Hallo allemaal, ik hoop hier wat advies te kunnen krijgen. Ons dochtertje is vandaag precies 7 weken (wel 2 weekjes te vroeg geboren) en groeit goed.We hadden de afgelopen tijd een fijn ritme opgebouwd. Ze krijgt 5 flessen van 150 cc (150 + 5 schepjes en dan afgieten tot 150 cc op advies van cb) en kwam ongeveer om de 4 uur.Tussen 05.00 en 06.00 uur werd ze wakker en dan eten rond 10.00 uur, 14.00 uur, 18.00 uur en laatste fles rond 22.00 uur (ze viel dan in slaap rond 23.00 / 23.30 uur). Een heerlijk ritme! Nu is ze alleen de laatste paar dagen heel onrustig na de fles. Met het boertje zoekt ze nog wild om zich heen en probeert ze te zuigen (o.a. op haar handjes). Ik weet zeker dat ze dan nog hongerig is. Ook is het ritme compleet omgegooid. Ze kwam de eerste 2 dagen (van het veranderde ritme) om 04.30 uur (dat kon ik rekken tot 05.30 uur), daarna kwam ze om 03.30 uur en vannacht zelfs om 03.00 uur. Dat heb ik kunnen rekken tot 05.00 uur, omdat ik bang ben dat ik als ik om 03.00 uur gewoon voeding geef dat we dan qua voedingen niet goed uitkomen en dat ze dan straks nog een fles moet hebben, wat volgens mij niet mag qua verhouding gewicht en aantal cc's in combinatie met leeftijd. Ze weegt nu overigens +/- 3850 gram. Ik weet even niet wat te doen. De voedingen rekken naar de tijden van het ritme. Of toegeven aan haar vraag met het risico dat ze meer cc's krijgt dan we van het cb opgekregen hebben. Moet eerlijk toegeven dat ik het absoluut geen fijn idee vind dat ik moet wachten met eten terwijl ze duidelijk honger heeft. Wie kan me adviseren? Alvast bedankt!
Heel simpel: je kindje volgen. Het CB heeft niets te zeggen over aantal cc's. Zij geeft heel duidelijk aan dat ze honger heeft. Geef daaraan toe, want zolang je niet structureel over de liter komt is er niets aan de hand. En dat ze het ritme omgooit is heel normaal. Dat zal nog veel vaker gebeuren, dus bereid je maar voor. Gewoon je kindje volgen is echt het beste.
Hoe zwaar is ze eigenlijk? Daarbij is om de 4 uur drinken ook best lang voor zo'n kleintje. Het kan best zijn dat ze meer baat heeft bij vaker drinken, maar kleinere beetjes. Volg je kindje hierin.
Bedankt voor je reactie! Ze wordt morgen weer gewogen; ik verwacht dan ong 3900 gram. Door 150 cc aan te bieden kwam ze zelf iedere 4 uur. Ik heb haar dus geen schema opgelegd, dat heeft ze min of meer zelf bepaald. Dan lijkt het me onlogisch dat ik terug moet naar meer voedingen met minder inhoud. Ik zal gewoon eens kijken wat er gebeurt als ik gewoon wat geef als ze rond 3.00 uur weer honger heeft. Dan geef ik haar gewoon een beetje.
Inderdaad, dat heeft ze dus zelf geregeld. En ze is ook nog geen 4 kg,dan mag ze echt niet over de liter. Kijk maar even wat er gebeurt als je nog een klein flesje aanbiedt, het kan best zijn dat ze in een groeispurtje zit en meestal stabiliseert het na een aantal dagen vanzelf. Heb zojuist een simpel rekensommetje gezien in een ander topic, het aantal cc's dat je kleintje mag hebben is 150 cc (dacht ik?) x haar lichaamsgewicht.
Klopt. Aantal kg x 150. Voor jou zal dat 600cc zijn. Dat betekent min of meer 6 voedingen van 100 (6x120 is ook niet erg), vind trouwens wel dat ze veel krijgt?! Kan aan mij liggen maar 5x150 bij slechts 4kg, kan het zijn dat ze niet het zuur heeft of iets?