onderwijs

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jaydee, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    Was erg benieuwd hoe lang jullie al voor de klas stonden voordat jullie aan kinderen begonnen.
    Zelf werk ik binnen het voortgezet onderwijs en zie ontzettend weinig jonge moeders.
    Was dus benieuwd of hier bewust voor gekozen wordt omdat de eerste jaren voor de klas vaak als zwaar ervaren worden of dat het toeval is?
    Dus brand maar los ;)

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik stond 9 jaar voor de klas toen onze zoon werd geboren. (Het had van mij ook wel 7 of 8 jaar mogen zijn, maar dat heb je nu eenmaal niet zelf in de hand.)

Ik denk wel dat het een goede zet is om in ieder geval twee of drie jaar een beetje routine op te bouwen voordat je aan kinderen begint. Maar als de wens heel groot is (of als het gewoon zo uitkomt) weet ik zeker dat het goed te doen is.

Ik sta voor het basisonderwijs en heb dit jaar voor het eerst groep 7. Ik merk wel dat de combinatie nieuw leerjaar + jong kind soms best even aanpoten is. En dan zijn alleen de methodes en buitenschoolse activiteiten nieuw voor me. Als beginnende leerkracht heb je het natuurlijk nog 'zwaarder', want dan komen er nog veel meer nieuwe dingen op je af. Ik ben wel blij dat ik in het eerste levensjaar van mijn zoon nog 'gewoon' groep 6 had. Daar heb ik inmiddels iets te veel routine in opgebouwd ;) het werd dus wel tijd voor wat anders. Maar vorig schooljaar met een hoop gebroken nachten, was het wel lekker om voor een bekend leerjaar te staan. De lessen kon ik echt zo uit mijn mouw schudden. Allerlei extra materiaal en flipcharts had ik gewoon al kant en klaar liggen van voorgaande jaren. Dus dat leverde weinig extra werk op. Het is natuurlijk wel lekker om daarop terug te kunnen vallen als je het privé even wat drukker hebt.

3. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Dit is mijn 10e schooljaar (vmbo) en mijn oudste wordt deze zomer 5. Ik was 26 toen ik zwanger werd en 27 toen hij geboren is. Nu bijna 5 jaar later nog 2 zoontjes erbij.

Ik heb niet bewust gewacht, wel was ik toevallig net 'opgewaardeerd' naar schaal LC ;)

4. meissie1982

meissie1982 Actief lid

6 mrt 2012
    249
    0
    16
    Ik werk 8 jaar in het basisonderwijs maar in de begeleiding. Heb dus geen vaste groep en dus geen administratieve rompslomp e.d. Scheelt een hoop denk ik. Ik ben nu 9 weken zwanger.

5. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    Bedankt allemaal!!
    Bij mij is dit mijn 3e jaar, allemaal op dezelfde school. Dus wat dat betreft ben ik wel erg gewend nu. Soms laat ik me onzeker maken doordat ik dus zie dat veel mensen binnen het onderwijs pas rond de 30 aan kinderen denken.
    Vinden jullie het nu wel goed te combineren met kindjes?
    Zelf ben ik van plan 0,5 Fte te gaan werken als er kindjes komen, dus 2,5 dag. Nu werk ik 4 dagen. Hoeveel werken jullie nu?

6. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Ik sta nu 6 jaar voor de klas al heb ik de afgelopen twee jaar weinig gewerkt vanwege zwangerschappen en totale bedrust.
    Ik werk nu 4 dagen en dat bevalt me prima. Ben 36 maar denk niet dat leeftijd hier ter zake doet.
    Vind het dus enorm goed te doen met kleintje en werken in het VMBO.

7. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    ik werkte voor mijn zwangerschappen fulltime, daarna heb ik steeds ouderschapsverlof opgenomen en werk ik 3 dagen (0.6 fte) Als mijn verlof op is, dan ga ik 0,7 of 0,8 fte werken.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor mijn zwangerschap werkte ik vier dagen, nu drie. Ik moet zeggen dat ik me met vier dagen meer fulltimer voelde dan parttimer. Ik was alleen op woensdagochtend vrij. Mijn klas werd dus maar een halve dag overgenomen. Natuurlijk heb ik degene die dat deed altijd veel vrijheid gegeven en veel overlegd, maar ik bleef wel eindverantwoordelijk. Om eerlijk te zijn, beviel me dat beter dan de verantwoordelijkheid te moeten delen. De werkdruk is voor een parttimer ook gewoon veel groter dan voor een fulltimer, merk ik wel. Ik werk eigenlijk maar drie dagen. Maar het is niet zo dat ik nu nog maar 60% van de administratieve rompslomp heb. Sterker nog: in je eentje een groepsplan maken, gaat sneller dan wanneer je het samen met een ander moet doen. En dat geldt voor veel dingen.
    Wat mijn baan betreft zou ik dus veel liever fulltime werken. Maar ik zou die twee dagen thuis (+ twee dagen weekend natuurlijk) met onze zoon echt niet willen missen. Ik baal ook altijd van de weken dat ik op mijn vrije dagen toch weer terug moet komen!

Maar misschien heb je in het VO iets minder last van het 'parttime probleem', omdat je dan gewoon minder klassen als je werkt. Je hebt gewoon minder klassen en wordt dus niet opgezadeld met extra overleg. Maar je blijft natuurlijk wel zitten met rapportvergaderingen e.d. op dagen dat je eigenlijk vrij bent.

9. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik werk in het vmbo en heb na m'n afstuderen een jaar gewerkt voor ik zwanger werd. Ik was toen 24. Onze tweede is ruim 3 jaar later geboren toen ik 27 was. Bij mij op school zijn juist veel jonge ouders dus ik herken je verhaal niet echt. Ik heb nooit fulltime gewerkt, omdat er simpelweg geen fulltime functie was toen ik solliciteerde. Heb het eerste jaar 4 dagen gewerkt en werk sinds ik terugkwam van zwangerschapsverlof 2,5 dag. In de praktijk ben je dan wel 3 volle dagen bezig maar m'n vrije middag kan ik wel kiezen of ik op school blijf of naar huis ga en daar nog dingen doe voor school. Vaak blijf ik op school want met twee kinderen om je heen duurt 't allemaal extra lang. Waarschijnlijk wil ik later nog wel eens uitbreiden maar dit is redelijk te combineren met het werk van m'n man dus voorlopig vind ik het wel even prima.

10. meissie1982

meissie1982 Actief lid

6 mrt 2012
    249
    0
    16
    Ik werk 0,6 wtf (wegens een opleiding die ik nog erbij deed e.d.) en ik kan natuurlijk niets zeggen over hoe het met kind zal zijn aangezien ik voor het eerst zwanger ben, maar ik wil gewoon 0,6 blijven werken.

11. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    @Tupp: wat vervelend moet dat voelen zeg! Het VO is daarin misschien inderdaad wel iets handiger. Je hebt dan gewoon meer of minder klassen.

@Minke 24: Fijn dat er bij jullie meerdere jonge moeders op school waren. Waar ik nu werk echt 0,0!

Bedankt voor al jullie antwoorden! Vind het erg leuk en interessant om te lezen.

12. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Dit is mijn eerste jaar bevoegd voor de klas, vorig jaar heb ik de lerarenopleiding gedaan en daarvoor een half jaar als vervanger tijdens nota bene een zwangerschapsverlof gewerkt. Ik heb net een vast contract dus vind het wel een beetje vervelend om te moeten vertellen dat ik zwanger ben, maar gelukkig was iedereen blij voor me. Ik werk nu drie dagen (in het vo) en dat blijf ik straks ook doen.

13. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    @Miepmiep83: Lekker dat je er zo ingerold bent! Maar je staat dan dus al wel langer (onbevoegd) voor de klas?
    Snap dat je het in eerste instantie rot vond om te vertellen, maar is natuurlijk helemaal niet nodig. Snap het echter wel, ik ben wat dat betreft een te grote "pleaser" wil het iedereen maar naar de zin maken terwijl ik gewoon naar mezelf moet kijken en aan ons moet denken. Een zwangerschap komt voor een werkgever waarschijnlijk nooit uit ;)

14. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik werk nu 15 jaar in het basisonderwijs (ben 37) en mijn oudste is 4.5
    Ik had dus al behoorlijk wat jaren ervaring en was al van fulltime naar 4 dagen gegaan.
    Nu werk ik 0.6 wtf en dat is de ma-di-wo. In combinatie met kleine kidneren vind ik het best pittig soms....

15. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Half jaartje als invaller (om na mijn studie eens te kijken of het onderwijs me iets leek), daarna een jaar tijdens de (1egraads) lerarenopleiding en dit jaar voor het eerst echt bevoegd. Dus eigenlijk nog niet zo heel lang, begin net een beetje door te krijgen hoe het allemaal werkt. Ze hadden het hier trouwens al over een babyboom, we zijn nu met z'n 3en zwanger :) Eigenlijk komt het ook wel mooi uit met mijn verlof, dat valt precies van het einde van de zomervakantie tot het begin van de kerstvakantie, mooie termijn voor een invaller.

16. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    Dat is zeker een mooie periode voor een invaller!
    En daarnaast zijn die paar weken die jij extra meepikt natuurlijk ook mooi meegenomen ;)

17. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Weet je wat ik wel een nadeel vind, en misschien ligt dat wel aan de cultuur van de school waar ik werk hoor, dat is dat er altijd geklaagd wordt over de part-timers. Part-timers zijn altijd maar lastig, geven gedoe met roosters, met allerlei wensen, bla bla bla... Ik begrijp dat het niet altijd even makkelijk is maar het hoort nou eenmaal bij deze tijd en om dan altijd maar te klagen, daar ben ik wel een beetje klaar mee. In de praktijk ben je als part-timer nog extra druk omdat je wel regelmatig op 'vrije' dagen op kan komen draven dus heb je dubbel pech.

Sorry, even een frustratiemomentje van mij maar wel iets wat me al een tijdje dwars zit en 't blijft maar doorgaan, helemaal de laatste tijd is 't raak met dat soort opmerkingen. Er werd laatst al gesuggereerd om de roosterwensen helemaal af te schaffen. Dat er dus gewoon geroosterd gaat worden voor het nieuwe schooljaar, zonder dat je mag aangeven welke dagen je voorkeur hebben (ivm opvang etc.). Want ja, jíj wil toch werken, dus dan moet je ook maar beschikbaar zijn.

18. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    vast een fulltimer die dat zei ;)

Ik was jarenlang de enige parttimer bij ons in de bovenbouw (klas 3 &4). Nu is er gelukkig nog een mama geworden en 2 mannen nemen ouderschapsverlof op... levert toch weer meer begrip op.

19. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Bij ons wordt daar helemaal niet moeilijk over gedaan, er zijn volgens mij zelfs maar weinig mensen die fulltime werken (zelfs de schoolleiding niet allemaal)

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Parttime werken is ook onhandig, voor alle partijen. De werknemer moet toch vaak terugkomen op vrije dagen en voor de werkgever is het toch altijd weer een puzzel om mensen aan elkaar te koppelen en het rooster rond te krijgen.

Maar fulltime werken met kinderen is voor de meeste mensen geen optie. En als alle papa's en mama's stoppen met werken, schiet het ook niet op. We zullen er dus het beste van moeten maken. Het is niet echt netjes om op de parttimers te klagen.

Deel Deze Pagina