Schoonmoeder gevoelige kwestie

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ralixo, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hayat84

Hayat84 Actief lid

1 aug 2015
    258
    69
    28
    Als je het al een aantal keren hebt benoemd zou je er toch vanuit moeten gaan dat ze de voor jullie gepaste afstand in acht houden.
    Verder kan ik mij hier niet in vinden, ik zie het als enthousiasme en waarschijnlijk willen ze jullie werk uit handen nemen, als jij daar druk aan het afwassen bent willen ze misschien alvast de baby kalmeren (waarom de afwas dan gedaan moet worden en niet even kan wachten is weer een andere discussie)
    Komt op mij over alsof je bemoeienis met je baby niet fijn vind, aannames/hulp weg wuift en het het liefst zelf onder controle houdt terwijl hulp echt ontzettend Fijn kan zijn.

Jammer dat je verder niet meer reageerd op dit topic en laat weten of je met deze reacties iets kan?

2. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Je hebt al veel reacties gehad. Jammer dat je zelf niet reageert...beetje geschrokken van de hoeveelheid reacties die je vinden aanstellen?

Ik zal niet zeggen dat je je aanstelt, maar begrijpen doe ik je niet.
    Ik ken natuurlijk je sm niet, dus ik weet niet hoe ze verder is, maar jij schrijft dat ze naar boven probeerde te glippen. Wat moet ik daar onder verstaan? Schichtig om zich heen kijkend of niemand haar zag? Of gewoon lopend en jij vond het stiekem?
    Ze had het niet gevraagd. Ik denk dat het goed is met haar af te spreken dat ze, als jullie thuis zijn, aan jullie vraagt of ze naar de kleine mag. Dat vind ik best logisch. Dat doen mijn moeder en schoonmoeder ook. Dan kunnen ze een ja dan wel een nee krijgen.
    Mijn moeder is trouwens er altijd als de kippen bij als ze er een hoort huilen. Dan wordt er gretig gevraagd: ik hoor hem, mag hij er uit?

Ik denk dat jouw schoonfamilie erg bang is geworden door jullie ongelooflijk felle reacties op in hun ogen normaal gedrag. Daardoor aarzelde jouw schoonzus om naar boven te gaan. Ik snap werkelijk niet dat jij niet gewoon gevraagd hebt of iemand hem wilde halen terwijl jij die afwas afmaakte.
    Hier zou er dan een stormloop geweest zijn. Dat wil iedereen toch? Zo'n lief klein Hummeltje halen?
    En ja dan nog een sm die zomaar binnenkomt met een sleutel. Waarom heeft zij een sleutel? Als zij oppast kan zij ook gewoon een sleutel van jullie krijgen.
    Ik heb geen (schoon)ouders dichtbij wonen, dus hier staan ze nooit onverwacht voor mijn neus. Helaas niet! Hier zijn ze altijd welkom. Dus dat zou ik geen probleem vinden. Je had toch een badjas aan? Dan ben je nog steeds niet naakt.
    Maar als jij liever niet hebt dat ze onverwachts voor je neus staat zul je daar iets over moeten zeggen. Vraag of ze je even appt of belt...

Succes ermee. Probeer iets meer relaxed te worden, is beter voor iedereen.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik lees in je verhaal voor angst dat iemand anders 'jullie rol gaat overnemen', 'vindt dat jullie niet goed jullie TAAK vervullen' enz.
    Eigenlijk eigen onzekerheid die erg uit het verhaal springt.

Wij zien kinderen niet als 'onze taak', en ze zijn ook geen eigendom die we claimen.
    Mijn kinderen hebben naast hun ouders ook opa's, oma's, tante's enz. De overige familie die OOK voor ze zorgt en van ze houdt.

Als je schoonzus haar neefje troost, heb jij dan het gevoel dat zij jouw plek wil innemen? Want dat lees ik tussen de regels.
    Ik zie alleen een tante en haar neefje, en heel veel liefde. Niemand anders wil zijn moeder zijn.

Qua 'prive ruimtes' oid zien wij een groot verschil tussen familie, vrienden en kennissen. Familie en vrienden zijn al privé. Die mogen echt gerust door ons (heel) huis lopen..
    Meer zakelijke contacten niet.

Adrianna en Nescio vinden dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Ik snap wel het stukje dat je liever hebt dat ze het vraagt voordat ze m het bed uitplukt. Verder zou ik zeggen: knijp in je handjes. Fijn dat ze zo betrokken zijn. Heeft niet iedereen. ;)

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik heb ook een hele lieve schoonmoeder die heel graag overal mee helpt. Echter doe ik ook het liefste zo veel mogelijk zelf, als iemand anders opeens iets gaat doen raak ik ook het overzicht kwijt en dat is niet heel goed voor mijn humeur. In het begin gaf ik een paar keer aan dat ze niet hoefde te helpen, dat hielp natuurlijk niet. Later uitgelegd waarom ik dat niet fijn vond en als ik hulp wilde dat ik er wel om zou vragen. Daarna heb ik ook heel af en toe om hulp gevraagd, koffie laten maken ofzo, dus schoonmoeder weet dan ook wel dat ze af en toe iets kan doen. Ik wil nog regelmatig een opmerking krijgen dat ik toch alles zelf wil doen, maar goed.

Toen werd M geboren en ook toen wilde ze weer heel veel doen. Ik heb meteen aangegeven dat ze weet hoe ik daar over denk. Nu vraagt ze vaak als wij bezig zijn of het goed is dat ze even naar boven loopt. Vaak is dat prima, maar niet altijd.

