Schoonmaken

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 22 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben in dit soort topics altijd in de war over «dagelijks de wc». Is dat gewoon zorgen dat er geen spetters op de bril hangen? De borstel erdoor als er iets hangt? Wat me allemaal logisch lijkt, maar dat noem ik geen poetsen. Of zitten jullie dan dagelijks de pot te schrobben? Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen.

    OT: team viespeuk hier. Opruimen doen we dagelijks, maar stofzuigen en dweilen gebeurt wekelijks, als de poetshulp er is. Ik heb echt wel wat beters te doen dan en nauwelijks vuile vloer poetsen.
     
    Spectre, Mamafiets en 1981Mama vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Haha oke komt ie mijn hele routine... vergeet nu vast dingen omdat het allemaal zo in mijn systeem zit en het op de automatische piloot gaat allemaal.

    Dagelijks
    -Stofzuigen van zolder naar beneden, en beneden dweilen
    -doekje over alle platte oppervlaktes, tafels, aanrecht, gootstenen, sommige meerdere keren per dag.
    - doekje langs wc pot en bril boven en beneden, deurklink, lichtknopjes badkamer/wc, scheut wc eend in de pot en wc borstel erdoor
    - na het koken doekje langs alle keukenkastjes
    - bedden luchten, alle ramen open, bedden opmaken

    - maandag keuken grondig, oven, magnetron, koelkast, koffiemachine, paar kastjes van binnen
    - dinsdag, slaapkamers grondig, alles afstoffen, nat afnemen, bedden verschonen, deuren afnemen, meubels van de kant
    - woensdag zolder, hallen en trappen grondig, alles afstoffen, trapleuning schoonmaken, nat afnemen deuren.
    - donderdag badkamer en wc grondig, tegelwerk, wc pot helemaal van buiten, kastjes en deuren afsoppen
    - vrijdag, woonkamer grondig, alles afstoffen nat afnemen, meubels van de kant, ramen binnen lappen (als nodig) deuren grondig, alle accesoires afnemen, afspoelen, afwassen, groot speelgoed schoonmaken.

    Edit. Dagelijks ook wassen, en was vouwen en de laatste tijd op zondag ochtend even een uurtje strijken voorheen streek ik dagelijks als dochter onder de douche stond maar heb er de laatste tijd geen vut meer voor in de avond.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    :eek::eek: Hóe dan? Heb jij ook nog een baan? Want dit is voor mij echt niet haalbaar!
     
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nee ik werk niet dus dat scheelt. Het kost me dagelijks max. 2 uur per dag en dat is al ruim genomen. Behalve op vrijdag dan ben ik meestal wat langer bezig.
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    OMG wat een waslijst meid. Ook al zou ik alle dagen thuis zijn dan krijg ik dit echt niet voor elkaar. Wat ik me dan afvraag, vind je dit dan ook echt leuk om te doen want nodig lijkt het me niet?
    Als ik de woonkamer heb gezogen en gedweild loop ik al min of meer te schelden dat ik er klaar mee ben ;)
     
    Zara75, Whoopy en 1981Mama vinden dit leuk.
  6. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113

    Zoiets heb ik nu ook. Men verkijkt zich er echt op hoe snel je klaar kunt zijn. Heerlijk als de boel fris blijft.
     
    Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.947
    1.305
    113
    Alsof ik het heb geschreven. Bij ons gaat het ook precies zo.
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ja ik vind het leuk. Ontspannend zelfs. Muziekje op (hard meezingen), oud kloffie aan, en verstand op 0 en boenen maar. Als ik klaar ben heb ik altijd ook een onwijs voldaan gevoel. Kan echt genieten als ik dan op de bank zit en alles fris oogt en ruikt.

    En inderdaad hoog nodig is het zeker niet. Vandaag heb ik ook overgeslagen en alleen mijn dagelijkse rondje gedaan om te gaan high tea'en met vriendinnen. Dan ga ik dat niet inhalen ofzo, dat komt dan volgende week wel weer.
     
