Schoonmoeder en kraamtijd

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Lief of Stoer, 25 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.035
    2.897
    113
    't Gezellige Brabant
    Hallo dames,

De vraag zal vast al 100x gesteld zijn, maar ik kon het zo gauw niet terugvinden. Natuurlijk willen de trotse opa's en oma's zo snel mogelijk en zo vaak mogelijk de kleine komen bewonderen. Nu woont mijn moeder een flink eindje weg en rijd zij zelf niet. Daar ben ik dus niet bang voor dat die hier elke dag zit.
    Maar schoonmoeder dus wel. Als we niets zeggen, komt ze elke dag! Hoe gaan we dit op een nette manier aan haar brengen? Dus haar zeggen dat ze gerust welkom is, maar niet elke dag? Ik ben zo bang dat het haar in het verkeerde keelgat schiet. Begrijp me niet verkeerd, want het is echt een lief mens dat op haar manier alles goed bedoeld. Maar ik hoef haar echt niet elke dag over de vloer te hebben.

2. mroos

mroos Niet meer actief

Ik ben helemaal niet van de extreme familiecontacten maar ouders en schoonouders waren hier in de kraamtijd elke dag welkom, maar dan wel max. een half uurtje ofzo.
    Opa en oma worden schijnt ook ontzettend bijzonder te zijn, evengoed voor je ouders als schoonouders, hier waren ze beide ontzettend trots en gelukkig en wilden uiteraard dus ook graag elke dag even kijken.
    Ik vond het beide keren ook best handig, je kunt ze even wat boodschappen laten halen, iets in huis laten doen, en je kunt even lekker van je af praten over alle veranderingen in je leven en de bevalling (want geloof me, je wilt van je afkletsen;)).

Mijn ervaring is dat na die kraamweek langzaam het normale ritme weer komt en dat ze dus ook weer steeds minder langskwamen.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Kun je je man/vriend het niet laten zeggen? Lijkt me makkelijker en minder 'beladen' dan wanneer jij het zegt? En dan gewoon zeggen dat ze van harte welkom is (maar wel even moet bellen vooraf ;)), maar dat jullie ook graag tijd met z'n drietjes willen, omdat jullie ook aan de nieuwe situatie moeten wennen ofzo?

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.035
    2.897
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk idd dat we er zoiets van moeten maken. Misschien maak ik me wel te druk hoor. Ik weet tenslotte nog niet hoe ik me dan voel. En net wat Mroos ook zegt, na een poosje wordt het vanzelf minder met de bezoekjes.

5. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, tja had er niet zo'n moeite mee hoor. Kindje slaapt de ganze dag, wat moet je dan doen. Ik deed tussen de middag een dutje en was verder blij met alle bezoek, juist gezellig vond ik het.

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik zou het denk ik niet bij voorbaat al zeggen, maar eerst even afwachten of ze inderdaad zo vaak langs komt. Je gaat er nu van uit dat ze elke dag langs komt, maar misschien is dat wel helemaal niet zo.

Ik zou wel van te voren met je man af spreken dat áls ze dagelijks langskomt en te lang blijft, hij dan tegen haar zegt dat ze welkom is, maar dat jullie ook rust nodig hebben en ze dus niet te vaak / niet te lang mag komen.

7. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Helemaal mee eens.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

gewoon vragen hoevaak ze van plan zijn langs te komen??

hebben we hier nooit hoeven doen bij de eerste zijn ze 2 keer weest in de kraam week daarna nooit meer.

bij de 2de waren ze op vakantie en zagen ze haar pas toen ze al 2 weken oud was daarna zijn ze hier nog 2 keer geweest waarvan 1 keer op de verjaardag van zoonlief

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    stel je voor dat je zelf oma wordt... dat is toch geweldig?
    Hier mochten ze gewoon aankomen wanneer ze wilden als ze maar niet eeuwig bleven en eerst even belden.

Ik vind dat je ook een beetje rekening mag houden met de gevoelens van de opa's en oma's. En als je een keer moe bent of er echt geen zin in hebt dan zeg je dat toch een keertje?

10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.035
    2.897
    113
    't Gezellige Brabant
    Natuurlijk zou dat geweldig zijn. Maar ik ken wel mijn grenzen. Sm niet. Die denkt alleen aan haar eigen grenzen en niet die van anderen.
    Het is zo dat mijn schoonzusje onlangs bevallen is. Sm kwam elke dag (ondanks een uur rijden)! Schoonzusje was er ook behoorlijk klaar mee. Veel te druk. Sm is een nogal aanwezig persoon zeg maar. Als zij er alleen is vind ik dat geen probleem, maar ik wil anderen ook de kans geven even lekker te kunnen praten zonder dat er constant keihard overheen en doorheen gekakeld word. Toen ik de kleine bij schoonzusje vast had, wilde sm het ook al weer uit m'n armen pakken terwijl ik het net vast had. Ik zeg er wel wat van, maar mijn familie is een stuk terughoudender. Die zouden niets zeggen, maar zich wel van binnen opvreten.
    Nu lijkt het net of dat sm een draak is. Dat is niet zo hoor, maar in aanwezigheid met anderen is ze gewoon erg dominant. Daarom wil ik niet dat ze straks elke dag komt als er andere visite is.

11. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Ik maakte mij ook zo vreselijk druk over schoonmoeders, lief mens, maar ook erg opdringerig en druk. Puntje bij paaltje druk gemaakt om niks, sterker nog ze komt helemaal niet veel en respecteert mijn privacy etc.
    Hoop voor je dat dut bij jou ook gebeurd, klein beetje aangeven kan geen kwaad. Ik zei bijvoorbeeld; ach wil je van te voren even bellen, handig ivm slapen, dan weer je zeker dat je wat aan het bezoek hebt....

12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.035
    2.897
    113
    't Gezellige Brabant
    Misschien maak ik me ook wel te druk hoor. Maar ik zal zeker van tevoren zeggen dat we het wel op prijs stellen als ze eerst even belt. Mijn tel.nr. komt toch op het geboortekaartje :).

13. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    mijn schoonmoeder is 2 keer geweest
    daarna nooit meer
    amy-lynn is al 3

14. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    gewoon zeggen.ik durde het niet en heb er nu spijt van dat ze elke dag kwam.

15. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik zou eerst even afwachten of ze echt elke dag komt als jullie kindje geboren is. Misschien valt het straks wel mee.
    Mocht ze dan elke dag blijken te komen. Zou ik je man tegen zijn moeder laten zeggen dat jullie het leuk vinden dat ze komt, maar dat ze van te voren even belt of en wanneer het uitkomt op die dag.

16. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Hier kwam schoonmoeder met kraamvisite aan die mijn man nauwelijks kende. Vreselijk. Manlief is nu al zich aan het voorbereiden hoe hij zijn ouders kan vertellen dat dat dit niet meer gaat gebeuren.
    Ook wil ik ze niet meer op de verloskamer zien. Waren vrij snel in het ziekenhuis. Eerst alleen van de kleine genieten.

17. RiTi

RiTi VIP lid

24 mrt 2009
    7.587
    0
    0
    Utrecht
    Het is wel belangrijk duidelijk te zijn wb jullie grenzen, liefst voor je kraamtijd. Dat kan ook op een vriendelijke manier natuurlijk, misschien staat ze er prima voor open.
    Hier is het helaas juist in de kraamweek mis gegaan. Mijn schoonouders hebben de neiging het over te nemen en niet open te staan voor andere ideeën en gewoonten van anderen. Wij dachten dat het wel los zou lopen, maar dat viel tegen, de kraamweek draaide voornamelijk om mijn schoonouders.

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Toen ik naar huis mocht dacht ik de hele wereld aan te kunnen, thuis gekomen viel dat vies tegen. Zei ook gelijk dat ik in de kraamweek geen visite wilde, alleen de opa's en oma's waren welkom zei ik. Mijn ouders wonen wat verder, zijn wat ouder en kunnen door gezondheidsredenen niet meer zelf rijden dus die zie ik helaas te weinig. M'n schoonouders wonen een dorp verder dus dat is een ander verhaal. Schoonmoeders wilde om de dag komen zei ze en dat vond ik prima, ze belde van te voren en ze bleven elke keer maar een uurtje...keurig en vond het ook wel gezellig moet ik zeggen.
    Ze zijn afgelopen zondag weer geweest, sinds drie weken...tis dus maar voor korte duur die interesse, het is alweer gewoon ;)

Zou me er op voorhand niet te druk om maken en ook afwachten hoe je uit de bevalling komt. Zou wel afspraken met je man maken voor het geval het 'uit de hand loopt'.

19. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik zou haar gewoon vragen te bellen van te voren wanneer ze komt (of je vriend vraagt dat) ivm andere visite en dat je het anders te druk vindt omdat je wilt rusten van de bevalling enz. Mijn bevalling is zo rottig gegaan en de nasleep ook, dat ik pas na een week vrienden/familie ben gaan vragen (behalve ouders/schoonouders dan). Ik had er gewoon geen energie voor, ik vond het erg jammer want ik was/ben zo trots op mijn zoon dat ik het liefste hem aan de hele wereld had willen laten zien op dag 1 hahaha.

En wat interesse betreft, mijn schoenmoeder komt hier nog heel vaak langs! Ik vind het gezellig (heb wel een hele goede band dat scheelt natuurlijk) maar ze zegt ook altijd van je hoeft er niet voor thusi te blijven, dan heb ik gewoon pech. De enige dagen dat ze hem niet ziet zijn ma,do en vrij. Mara op die dagen belt ze altijd om te vragen hoe het is enz. xx

20. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Ik was hier ook bang voor.. En het is ook gebeurd; maar; ik vond dat helemaal niet erg.
    Schoonmoeder wist haar plek. Ze zei alleen altijd heel lief; ik kom heel eventjes babysnuffelen hoor, en dan ben ik zo weer weg. Na een half uurtje was ze ook weer weg.

Ik heb het niet als storend ervaren, ik vond het juist heel erg lief.

Ik zou het even afwachten als ik jou was. Ik had ook allerlei scenario's in mijn hoofd, maar het pakte heel anders uit.

Deel Deze Pagina