Schoonmoeder gevoelige kwestie

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ralixo, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik snap het ook niet helemaal. Dat ze hem niet uit bed pakken als hij moet slapen kan ik begrijpen. Maar als hij wakker wordt is dat toch geen probleem? En je schoonmoeder mag wel boven komen als ze oppast, maar niet als jullie thuis zijn? Waarom is het dan wel privé en als jullie weg zijn niet? Hier komen we gewoon bij elkaar boven, zeker als de kinderen boven spelen. Ik vind dat niet zo'n probleem. Het is familie.

2. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik vraag mn moeder of schoonmoeder of ze de was direct mee naar beneden neemt :thumup::roflmao:

Jij vind het niet fijn, ik geef er niks om.
    Aanstellen vind ik een groot woord maar ik denk dat je het wel anders kunt gaan inzien. Ze willen echt alleen maar helpen en de momenten dat ze er zijn zal de kleine meer slapen dan wakker zijn denk ik? Dus als die wakker is/word dan jeuken die handen....
    Eerste kleinkind en een schoonzus die onvruchtbaar is. Het eerste kind word echt helemaal vertroeteld enz.
    Ik begrijp ze wel. Het is echt niet jullie taak overnemen of ermee bemoeien maarde enthousiasme van oma en tante. En ze kijken dan ook echt niet naar jou rommel boven of gaan je dildo collectie zoeken ;) ze zien en horen alleen maar baby :)

Maar wel goed van jullie dat jullie de grenzen zo goed aangeven. Op een gegeven moment laat je die grenzen wel losser. Ik durf er om te wedden.

DragonBaby en Hopsatee vinden dit leuk.
  3. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik zou ook echt woest zijn als ze ongevraagd naar boven lopen om MIJN kind uit bed te halen. Daar blijven ze gewoon vanaf, zeker als ikzelf of mijn man thuis is. Ik sta ook niet toe dat ze mijn zoon (toen hij nog klein was) ongevraagd uit de box of wandelwagen halen.

Naar boven gaat mij sowieso te ver, als hij beneden is en er wordt gevraagd of ze hem mogen oppakken vind ik dat (meestal) prima.

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je zoontje had dus honger, hij is nu een maand of 3, maar jij wilde eerst de afwas afmaken en niemand mocht naar hem toe? Nou als schoonzus zijnde zou ik dan ook zitten twijfelen of ik hem uit bed moet halen. Natuurlijk moet een baby soms even wachten op zijn melk, maar wachten totdat zijn moeder klaar is met de afwas? Ik vind het een beetje bijzonder.

En hier in huis, bij mijn ouders en bij mijn schoonmoeder kunnen we allemaal gewoon naar boven lopen. Neemt niet weg dat ik het niet op prijs zou stellen als iemand mijn kind zonder mijn toestemming uit bed wil gaan pakken. Maar als mijn kind honger heeft dan wacht de afwas maar even hoor...

En je schoonmoeder luisterde toch toen ze niet naar boven mocht omdat je zoontje zo weer in slaap zou vallen?

Adrianna, Line, Sado en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik zou het ook niet kunnen waarderen dat er niet naar mijn grenzen geluisterd word. En als ik het gevoel heb dat dat wel zou gebeuren, dan zou ik ook zeker veel makkelijker reageren. Net zoals er iets gevraagd word en sneller een ja mogelijk is dan zodra het afgedwongen word. Lijkt mij dus niet meer als logisch dat je vriend het gesprek aangaat. En als zij zich dan zo aansteld in dat in mijn ogen haar probleem. Maar ik ben dan ook erg gericht op mijn privacy.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.899
    5.214
    113
    Home
    ik vind je ook enorm aanstellen hoor
    wat is nou precies je probleem dat hun hem pakken voordat je dat zelf doet?
    stel je aan zeg
    nog veel succes in de toekomst :rolleyes:

7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.482
    5.840
    113
    Wat een aparte reactie.

TS: aan de ene kant begrijp ik je wel, hier ook schoonfamilie dat mijn grenzen steeds opzoekt. Ik probeer alleen wel te onthouden dat ze het waarschijnlijk goed bedoelen. Is er al vaker iets voorgevallen omdat je zegt dat je schoonmoeder normaal niet zo snel iets aanneemt als jullie iets zeggen.

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik vind dat je je aanstelt....

Ff serieus... jouw tol overnemen omdat ze ernaar toe wil als de kleine huilt.... moet niet gekker worden zeg

9. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Maar zeggen ze dan ook niks?
    Kijk als ze zomaar naar boven lopen vind ik dat ook apart.
    Maar als ze zeggen; Joh ik pak die kleine wel even of zal ik em even uit bed halen?
    Vind ik dat heel anders.

Mijn moeder zegt het altijd en mijn schoonmoeder vraagt het.

Maargoed het gaat er sowieso niet om wat wij vinden.
    Als jullie niet willen dat ze jullie kleintje uit bed halen als jullie er zijn dan is dat jullie keus en die zullen ze moeten accepteren.
    Maar eerlijk? Laat het een beetje los.

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Vind dit ook beetje vreemd... je kind laten huilen van de honger omdat je dr afwas moet afmaken...

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Okay duidelijk, eerste kleinkind en een schoonzus zonder kinderen.... ik kom niet verder dan een enthousiaste oma en tante, die graag de kans willen krijgen om je/jullie te helpen bij de zorg voor jullie kleintje. Niets meer en niets minder!