    Ysabella, Whoopy, Anouk2005 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.693
    113
    Met wc bedoel ik: wc vanbinnen en vanbuiten, wastafel, vloer, deurknoppen etc. Omdat de wc in de badkamer is dus eigenlijk een korte schoonmaakbeurt in de badkamer. Wandtegels, wandplank en douchecabine doe ik niet dagelijks. Het is wanneer je het bijhoudt maximaal 10 minuten werk (de badkamer uitgebreid doen dus inclusief douchecabine/wandtegels duurt natuurlijk wel wat langer), dus het valt echt mee hoor! Vloeren zijn echt noodzakelijk hier om bij te houden met al dat zand helaas. Dus vandaar dat ik de vloer gelijk erbij 'meeneem' als ik de wc schoonmaak.

    Het gaat mij er echt niet om dat er niets beters is dat ik kan doen. Zo zijn er altijd wel betere dingen te doen lijkt mij, op ZP zitten is ook niet bepaald productief ;).
    Maar wij houden van een netjes en schoon huis, ik raak er overprikkeld (autisme) en ziek (allergieën) van wanneer iets niet vaak genoeg gebeurt. Mijn man houdt ook niet van rommel maar is niet echt zo'n schoonmaakfreak. Maar 5x per dag stofzuigen ofzo doe ik ook weer niet hoor. Of dagelijks de koelkast schoonmaken (hoorde ik eens), dat soort dingen gaan mij echt te ver.
     
  10. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Ik lees veel tips...:roflmao::roflmao::roflmao:
    Zitten echt dingen bij die ik volgens mij nog nooit heb schoongemaakt, alle deurklinken en kastdeuren enzo.... of het plafond stofzuigen, nee ik denk dat ik dat echt nog nooit allemaal heb gedaan.
    Ik maak iedere vrijdag dingen echt schoon. Zoals de badkamer, toilet en de keuken. En dan stof/ stofzuig ik en dweil om de week. Of het moet echt nodig zijn. Dan doe ik het eerder. Verder kijk ik gedurende de week wat nodig is. Dus stofzuigen in de woonkamer gaat vaak dagelijks na het eten. En het afnemen van de keuken als ik eten heb gemaakt en even een doekje over de wc enzo dat doe ik allemaal wel dagelijks. Maar het is niet echt mijn hobby ofzo.
     
    suus1983 en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.058
    113
    Ik volg al een tijdje Flylady methode.
    Dat betekent dat ik iedere dag de keuken en woonkamer opgeruimd achterlaat in avond en iets met de was doe (inzetten, ophangen, opruimen), om de dag even kort de WC en badkamer doe, wekelijks een stofzuig/dweil/stofbeurt onderverdieping en verschonen van de helft van bedden, en maandelijks meer grondige poetsbeurt van 'zone' in het huis (deze week is bijvoorbeeld zone 4, in mijn huis is dat onze slaapkamer, de slaapkamer van onze jongste dochter en de overloop).

    Dit is al een hele verbetering tov hoe het vroeger was ;), tijdens de tropenjaren was ik zeker een lid van team viespeukje, omdat werken en kinderen zo veel tijd en energie vraten...

    Ik vind het persoonlijk ook meer dan genoeg, ik vind mijn huis nu netjes en schoon. Iedere dag stofzuigen of dweilen zie ik geen meerwaarde in...
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Stofzuigen en dweilen elke dag
    Ook de wc met een doekje
    Wassen idem

    Op maandag maak ik de badkamer schoonen op vrijdag verschoon ik alle bedden
    Verder niet een rooster
     
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.608
    25.667
    113
    Vrouw
    Mijn man deed een poosje terug mijn auto. Er groeide mos uit de ramen:eek:

    Die auto is het afgelopen jaar nauwelijks gebruikt. We wilden hem gaan verkopen, maar ook omdat mijn man zijn auto in december moest inleveren hebben we hem gehouden.
     
