Niet naar werk ivm ziek kind..

Discussion in 'De lounge' started by Minny, Nov 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Ik vind het zo vervelend als ik vrij moet vragen op het werk om voor mijn zieke kindjes te zorgen. Helemaal nu het binnen een maand al 2 keer gebeurd is. Ze doen gelukkig niet moeilijk, maar ik vind de combi van werk/kinderen heel lastig als ze ziek zijn.

Ervaren jullie dat ook?

Had het er gister nog over met mijn man. Het zou idealer zijn als je elkaar qua werkuren af kan lossen. De een overdag werken en de ander 's avonds.

2. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier als hij ziek is, gaat hij naar opa en oma, ipv het kdv. Mits het kan natuurlijk.

3. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik werk nu niet meer ik ben nu bewust thuismoeder maar ik herken het. Ja het is heel vervelend maar ja dat hoort bij het moederschap. En wisseldiensten lijkt misschien ideaal maar dan zien jullie elkaar ook wienig.

Blijft altijd lastig. Maar moeder zijn komt toch op de 1e plaats.

Beterschap!

4. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Ik heb het gelukkig nog niet gehad, maar van m'n collega weet ik dat ze er hier ook totaal niet moeilijk over doen.
    Wij hebben het geluk dat man ook thuis kan werken, die ene keer dat dochter ziek was op een van onze werkdagen is hij thuis gaan werken en was het ook opgelost.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Ja, dat vind ik ook erg vervelend altijd. Hier wisselen we dat af, ene keer neemt man vrij en andere keer ik. Zo is het voor iedereen wat minder vervelend.

6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,182
    6,580
    113
    Minny, je hoeft hier geen verlofdag voor in te leveren. Dit valt nl onder kortdurend zorfverlof. Je krijgt dan 70% (of meer, vanwege CAO) uitbetaald.

Wij hebben het nog niet vaak mee hoeven te maken, maar wij wisselen het af: man en ik om en om. Dit zou ik naar je werkgever ook het eerlijkst vinden.

7. sylvia90

sylvia90 Bekend lid

Jan 23, 2012
    634
    1
    0
    NULL
    NULL
    mijn man werkt overdag van 6-4 en ik werk van 5-8 maar als mijn kinderen ziek zijn dan is het zoooo slopend om na een hele dag kids ook nog eens naar het werk te gaan. en idd mijn man en ik leven die 3 dagen dat ik werk ook nogal langs elkaar heen.

De reden dat ik zo blijf werken is enkel ivm kinderopvang kosten en dat ik liever thuis ben zodat ze smiddags kunnen eten ipv op school.. ( school is hier aan de overkant)

8. sylvia90

sylvia90 Bekend lid

Jan 23, 2012
    634
    1
    0
    NULL
    NULL
    En beterschap natuurlijk!

9. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Ik moest vandaag een halve dag werken en heb kunnen regelen dat mijn moeder zo een paar uurtjes komt. Dan begin ik iets later en werk langer door en mijn man neemt iets eerder vrij.

Is dat in alle CAO's dat je er vrij voor krijgt? Dat is bij ons niet bekend en de werkgever rekent ook gewoon een verlofdag als ik helemaal niet zou komen.

10. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Maar ik zou ook 2 avonden kunnen werken van 16 tot 00.00 bijvoorbeeld. Dat scheelt een hoop opvang kosten en je bent altijd bij je kids. Mijn man is namelijk altijd vroeg vrij.

Maar over wat voor baantjes heb je het dan? Ik denk dan aan schoonmaakwerk of in een fabriek.

11. Coco

Coco VIP lid

Aug 31, 2007
    6,135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    @ Minny: Horeca?

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

In veel grote distributiecentra werken ze ook in ploegendiensten. Mijn man werkt 1 week 7.00 - 15.00, 1 week 15.00 - 23.00, 1 week 23.00 - 7.00 . Is vaak handig, maar ook wel erg vermoeiend hoor.

13. Dat dacht ik ook meteen, waarom vrij vragen? Daar heb je gewoon recht op :) Ik werk vanuit huis dus hier heb ik er geen last van.

14. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Maar wat is dat voor regeling dan? Mag je dan altijd thuis blijven als je kind een virusje heeft? En hoe vaak? Waar kan ik dat vinden? Ik heb al zo vaak vrijgenomen voor een ziek kind. Werkgever heeft er nooit iets over gezegd.

15. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,641
    1
    36
    Lijkt me inderdaad een lastig probleem..
    Gelukkig hier een "opa" die altijd thuis is

16. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Kortdurend zorgverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl

Het is een wettelijk recht, alleen kan je CAO een afwijkende regeling hebben met betrekking tot doorbetaling.

17. Mijn vriend is manager in een hotel en heeft een horeca-CAO. Hij mag per jaar 2 weken zorgverlof opnemen. Maar goed, daar kan je het best je eigen CAO even op nalezen, en als je een beetje een leuke baas hebt zou ik het gewoon even aan hem/haar vragen :)

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,182
    6,580
    113
    In die link van de rijksoverheid staat ook hoeveel dagen je max mag opnemen. Je werkgever mag hiervan afwijken, maar nooit ten nadele van jou.

Veel werkgevers weten het niet of willen het niet weten :) Maar dat betekent niet dat zo'n regeling niet bestaat.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom neem jij twee keer vrij? Waar is je partner in deze?

20. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Het staat gewoon in de wet dat je recht heb op zorgverlof en bij langdurige ziekte heb je recht op calamiteitenverlof. Je werkgever mag dat niet weigeren. Je moet alleen in je CAO kijken hoeveel en of je doorbetaalt krijgt. Bij sommige CAO's krijg je 100% uitbetaald en bij andere weer 70. Maar je hebt er altijd recht op. Dus je hoeft er geen vrije dagen voor op te nemen.

Share This Page