen. Lekker overzichtelijk wel ;)

    Nu doe ik gewoon dingen op vaste dagen. Zo kan ik het bijna niet vergeten.
    En soms schuif ik natuurlijk weleens wat als we net een uitje hebben ofzo..

    Ramen lappen enzo doe ik als ik zie dat ze echt heel vies zijn (m.n. door de snuitjes van de katten) en sowieso als de glazenwasser komt (hij dan de ramen boven/buiten, ik dan de rest). Dat laatste is voor mezelf een goede reminder om het te doen :rolleyes:
     
  5. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Heb je een voorbeeld voor mij?

    @DQueen Was jij het van de tips? Want ik kan ook wel tips gebruiken tegen kalk in de badkamer.
    Of werkt een stoomreiniger daar ook tegen? @Prettykitty
     
    DQueen vindt dit leuk.
  6. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    #6 DQueen, 5 sep 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2019
    Ik wil je best helpen met een schoonmaakrooster maar daarvoor heb ik wat info nodig. Heb je alle dagen tijd om iets te doen in het huishouden en hoeveel tijd heb je van ma tm zondag per dag daarvoor?

    Mijn schema even grof,
    dagelijks,
    alle vlakke oppervlaktes in huis even afnemen (aanrecht, tafels, dressoir, gootsteen, badkamer meubel)
    WC's even schoonmaken, wc eend erin, borstel erdoor, wc bril met een doekje, deurklink, doortrekknop en lichtschakelaar met een doekje.
    Keukenkastjes van buiten even snel met een doekje na het koken
    Stofzuigen en dweilen van zolder naar benden
    2 wasjes draaien, ophangen, opvouwen, strijken, opruimen
    bedden opmaken
    even een rondje door het huis met lege mand, alle spullen die ergens liggen waar ze niet horen verzamelen en alles neerleggen waar het wel hoort.

    Naast dit standaard dagelijkse rondje pak ik elke dag (ma tm vrij) een ruimte in huis aan

    maandag de keuken, alles op aanrecht even goed afnemen, kastdeurtjes goed afsoppen, koelkast, magnetron, oven, koffie machine reinigen, afzuigkap soppen, en altijd 2 kastjes even van binnen schoonmaken (zo komen elke 2 maanden alle kastjes een keer aan de beurt en blijft alles schoon)

    dinsdag, badkamer en toilet grondig schoonmaken, wanden en vloeren goed soppen, badkamer meubel afnemen, en alle losse spullen goed vochtig afnemen.

    woensdag trappen en hallen, alles vochtig afnemen, ook alle losse spullen

    donderdag, slaapkamers, bedden verschonen, alles afstoffen en nat afnemen, onder de bedden, onder en achter de nachtkastjes en kasten even stofzuigen

    vrijdag, woonkamer, alles meubels, lampen (dus ook accesoires) nat afnemen, kussens van de bank, die en daaronder goed stofzuigen, bank en kasten van de kant daarachter stofzuigen en dweilen.

    Elke dag dat ik een ruimte aanpak neem ik in die ruimte de deuren, klinken, lichtschakelaars en plinten even af, ga ik met een ragebol even langs de plafonds en wekelijks verzin ik een extra taak in die ruimtes. Kan bijv. zijn ramen lappen, trappenkast even leeg halen en opruimen, achter de radiatoren eens goed schoonmaken, gordijnen (vitrage in mijn geval) wassen, de kristallen van de kroonluchters afhalen en goed schoonmaken enz.

    In principe is mijn dagelijkse rondje nog geen uur per dag werk. De ruimte die ik er dagelijks bijpak max. een ruim uur per dag werk. Al met al ben ik maximaal 2 uur per dag bezig door de weeks en in het weekend zal dit 45 miniten per dag zijn. Ik stel voor mezelf ook de grens niet langer dan 2 uur bezig te zijn anders stop ik bijv. niet na 2 keukenkastjes van binnen maar ga ik door tot ik alle kastjes gehad heb en ben ik zo een hele dag bezig.
     
    Marbloempje, Ysabella, cowgirl80 en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik spuit de wanden 1x per week in met antikalk, laat dat even intrekken en maak daarna met de stoomreiniger inderdaad alle wanden en kranen schoon. Echt nodig, denk ik niet, want na het douchen droog ik alles na, dus haast nooit kalk. Ik vind dit ritme alleen erg fijn, zo weet ik dat alles elke week goed gedaan is en het ook niet vies word. Als ik dan een keer op mijn badkamer dag geen zin heb of iets leuks kan doen dan maak ik me ook niet zo druk om het over te slaan of even snel voor het zicht oppervlakkig te doen in 15 minuutjes tijd.
     
