schoonmoeder laten bidden met kind?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Boyandgirl, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik bedoel ook niet dat er dan mee gebeden ( zeg ik dat zo wel goed :() moet worden,maar ik vind wel dat mijn zoon in het huis van oma dan wel netjes stil moet zijn en respect moet tonen,

wat ik dik gedrukt heb is dan ik het ermee eens ben dat er in ieder huis andere regels zijn en dat ik vind dat je je daaraan te houden hebt.

je kunt iemand een geloof niet opdringen, maar er zijn ook andere regels als bijv de schoenen uit voor je naar binnen gaat,

dat hoeft hier niet.... maar bij mijn buren wel... ja als ze daar willen spelen... moeten ze toch echt "luisteren"en en de schoenen in de hal laten staan.

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek gegaan is.

Wel valt het me op dat de gelovige onder ons niet snappen waarom sommige niet gelovige er zon probleem mee hebben...

Ik vind het iets verschrikkelijk walchelijks en wil mijn kind hier niet aan blootstellen!!! (duidelijk genoeg?) Iedereen mag toch zn mening hebben? Klinkt misschien niet helemaal lief van me, en ik wil ook niemand kwetsen, maar dit is mijn mening en ik snap gewoon niet dat iemand dat niet kan begrijpen ;)

Ik zou mijn kind overgens wel altijd respect leren te hebben en ook netjes stil te zijn, maar mee doen... nee sorry

3. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Zo'n vraag roept reacties op en dat loopt altijd weer uit op een discussie ;) Heerlijk om te lezen en ook om me er in te mengen haha

Ben ook wel benieuwd naar hoe het gesprek verlopen is

Pff bidden voor je eten verschrikkelijk en walchelijk vind ik wel wat overdreven, maar ja ik ben gelovig en bid ook voor mijn eten en dus snap ik de niet gelovigen niet ;) Gelukkig snappen de niet gelovigen de gelovigen wel heel goed :D:D

Maar goed het is iets persoonlijks, dit moet TS met haar schoonmoeder oplossen, hopelijk is dat gelukt vanavond..

4. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik zit nog even na te denken of ik het andersom erg zou vinden, stel dat mijn schoonmoeder niet zou geloven en niet zou bidden met onze zoon voor hij gaat eten.. Ik zou daar dan geen punt van maken, zij doet dat niet, nou prima, wij gaan het wel doen!

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik bedoel het ook niet zo rot als ik het net misschien geschreven heb

Maar mensen zeggeb: ach, laat toch, het kan geen kwaad...

In mijn ogen kan het wel kwaad! Is moeilijk uit te leggen.
    Ik geloof ook wel, maar dat is weer een heel ander geloof, en dat wordt vaak door mensen vanuit de kerk als ''slecht'' bestempeld. Dus nee ik laat mijn kind niet iets doen waarvan ze kan leren dat haar mama het ''slechte'' is ;)

Maar dat ben ik, TS kan zo haar eigen redenen hebben om het als wel iets kwaads te zien, en dat is haar goed recht.

6. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ik zou echt heel kwaad worden!! Vind het een beetje het geloof opdringen bij je kindje.
    ze weet neem ik aan ook wel dat jullie niet gelovig zijn dus waarom moet ze dan met je zoontje gaan bidden?

En mensen die reageren met, het kan geen kwaad en het is niet erg blablabla... wat een onzin zeg!! Als de ouders niet gelovig zijn dan moet die schoonmoeder niet haar geloof gaan zitten opdringen..

7. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Denk dat het voor iedereen wel verschil maakt waar het gebeurt, bij anderen thuis gelden andere regels en daar hoor je respect voor te hebben.
    Wat ik me wel afvraag is waarom sm haar kleinzoon op deze manier iets probeert te leren, want het is wel vergezocht hoor. Eten doe je in principe samen en dan bid je ook samen. Ik ken weinig mensen die bidden voor het eten maar dan ook van andere mensen verwachten dat ze meebidden terwijl ze niet eten.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Ik ben christen, en nee, ik vind dit totaal geen probleem.
    Mijn dochter heeft van haar tweede tot haar vierde een heel lieve gastmoeder gehad. Een turkse mevrouw, gelovig gezin. Daar werd dus vijf keer per dag door de papa en mama (en kinderen) gewassen en gebeden, ook als mijn dochter er was. Dat had ze niet van te voren gezegd, daar kwam ik achter toen dochterlief een keer toen ze op tv een gebedsoproep hoorde zei: 'dat is Ahmets muziek, en dan doen ze zo' en vervolgens kom ze precies de gebedshoudingen voordoen.
    Ik vond dat niet erg, mijn man en ik vonden het juist wel grappig en knap van haar.
    We vonden het niet erg omdat ze daar echt geen moslim van werd. Maar ze leerde er wel iets van, namelijk dat mensen dingen op verschillende manieren kunnen doen.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het feit dat jij denkt dat oma het stiekum doet zegt m.i. het meeste over jou en hoe je over je schoonmoeder denkt.
    Ik denk niet dat oma dit bewust stiekum doet, ze doet het omdat ze niet anders weet, omdat ze dit met haar kinderen ook deed.

Waar ben je bang voor? Dat je kind iets gaat geloven dat jij niet gelooft? Geloof kun je niet afdwingen als opvoeder, ieder mens maakt z'n eigen keuzes, of ouders nou wel of niet iets geloven.
    Je kind gaat heus niet gelovig worden omdat oma met z'n ontbijt bidt.
    En dat wat oma doet niet 'werkt' dat weet je ook. Het levende bewijs ligt elke nacht naast je.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je niet wilt dat ze naar de kerk gaan, laat ze dan niet logeren in het weekeinde. Je weet dat opa en oma naar de kerk gaan, je kunt niet an ze eisen dat ze dat overslaan, alleen maar omdat je kinderen logeren.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij voeden onze kinderen christelijk op. Maar wij hebben er totaal geen bezwaar tegen als onze kinderen bij bijeenkomsten van andere overtuigingen of geloven komen. Zoon is paar keer meegeweest met beste vriend naar moskee. Leuk, nou kan hij tot tien tellen in het Arabisch! Wat is daar erg aan?
    Wij hebben voldoende vertrouwen in de basis die we onze kinderen van huis uit meegeven dat ze echt wel bestandvzijn tegen andere meningen en geloven die ze tegenkomen.
    Ik vind het eerlijk gezegd getuigen van weinig vertrouwen in jezelf en in wat je je kinderen meegeeft als je moeilijk gaat doen als oma andere dingen doet met je kind. Maakt niet uit of oma atheïst, wicca of christen is.

Draai het eens om: je voed je kind gelovig op. Ga je dan je atheïstische ouders dwingen met je kind te bidden of naar de kerk te gaan als ze voor je kind zorgen?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dus je wilt gewoon niet dat je kind in aanraking komt met iets van een geloof? Tja, dan zul je moeten breken met je schoonouders!
    En misschien kun je dan ook beter emigratie naar Noord Korea overwegen, want gelovigen zitten overal! Zelfs op openbare scholen!:p

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Mejojo zoals jij schrijft kan helemaal niet. Zonder twijfel zal oma thuis ook voor haar ontbijt bidden, maar als ze bij de kleine is kan ze niet de kleine laten bidden en zelf niet bidden. Zo werkt het niet. Ze zal MET de kleine bidden. Een uk kannhelemaal niet in z'n eentje bidden, die heeft nog geen eens door wat het is.
    vermoedelijk bidt ze thuis ook elke dag VOOR de kleine en diens ouders.

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    dirksmama; dus met andere woorden moet TS maar gewoon toelaten wat sm doet ook al is ze er niet mee eens? Je kan indd de schoonouders niet verbieden na de kerk te gaan. Maar ipv 2x 1x op een zondag te gaan? En respect te hebben voor de mensen die NIET geloven.. Respecteer de keuze als mensen niet geloven en het niet willen! Vind de reacties van 't kan geen kwaad, laat maar toe beetje dom.. Dus moet 't maar toegelaten worden? Resultaat; Geloof opdringen.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou er wel erge moeite mee hebben, zeker als het zonder overleg gebeurt.

Een iets groter kindje uitleggen wat je doet en waarom (als je in een god gelooft en daarvoor bepaalde rituelen uitvoert zoals bidden) prima, en zelfs na overleg met papa en mama eens vragen of het eens mee wil bidden, maar niet een kindje laten bidden en daar dan ook bij vertellen dat dat zo hoort ofzo, of dat het normaal is. Dat is het thuis nl niet. Sm zou mi ook moeten respecteren dat thuis niet geloofd wordt, en dat erbij vertellen. Dan zie je al dat een kindje toch wat ouder moet zijn om zo'n gesprek een beetje te snappen.

Je wilt toch ook dat oma andere gewoontes en regels van thuis respecteert?

16. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Als je zelf gelooft ben je daar natuurlijk trots en blij om, snap ik. Maar bidden is toch niet "alleen een gewoonte"??

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik zou het ook niet waarderen als opa en oma dit zouden doen. Wij hebben niks met het geloof en al helemaal niet met de kerk.

Ik zou dit ook duidelijk aangeven dat ik hier absoluut niet van gediend ben. Dat je kind stil is terwijl hij/zij bij iemand eet die gelovig is en bid voor eten dat is nauurlijk prima. Maar meebidden nee dat wil ik echt niet.

Vind het trouwens maar vreemd om te lezen dat gelovigen mensen hier schrijven dat niet gelovigen dit maar moeten respecteren. Bedoel gelovige mensen kunnen toch ook respecteren dat niet gelovige mensen dit niet willen.

18. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Toch is dit hoe ts het aangeeft in mijn ogen

19. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    pff dirksmama volgens mij denk jij echt dat alles wat jij zegt klopt en dat iedereen daar maar in mee moet gaan.
    Er zijn ook mensen die niet gelovig zijn waaronder ik zelf en dan zou ik het zeer op prijs stellen als je ons ook in onze waarde laat. Dat doe ik andersom ook maar jij lijkt die schoonmoeder wel. Dit is al het 2e topic dat ik jou "tegenkom" en dat je je mening en geloof zo vervelend loopt door te drammen.

HEEEEEL IRRITANT!!!

20. Alita

Alita Niet meer actief

ach ach ach..beetje overdreven niet?

Deel Deze Pagina