Hallo! 14 weken geleden ben ik bevallen van mijn lieve zoontje! Nu heb ik sinds 5 weken ongeveer klachten aan mijn voeten. Het begon met pijn aan de achterkant van de hiel aan beide voeten en pijn bij het lopen. Nu kan ik bijna niet meer lopen mijn voeten doen onwijs pijn. De podotherapeut zegt dat mijn voeten overbeweeglijk zijn (hypermobiel) en deze dus min of meer doorgezakt zijn. Ik vroeg me af of meer meisjes hier last van hebben? Ik krijg nu binnenkort steunzolen. Heeft iemand van jullie dit ook en kan je hier nog van af komen? Ook heb ik last van mijn handen en vingers. Ik voel me rot omdat ik niet veel kan en ik dit zo jammer vind, de zwangerschap en alles verliep juist goed dus het valt me nu een beetje tegen. Ik wil weer kunnen genieten! Ik kan hier maar weinig over vinden en ben bang dat het niet weg gaat. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik ben ook hypermobiel, moet zeggen op bekkeninstabiliteit na geen last gehad in mijn zwangerschap. Maar toen ik 18 was heb ik zomaar vanuit het niets last van mijn voeten gekregen, heb ik ook steunzolen voor. Ik heb er ongeveer een jaar last van gehad, nu nooit meer eigenlijk. Ik draag nog wel steunzolen op mijn werk (als ik in de bediening loop) en soms met hardlopen. Maar het belemmert me niet in mijn laten en doen. Beterschap!
Hier ook een hypermobiele, heb ook platvoeten en steunzolen hiervoor. Ik heb een stuk minder last en ga echt niet graag zonder de deur uit. Het enige nadeel is dat ze niet in alle schoenen passen, maar gelukkig draag ik graag sneakers en dat past bijna altijd. Verder hier ook zere handen, nek , rug en bekken helaas is hypermobiel niet te genezen, maar met de juiste aanpassingen/therapie en grenzen stellen kunnen veel mensen nog redelijk normaal functioneren. Heb op dit moment behoorlijke last van mijn bekken en bedrust, ik hoop na de bevalling snel weer te kunnen starten met therapie en sporten, sterker worden is meestal een goed "medicijn"
Dank voor jullie reactie!! Hebben jullie al twee zwangerschappen gehad en zo ja is het toen weer erger geworden zeg maar met de hypermobiliteit ?! Zijn de voeten dus niet nog hypermobieler geworden zeg maar door de zwangerschap?
Toen ik zelf een jaar of 4/5 was kreeg ik als kind al mijn eerste steunzolen. Van de schoolarts moest ik naar de Orthopeed vanwege (volgens haar) zeer ernstige platvoeten. De Orthopeed was het daar mee eens, dus ik moest aan de steunzooljes. Die platvoeten kan overigens wel kloppen, dat heeft mijn moeder ook, dus heb het niet van een vreemde. Die steunzolen werden toen altijd direct aan-/opgemeten nadat de Orthopeed had bepaald dat ik nieuwe steunzolen moest hebben of dat de oudjes die je had te klein waren of waren doorgezakt. Ik kreeg toen zelf altijd van zulke metalen/stalen steunzolen met z'n knikleertje aan de bovenkant. Volgens de Orthopeed, waren dit de beste voor mijn voeten en sloten deze het mooiste aan. Ze zagen er nooit sexy uit. Lomp, fors en (te) breed, alhoewel mijn moeder tijdens het aanmeten altijd er uitdrukkelijk bij zei smalle, smalle en nog eens smalle. Anders pasten ze niet in mijn correctie (kinder)schoenen van Piedro, Renata of Bunnies. Heb trouwens (nu nog steeds) enorm smalle voeten !! Tegenwoordig doen ze het aanmeten hier vaak d.m.v. te gaan staan in z'n schuimbakje met oase/foam waar je vervolgens door je gewicht in weg zakt. Altijd heel raar gevoel, net alsof je op zand loopt en even zweeft. Jullie zelf ook (vroeger al eerder) steunzolen (gehad)? Tegenwoordig zijn de steunzolen niet meer van staal/metaal maar meer van kurk/leer, of plastic. Ook het aanmeten gaat niet altijd meer via gipsadrukjes maken van de voeten maar meer door gaan staan in schuimbakjes, blauwdrukken of via een soort scanner. Veel gehoplen hebben ze niet om betere voeten te krijgen. Ze zijn er meer om je voeten in een andere stand te zetten tijdens het lopen/staan.