    MinnieMouse94 en Ella1988 vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Die doe ik ook nooit. Op de zaak huren we een bedrijf in die elke laatste vrijdagmiddag van de maand alle bussen van binnen en buiten schoon komt maken op locatie en zelfs daar ben ik te laks voor om even met mijn auto dan langs te rijden. Dus als het echt te erg word rijd man hem door de wasstraat en maakt hem van binnen schoon.
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  15. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.916
    923
    113
    Aanrecht en spoelbakken herken ik heel goed. Beetje ocd zegt mijn man. Toen we voor het eerst gingen samenwonen vond hij dat gewoon hilarisch. Zijn nichtje was op bezoek en hij vertelde haar erover. Hebben ze om beurt elke paar minuten de kraan opengezet en dat wel een uur lang en ik maar bezig blijven met dat doekje...
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  16. Riette89

    Riette89 Fanatiek lid

    28 apr 2014
    1.097
    682
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik maak eigenlijk iedere dag schoon, stofzuigen,dweilen en met een vochtige doek over tafels, stoelen etc.

    Ik kan niet tegen viezigheid :rolleyes:
    Als ik eenmaal wat zie wat nog vies is en ik maak het niet schoon, dan krullen mijn teennagels haast omhoog.
    Daarom ben ik ook een drama in publieke ruimtes en dergelijke, als ik al een papiertje of kruimels zie liggen heb ik al gegeten en gedronken en ga ik half over m'n nek.

    Thuis is dat natuurlijk dan niet zo erg, maar ergens anders kan ik daar echt niet tegen. Dan zou ik het liefst een stofzuiger halen en het zelf schoonmaken.
     
  17. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.167
    495
    83
    Ik was altijd heel netjes, beetje obsessief eigenlijk. Nu ik weer fulltime werk, is het wel anders haha. In de middag ben ik vrij, dan ruim ik wel op en gooi er af en toe een stofzuiger door. Op woensdag en in het weekend doe ik de was. Op donderdag poets ik de benedenverdieping, wc doe ik vaak twee keer per week. Ook de ramen maak ik van binnen vaker schoon ivm vieze kinderhandjes. In het weekend race ik door de boven verdieping, dat is niet veel werk. Doekjes over de tafel wel heel regelmatig, vind etensresten op tafel echt vies.
     
  18. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Hahaha, ik weet het, ik weet het! Ik ben gestoord :roflmao:
    Ik probeer al iets minder obsessief te zijn:D
     
    citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Hoe doen jullie dit? Ik heb daar echt geen tijd voor hoor om dagelijks de wc's te poetsen en te stoffen etc :rolleyes: ben 1 dag in de week vrij en dan probeer ik het meeste te doen. Wc 1 a 2x in de week. Ligt eraan hoe vies het is haha. Badkamer 1x in de week /2 weken.
    Stofzuigen bijna dagelijks. Dweilen 1x in de week. Keuken afnemen + fornuis, iedre avond na het eten.
    Bovenverdieping stofzuigen 1x in de week. Bovenverdieping dweilen, 1x in de 4 weken ofzo.
    Wassen doe ik op woe - do - za & zondag. Soms ook geen was, ja dan stapelt het maar ff op.
    Als ik dit allemaal dagelijks zou moeten doen dan had ik geen tijd meer over joh. (Werk 30 uur)
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Team smetvrees geloof ik, maar dat vind ik zelf nogal meevallen.

    Dagelijks:
    wc (pot van binnen en buiten, spoelknoppen)
    Stofzuigen (wc, woonkamer, gang en keuken)
    Dweilen (wc, woonkamer, gang en keuken)
    Aanrecht schoonmaken
    Eettafel en salontafels nat afnemen

    2x per week:
    Badkamer incl tegels
    Tegelwerk toilet
    Wandmeubel en vensterbanken nat afnemen
    Boven stofzuigen

    1x per week:
    Keukenkastjes aan de buitenkant
    Boven dweilen
    Boven alles nat afnemen (bedden, kasten, vensterbanken)
    Bedden verschonen
    Strijken

    1x per maand:
    Zolder stofzuigen
    Keukenkastjes van binnen
    Ramen zemen

    Ik vergeet vast dingen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina