ik neem aan, dat ze dit heus wel beseft. iemand die haar vak verstaat (en waarom zou ze dat niet?), zal dit geen probleem vinden.
het is heel belangrijk dat je je op je gemak voelt tijdens de bevalling, want dat bevordert het ontsluitingsproces. in die zin vind ik het dan ook belangrijk dat jij de regie hebt tijdens de bevalling. daarom vind ik het misschien wat voorbarig dat je ouders al hebt "beloofd"dat ze bij de bevalling mogen zijn. misschien heb je er straks toch helemaal geen behoefte aan en voelen ze zich op dat moment beledigd of durf je het niet aan te geven. ik kan me van je vriend wel voorstellen dat hij zich ook wat gepasseerd voelt wat zijn ouders betreft. jij hebt straks de steun van je vader én moeder (is er dan nog wel ruimte voor je vriend?), maar misschien had hij het ook fijn gevonden om steun te hebben van zijn moeder/vader. voor hem is het ook een hele gebeurtenis. misschien was dit minder geweest als je alleen je moeder had gevraagd? spreek idd goed af met de verloskundige/ kraamzorgorganisatie dat je je sm niet bij de bevalling wil hebben. de kraamverzorgster heeft nl wél een medische achtergrond en de vk heeft graag haar assistentie als er acute verloskunde nodig is. de hulp van je moeder/ vriend is dus niet genoeg. dit zul je dan ook met je sm moeten kortsluiten, want misschien gaat zij er gewoon van uit dat ze bij je bevalling aanwezig zal zijn als kv.
Ik moet er niet aan denken om mijn vader bij de bevalling te hebben!! En dan ook nog mijn schoonmoeder als kraamverzorgster!! Heb je er ook bij nagedacht dat de kraamverzorgster ook jou hechtingen moet verzorgen? Je schoonmoeder in jou geval Dus je "poes" gaat ze sowieso zien Hier is schoonmoeder er alleen bij als het in de nacht gebeurd en zoonlief slaapt. Wordt hij wakker dan is zij er voor onze zoon,gebeurd het overdag dan let zij ook op onze zoon. Verder heb ik het nichtje van ml die in de kraamzorg werkt en ook nog bij het bureau welke ik gekozen heb. Heb meteen aangegeven dat ik daar geen interesse in heb!!
Word echt zooooo nijdig van de mensen die vinden dat wanneer ouders erbij zijn de schoonouders er ook bij moeten zijn. Want het zijn beiden de grootouders van het kindje? Dat klopt natuurlijk en geldt zeker voor zaken als logeerpartijtjes, vasthouden, langskomen en noem maar op. Dan hoor je geen onderscheid te maken. Maar een bevalling? Na een 9 maanden zwangerschap die ook zwaar kan zijn? Dan bepaalt de vrouw wie bij de bevalling aanwezig zijn en hoe dit gaat. En niet anders. De man ligt daar niet met zijn benen wijd pijn te lijden, doe eens normaal zeg. De vrouw moet zich op haar gemak voelen, punt uit!
Ach als je schoonmoeder als kraamverzorgster toch je hechtingen controleerd, kan ze net zo goed bij je bevalling zijn ieeeeks.
Nee, ik vind bevallen zoiets persoonlijks. Ik kan me voorstellen dat je gewoon zelf wil bepalen wie je erbij wilt hebben en dat ik ook je goed recht. JIJ ligt daar straks een topprestatie te leveren en niemand anders. Als jij je ongemakkelijk voelt gaat dat je bevalling zeker geen goed doen. Maar als zij je kraamzorg gaat doen, dan gaat ze wel ook naar je eventuele hechtingen kijken he? Ik zou dat persoonlijk heel raar vinden als mijn schoonmoeder in mijn kijkdoos zou kijken. Dat zou al de reden zijn waarom ik haar ook nooit bij de bevalling zou willen. Ik vind dat wel heel erg privé!
Ik heb niet alles gelezen maar wil je alleen ff zeggen dat ik je niet egoistisch vind. Jij moet dit gaan doen, en het is geen makkie je hoort mensen naast je te hebben die jij daar wilt hebben. Een bevalling draait niet om beleefd zijn en mensen voortrekken. Bij mijn bevalling was mijn moeder erbij, schoonmoeder en vriend vonden dit niet eerlijk, mijn moeder mocht dan het kind eerst zien. En daar ligt nou precies de fout! Mijn moeder was daar voor mij, om mij te helpen, en jah ze zag mij baby voor mijn schoonmoeder, maar ze was er om mij te steunen en dat was de hoofd reden. Deze bevalling is trouwens nu al weer net zo'n discussie Succes, en vooral aan jezelf denken, af en toe mag dat, en een bevalling is zo'n moment vind ik!
Heel erg bedankt voor de antwoorden lady's! Ik heb er echt heel veel aan! Sommige dames zouden alleen eerst even het hele topic moeten lezen voordat ze iets gaan zeggen/vragen wat allang beantwoord is. Dat ga ik ook zeker doen hoor! Het rare is dat ik in mijn ouders alle vertrouwen heb als ik zeg dat ze weg moeten, dat ze dat dan ook daadwerkelijk doen. Van zijn moeder heb ik daar mijn dikke twijfels over, of het eerlijk is of niet? Maar mijn gevoel zegt het wel. Dat is al reden één dat ik haar er niet bij wil hebben. Ik wil niet dat mijn vriend zich "achtergesteld" voelt wat betreft dat mijn ouders bij de bevalling mogen zijn en dat ik die van hem er niet bij wil hebben. Zijn moeder opperde bij hem (natuurlijk alleen bij hem..) dat ze vrij had gekregen van haar werk zodat (mochten "wij" dat willen) zij de kraamzorg kon doen. Het is echt op de manier HOE ze het doet dat ik aan alle kanten de kriebels krijg. Wat ik nu denk, (kan natuurlijk na de bevalling geheel anders zijn) ga ik dat ook hebben. Ik denk ook niet dat ik wil dat iemand anders hem vasthoud naast ons. (vent en ik) Ja dan hebben de ouders + schoonouders en de rest van de fam. toch echt even pech. Lees eerdere pagina's Dankjewel Nee ik wil haar uberhaupt niet in het huis hebben. Wij moeten in 15 januari nog gaan verhuizen (dan ben ik 37 weken), wij gaan verhuizen naar een beneden woning. Er is dus geen boven en beneden. Alles is gelijkvloers. Dat betekend dat als ik in de slaapkamer lig te bevallen, dat de huiskamer (die aangrenst aan de slaapkamer) mee kan genieten met de bevalling. Buiten het feit dat ze dan afentoe langs komt en "even" komt kijken hoe het gaat. Nee sorry.. Na de bevalling mogen zijn ouders komen gelijk als hij dat wilt, maar niet tijdens. Het feit is ook dat het niet alleen zijn ouders zijn maar Oma moet er dan ook gelijk bij zijn, waar ik ook al totaal geen zin in heb als ik net een kindje eruit heb gewerkt, maar affijn. Ja daar komt mijn gevoel ook vandaan, het is over het algemeen met kleine dingetjes waar ze haar zin bij door dramt, waarvan ik denk, Pff weet je wat laat maar! het is niet belangrijk genoeg. Ik heb bij veel dingen het gevoel dat ik een strijd met haar aan moet gaan. Zo bemoeit ze zich ook al met de inrichting van ons nieuwe huis. Het gevoel dat zij dan ook gaat kraamzorgen is dan ook heel erg dubbel. Als ze zich wel gaat "gedragen" zoals het zou moeten, lijkt het met juist erg fijn om een bekend iemand om je heen te hebben en als het nodig is even de kleine in de gaten te houden, zodat ik ook nog even kan douchen oid. Aan de andere kant ben ik heel erg bang dat ze die kleine gaat opeisen en zich gaat storten op de baby i.p.v. haar werk als KZ. We moeten sowieso nog een keer rond de tafel met zn alle, zijn ouders maar ook die van mij hoor. Ik ga een planning schrijven met hoe wij het graag willen en dat ze zich daar maar aan te houden hebben. Wat betreft mijn vader, hem kennende gaat hij ergens ondertussen naar buiten en wacht hij tot de kleine er is. Al zou hij eerst vragen of hij wel weg mag haha. Wat betreft de kraamzorg bij de bevalling. Ik heb dus ergens gehoord dat de kraamzorg er niet bij is. Of dit bij mijn VK vandaan komt of bij mijn SM is mij geheel ontschoten. Ook ik lijd helaas aan zwangerschapsdementie, pfff. Ik moet woensdag weer voor controle bij VK zijn (ja net gecheckt! haha) of ik bel ze zo even op om te vragen hoe en wat. Ik ga meteen roepen, "Schatje, mamma begrijpt het als je vrouwtje mij er niet bij wilt hebben, don't worry!" Mijn ouders zijn er idd om mij te steunen, het is echt geen wedstrijdje wie het eerste de kleine uit mijn doos ziet komen. Om het even zo te zeggen Maar mijn ouders weten wel dat mijn vent op de eerste plek staat wat dat betreft. En dat hij alle ruimte moet krijgen. Hmm, ja goede vraag.. Heel eerlijk? Als ik met mijn hoofd nadenk, denk ik dat ze dat wel weet dat het meer schoonmaak werk is, dan met de kleine troetelen. Als ik mijn gevoel op de loop laat krijg ik rampscenario's te zien... Dat is het ook, ik wil mijn SM echt niet afschilderen als een vervelend of heel naar persoon, want ze bedoelt het echt allemaal goed. Maar op een 1 of andere manier denkt ze (lijkt) meer aan zichzelf dan aan andere, het moet altijd op haar manier gaan, gaat dat niet zo dan komt er oorlog. (bij hun zelf in huis dan)
Omdat mijn schoonmoeder geen KZ is. Ze heeft haar diploma's gehaald bij jaar laatste opleiding in de zorg werken. Ze mocht er een opleiding bij kiezen naar wens die zij leuk vond, dat is dus kraamzorg geworden. Daarom dacht ik dat mijn VK had gezegd dat ze zelf iemand mee zouden nemen... (fijn dat vergeetachtige.. pfff) Nou als de bevalling net zo makkelijk was als hechtingen controleren had ik er zeker geen problemen mee gehad hoor. Ik heb een Cyste gehad bij mijn doos (Ja echt DE INGANG ) deze is dus zoals jullie begrijpen ook weggehaald. Bij de controle van de hechtingen etc vroeg de dokter of de artsen in opleiding ook even mee mochten kijken. "Ach ik lig er toch.. als ze er wat van kunnen leren?" Dat was ong. 10 man, ook de controles ervoor hebben zoveel mensen tussen mijn benen gekeken, dat mij dat inmiddels weinig meer boeit. Er moet alleen "niets" bezig zijn haha Nogmaals, Iedereen bedankt voor de berichtjes. Ik heb niet iedereen persoonlijk beantwoord omdat sommige wel erg op elkaar leken
Dan niet beledigd zijn als ik er niet te diep op in ga Eerste pagina was trouwens voldoende geweest Moet wel zeggen dat het me erg oplucht om er even over te kunnen praten
En hoelang geleden is de opleiding? En heeft ze uberhoupt wel (recente) ervaring in de kraamzorg? Ik bedoel,ze moet jouw en kleine in de gaten houden, gewicht van kleine, tips kunnen geven over BV en je daarbij assisteren (als je bv wilt geven) enz. Iemand dje oaar jaar terug diploma gehaald hebt moet normaal ook eerst ingwerkt worden bij kraambureau en cursus volgen om weer up to date te zijn. Als ik het goed begrijp IS je schoonmoeder dus helemaal niet werkzaam in de kraam? Dan zou ik haar persoonlijk dus ook niet als kraamverzorgster wilken hebben. Kraamverzorgster moet up to date zijn en kunnen handelen als het niet goed gaat met Kleine, alles weten over voeding enz...
6 maanden geleden tenminste toen heeft ze haar diploma gehaald. Up to date is haar opleiding dus wel. Heel eerlijk, heb ik het ook alleen voor mijn vriend gedaan, niet voor mezelf.. (als ik er zo bij nadenk) Mijn VK heeft ook gezegd dat ik altijd langs mag komen met vragen oid. Je begrijpt het goed, mijn SM is werkzaam in de zorg, niet in de KZ.