Wij zijn dus echt in gesprek gegaan, aangegeven dat we het erg goed bedoeld en lief vinden dat ze zo veel wil helpen maar waarom ik (wij) dat niet altijd nodig vinden. Het kostte wat moeite maar nu is er begrip, schoonvader wil schoonmoeder er ook nog wel eens op wijzen, hihi.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben het hier helemaal mee eens. Denk echt dat het aan jezelf ligt @Ralixo en dat is heel goed te begrijpen gezien je (heel) zware bevalling en de kraamperiode. Misschien kun je hulp krijgen bij de verwerking hiervan?

En verder, ik zou ook gelukkig zijn met zo'n betrokken schoonfamilie. Hoe meer mensen die van je kind houden, hoe beter toch? Liefde kan nooit teveel zijn. En idd, je kinderen zijn geen 'taak', en je speelt geen 'rol'. Je bent moeder en moeders kunnen alle hulp van buiten wel gebruiken! Dat is hoe ik ertegenaan kijk.

7. Logan

Logan Niet meer actief

Ik snap dat je niet wil dat anderen ongevraagd je kind uit bed halen. Als onze zoon huilt hoeft ook niemand anders hem op te pakken als we er zelf zijn. Overdreven misschien, maakt me niets uit. In mijn ogen zou je als kind niet getroost willen worden door opa/oma/tante/oom/wie dan ook als papa en mama er gewoon zijn. Maar, ieder zo zijn ding natuurlijk.

Wat ik wel heel raar vind is dat jij je kind laat huilen van de honger omdat je wil afwassen. Zeg dan '(schoon)ma, wil je anders even de afwas van me overnemen dan kan ik zoontje voeden?' .
    Als ik ergens ben waar een kind ligt te huilen van de honger en mama is aan het afwassen zou ik ook kromme tenen krijgen.

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Als wij zelf thuis zijn wil ik ook niet dat anderen zomaar naar boven gaan.
    Soms vraag ik mn schoonmoeder wel om Yoshua uit bed te halen of vraagt zij of ze het mag doen.
    Ik moet zeggen dat dat bij de oudste ook wel anders was. Eerste kleinkind en ze paste iedere week op en soms ook bij ons thuis. Dat liep soms Door haar enthousiasme wat Door elkaar.
    We hebben haar wat afgeremd en al vond ze dat op dat moment niet altijd even leuk toen de middelste geboren werd wist ze wel hoe wij erover dachten.
    Ik vind zeker dat jullie je grens mogen aangeven en zij die te respecteren heeft.
    Hier werkte het erg goed Door af en toe te vragen of ze wil helpen. Zo wilde mn schoonmoeder dolgraag mn dochter in bad doen toen ze nog baby was, ik wilde dit niet en heb dit aangegeven. Later was het een keer nodig tijdens het oppassen omdat ze onder de poep zat en heeft ze dat (uiteraard) ook gedaan. Toen dacht ik bij mezelf waarom niet? Dus toen afgesproken dat zij mn dochter op woensdag bij haar in bad mocht doen. Later met de middelste afgesproken dat het mocht als hij wat groter was tenzij het echt nodig was. Dit soort afspraken werkten (en nog steeds) erg goed.

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Zo te lezen is dit jullie eerste kindje. Ik heb dit in het begin ook wel een beetje gehad, zo van wij weten hoe en wat ons kind nodig had en dat ik liever niet had dat de mensen naar boven gingen.
    Tegenwoordig (3 kinderen verder) zorg ik altijd met feestjes of visite dat het boven een beetje netjes is en onze slaapkamerdeur dicht is. Want het is gewoon ook een beetje (nieuwbakken)oma en tantes eigen dat ze superdol zijn op de kleinkinderen en neefjes/nichtjes. En dat ze er supergraag mee knuffelen en mee truttelen.
    Zo zat mijn schoonmoeder vroeger ook altijd met een kind op schoot als we thuiskwamen van een feestje oid. Want ja, ze moest altijd even kijken of dochter/zoon wel sliep en dus werd hij/zij wakker =D
    Toen vond ik dat wel wat vervelend, nu lach ik er om.

Probeer het wat te relativeren en zucht gewoon een keer extra als ze weer willen tutten met je kindje ;)

10. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ja, daar zou ik me ook druk om maken. Deed mijn schoonmoeder ook, die heeft nu geen sleutel meer ;)

11. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Ik houd er ook niet van als mijn schoonmoeder dat doet. Ze is echt wel lief en behulpzaam, ik wil het alleen niet hebben. Ook niet van een ander ik snap ts dus wel.

12. MilanG

MilanG Lid

7 aug 2017
    14
    2
    3
    Vrouw
    Nee, ik vind niet dat je overdrijft, aangezien jullie al meerdere malen hebben aangegeven dat je niet wilt dat ze ongevraagd naar de kleine gaan...

Dat ze ook stiekem naar boven gaan glippen of naar binnen vind ik wel echt erg.. dat is na mijn mening ook gewoon geen respect hebben voor je privacy...

Maar ik zou met je schoonmoeder en schoonzus duidelijk uitleggen dat je het waardeerd en dat je de kleine niet bij ze weg wilt houden maar dat je gewoon vervelend vind dat ze jullie privacy niet respecteren...

want misschien denken zij nu dat je de kleine voor ze weg wilt houden

13. Ralixo

Ralixo Lid

28 nov 2016
    95
    15
    8
    IT'er op verschillende projecten
    Excuses voor de late reactie, ben blij om jullie meningen hierover te lezen.
    Mijn vriend heeft het nu goed duidelijk gemaakt. :) Ze vonden het niet tof, maarja hee ons leven, onze kleine en ons huis ;)

XmoonlightX vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina