Schoonmaakrooster en schoonmaaktips

Discussie in 'De lounge' gestart door Mooiezomer, 5 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik heb een twee wekelijks rooster.

Ma: kamer zoon
    Di: onze slaapkamer
    Wo: babykamer
    Do: badkamer voorkant. Dus wastafel enzo en tegels en vloer.
    Vr: beneden stoffen, Stofzuigen, dweilen, wc standaard.
    Za: was
    Zo: was.
    Ma: keuken
    Di: wc muren
    Wo: hal + bank en stoelen
    Do: badkamer douche gedeelte
    Vrii: beneden stoffen, stofzuigen, dweilen, wc standaard
    Za: was
    Zo: was.

En dan per keer kijken wat er in die ruimte nodig is. En tussendoor stofzuig ik nog extra enndoenik de wc ook nog extra hoor. T is hier niet steriel schoon. Hoeft ook niet. Maar ik durf best de smaakpolitie uit te nodigen met zn blauwe lamp hoor.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik haal de dweil er gewoon voorzichtig langs. Ik heb zo'n strakke dweil, rechthoekig, van Leifheit geloof ik. Dan kun je gewoon rustig die dweil over dat plintje halen zonder dat je de muur raakt.

DQueen vindt dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier heb ik wel gewone plinten, maar zou best met mn dweil langs de muren kunnen gaan. Zit verf op die je nat kan afnemen dus opnieuw verven is helemaal niet nodig.

Marbloempje, citroenrasp en suus1983 vinden dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.740
    113
    Niet als je niet kan zien dat ze vies zijn en je er verder ook niet van eet :roflmao:

Marbloempje, citroenrasp, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik persoonlijk vind de angsten voor bacteriën altijd een beetje overtrokken. Het is bewezen dat mensen die te schoon zijn gemiddeld vaker ziek zijn. Mijn schoonmoeder is echt heel erg en mijn man was altijd ziek als kind. En zo zie ik dat bij meerdere mensen.
    Hier is het echt niet super schoon maar de wc met regelmaat en de keuken ook. Doekjes vaak vervangen in de keuken. Geen kip oid snijden op een houten plank.
    Maar verder ga ik echt niet elke dag alles stoffen of dweilen. En ja je ziet weleens vingertjes op het raam. Nou en is dat zo erg dan?
    Ik strijk alleen het hoognodige. Ik denk altijd maar zo er is nog nooit iemand geweest die op haar sterfbed zegt oh had ik nu maar meer gepoetst en gestreken.. eerder het tegenovergestelde was ik maar vaker iets leuks gaan doen.

Wat ik me nog afvraag als je perse dagelijks moet dweilen ivm kruipend kind. Hoe ga je dan om met datzelfde kind wat buiten kruipt.

Gewooniemand, Melief, Marbloempje en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Niet.

Mijn 1ste ging in de herfst/winter periode kruipen.
    En deze zal dat ook hoogstwaarschijnlijk gaan doen.

DQueen vindt dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Nou dat dus haha, maar hier ook schrobare verf, dus als ik er eens aan denk neem ik die gewoon mee met de dweil.

Adje vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.390
    21.771
    113
    Voor mij persoonlijk is er een verschil tussen bang zijn voor bacteriën en alles netjes willen hebben en bijhouden. Ik stof bv gewoon met een doek of stofzuiger en wanneer ik iets nat afneem is dat met water. Vloer met water of af en toe wat afwasmiddel. Dus ik houd wel van schoon in de zin van alles netjes op zijn plaats, geen stof etc. maar het hoeft niet klinisch schoon te zijn.
    Maar ik val wel in de risicogroep voor snel ziek worden ivm meerdere (chronische) aandoeningen. Als ik bijvoorbeeld bij mijn schoonmoeder verblijf voor meerdere dagen krijg ik standaard buikgriep omdat het daar echt heel vies is. En dat komt dus niet omdat er zo weinig bacteriën in mijn huis ronddwarrelen.

Gewooniemand en DQueen vinden dit leuk.
  9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.807
    9.315
    113
    Gelderland
    Ik moet echt hoognodig een schema krijgen maar zoiets moet bij mij groeien.

Al maanden geef ik op maandag de planten water. Dat gaat in ieder geval goed :D
    Tot nu toe lukt het nog steeds niet een vaste taak toe te voegen op een vaste dag :rolleyes:

Ik heb wel een ochtend routine. Als de kids naar school zijn dan loop ik boven alle kamers na. Ik maak de bedden op, ruim losse spullen op en zet daarna een wasje aan. De keuken maak ik schoon na het avond eten. Tussendoor neem ik hem altijd af. Verder doe ik alles als het nodig is en ik zin heb.
    Maar als ik dus eerst boodschappen ga doen of moet werken in de ochtend, gebeurd het opruimen/bedden opmaken dus ook niet. Daar zou een vast ritme/schema wel erg handig voor zijn.

Qua poetsen mag er dus veel meer structuur in maar dat vind mijn chaotische kant niet ideaal.. lastige combinatie :oops: terwijl ik echt rust heb van een schoon en opgeruimd huis.
    Dit topic geeft me in ieder geval veel motivatie!

@DQueen ben jij gestart met een schema op te schrijven of is dat gegroeid?

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Ik echt niet hoor. Mijn zoontje heeft heel vaak bloedneuzen, laatst moest hij niezen terwijl hij een bloedneus had. Echt het leek wel een CSI scene, bloedspetters overal. Natuurlijk wel gelijk gepoetst, maar volgens mij kun je dat met speciaal spul nog heel lang terugzien.

11. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Wahah. Oh sorry. Super zielig natuurlijk, maar zie t echt helemaal voor me en dan als moeder zo'n gezicht van: neeeheeeee, dramatisch op de Knieen met de armen naar de hemel geslagen. Hahaha

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.390
    21.771
    113
    Dat klopt, daar maakt de politie volgens mij ook gebruik van.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Hahaha zo zielig was het voor hem niet hoor, hij is het gewend. Vond mijzelf wel heel zielig, ik moest het opruimen..

14. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    So, en ik ben weer klaar. Huis van zolder tot onder schoon. Alle winterwas van de kids lekker fris gewassen op een 30 min wasje en alvast nat gestreken zodat het maar zo de kast in hoeft als het droog is nu lekker een frisse douche, dan nog 2 wasjes vouwen en dan ben ik klaar voor vandaag.

Ysabella en DQueen vinden dit leuk.
  15. aYh4L8

aYh4L8 Niet meer actief

#215 aYh4L8, 9 sep 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2019
    Heb geen ‘rooster’ maar doe wel

Dagelijks: Tafels afnemen, lage kasten afnemen, aanrecht schoon houden, gasfornuis na het koken, wc schoonmaken, stofzuigen

3x per week: Dweilen, hoge kasten en planken afnemen

1x per week: badkamer schoonmaken, en keuken volledig schoonmaken, deuren afnemen

1x per maand: bank en kasten enz van zn plek halen en daar stofzuigen en dweilen

Wanneer nodig is en zin in heb: ramen lappen, plinten afnemen, plafond lampen schoonmaken, kasten binnenin opruimen, afvoer van de gootstenen uit elkaar halen en volledig schoonmaken, ventilatie schachten uitzuigen en de buitenkant ervan schoonmaken, en soms gewoon de gekte dingen schoonmaken die ik tegen kom

Tussendoor natuurlijk ook nog de was draaien en opruimen maar geen vaste dagen voor verder

16. DQueen

DQueen Niet meer actief

Dat vind ik altijd zo appart dat mensen die niet veel poetsen denken dat mensen die dat wel doen niet genoeg leuke dingen doen. Daar heb ik persoonlijk namelijk meer dan genoeg tijd voor.
    Over dat kruipen, dat deden mijn kinderen niet op straat. Hooguit in de tuin die ik regelmatig veeg en soms stofzuig.

Ysabella vindt dit leuk.
  17. DQueen

DQueen Niet meer actief

Mijn dagelijkse routine doe ik al sinds ik op mezelf woon ( al 15 jaar) , ik weet niet beter valt in de categorie tanden poetsen hoort er gewoon bij.

De andere taken zijn zo gegroeid, toen ik nog full time werkte (voor ik zoon kreeg) deed ik veel in de avonduren en in het weekend. Toen kreeg ik mijn ongeluk en ben gestopt met werken. Ik kon lichamelijk niet meer alles op 1 dag. Via de revalidatie heb ik geleerd het te verdelen en doseren en daar heb ik zelf mijn weg in gevonden. Ik begon met alles in mijn agenda schrijven, want als ik een lijstje heb moet dat af van mezelf en doe ik het ook echt. Nu zit alles zo vastgeroest in mijn routines dat ik alleen grote dingen die minder dan maandelijks voorbij komen nog via de agenda doe om het niet te vergeten / te weten wanneer iets voor het laatst gedaan is.

Waar jij bijv. tegenaan loopt met bedden opmaken. Hier sla ik alles open als we opstaan. Dan gaan alle gordijnen open ramen wijd open (tocht alles lekker door boven) en vlak voor we de deur uit gaan loop ik even naar boven en trek de bedden strak. Ik laat de ramen open omdat ik thuis ben maar kan me bedenken dat als je werkt je het op zo een manier kan doen en vlak voor vertrek naar boven gaat, ramen dicht doet en gelijk even de bedden opmaakt.

Ysabella en Luna86 vinden dit leuk.
  18. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Heb ik gezegd dat mensen die veel poetsen geen leuke dingen doen? Waar?
    Ik heb gezegd dat er niemand is die op zijn sterfbed zegt had ik maar meer gepoetst. Maar dat er wel mensen zijn had ik maar meer leuke dingen gedaan oid.
    Ik denk wel dat als je zo'n hoge standaard voor jezelf hanteert dat het dan lastiger is om ook genoeg tijd te hebben voor leuke dingen. Vooral als er ook nog andere verplichtingen naast hebt.

Oh en mijn kinderen kropen ook niet op straat. Maar wel in een speeltuin of op de camping en andere plaatsen waar minder vaak gedweild wordt.[/QUOTE]

19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    ??? Stofzuig je de tuin? Sorry, het is dat ik op een zitzak zit, maar anders was ik denk ik van verbazing van mijn stoel gevallen. ;)

Gewooniemand en DQueen vinden dit leuk.
  20. DQueen

DQueen Niet meer actief

Haha je bent niet de enige die erom moet lachen maar ik heb mijn oude stofzuiger in de schuur voor de tuin, dit gaat echt zoveel sneller dan vegen. Met vegen dan heb je een stapeltje komt er een windje voorbij waaien die blaadjes weer de tuin door. Met de stofzuiger heb je zo alle blaadjes weg. Dochter haar speelhuisje en zandtafel staan op een stuk kunstgras die stofzuig ik met mooi weer ook regelmatig zodat dat zand niet zo doorloopt.

Gewooniemand, Ysabella en MamavanLieverd vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina