Schoonmaken

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 22 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Jij bent gastouder toch? Of heb ik dat verkeerd? Want dan vind ik het geen smetvrees hoor haha. Meer normaal schoonmaak protocol xD
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  2. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Ik houd niet van vies, maar kan prima leven met een beetje stof of rommel.
    Ik werk onregelmatig, dus een vast schema hanteren werkt hier niet en daar heb ik de discipline niet voor.
    Mijn aanrecht is altijd schoon en opgeruimd, het sanitair wordt wekelijks goed gepoetst, de bedden wekelijks verschoond en er wordt dagelijks gestofzuigd en om de dag gedweild.
    Verder kijk ik wel wanneer ik tijd heb.
    Uiteraard ruim ik elke dag wel op en hou de was bij.
    Wel trekken we regelmatig kledingstukken uit de wasmand met schone was. Zo hoef ik niet zoveel te vouwen en te strijken.
     
  3. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Ik wíl wel, maar wanneer dan?

    maandag t/m donderdag werk ik van 7:30-17:30 uur. Daarna kinderen ophalen, eten koken en naar bed brengen. Op vrijdag ben ik thuis, maar met onze 2 jongste kinderen. Zaterdag en zondag zijn we allemaal thuis. ‘S Avonds ben ik meestal erg moe als de kinderen rond 20:30 in bed liggen. Ben al blij als ik dan nog de was kan doen en even snel stofzuigen rond de eettafel.

    Dus voor de dames die elke dag schoonmaken: respect. Maar wanneer dan?
     
  4. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Heel kort. Ik ben een viespeuk dan. Ik haal het lang niet om elke dag te stofzuigen en dweilen. Om de dag de wc schoonmaken dat lukt. Routine in gevonden.
    Eens per week bed verschonen, soms na 2 weken.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja dat klopt
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  6. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.290
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Team goorlap.... ga 7:15 de deur uit en kom 18:30 uur thuis. Dan ga ik eten en kinderen aandacht geven. Doe de vaatwasser , zet een was aan, meer niet. Man doet op woensdagmiddag de was. Schoonmaken doe ik op zaterdag en zondag. Soms wc tussendoor meer niet..,,
     
    Paardenbloem, Sherbet en Spectre vinden dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Toen ik nog werkte deed ik veel voor werktijd. Dan stond ik daarvoor tussen 5.30 en 6.00 uur op. Moet wel bekennen dat ik een ochtend mens ben en geen avondmens. Als ik iets voor 13.00 uur op een dag niet gedaan heb dan komt het er ook niet meer van, voor mijn gevoel heb ik er dan al een lange dag opzitten.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Een ding scheelt :D als je niet thuis bent kan er ook niets vies gemaakt worden ;)

    Zo denk ik er tenminste wel over!
     
    GossipGirlxoxo en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  9. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.290
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Kinderen zijn wel thuis smiddags en de katten ook. Maar er zijn gewoon grenzen in mijn leven en ik ga echt na mijn werk niet ook nog uitgebreid schoonmaken. En vindt iemand het niet schoon genoeg , dan wens ik ze veel plezier met schoonmaken...
     
    Paardenbloem, Louise11110, Liekje81 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik ook hoor.
    Ruim wel op maar echt zwaar aan de poets vindt ik niks. Vooral als het nog schoon is..
    Stofzuigen beneden eigenlijk wel elke dag,vieze plekjes op de vloer ter plekke met een vochtig doekje. Voor de rest als er geen gekke dingen over de vloer word gesmeerd dan 1x in de 3 weken/4 weken dweilen. Wel tafel,stoelen,aanrecht,wc schoonmaken.
    Maar afstoffen echt zowiezo maar 1x in de week.
    Echt het meest ondankbare werk wat er is ( net zoals die k*t was elke week weer)
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Gelijk heb je!
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Dagelijks: toilet en keuken, afhankelijk van de rui van de dieren of de prutjes op de grond stofzuigen, anders om de dag.
    Wekelijks: 3 x per week de badkamer, 1 x boven en zolder stofzuigen, alle deurklinken, en leuningen schoonmaken (al doe ik dat tussendoor ook nog al eens, net als lichtknopjes, keukenkastjes en stoelleuningen enzo), stoffen, het gasstel een goede poetsbeurt geven, bed verschonen en ik draai zo’n 5 wassen per week.
    Maandelijks: als ik ergens een hekel aan heb is het ramen lappen, dus dat doe ik maar eens in de twee maanden ofzo beneden, boven nog minder.

    Ik heb ook een robotstofzuiger, erg makkelijk om tussendoor rond te rijden.
    Verder ben ik vast de helft vergeten, sommige dingen doe ik gewoon wanneer het nodig is, zoals de koelkast schoonmaken, vuilnisbakken een sopje geven, kattenbak verschonen, weet ik wat.

    Ik moet wel zeggen dat ik momenteel niet werk, dus dat er dagelijks in huis geleefd wordt. Toen ik nog werkte en de kinderen in de opvang zaten, had ik er een stuk minder werk aan.
     
  13. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Ik werk zelf niet buitenshuis dus heb er de tijd voor. Als ik buitenshuis zou werken zou ik waarschijnlijk aan het meeste niet toekomen wat ik nu doe. Maar toch ken ik ook heel wat werkende vrouwen die toch alles dagelijks bijhouden. Denk dat het soms ook een kwestie is van prioriteiten stellen, zij vinden het misschien belangrijker om vroeger op te staan en te gaan schoonmaken voordat ze naar hun werk gaan. Maar menig ander slaapt liever die 2 extra uurtjes.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind 2 of 3 uur per dag besteden aan huishouden echt veel. Ik ben miss 3 a 4 uir per week bezig. Heb wel wat beters te doen ook. Het is hier netjes en schoon hoor.
     
    Paardenbloem en Spectre vinden dit leuk.
  15. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik ben ook niet echt een poetser. Werk de hele week, na het werk probeer ik afhankelijkv an mijn energie wel een en ander te doen. Opruimen lukt wel de hele dag door. Wassen altijd in het weekend.
     
  16. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.114
    15.623
    113
    Vrouw
    2 à 3 uur per dag is ook gewoon veel hoor. Zeker als je alles netjes bijhoud.
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Ik vraag me echt af hoe je dat doet hoor.

    Dagelijkse dingen kosten mij vaak wel een uur totaal (dagelijkse wc schoonmaakbeurt 10 minuten, afwas ochtend 10 minuten en avond 15 minuten, keuken netjes achterlaten avond 10 minuten (fornuis, aanrecht etc) 10 minuten, dagelijks vloer bijhouden 15 minuten, doekje over tafels en ander meubilair (of borstel vd stofzuiger) 10 minuten, opruimrondje avond 10 minuten. Ik heb de tijden niet ruim berekend, het kan soms meer zijn. En dan heb ik nog niet de bedden openslaan en weer netjes opmaken meegerekend, ook niet het koken en boodschappen doen, niet de was ophangen/van de lijn afhalen/vouwen, ook niet de extra taken maar echt alleen standaard dagelijkse dingen. Ik zou natuurlijk een vaatwasser en robotstofzuiger kunnen overwegen om de tijd iets terug te dringen maar om meerdere redenen vind ik dat totaal niet nodig.

    Ik weet dat iedereen een ander referentiekader heeft dus wat voor de 1 netjes/schoon is hoeft dat voor de ander niet te zijn en vice versa. Maar vraag me wel altijd af wat die "betere dingen" dan zijn. Tv kijken? Facebook etc? Ik ga liever rustgevend schoonmaken dan tv kijken. Natuurlijk is iedereen anders en vindt iedereen iets anders ontspannend maar heb vaak het idee dat er in dergelijke topics nogal wordt neergekeken op huishoudelijke taken, en vraag me gewoon af waarom. Als er een topic over koken en bakken komt zegt 9 vd 10 "leuk!", maar hier zeggen er 9 vd 10 dat ze wel iets beters te doen hebben, voor mijn gevoel dan (overigens vind ik koken ook leuk hoor, maar even als voorbeeld).
     
