Advies gevraagd; dreumes (14 maanden) op het potje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door andreams, 7 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    #1 andreams, 7 mei 2014
    Laatst bewerkt: 7 mei 2014
    Nooit gedacht dat ik hier ooit nog zo'n soort topic zou openen. Ik ben namelijk heel erg van een kind alles op z'n eigen tempo te laten doen, maar wat nou als dat eigen tempo best wel snel is?

We zijn met onze oudste (bijna 3,5) bezig met zindelijkheidstraining, dus het potje (hij durft niet op de wc) staat hier altijd in zicht. Gisteren stond het potje in de badkamer toen de kinderen in bad zaten. Na het bad liep onze jongste van 14 maanden nog even in de blote billetjes rond. Ze liep op het potje af en ging zitten. Ik zei voor de grap tegen haar: goedzo Julia, en nu een plasje doen. Even later staat ze op en zit er inderdaad een plasje in. Ik vond het grappig en toevallig, dus ik roep mijn vriend en laat het plasje zien. Hij zet daarna haar nog een keer op het potje, waarop ze nog een keertje plast. Ik kon aan haar ogen zien dat ze bewust zich ontspande en ging plassen. Vanochtend heeft ze eerst even bij mij gedronken en daarna heb ik haar op het potje gezet om te kijken wat ze zou doen. Binnen 30 seconden stond ze weer op en zat er opnieuw een plasje in. Ik heb haar uiteraard de hemel in geprezen en haar daarna even lekker in de blote billetjes laten spelen. Binnen 5 minuten loopt ze zelf naar het potje en doet ze een poepje.

Mijn vraag is nu uiteraard wat ik hiermee moet/kan. Ik weet dat ze pas 14 maanden is dus ik wil natuurlijk niks afdwingen en het vooral leuk houden. Overal lees ik ook dat kinderen op deze leeftijd nog geen controle hebben over deze spieren, maar het lijkt er toch op dat ze het bewust doet. En vier keer zo kort op elkaar kan toch ook geen toeval zijn? Iemand herkenning/tips?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Geen herkenning, maar weet wel dat mijn zusje destijds ook heel vroeg zindelijk was omdat ze meedeed met m'n broer, (zij de jongste, hij de middelste). Ik zou haar lekker mee laten doen en het gewoon aankijken en misschien zijn luierbroekjes dan handig?

3. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    geen herkenning of tips: behalve, als zij het wilt, lekker laten gaan!
    beetje jammer voor grote broer als kleine zus eerder zindelijk is maar je bent wel gelijk helemaal uit de luiers hahaha
    wees eventueel streng voor hem, maar mild voor haar. als zij op het potje wilt, prima toch! en gaat het goed dan gaat ze lekker zonder luier. misschien een mooie motivatie voor broer.
    volg je eigen gevoel en je eigen kinds gevoel.

4. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Ik denk inderdaad dat ik haar maar lekker mee laat doen, ze vindt het leuk, dus kwaad kan het zeker niet. Luierbroekjes is wel een goede tip, die heb je sneller uit toch? Het is inderdaad wel grappig om te zien hoe ze haar broer nadoet, staat daar zo'n ukkie heel trots naar een plasje in het potje te wijzen :D

5. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    onze druif ik bijna even oud en die zie ik dat echt niet na doen hoor, op het potje zitten nog wel maar de rest.. ze kan trouwens ook nog niet lopen hier, en dat is toch wel een vereiste vind ik :p
    lekker laten gaan en idd luierbroekjes en leggings tot ze echt goed zindelijk is, dat is het makkelijkste. snel naar beneden.

6. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Nou, ik was ook stomverbaasd hoor! Onze zoon doet alles heel erg op zijn eigen (niet al te snelle :p) tempo, en dl is echt zo'n wervelwind die ons al meerdere keren versteld heeft doen staan over haar ontwikkeling. Grappig dat broer en zus zo verschillend kunnen zijn. En uiteraard zijn we net zo trots op grote broer hoor!

7. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Lekker laten gaan met je dochter. Maar wel effect goed op haar grote broer blijven letten. Ik kan me zo voorstellen dat het voor hem frustrerend is wanneer zijn kleine zusje eerder zindelijk is.

8. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Wel herkenning (deels). Mijn dochter zegt: pjassen! en dan gaat ze met broek en al zitten. Meestal moet ik dan inderdaad haar luier verschonen. Ik wil als we over 2 weken vakantie hebben, beginnen met ook de luier uitdoen en structureel op het potje zetten. De oppas is ingelicht. Zij geeft aan dat ze geen tijd heeft om haar continue op het potje te zetten. Dus ben bang dat mijn "werk" straks na de vakantie voor niks is (geweest). Iemand daar ervaring mee?

9. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Ja, daar heb je gelijk in, daar ga ik goed op letten. Tot nu toe vindt hij het volgens mij wel leuk: 'kijk mama, Julia ook geplast!'

10. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    kwebbel, euh sorry? jou oppas heeft geen tijd om mee te doen in haar zindelijkheid?? vind ik heel raar. ik ben ook een fulltime oppas, en het komt bij mij over als lui gedrag. elk kindje word op een gegeven moment zindelijk. en daar hoort zij in te assisteren zoals jij dat wil. moet ze tot haar 4e met luier om blijven dan? ze kan ook de luier verschonen, waarom dan niet gelijk even op het potje?

11. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon van 1,5 begon een paar weken geleden zelf aan te geven dat hij gepoept had en dat hij naar boven wilde om verschoont te worden. Ook vond hij een boekje over op het potje gaan opeens heel interessant. Een paar dagen geleden merkte we dat hij ook 'poepies' zei voordat hij ging poepen, dan zag je hem daarna zijn best doen. Van het weekend dus maar een potje gaan halen. Hij wil er graag in zijn 'blote' op zitten. Vanochtend nadat hij 'poepies' zei op het potje gezet en succes!
    Voor ons blijft het nog een ongedwongen situatie. Ik heb ook gelezen dat hij eigenlijk nog te jong zou moeten zijn, maar als het uit zichzelf komt, waarom niet?

12. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    De oppas heeft geen tijd om haar continue op het potje te zetten? Ik ken natuurlijk niet het hele verhaal (wat doet ze nog meer? hoeveel andere kindjes zijn er dan?), maar ik vind het op zijn zachts gezegd wel erg raar klinken...

13. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Zo zei ze het maar denk dat ze dacht dat ik haar om de 2uur op de pot wilde. Dat moet ik ff corrigeren :D als ze het zelf aangeeft lijkt mij dat ze niet weigert.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zolang ze er zelf om 'vragen' gewoon er in meegaan denk ik. Zoontje vond met 1.5 jaar de grote wc een tijdje heel interessant maar na een paar plasjes vond ie het niks meer, nouja dan niet. Als hij het aangeeft pik ik het weer op, anders van de zomer eens kijken...is ie 2.5 jaar, vroeg zat.

15. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Hier ook hoor, nu 15 mnd, potje staat in de kamer. Soms vraagt ze erom, soms niet. Af en toe poept of plast ze dus op het potje omdat ze het zelf aangeeft, maar ben er niet op die manier mee bezig. Het is een mooi begin en ontwikkelt zich dus vanzelf, juist fijn dat het niet "moet".

16. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nou, mijn dochter loopt wel en alles maar ze geeft nog steeds geen kik als ze geplast of gepoept heeft dus ik zie het haar ook niet na doen :p

17. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Wauw wat knap :) zie het mijndochter ook nog niet na doen, ze loopt ook nog niet. Ik zou haar gewoon lekker laten gaan, wel ideaal toch? Ze heeft ook goede voorbeeldem van haar zus en broer :)

Deel Deze Pagina