  8. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Oh @DQueen wat zou ik graag getrouwd met jou willen zijn...
     
    Schuurpapier, Ansel, Pioenne en 25 anderen vinden dit leuk.
  9. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik doe inderdaad ook de ramen binnen in de week dat de glazenwasser het buiten doet (1x per maand). En beneden de pui soms dagelijks omdat niemand hier in huis snapt dat je die open moet doen met een handvat ipv je hand plat op het glas te leggen :rolleyes:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Ik werk in principe halve dagen. De middagen ben ik dus vaak vrij. En de weekenden.

    Ik ben jaloers op jouw schoonmaakdrift.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    :roflmao::roflmao::roflmao:
    ik vind het huishouden trouwens geen straf maar juist heel bevredigend werk. Ik kan echt genieten als ik klaar ben en daarna met een kopje thee en koekje op de bank ga zitten.
     
    Ysabella, RobinBird, Cindy1977 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    #12 DQueen, 5 sep 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2019
    Hoeveel tijd wil je besteden per dag aan je huishouden? En hoe belangrijk vind je dat bijv. dingen wekelijks gebeuren? zeg je van bepaalde dingen bij mij is zoiets eens in de 2 weken meer dan voldoende? Of zelfs eens in de 4 weken?

    Ja elke dag, hoewel ik de laatste tijd wel elke dag stofzuig maar soms het dweilen om de dag doe. Nu komt de winter er weer aan en zal het wel weer dagelijks worden. Ik heb mijn droger en wasmachine op zolder en dat geeft best wat stof wat naar beneden loopt en op de trappen blijft liggen. Ik gebruik daarvoor wel een snoerloze dyson dus ook dat stelt minder voor dan dat het lijkt hoor.
     
  13. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Iedere dag: stofzuigen, wc, wassen, was ophangen/ droger, afstoffen, doekje over het aanrecht, afwassen
    wekelijks: bedden verschonen, badkamer, dweilen, grasmaaien
    Maandelijks of minder: keukenkastjes, ramen wassen, spinnenwebben plafond, kasten uitzoeken, tuinonderhoud

    Geen idee, het liefst zo min mogelijk. Whahaha!
    Uur per dag? Of is dat weinig? Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoeveel tijd ik er nu mee bezig ben.
     
  14. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Nee hoor je werkt ook nog dus dan is een uur best redelijk en met 7 uur per week kom je al een heel eind. Sommige dingen komen dan niet wekelijks aan bod maar dat is ook niet heel erg Ik zal eens voor je nadenken om het een beetje in een schema te zetten.
     
  15. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Dat is lief van je. Denk echt dat het mij gaat helpen.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  16. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    #16 DQueen, 5 sep 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2019
    Hou je dgelijkse rondje vast en doe daarnaast elke dag een ruimte en stel daarvoor een max. tijd in 30 tot 45 minuten. Is die tijd om ook echt stoppen.

    Ik noem het even geen maandag tm zondag maar dag 1 tm dag 7 zo kun je zelf een beetje schuiven in wat jou uitkomt.

    dag 1. keuken, neem alle losse spullen op het aanrecht vochtig af, haal een doekje langs de buitenkant van je keukenkastjes, doe 1 kastje van binnen (leeghalen en de binnenkant goed schoonmaken) en doe of de oven of de magnetron of de koelkast van binnen schoonmaken, elke week een andere.

    Dag 2. badkamer en toilet, neem alle losse spullen nat af, maak de wanden en vloer goed schoon, doekje langs je wasmeubel en gootsteentjes. deuren, evt. plinten, plafonds even afnemen (laatste kan ook makkelijk om de week) ene week de tegels grondig andere week juist de deuren, plinten, plafonds.

    Dag 3. slaapkamers
    bedden verschonen, spulletjes afstoffen/afnemen, stofzuigen/dweilen, ene week alle bedden/kasten/nachtkastjes van de kant, afnemen en erachter schoonmaken, andere week de deuren en plinten afnemen en even langs het plafond stofzuigen/ragebollen

    Dag. 4 zolder overloop, trap/hal
    wekelijks stofzuigen dweilen, wekelijks even losse spullen afstoffen/vochtig afnemen, ene week trapleuning en houtwerk trap afnemen, andere week deuren, plinten, plafonds doen.

