kaas met rauwe melk

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lilya, 2 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ik ben niet immuun voor toxoplasmose en let dus enorm op wat ik eet, hoe ik het eet, ik was mijn handen vaak na contact met de katten, mijn man schept de bak uit... We eten ook al altijd zeer biologisch. Ik ging er dus van uit dat ik mijn best deed. Maar nu ontdekte ik per toeval dat de geraspte kaas die we altijd eten (bio, van Delhaize) met rauwe melk gemaakt is. Het staat nochtans in grote letters op het zakje, maar ik had nooit gedacht dat die van rauwe melk was gemaakt, dus ik lette daar niet op (terwijl ik als ik anders kaas eet, altijd goed lees of het wel met gepasteuriseerde melk is). Een echte teleurstelling dus, die toch wat angst met zich mee bracht...

We gaan woensdag naar de gyn, dus ik ga het haar ook zeker zeggen, maar wou alvast vragen of hier nog mensen zijn die zoiets voorhadden?

2. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik kan me inbeelden dat je nu erg onzeker bent maar helaas is het gebeurd en kan je niet terug. Ik heb ook al enkele dingen gegeten die achteraf gezien niet mogen tijdens de zwangerschap zoals verse mayonaise in een restaurant.
    Niet teveel je kop aan breken, weliswaar in het vervolg goed op letten.

3. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Heb je die geraspte kaas zo gegeten of over een ovenschotel oid? Als het in de oven is geweest, is er natuurlijk niets meer aan de hand...

4. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Heb ze nooit zo gegeten, maar ook niet echt 'heet'. Ik doe dat meestal in mijn kokende soep :) :) Het is inderdaad gebeurt, er is niets aan te doen, maar het was vooral schrikken. Je doet zo je best en dan... :(

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je moet iets (kaas) verhitten tot ruim 60 graden en dan is het niet meer 'rauw' (de listeriabacterie is dan dus dood). In de soep gooien is dus niet genoeg, tenzij je de soep daarna nog even doorkookt. In een ovenschotel (en dan goed laten smelten) kan wel...

De kans dat het kaasje in kwestie besmet was met listeria is in principe niet zo groot, dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Wel verstandig om even te zeggen tegen je gyn, ik denk dat hij eenzelfde soort iets zal zeggen ...

6. urmomma

urmomma Lid

18 okt 2007
    83
    0
    0
    studente
    antwerpen
    ik ben er ook niet imuun voor , heb tot mijn grote spijt al veel dingen gegeten die niet mogen , omdat ik het niet wist .. de laatste keer dat ik bij de gyn was heb ik bloed gegeven en was alles inorde .OEF!

maar heb er ook altijd veel schrik voor , ik raak zelfs mijn kat niemmeer aan ..

7. Miky

Miky Bekend lid

18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Maar is het niet zo dat je kunt zeggen dat als je zelf niet ziek bent geweest naderhand dat je dan ook niet besmet bent? Als je wel iets van een verkeerd kaasje ofzo hebt opgelopen dan wordt je toch zelf ook ziek?Dan is het toch ook pas schadelijk voor je baby?
    Heb ik ergens gelezen. Dus volgens mij kun je zolang je zelf niet ziek bent geweest zeggen dat het goed gegaan is. En volgende keer een ander kaasje gebruiken! :)

8. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ik denk niet dat je zelf hoeft ziek te worden van toxoplasmose. Vele vrouwen zijn immuun zonder ooit iets gemerkt te hebben...
    En ja, er is andere geraspte kaas in huis nu!

9. Miky

Miky Bekend lid

18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Maar hoe wordt je daar dan immuun voor? Als je t al eens gehad hebt dan wordt je er niet weer ziek van? Op die manier?
    Kan dat niet getest worden door bloedprikken ofzo?

10. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Voor toxoplasmose wordt je immuun door besmetting. Maar je hoeft er dus niet ziek van te zijn als je besmet wordt. Eens je het gehad hebt, kun je het niet meer krijgen (dat is wat immuun betekent). Je kunt nagaan of je immuun bent via bloedanalyse. In België wordt dat standaard gedaan als je zwanger bent of zwanger wilt worden. Ik ben dus niet immuun en moet opletten met wat ik eet.

11. Miky

Miky Bekend lid

18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Ow okee bedankt voor je uitleg. Had ik het dus verkeerd... :oops: Weet niet of er in Nederland ook standaard naar gekeken wordt, heb er niets over gehoord, dus zal wel niet...

12. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Nee, in Nederland wordt er niet zomaar getest op toxoplasmose, daar wordt verondersteld dat je er sowieso op let, terwijl ik het toch zou laten testen; het is toch een gemak als je weet dat je immuun bent!

13. Miky

Miky Bekend lid

18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Maar als jij dus immuun bent houdt dat ook in dat je baby immuun is?
    Of wordt jij gewoon niet ziek maar je baby wel?

Tja de dingen waar je mee moet uitkijken eet ik sowieso niet nu, maar ja, t kan een keer gebeuren dat je iets eet waar je t niet van verwacht he?

14. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Als jij immuun bent, kun je niet besmet geraken en je baby dus ook niet.
    't Houdt toch veel in hoor, voorzichtig met katten, geen kattenbak kuisen, niet in de tuin werken, niet in een zandbak spelen (onpraktisch als je al kindjes hebt), rauwe groenten heel vaak wassen, geen rauw vlees eten of messen waarmee je rauw vlees gesneden hebt afwassen voor je ze herbruikt, geen ongepasteuriseerde kazen,... Moest ik weten dat het allemaal niet nodig was, ik hield er geen rekening mee!

15. Miky

Miky Bekend lid

18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Katten hebben we niet, dus dat scheelt. ;) Ben er allergisch voor...
    Maar goed, snap wel wat je bedoelt ja. Je moet echt met veel dingen rekening houden.

Deel Deze Pagina