Hoi allemaal, Allereerst wil ik zeggen dat ik een goede band met sm heb, dus dat is het probleem niet. Anderhalf jaar geleden is schoonvader na een kort ziektebed overleden aan longkanker.. Vanzelfsprekend hebben wij het hier allemaal erg moeilijk mee. Schoonvader heeft maar een paar maanden van ons zoontje meegemaakt, dat is erg heftig geweest. Van ons neefje heeft hij ongeveer een jaar meegemaakt.. Nu zegt schoonmoeder gisteren letterlijk tegen mij dat "ander" kleinkind, net iets meer betekend voor haar.. Autsjjj, die kwam ff aan! Ik kan me ergens goed voorstellen dat je met het ene kleinkind net wat meer kan hebben dan met de ander, maar om dat zo te zeggen? Ik was serieus sprakeloos. Haar reden daarvoor is dat hij meer met schoonvader is geweest & dat het hun eerste kleinkind samen is.. Ik voel me best gekwetst, maar misschien stel ik me aan? Vriend zegt; laat lekker.. Ze is toch al totaal niet betrokken.. Dit klopt zeker, maar zij zit ook nog middenin haar verdriet, dus heeft nergens anders ruimte voor. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil, maar ben er gewoon erg verdrietig om en heb ergens ook geen zin meer om langs te gaan.. Wat vinden/denken jullie? Stel ik me aan? P.s sorry als dit in de lounge verkeerd staat, maar wist niet zo goed waar het dan wel moest staan.
nee ik vind niet dat je je aanstelt, maaaaar ik denk dat je sm ook (nog) niet helemaal rationeel nadenkt op dit moment, en zou wel proberen om die opmerking met een korrel zout te nemen. ja die kwam hard aan, maar probeer het naast je neer te leggen. je schiet er niks mee op als het aan je blijft knagen, en als zij nog midden in haar verdriet zit dan valt er ook niet over te praten op de manier dat je zelf zou willen... misschien bedoelde ze t wel anders dan t eruit kwam. adem in, adem uit, en let go
ik snap nooit zo goed waarom mensen hun voorkeur zo nodig moeten uitspreken hoe moeilijk de situatie ook voor je schoonmoeder is dat geeft haar niet het recht om dan maar zulke uitspraken te doen ik zou er niet meer heengaan ( voorlopig ) in ieder geval zonder kinderen als ze haar kleinkinderen wil zien kan ze zelf langskomen zou wel het gesprek met haar aangaan zonder de kinderen erbij
Ik vind ook niet dat je je aanstelt. Logisch dat zo'n opmerking pijn doet. Wij zitten zelf ook in zo'n situatie, alleen zeggen ze het niet maar je ziet het aan alles. Wij hebben o.a. hierdoor een heel oppervlakkig contact. Er is nog wel meer gebeurt maar dit speelt wel een rol hierin.
Oei dat is inderdaad niet leuk om dit zo te horen. Je kunt twee dingen doen: je vergeet het of je spreekt haar erop aan. Bedenk ook dat het een hele andere generatie is en die kunnen het soms ook onbedoeld wat ongelukkig brengen. Mijn sm heeft ook weleens een opmerking gedaan over onze zoon. Onze zoon zou altijd de klier zijn tov zijn neef. Neef is autistisch en heeft een gebruiksaanwijzing en is echt het lieverdje van sm omdat ze een soort oergevoel heeft om hem te moeten beschermen. Ik weet geeneens meer wat er toen voor was gevallen maar het viel bij mij even verkeerd en ben er direct op ingehaakt door te zeggen van ik vind het best dat je het ene kind leuker vind dan de andere maar dat hoef je niet zo nadrukkelijk te laten merken door ons kind overal de schuld van te geven want anders komen we maar niet meer. Was in sm ogen natuurlijk allemaal onzin want was niet zo blablabla maar het is daarna nooit meer voorgevallen. Ik zou er verder geen negatieve energie in steken.Dus er iets over zeggen of van je af laten glijden.
Ik zou zeggen dat je haar verdriet begrijpt maar dat t te ver gaat om naar jou uit te spreken dat ze meer heeft met andere kleinkind. Jij kan daar niets mee, behalve dat t jou zeer doet. En dat mag ze best weten. Dat ze verdriet heeft is heel erg. Maar geen reden om dingen te zeggen die een ander kwetsen.
Dat wil ik inderdaad ook proberen, ik hoopte ook dat ze het inderdaad niet zo bedoelde als dat het eruit kwam. Maar ze heeft het 4x herhaald en ook proberen uit te leggen waar het vandaan kwam. Ze zei ook dat ze het die middag aan de telefoon nog tegen een zus gezegd had en dat zus haar gewaarschuwd had dit niet te vertellen.. Maar sm vond het beter eerlijk te zijn.. Ik had liever gehad dat ze dit niet eerlijk verteld had. Maar inderdaad, adem in.. Adem uit! Thanks 😊
Heel erg mooi gezegd! Dank je wel. Sowieso iedereen bedankt voor de reacties.. Vriend had veel meer met zijn vader dan met zijn moeder.. En volgens mij heeft hij al een beetje van zich af gezet dat sm geen ruimte voor onze kinderen heeft! Ik heb daar wat meer moeite mee.. En doordat zij dit gezegd heeft, word dat natuurlijk weer versterkt. Ik denk dat ik haar er toch maar op aanspreek, misschien dat dat wat oplucht.
Mooi gezegd. Overigens heeft mijn moeder iets dergelijks tegen mij gezegd. Dat haar eerste kleinkind toch iets specialer is ofzo. Laat maar lekker. Ik zie hoe dol ze op mijn dochter is en dat ze betrokken oma is, maar goed dat is je SM ook niet. Aan de andere kant is dat haar gemis ook. Juist met zo'n klein kindje om je heen, worden je zinnen wat verzet en hoef je even tijdelijk niet zo intensief met je eigen verdriet bezig te zijn.
Ik vind dat ook echt heel naar als iemand die zo dichtbij staat zo haar voorkeur uitspreekt, het is wel zijn oma! Maar dan weet je het in ieder geval wel. Als ze namelijk niks uitspreekt en wel laat merken dan is het ook heel vervelend. Hier ook een tijd gehad bij schoonfamilie waarbij we iedere keer weer hoorden hoe slim neefje is en wat hij al kan. Eerst kreeg ik steeds het gevoel mijn eigen zoontje te moeten verdedigen.. zoon kan ook al dit of dat hoor. Maar op den duur vertelde ik er weinig meer over, geen zin in die competitie of het gevoel te moeten verdedigen. Natuurlijk kan iemand voorkeur hebben voor het 1 of het andere kind als ze het maar niet laten blijken of de kinderen anders behandelen, want dat is heel naar en dan zou ik zeker het gesprek aangaan. Mocht er dan nog niks veranderen dan meer afstand nemen.
Ik vind zeker niet dat je je aanstelt. Deze opmerking had nooit gemaakt hoeven worden. Ik denk dat het het beste is als je haar er op aan spreekt, dan is het hopelijk snel uit de lucht allemaal. Ik heb teveel dingen laten gebeuren van mijn schoonouders en daar niets over gezegd en dat is nu geëscaleerd en ik heb geen contact meer met ze. Als ik alles gewoon meteen besproken had, had dit misschien niet gebeurd.
Oei, Ik weet ook niet of ik dit zomaar aan me voorbij zou kunnen laten gaan. Ik denk inderdaad dat ik op zijn minst zou aangeven dat het nogal een pijnlijke opmerking is, en dat ze zulke opmerkingen in het vervolg best voor zich mag houden.
Ik zou zeggen beter dat je het weet.. Mijn schoonmoeder is ook veel dikker met mijn partners oudste zoon dan onze zoon (12,5 jaar verschil) en dat is ook te merken verschil met de kinderen van mijn schoonzus.. Daarmee zie ik dan ook weer dat hun half zusje het meest naar die kinderen van haar trekt en ze is zelfs vergeten om mijn zoon te feliciteren terwijl ze altijd loopt te posten over hoe geweldig ze het vind om tante te zijn. Maar dan denk ik ook, kom niet bij mij huilen omdat je broer je niet feliciteert of wat doen ook.. Ik zal later ook minder met haar kinderen hebben dan die van schoonzus. Gewoon weten dat je er minder aan hebt en de waarden houden dat jou familie wel meer shit te geven heeft.
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het fijn om te horen dat ik me niet aanstel. Net nog een gesprek met vriend gehad, hij is er allemaal wat luchtig onder! Vind het niet leuk, heeft hem ook gekwetst.. Maar hij zegt; "dan heeft ze het dadelijk toch zelf voor elkaar dat wij het niet leuk vinden om überhaupt nog langs te komen"? Dat is uiteraard niet wat ik wil.. Maar ik merk dat ik het niet zomaar kan loslaten! Dus ik zal er een gesprek over moeten aangaan. Ga het in eerste instantie maar even laten rusten voor mezelf en dan binnenkort bij haar op de koffie. Het feit dat zij meer geeft om ons neefje.. Vind ik het probleem nog niet zo! Het feit dat zij dit uitspreekt geeft me echter een heel naar gevoel. We hebben zelf natuurlijk ook gemerkt dat zij nooit naar hem vraagt en in de familie app wel naar ander kleinkind.. Gelukkig heeft hij ook nog een andere leuke opa en oma die wel heel erg betrokken zijn en wel alles van zijn leventje interessant vinden.
Precies, als dat nou het geval was! Maar nee, ze is inderdaad niet betrokken en zal ook nooit vragen hoe het met hem is of wat dan ook. Terwijl hij echt een geweldig kind is😁 Het is inderdaad haar gemis & misschien moet ik mezelf dat ook maar gewoon voorhouden.. Dank je.
Ik zou het wel zeggen, maar alleen omdat je er nu zelf mee zit. Als zij eerlijk is, mag jij dat ook. Ze mag best weten dat je je kwetst. Ik zou alleen niet verwachten dat het wat uithaalt, dat zij ineens inzicht krijgt in wat ze nou eigenlijk gezegd heeft.
Ik kan me goed voorstellen dat zoiets steekt. Hier een vergelijkbare opmerking van schoonvader; een kind van je dochter is toch belangrijker dan van je zoon. Meer eigen vindt hij. Ik kan me er één niks bij voorstellen en daarnaast hoef ik het ook niet te horen. Ik merk het wel, bijvoorbeeld bij verjaardagscadeau en dergelijke. Mijn zoon gelukkig niet en is gek op al zijn opa's en oma's, dus ik kom er ook niet minder om langs.
Au! Wat een pijnlijke opmerking. Het is moeilijk, maar je kan het best uitspreken naar je schoonmoeder. Vertel wat het met jou doet. Niet op een verwijtende toon, maar gewoon zoals het is.