Momenteel heb ik nog ouderschapsverlof en werk ik 24 i.p.v. 32 uur. Ik twijfel enorm over teruggaan naar 4 dagen werken. Het liefst blijf op het huidige aantal uren maar met het oog op het kopen van een huis vraag ik me af of dat wel verstandig is. De kosten van een extra dag opvang meegenomen ga ik er bij 24 uur zo'n EUR 170,- per mnd op achteruit. Iemand een idee of dat veel scheelt in het bedrag dat je aan hypotheek kan krijgen en wat het ongeveer zal schelen aan netto maandelijkse hypotheeklasten? (als iemand een vrij exacte berekening kan/wil maken graag via PB)
Als je op www.veh.nl of rabobank.nl of funda.nl of google -> hpotheek berekenen kijkt zie je meteen allemaal sites waarop je het volgende moet ingeven: je eigen inkomen dat van je partner gewenste hypotheekbedrag rentevaste periode hypotheekvorm En er komt meteen een (ongeveer) berekening van de lasten uit. Om je jaarinkomen te berekenen doe je je huidige of gewenste salaris x 12.76. Dus je kan ook zo uitrekenen wat die 170 (toch) je uiteindelijk extra opleveren. Ik gok zelf niet al te veel. Verder lijkt het me handig als je een beetje ruim rekent in de zin van wat je kwijt denkt te zijn en dan alles eens in excel gooit om te kijken of het een beetje te doen is... Ik blijf editten: heb net ff gekeken met ons inkomen (ook net huis gekocht) en als ik er 170 per maand af haal scheelt dat max. 9500 wat we max. voor huis kunnen kopen. Het is overigens wel een stuk lager dan toen wij onze hypotheek afsloten zeg :-s
ja dat scheelt wel in je hypotheek die je kunt krijgen. wij zijn nu bezig met een huis kopen en hebben zoveel hypotheekgesprekken gehad.. en relatief klein bedrag als 170 euro kan veel verschil maken. een hypotheekberekening genbeurt op jaarsalaris en dan is het veel geld. wat je kunt doen is nu een werkgeversverklaring aanvragen die nodig is voor de hypotheek en dan pas minder gaan werken. hoeveel het per maand scheelt hangt van teveel dingen af: van je soort hypotheek, de verstrekker en de rente. ook of je met of zonder nhg koopt scheelt. ik denk dus niet dat iemand je daar een concreet antw op kan geven.
Was nog vergeten te vermelden dat ik idd al een paar berekeningen via internet gemaakt had maar dat verschilt behoorlijk. Je hoort wel eens dat je maximaal 4.5 je bruto jaarsalaris kan lenen. Ik ben meer van de veiligheid dus als ik 4x neem en het verschil in jaarinkomen 32-24 uur is EUR 6000,- geeft EUR 24000,- minder hypotheek dan een reeel beeld?
berekeningen via internet zijn naar mijn ervaring niet heel erg betrouwbaar. wij kunnen meer hypo krijgen dan die berekeningen aangaven. misschien kun je eens met een tussenpersoon gaan praten? (of de hypotheker, maar daar ben ik zelf niet heel erg positief over)
Denk het wel, grofstoffelijk zeg maar....Klinkt logisch. Maar als je het je afvraagt en wil zeker een huis gaan kopen kan je misschien veel beter naar bijv. een Rabobank gaan en daar wat berekeningen laten doen. Is gratis en ze kijken veel meer dan bij zo'n internetberekening naar jouw specifieke situatie. Wellicht ga je ook weer meer werken als de kleine naar school gaat. Daarmee kunnen ze dan ook rekening houden (door bijv. nu minder, en straks meer af te lossen) Als je zeker weet wat je wil (bijv. weinig of geen risico, alles aflossen na 30 jaar enz.) kan je goed verschillende aanbiedingen naast elkaar leggen. Bij ons was de rabobank (hebben ook een erg zekere hypotheek gedaan) de beste.
hey ik werk bij een bank en idd ga eens langs kost je een uurtje tijd en is gratis ! weet je ook precies hoe en wat en wat je wel en niet zou willen 170 kan best wat verschil maken hoor ..........
