Waarschijnlijk even een beetje domme vraag.... maar hoe bereken je nu precies hoeveel FV je geeft? (eb toen de kraamzorg er nog was BV gegeven wat helaas niet lukte, dus ben nog een beetje zoekende hoe het nou precies zit met FV). Onze dochter weegt ongeveer 4 kilo en krijgt nu 100cc per fles. Ik maak dus 120 cc water + 4 schepjes, wat uitkomt op ongeveer 135. Dit giet ik af tot 110 aangezien dit 100cc water is + poeder. Krijgt ze dan 100cc (+ voeding) of 110 (incl. voeding)? Hoe doen jullie dit precies? Moet ik de gemaakte fles afgieten tot 100 cc in totaal? Hoop dat het een beetje duidelijk is..... Alvast bedankt!!!
Wij rekenden altijd met een CB regeltje: de hoeveelheid voeding per dag is 150*gewicht. Dus bij 4 kilo is dat 600cc aangemaakte voeding. Tot een max van 180*gewicht, dus bij 4 kilo 720 cc.. Dus de hoeveelheid per fles is 600/aantal voedingen perdag.
Je kunt toch gewoon flesjes maken van 90 a 100cc water + 3 schepjes voeding. Wat je nu doet kost ontzettend veel voeding, is toch zonde?
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in, idd zonde van de voeding maar dit is zoals de kraamzorg het ook deed..... Mij is verteld dat je het altijd moet maken in delen van 30cc zeg maar omdat anders de samenstelling niet meer klopt. Als ik 100cc maak met 3 schepjes wordt de voeding toch veel te waterig?
Zo hebben wij inderdaad ook gerekend! Ze krijgt 6 voedingen per dag, dus 100cc water per flesje. Incl. schepjes kom ik dan uit op 110cc. Wat ik me nu afvraag.... krijgt ze dan in totaal 600cc of 660cc op een dag? (sorry het staat er idd een beetje cryptisch )
10cc extra water wordt best vaak gedaan. Meestal ivm harde ontlasting, maar ook om een flesje een klein stukje op te hogen. Als jou kindje de flesjes gewoon goed leeg drinkt, krijgt het evengoed die 3 scheppen voeding binnen en een klein beetje extra water, daar is niets mis mee hoor Als je kindje wat ouder wordt een echt om meer voeding gaat vragen, kun je flesjes gaan maken van 120+4 en dan mss in het begin een klein beetje uitgieten richting de 120 à 125cc en dan langzaamaan naar de 135cc toewerken, maar dat kost dan niet zoveel voeding als hoe je het nu doet...
Het gaat om aangemaakte voeding, dus 600cc voeding per dag. Bijv 6 flesjes van 100cc. En 100 cc is dan 90ccwater+3 schepjes..
Aha, helemaal duidelijk nu! Dank jullie wel!!!! Klinkt ook eigenlijk best logisch als ik het zo lees. Beetje jammer dat de kraamzorg dit de laatste dag niet even duidelijk uitgelegd heeft... (of misschien zijn wij gewoon niet zo slim ). We gaan vanaf nu dus gewoon 100cc geven: 90cc water + 3 schepjes. Ze had idd al wat harde ontlasting de laatste dagen, dus het is misschien inderdaad een goed idee om wat extra water toe te voegen. Nogmaals bedankt!!!