    Ysabella, Amaranthas en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. Orchidea

    Orchidea Bekend lid

    1 jun 2018
    857
    516
    93
    Vrouw
    Op maandag haal ik alle bedden eraf, stofzuig ik boven (tapijt) en maak ik de badkamer schoon. Dus, alle meubelen, vloer, tegels etc. Flink de sop erin. Ook alles even "stofvrij ;)"maken, En ik doe ook nog een wasje erin, en strijk de was die ik er zaterdag in heb gedaan.

    Ik stofzuig elke dag 2 keer, soms een keertje meer ivm kruimels dochter. En dwijlen doe ik ook elke dag 1x

    Zondag's ga ik stoffen, en poets ik de meubels met daarvoor bestemd poetsmiddel. Lerenbank, houte tafel etc.

    De toiletten doe ik 3x per week, op maandag, donderdag en zondag.

    Gordijnen 1x in de twee maanden, dan gaan alle gordijnen in de was etc. Dat doe ik met kussenslopen van de bank ook.

    Was wassen doe ik om de drie dagen, met een peuter en een man die hard werkt en om de dag schone werk kleding aan doet, moet je wel ;)... Ja, verder, ik heb wel een beetje smetsvrees denk ik, ik ben ook thuis, en heb oog voor vuil haha.. ik wil gewoon alles schoon hebben, en als er visite komt ben ik ook echt een stress kip.. maar dat komt ook omdat mijn tante een keer commentaar heeft gegeven toen er een deurklink wat viezer uitzag op een feestje... ;) top!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik dacht inderdaad bij 4 uur per week schoonmaken dan zal het voor het oog misschien schoon zijn maar echt schoon kan het nooit zijn. Maar misschien als je veel van huis bent omdat iedereen werkt en naar de opvang is dat het huis ook niet vies word. Stoffig wel want dat heeft niets met thuis zijn te maken.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben niet alleen he, heb een partner die de rest doet. En wij werken 4 en 5 dagen, dus die dagen hoef je bijna niks te doen, want er is niemand thuis. Dan ga ik niet stofzuigen, geen wc schoonmaken, aanrecht en tafel schoonmaken en vaatwasser inruimen kost hooguit een kwartier. Opruimen niet nodig, waren toch niet thuis. En als dochter dan in bed ligt, hoef ik niks meer te doen. Ze ruimt dr eigen speelgoed op, ik help mee, maar kost maar een paar minuten. Dus op een werkdag heb ik een kwartier werk.
    We hebben idd een robotstofzuiger, maar die gaat niet dagelijks aan.
    Gisteren heb ik veel gedaan. Bedden verschoond a 15 minuten, boel afgestoft boven en gestreken. Boel poetsen kost nog geen half uur. Ik doe dat nat. Strijk (we vouwen veel en dat diet vriend) kost me een uur tot 1,5 per week. Gisteren 1.5. Dus 2 uur en 15 minuten bezig gisteren. Koken deed vriend. Ik die 15 minuten na het eten weer en avond doe ik ook niks. Ik ga zaterdag nog de boel beneden afstoffen, de robotstofzuiger aan. De vloer is niet vies omdat we geen schoenen aan hebben binnen, dus dweilen is deze week niet nodig. Dus zaterdag nog half uurtje schoonmaken. En de wc's grondig. Maar hoe lang duurt een wc schoonmaken, 10 minuten maar ofzo. Het is geen enorme ruimte ofzo. Dus 20 minuten. En dat was het wat ik doe deze week.
    Vriend doet de was, heeft de trappen gestofzuigd gisteren en hij kookt altijd.
    Dus nee, ik ben idd niet meer tijd kwijt dan die hooguit 4 uur. Meer is echt niet nodig. Dan heb ik 's avonds gewoon lekker tijd om tv te kijken, wat te lezen, of kleuren in mn kleurboek voor volwassenen.
    En inderdaad, huishouden vind ik niet leuk, is een noodzakelijk kwaad. Ik vind daar niks ontspannends aan. Fijn toch als je dat wel ontspannend vindt? Lijkt me heerlijk als ik dat had, haha. Maar dat wil niet zeggen dat het hier dan vies is ofzo. Want dat krijgen mensen die er minder tijd aan besteden weer te horen. Dat vind ik echt onzin.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina