Hoi Meiden, Onze kleine uk is nu alweer een paar maanden 2, en nadert de psz leeftijd. Op dit moment gaat ze 2 dgn per week (flexibel) naar de opvang toe. Nu zijn ze bij ons KDV echter bezig met het opzetten van een PSZ klasje. Het gaat dus niet om de reguliere psz, maar om een klasje bij haar huidige KDV. Het KDV waar F. op zit, heeft horizontale groepen. Hier hebben we bewust voor gekozen, omdat mijn idee was dat ze bij een groep van 3-4 jarigen, toch ook aan een stukje voorbereiding voor de basisschool doen (zeg maar hetzelfde als de psz) Nu is dit in beperkte mate ook wel zo, maar het doel blijft natuurlijk kinderopvang, en geen PSZ. Dat is met dit nieuw te organiseren klasje dus een ander verhaal. Hier dus groot dubio. Vinden we 2 dagen per week opvang gewoon genoeg, of weegt het psz klasje zwaarder en zou de die ene halve dag extra wel erg leuk voor haar zijn. Het is tenslotte wel in dezelfde omgeving. Wat zouden jullie doen?
ik merk dat ze hier op het kdv veel bezig met de kinderen en werken met allerlei thema's. Nu op de dreumesgroep is het iets beperkter (1,5 - 2,5) maar straks bij de peuters is het allemaal wel uitgebreider. Onze dochter gaat 2 halve dagen naar het kdv en voor nu denken wij , dat dat ook gelijk voldoende is. En psz dus niet nodig.
Mijn jochie gaat 2 volle dagen naar het KDV. En niet naar het PSZ. Hij zit nu op een verticale groep, maar met de mogelijkheid om door te stromen naar een horizontale 2-4 groep. Daar gaan ze nog eens naar kijken als hij 3 is. Op ons KDV doen ze dingen volgens een pedagogisch plan, dat komt redelijk overeen met de plannen van veel PSZ in de omgeving. En dat voegt dan naar mijn idee niet echt veel toe. Ze gebruiken ook dezelfde scoringslijsten als de PSZ om de ontwikkeling te volgen. En die 2 volle dagen (zo'n 18 uur per week) vind ik ook genoeg tijd om dingen te leren. Wat leren ze nou extra op het PSZ klasje? knutselen doen ze op deze groep, ze hebben veel tijd om met andere kinderen om te leren gaan, ze hebben zich ook aan regels te houden. Dat zou vooral mijn vraag zijn: wat is het echte verschil tussen het KDV en de PSZ. Zeker als dezelfde organisatie erachter staat..
Dit vraag ik me ook af.. Onze dochter gaat 2 vaste dagen in de week naar het kdv (en 1 naar oma). 2 dagen ben ik thuis voor onze dochter (en in het wekend..). Op het kdv gaat ze vanaf 3 jaar naar een peutergroep, ze zit nu in een verticale groep. Als ze naar de PSZ gaat, dan zou ze op een dag moeten gaan dat ik thuis ben, of ze moet eerst naar het KDV, dan wordt ze van daaruit gebracht naar de PSZ, en dan weer terug naar het KDV. Hier dus teveel gesjouw, voor iets waar ik het voordeel nog niet helemaal van in zie.. Dus hier geen PSZ. Maar in jullie geval hoeft er niet zo gesjouwd te worden met jullie dochter als ze naar de PSZ gaat. Je zou kunnen navragen wat het verschil is tussen PSZ en KDV, en aan de leidsters daar kunnen vragen wat zij adviseren...
Nodig is het niet lijkt me, omdat ze ook 2 dagen naa rhet kdv gaat. Ze is dus gewend aan dingen als: speelgoed 'delen', andere kindjes om haar heen, afscheid nemen, andere regels dan thuis. Ook zullen ze in de groep dingen doen als spelletjes met elkaar, liedjes zinge n en zo voort. Ik vind het zelf erg belangrijk dat kindjes daarmee kennis maken voor ze naar school komen. maar als jullie denken dat jullie dochter er veel plezier zal hebben dan denk ik waarom niet? Het is een halve dag en dus idd weer op andere dingen gerichtomdat eht nu puur gaat op een ochtend met peuters bij elkaar ipv de dagopvang. (dan spelen namelijk ook andere dingen als slaapjes, eetmomenten en zo voort) Ik zou zegen, probeer het gewoon! Als je denkt dat je dochter het fijn vindt en met plezier gaat. Het ligt gewoon aan het kind, er zullen er ook zijn waarvoor 2 dgen opvang de max is. Groetjes!
Hoi Meiden, Bedankt voor de reacties. Ik vind het echt een moeilijke afweging. Bij ons werken ze ook volgens een pedagogisch beleidsplan. F. gaat naar een antroposofisch KDV. Ik heb al een gesprek gehad met het locatiehoofd om te vragen naar de verschillen. Zij geeft heel duidelijk aan dat bij het KDV het toch opvang blijft ook al doen ze natuurlijk wel wat dingen die overeen komen, maar dat het bij het psz klasje echt psz is. Dus gezamenlijk om 8.30 uur beginnen en dan echt de standaard psz dingen. Aangezien ik een flexibel rooster heb, zal ik ook moeten werken op dagen dat ze naar het klasje gaat. Het is dus niet automatisch zo dat ze standaard 4 uur per week extra heen zal gaan. Pff. Ik ga er nog maar een nachtje (of een paar) over slapen. Pfff.
Haha, ik zie nu net dit topic en ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag gesteld (http://www.zwangerschapspagina.nl/oppas-kinderopvang/202695-kdv-n-psz-niet.html) Nou ja, ik heb hier meegelezen, en mochten er mensen bij mij schrijven, dan kun jij daar ook meelezen Lastige keuze hè?!
bij mijn dochter doen ze elke dag (op het kdv) psz achtige activiteiten hoor. Ik zou ook niet weten waarom dat niet kan. Elke dag zelfde routine, eerst samen puzzelen/spelen tot iedereen er is, om 9:00 boekje lezen, over praten en knutselen. Dan naar buiten en samen spelen. Dan gaan ze voor het eten nog liedjes zingen enz. Mijn dochter gaat dan slapen en de andere jongere kindjes ook nog en gaan ze met de 3 jarigen weer een boekje lezen of een taal activiteit doen. Ook gaan ze vaak naar de kinderboerderij. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe het anders moet gaan op een peutergroep. De pzc doet iig ook dit soort activiteiten met vaste routine, moet je ook niet teveel van verwachten hoor. Off topic, wat leuk dat F ook een broertje krijgt