    Dag. 5 woonkamer, wekelijks alles afstoffen/nat afnemen, ook alle losse spullen. Ene week meubels afnemen en van de kant om erachter schoon te maken, andere week de deuren/plinten/ plafonds.

    Dag. 6 de grotere dingen die je maandelijks wilt doen, bijv. ene week ramen lappen, andere week die ene rommelkast eens goed aanpakken, weer andere week gordijnen wassen, weer andere week alle radiatoren in huis en ook erachter goed schoonmaken, en zo vergeet ik nu vast nog iets. Optie, een week tuinonderhoud, een week administratie bijwerken. Mocht je bijv. in tijdnood komen met het 2 wekelijkse deuren, plinten plafond verhaal is dat ook iets wat je op de lijst van maandslijkse klusjes kunt zetten en zo de overige dingen die die dag overblijven in balans brengen naar de ene week x en de andere week y.

    Dag. 7. Optie lekker rustig aan doen.
    Optie ene week tuin onderhoud, andere week administratie, of iets waar je 1 van de eerdere dagen niet aan toe bent gekomen.
    optie. strijken.
     
    Marbloempje, Summerbloom, RobinBird en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Heerlijk om je schoonmaakroutine te lezen! @DQueen
     
    DQueen vindt dit leuk.
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Ik heb de app ‘clean my house’. Daarin kan je al je taken in vullen en een planning aan vasthangen (bv wekelijks, twee wekelijks, etc). Dan krijg je iedere dag een overzicht van de taken en die kan je afvinken. Ik hou van lijstjes en afvinken, dus dat werkt voor mij heel fijn. Als ik iets niet afkrijg kan ik het ook in de app doorschuiven naar een andere dag.
    Zo uitgebreid als bij @DQueen is het alleen niet, maar dat ligt niet aan de app, maar aan mij :oops::roflmao:
     
    Ansel, Marbloempje, citroenrasp en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind 2 uur per dag wel echt veel. Ik ben hooguit 2 uur kwijt, en vriend hetzelfde hooguit. Maar goed, ik poets niet zoveel als jij, haha.
    OT Ik heb geen schema. Ik voel me prima bij maar wat doen. Ik stof de boel ook maar 1x per 2 weken ofzo. Enige wat ik wel frequent doe is de wc's, maar dan nog niet elke dag. 3x per week ofzo. Ik zag gisteren dat er beneden gestoft moest worden, maar ik had meer behoefte aan gewoon lekker niks doen en langs een vriendin gaan op mn vrije dag. Dus dat heb ik ook gedaan. Stoffen doe ik vanavond wel. We maken het onszelf vaak te moeilijk, als ik zo lees af en toe hoeveel tijd mensen (en dan vooral vrouwen nog steeds, waar zijn die mannen?) kwijt zijn aan schoonmaken. Het is hier helemaal niet vies trouwens hoor.
     
    NiVa0230, hummeltje5 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  20. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    #20 DQueen, 6 sep 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2019
    Ik sla ook wel eens een dagje, of nu weekje nu ik even niet kan na de operatie, over maar kan dan wel rustig ontspannen zitten omdat ik weet dat alles vorige week grondig gedaan is. Op zich heb ik niet het idee dat 2 uur per dag veel is. Ik breng dochter naar de psz, doe boodschappen, maak het huis schoon en tegen de tijd dat ik haar kan halen is alles gedaan en heb ik zelfs nog even lekker relaxed op de bank kunnen zitten. Ik zou niet weten wat ik anders in die tijd moet doen, niets als de kinderen er niet zijn voelt zo nutteloos. En leuke dingen doe ik samen met de kinderen na schooltijd.
    Ik moet mezelf remmen "maar" 1x per week alles te stoffen. Soms zie ik na 2 dagen alweer wat stof. Voorheen begon ik dan van voor af aan, maar besef me nu wel dat ik dan aan de gang kan blijven. Dingen als de wc zijn zaken die imo ivm hygiene elke dag minimaal 1x moeten gebeuren. Nu met peuter die net zindelijk is en met haar handjes de wc bril aanraakt gebeurt dat nu wel 5x per dag. Als ik zelf geplast heb even wc eend en borstel erdoor en met wegwerp doekje de bril en rand even afnemen.
     

Deel Deze Pagina