Ruim een jaar geleden zijn we al eens bij een hypotheker geweest. Hele blabla-verhalen maar geen antwoord op de vraag over welke prijsklasse koophuis voor ons reeel is. We moesten maar terug komen als we iets op het oog hadden, kregen we toen te horen.
wat raar! wij hebben zeker 6 gesprekken gehad voor we iets op het oog hadden. we wilden zeker weten dat we ons iets konden veroorloven. lijkt me toch verstandiger dan eerst kijken en bieden en dan pas uitzoeken of je het kunt betalen. (weet je hoeveel werk daarin zit? )
Dan ga je toch gewoon naar bijv. een bank of de hypotheker ofzo (heb zelf slechte ervaringen met de hypotheker, maar heel veel mensen ook niet) met een huis waarvan je denkt het ongeveer te kunnen betalen? Leg uit dat je het huis interessant vindt, maar niet weet of het haalbaar is..? Het lijkt me ook wel dat voor een adviseur het wel helpt als je in elk geval weet wat je ongeveer wil... Misschien dat ze nu wat behulpzamer zijn, zo veel hypotheken zullen ze de laatste en komende maanden niet slijten. In tegenstelling tot vorig jaar, toen ging het voor hen natuurlijk nog stukken beter. Want ook de mensen van de adviesbureau's krijgen centjes voor elke hypotheek die ze slijten.
Das een stomme reactie van die tussenpersoon dan! Ik werk ook bij een hypotheekadvies-kantoor (zal geen namen noemen), maar wij berekenen ook regelmatig maximale mogelijkheden voor klanten die nog lang geen huis gevonden hebben. Dat hoort er ook bij Natuurlijk hopen we dan wel dat mensen naar ons terugkomen op het moment dat ze wél een huis gekocht hebben, maar das een ander verhaal
Zelfde reactie hebben wij een aantal jaar geleden bij de Rabobank gehad. Echt belachelijk! We moesten maar terugkomen wanneer we iets op het oog hadden én wanneer ik een baan had. Wij wilden namelijk laten berekenen wat we alleen op het inkomen van m'n man konden lenen (ik studeerde nog). Hij wilde het niet uitrekenen en besloot gelijk maar dat we 'nog jong waren en dus nog wel 10 jaar zouden wachten met het krijgen van kinderen' (toen hij uitlegde waar op gelet werd bij het berekenen van het te lenen hypotheekbedrag). Eikel.
Ik wil wel even iets verduidelijken: Ketens als de Hypotheker bestaan uit allemaal onafhankelijke vestigingen. Je kunt dus bij de vestiging in de ene stad heeeeeeeel slechte ervaringen hebben, terwijl de vestiging een stad verderop het juist helemaal super doet. Ook hangt er heel veel af van de adviseur die je treft. Tot mijn spijt heb ik ook ervaring met een (inmiddels EX)collega die het wel heel slecht heeft gedaan,, maar mijn andere collega doet het wel weer heel goed. Goed, ik probeer hier dus mee te zeggen dat je niet kunt zeggen dat "de hypotheker" bijvoorbeeld niet goed is Dan zou je erbij moeten zeggen welke vestiging het was...
@minke24: ik studeer ook nog, wij kopen op het inkomen van mijn vriend en dat kan redelijk makkelijk. ik vind het wel een heel onbeschofte reactie van de rabobank! maar dat zal ook wel per filiaal verschillen, want wij hebben daar ons allereerste gesprek gehad ruim een jaar terug en toen was het geen enkel probleem!
Klopt, 't is alweer bijna 4 jaar geleden. We zijn daarna naar een ander adviesbureau gegaan en daar was het geen probleem. We wonen dus alweer bijna 3 jaar in ons huis. Daarna trouwens nog wel even een klachtenbrief gestuurd over dat mannetje bij de Rabo, hij had meer van dat soort opmerkingen. Inmiddels zijn we alweer aan het nadenken over een volgend huis, maar gezien de huidige huizenmarkt denk ik dat we nog lekker even blijven zitten. Onze hypotheek is erg laag en dat is natuurlijk ook niet vervelend.
Zal de hypotheker in de buurt eens bellen en telefonisch mijn vraag stellen. Dan hoor ik wel of ze bereid zijn een afspraak te maken.
Je kan een hypotheek krijgen van 4.5x jullie bruto jaarsalaris. Jullie gaan er netto 2000 euro op achteruit. Hoeveel je maandelijks moet gaan aflossen ligt aan de hypotheekverstrekker, de hypotheekvorm, de rente, de rentevastperiode etc.