schoonmaken met azijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door tweety, 18 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Ik vraag het me ook altijd af hoe het nou zit met die geur. Ik heb ook weleens iets schoongemaakt met azijn, maar het rook niet lekker en ik kreeg er juist geen schoon gevoel van.

2. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik deed er voorheen wel eens een klein drupje dettol of allesreiniger doorheen .....dat ruikt beter ......

3. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik gebruik azijn ook ipv wasverzachter...
    dan blijft de kleur mooi in je kleding :) ideaal ;)

4. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    en niet duur ...een fles kost hier 33 cent .....maar gebruik je dan de schoonmaakazijn als wasverzachter ? of de gewone azijn ?

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    azijn ruik je echt niet hoor als je die als wasverzachter gebruikt... wordt zo verdund en gespoeld... is ook beter voor je machien trouwens.

6. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik heb gewone azijn dacht ik gebruikt..
    doe echt maar een klein scheutje.. en je ruikt echt niks. Dacht ook van nou je zal het wel ruiken maar helemaal niks en ik vind het echt werken mijnt tuniekjes worden heel vaak vaag van kleur maar nu zijn ze veel langer mooi en inderdaad spotgoedkoop die azijn ideaal ;)

7. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik gebruik het tijdens mijn werk.. schoonmaakazijn is ideaal voor badkamers.. ik laat het even intrekken op kalk op kranen etc... dan met natte lap afnemen en even met een zeem oppoetsen.. alles blinkt je tegenmoet.

8. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ga ik ook eens doen dan in me douche want die cillut bang heeft nog nooit gwerkt.. het weekend met badkamer dus onder de azijn gooien ben benieuwd :)

9. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

hier hetzelfde Natasssie, net weer in de cillit gezet maar nee hoor.....

10. veroon

veroon Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.055
    0
    0
    almere
    gebruiken jullie dan alleen schoonmaak azijn

11. Mooni

Mooni Actief lid

12 okt 2007
    316
    0
    0
    Ik gebruik Blue Wonder, de roze en de blauwe, echt ideaal spul!

Gebruiken ze trouwens ook altijd in Hoe Schoon is Jouw huis!

12. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

klopt, is ook super voor je ramen! Maar met een beetje afwasmiddel krijg je ze nog schoner. Maar voor de badkamer vind ik hetn iet fijn

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik gebruik alleen schoonmaak azijn en de bad kamer niets anders doot het zuur dood het ook bacteriën ook als was verzachter is het supen en het zwart blijf zwart:) en ruiken ik vind juist die chemische troep heel erg stinken z'n synthetishe ? bloemengeur nee dankje

14. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Badkuip etc...: met azijn of water met azijnessence schoonmaken.
    Douchekraan: enkele uren in mengsel van 2/3 azijn en 1/3 warm water. Daarna grondig afspoelen.
    Douchedeuren/gordijnen: afnemen met in azijn gedrenkte doek.
    Fornuis: met verfrommeld aluminiumfolie in ronddraaiende beweging. Of mengsel van natriumbicarbonaat en water.
    Badkamerglas (bv. voor tandenborstels): eetlepel zout in doen en volschenken met heet water, omroeren. Even laten inweken, omspoelen en opwrijven. Of...met azijn: even laten inwerken, omspoelen en schoonwrijven met doek.

Ook een goeie voor mensen met huisdieren: dierenharen op het tapijt die de stofzuiger niet meeneemt: met borstel met kunststof haar over een stof van kunstvezels wrijven. De borstel wordt dan statisch geladen en trekt de haren aan.

Vet geworden hout in de keuken: afnemen met zeem met sterk verdund mengsel van ater en azijn.
    Eiken meubelen: afnemen met warm bier en daarna meteen droogwrijven.

Het lastige vastvriezen van ijsblokjes aan het koelelement, kan voorkomen worden door er vooraf wat slaolie in te wrijven!

Nooit tegelijkertijd azijn en vloeibaare zeep! Eerst spoelen met schoon water. Anders kleverige aanslag.
    Ook goed tegen kalk: karnemelk!

Matgeworden glazen worden weer glanzend als ze een poosje weken in water en een kleingesneden aardappel!

Koffiezet ontkalken: vullen met water en 1 of 2 koffielepels citroenzuur bijdoen. Door het apparaat laten lopen en 2x met schoon water doorspoelen.

Vis- en andere kookluchtjes: wat azijn aan de kook brengen. Of een theelepel azijn op de iets afgekoelde kookplaat doen, zou ook vliegen verjagen!
    Afvoerluchtjes: kokend water met soda.

Algemeen:
    *azijn en citroenzuur: ontkalken keuken, badkamer en WC, verwijderen zeepresten en zelfs hardnekkig vuil. Eventueel tijd laten inwerken.
    *geslibd krijt: schoonmaken en opwrijven.
    *zachte zeep: schoonmaken van natuurlijke vloertegels.
    *soda: schoonmaken en afwassen, reinigen afvoer, tegen onaangename luchtjes.
    *zeepvlokken en eenvoudige schuurmiddelen zonder bleek- en desinfecterend middel: schoonmaken bad, wasbak, WC, tegels, vloer en kleine handwasjes. Bij hard water: afnemen met schoon water.
    Geef de voorkeur aan fosfaatvrije producten!

Pfff....genoeg voorbeelden en info?
    Als je nog een specifieke vraag hebt, mag je me beste mailen! In m'n boekje staan tips voor schoonmaken, kleding wassen, auto wassen, klussen in en om het huis,......

Groetjes!

15. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    @elke dankje is een hele lijst zitten leuke tips tussen.

16. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Nee ik gebruik natuur azijn voor kozijnen en drempels , modem, radio, tv ,laptop, buitenknat koelkast, en de prullenbak , hud vliegen op afstand :D.
    Voor badkamer tegels en vloer gebruik ik net als iedereen gewone schoonmaak azijn,en voor vloer ook enkel met een heel klein scheutje bluewonder om de geur te verdoezelen.
    Voor de wc zelf gebruik ik ookbluewonder en voor de bad zelf dettol, ivm dieren.

Deel Deze Pagina