Ik zou zeggen probeer het alsjeblieft iets losser te laten en wanneer iets niet naar je zin is, dan zijn jullie allemaal volwassen en kan je daar over praten. Maar ik vind het persoonlijk inderdaad wel wat te ver gaan om te zeggen dat ze wel naar boven mogen wanneer ze bij jullie oppassen, maar dat ze dat niet mogen wanneer jullie er wel bij aanwezig zijn. Wees blij dat ze je wat zorg uit handen willen/kunnen nemen.

Gizzie1983 vindt dit leuk.
  12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    (Schoon-)moeders doen graag alsof ze thuis zijn, dat vind ik ook irritant. Van mij mag iedereen overal komen, alleen wel in overleg/even aangeven. Niet ons negeren.

13. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

In principe ben ik het er wel mee eens dat mensen grenzen horen te accepteren als je die aangeeft. Maar de grenzen die jij/jullie hebben vind ik wel zwaar overdreven. En ik krijg bij dit verhaal eerder het gevoel dat jij onzeker bent over je rol als moeder dan dat je schoonmoeder jouw taak over wilt nemen.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Precies dit. Heel apart.

Ik denk eerder dat je zelf onzeker bent en daarom alles van je schoonfamilie als bedreigend ervaart. Vind de toon waarop jullie (je vriend) dit aan je schoonmoeder hebben duidelijk gemaakt ook erg overdreven, sorry. Ze weet waarschijnlijk niet eens wat ze nu fout doet, in.mijn ogen is dit gewoon normaal onder familie.

ShampooL vindt dit leuk.
  15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.899
    5.214
    113
    Home
    want?

schoonmoeder bedoelt het goed en wilt alleen maar helpen maar mag niet alleen naar boven...
    ik vind dat echt aanstelleritis eerste klas

16. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.482
    5.840
    113
    Ik vind je reactie erg onvriendelijk over komen. Met name het sterkte wensen in de toekomst ;).

Ik ben het overigens met je eens dat ts haar schoonmoeder het vast goed bedoelde. Ik vraag mij dan ook af of er niet meer speelt waardoor ze zo reageren op haar.

17. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

1 iedereen bepaalt hun eigen huisregels dus als ts niet wil dat mensen ongevraagt naar boven gaan,haar keus.is hier ook niet normaal. Als wij er zijn verzorgen we de kinderen zelf. Als oma en opa oppassen gaat de verzorgende rol naar hun toe.
    2 voorval over ongevraagt met sleutel binnen komen is echt te erg voor woorden.zou persoonlijk flink uitgevallen zijn.
    3 eerst afwas afmaken terwijl de kleine honger heeft zou ik even anders aanpakken. Vind schoonzus idd bezorgt overkomen en dat zou ik in deze situatie ook zijn.
    4 hier ook ervaring met Oost-Indisch doofheid met ouders die mijn grenzen niet accepteren. Daarin moet ik super direct en hard zijn anders lopen ze over mij heen en dat accepteer ik dus niet.

Iedere ouder is zeker bij de eerste onzeker en dan kan ongevraagd advies van iemand die heel dominant is heel verkeerd vallen. Probeer daar samen een manier in te vinden om daar mee om te gaan. Het zijn tenslotte ook de oma en tante van je kindje.

18. maliro

maliro Niet meer actief

Ik vind het wat onhandig van je schoonfamilie. Lief dat ze willen helpen, dat wel, maar eerst even om toestemming vragen of hun hulp verbaal aanbieden.

19. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik denk echt dat zij helemaal niet vinden dat hij het niet kan, maar dat dit een aanname is van jou, vanuit onzekerheid.
    Verder snap ik niet dat jij eerst de afwas gaat afmaken als je kind huilt van de honger en dat er op dat moment genoeg anderen lopen die hem willen halen, maar dat dat niet mag van jou. Ik vind dat eigenlijk gewoon zielig.
    Ik zou dan juist blij zijn als iemand hem even zou halen. Meestal zeggen we in onze familie dan zoiets van 'zal ik hem even halen?'. Dus wel ff toestemming vragen.

Natuurlijk hebben wij ook wel eens gehad dat een oma ons kind uit bed wil halen terwijl wij dat niet wilden. Nou, dan zeggen we dat, leggen we uit waarom en is het daarna klaar, is niemand verder boos om.

Dat mensen je aanbieden om te helpen, in jouw ogen 'domme' vragen stellen, en graag met je zoon willen tutten, betekent echt niet dat ze jou een slechte moeder vinden.

Oh enne, ik loop nou nooit naakt boven rond als we bezoek hebben :D

20. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Je kleinzoon ligt van 3 maanden ligt boven te huilen. Hij heeft honger.

Iedere lieve en betrokken oma (echt IEDERE lieve en betrokken oma) krijgt dan een oerdrang om de baby op te pakken, vast te houden en te troosten. Dat kan niet anders.

Jij wil het liefst alles zelf doen en bent gesteld op je privacy geef je aan. Je voelt je bedreigd en aagevallen op iets wat een heel natuurlijke reactie is op het huilen van een baby.

Dit mag je echt meer bij jezelf zoeken dan bij je schoonfamilie, heel eerlijk gezegd. Wat maakt dat je niet wil dat ze boven je zoontje alvast uit bed haalt? Hoe komt het dat het zo'n gevoelig punt voor jou is?

Loesje86 en ShampooL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina