Schoonmaken piemeltje

Discussie in 'Verzorging' gestart door superb, 12 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Zolang hij het zelf ook doet, kun jij het ook doen, lijkt me. Blijkbaar is het voorhuidje dus goed los. Of je het ook echt moet schoonmaken weet ik niet. Gewoon een beetje spoelen met water, lijkt me?

@ cb-arts: hier ook nog nooit aan het piemeltje gezeten, afgezien van de balletjes (i.v.m. het indalen, maar dat is normaal). Weet ook niet of ik het zo prettig zou vinden. Misschien even vragen de volgende keer waarom ze dat doet en dat jij dacht dat het nog niet mocht?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou er eens naar vragen waarom ze dat doet en je hoeft dit natuurlijk niet 'goed' te vinden.

3. adi

adi Niet meer actief

Nee, hier ook nog nooit gedaan door het CB. Volgens de kinderarts moeten wij er vanaf blijven de komende jaren.

Dat is volgens mij iets van vroeger. Mijn schoonmoeder heeft drie zonen en zij hamert er al eeuwen over dat we het voorhuidje vanaf 6 maanden naar achteren moeten trekken om het los te 'maken'.

Overigens heeft mijn man er niks aan overgehouden ;)

4. mamapatricia

mamapatricia Bekend lid

5 feb 2007
    966
    0
    0
    friesland
    mijn zoontje is drie en is er gister aan geopereerd ..
    ik zou toch goed oefenen met het voorhuidje anders kan hij te nauw blijven net als bij mijn zoontje het cb kwam er bij mij met 2 en half jaar mee dat ik dat allang had moeten doen nou ik wist van niks .. hij moest er dus nu aan geholpen worden omdat het nauw was en als zijn piemeltje stijf was het pijn deed en het velletje met geen mogelijk heid naar achter kon schuiven..
    zo,n operatie kan je beter voorkomen wat een hel de kleine man heeft zo,n pijn.. het is echt zielig..

5. adi

adi Niet meer actief

Moest die dan nu besneden worden?

6. mamapatricia

mamapatricia Bekend lid

5 feb 2007
    966
    0
    0
    friesland
    ja omdat het echt te nauw was en hij er veel last van had

7. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

hmmm... dan toch maar eens navragen de volgende keer... pfff... altijd weer die wisselende verhalen!

trouwens wel heel vervelend voor je zoontje dat ie eraan geopereerd moest worden! heeft ie er last van?

8. mamapatricia

mamapatricia Bekend lid

5 feb 2007
    966
    0
    0
    friesland
    het gaat vandaag een stuk beter maar zodra die moet plassen of in bad/douche moet dan huilt ie maar ook omdat ie het heel eng vind .. hij zit nu nog onder de zetpillen de de scherpe randjes worden er af gehaald.. woensdag en donderdag was echt een hel hij had toen heel veel pijn maar het is echt een stoere vent

ik zou het indd even na vragen

9. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Mij is verteld, als de voorhuid uit zichzelf naar achteren kan, mag je het aan de binnenkant wassen. Bij mijn oudste(nu 8 jaar) zat zijn voorhuid niet meer verkleefd sinds hij 1,5 was. Dat merkte ik ineens met verschonen dat zijn velletje zelf naar achteren zat. En dan forceer je toch helemaal niets?? Dus ik ben het vanaf die tijd bij gaan houden, en nu sinds 2 jaar doet ie het zelf. Mijn jongste ook een jongen, is nu 3 jaar, maar bij hem zit het nog vast, en ja dan is het idd niet aan komen. Zodra je merkt dat het uit zichzelf los gaat zitten, waarom zou je het dan niet schoon mogen maken?

10. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    bij onze beide jongens zit het nog vast
    bij de volgende keer zouden we op het cb erop terug komen omdat jelle zijn velletje nog verkleefd zit tot 2 en half jaar heel normaal zei ze, ik mocht het niet forceren maar het zit nu nog vast dus volgende keer (januari) kijkt ze er weer naar

11. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier controleerd de ka altijd, hebben ook al 2 x een zalfje meegekregen omdat er een kleine ontsteking onder zat (vanaf de buitenkant niet te zien). Hier (in spanje) wordt door de KA gezegd het elke dag te doen. Als de voorhuid niet helemaal naar achter te trekken is met 2 jaar worden ze normaalgesproken geopereerd.. Begrijp dat het in NL dus niet normaal is, maar neem aan dat als een KA het aanraad geen kwaad zou kunnen (hebben trouwens 3 x van arts moeten wisselen en bij alle 3 dezelfde controles en advies)

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik moest het bij mijn oudste zoon nog wel, maar bij de geboorte van de jongste vertelde het cb me dat de richtlijnen veranderd waren en het tegenwoordig afgeraden wordt tot 6/7 jaar.

13. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ik vind dit ook een beetje raar van de cb arts.. mijn zoontje is nu 15 maanden.en ze hebben dat nog nooit gedaan bij hem hoor..
    ze kijken wel altijd even naar ze balletjes ofzo, maar echt aan ze piemelte komen doen ze niet.. en ik moet zeggen ik zou dat ook niet willen!

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

nee zo gelukkig hier ook niet. ze vertelde dat om dezelfde reden dat ouders het niet meer hoeven te wassen er op het cb ook niet onnodig meer aangezeten wordt. het is erg belastend voor sommige kindjes omdat er soms nog wat verklevingen kunnen zitten. ik heb het hier dus ook nooit gehad met de jongste. ze kijken alleen aand e buitenkant en aan de balletjes voelen of ze ingedaalt zijn en de liezen maken zo'n bepaalde beweging mee, that's it.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

je mag idd de voorhuid de eerste jaren niet terugtrekken. snap niet dat een cb arts of kinderarts dat zomaar doet!!

16. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    We hebben net weer een controle gehad bij onze KA en ik heb nog even aan hem nagevraagd wat hij aanraadt. Hij controleert het piemeltje wel elke keer (incl terugtrekken voorhuidje) ivm met mogelijke ontstekingen. Zelf hoefde ik het eigenlijk nog niet schoon te maken. Alleen op het moment dat er viezigheid aan het piemeltje zat.

17. bloem2

bloem2 Niet meer actief

Bij ons op het cb werd gezegt vanaf een jaar of 4...

18. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    nee hoor niets aan doen! het enige wat onze ka zei was af en toe een druppeltje olie (niet met aroma maar zo puur mogelijk!) op het topje doen maar niet het voorhuidje bewegen. dit om het vanzelf soepel te houden. water spoel;t het vanzelf schoon.

19. MamavanJayden

MamavanJayden Actief lid

13 feb 2008
    251
    1
    18
    Mijn zoontje (de oudste) had ooit een ontstoken piemeltje. Hij was toen ongeveer 2,5 jaar en toen heeft de huisarts het velletje naar achteren geschoven, het bloedde wel een beetje maar het was nodig anders ging de ontsteking niet weg en pas sindsdien doe ik dat ook. Inmiddels kan hij het zelf gelukkig.

Deel Deze Pagina